Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
Alles over het weer

Onderwerp: Ondertussen in de Heliushaven...

Ondertussen in de Heliushaven... 22 jan 2018 09:45 #910361

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7993
Baasklusje schreef :
Niels1984 schreef :
Een schip dat voor pak 'm beet >70% op de kiel rust is niet goed opgebokt(uitgaande van een vin kiel). Schepen horen niet over de kiel te zakken, dan is je bok gewoon te laag...

Ik weet zeker dat mijn boot voor ca 95% op de kiel rust, zonder een spoor van vervorming.
Hij wordt op de kiel gezet in de banden van de kraan en daarna worden er 4 rubber steunen met de hand voorzichtig tegenaan gedraaid. Meer dan enige 10-tallen kilo's per steun is daarmee niet te produceren: groffe schroefdraad met flinke weerstand.
Inzakken ligt niet aan de bok maar aan een te slappe boot......

Hier idem. Ben er altijd bij als er opgebokt wordt. Boot staat op de kiel op de middenbalk van de bok. Eerst worden achter steunen aangebracht waarbij de steun in contact wordt gebracht door een wig tussen de steun en de romp te slaan. Op die manier wordt alleen de speling weggenomen.

Geen spoor van vervorming.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 22 jan 2018 09:47 #910363

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2744
Borg schreef :
Het probleem van lijnen die bij hoog water van de palen af schieten is al bij meerdere havens opgelost door beugels op de palen te bevestigen waar de lijn doorheen kan (dus wel om de paal heen maar ook door de beugel). Dan kan de lijn nooit meer van de paal schieten. Hij kan wel erg strak komen te staan :S

Je kunt het ook zelf oplossen door de lijn (of beter nog een extra lijn) met een strop om de paal te leggen en enkel aan boord te nemen.
Dit is mij geleerd door de havenmeester in Ketelhaven, waar de opwaai wel 1,5 meter kan bedragen.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Laatst bewerkt: 22 jan 2018 09:48 door Arcadia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 22 jan 2018 09:53 #910365

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7422
Ik vraag me, naar aanleiding van dit topic, wel af: Wat voor manier van opbokken hadden de ontwerpers van de verschillende boten voor ogen.
Zijn daar richtlijnen van meegegeven in de bootdocumentatie ?
Was dat met of zonder mast in hun voorstelling ?
Ik kan mij voorstellen dat je daar bij het maken, van vooral sportboten, wel enig verschil zou kunnen maken door eventueel iets minder dikte van de romp toe te laten.
Bij toerboten zal de nadruk wel meer op het comfort en de veiligheid liggen, dus dikkere romp.

( in de hoop dat de forummoderators deze post wel willen staan, en niet zoals mijn vorige in een ander topic, met de rest van de vuile was weggooien. :( ).
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 22 jan 2018 09:55 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 22 jan 2018 09:54 #910366

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Mijn bootje vind ik best wel stevig en heb dat helaas paar maal mogen testen....

Maar op de kant gaat het motorluik=trap iets lastiger open, dat is de enige vervorming die ik merk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 22 jan 2018 10:53 #910393

zBaasklusje schreef :
Yellow Boat schreef :
En dan die spanlijnen?? van oude fietsbanden of zoiets :ohmy:
Vraag me af wat daar echt het nut van is.

Voor de dektent....

Wel blijven opletten he :lol:

Dat is ook niet te zien hoor .
En maakt de zaak er niet beter op want dan zie ik niets wat voorkomt dat die boot op de steunen kan gaan draaien.
Lijkt me ook niet echt de bedoeling , of staat de mast er niet op?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 22 jan 2018 10:53 #910394

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Om te beginnen kun je kijken of de steunen op de plaats van schotten kunnen worden aangebracht. Met tikken op de romp kun de locatie hiervan eenvoudig vaststellen.

De steun direct naast een schot is een kritisch punt.

Naast merktekens voor het hijsen, zijn merktekens voor de plaats van de steunen ook nog niet zo'n gek idee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 22 jan 2018 11:31 #910405

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
brambo schreef :
Om te beginnen kun je kijken of de steunen op de plaats van schotten kunnen worden aangebracht. Met tikken op de romp kun de locatie hiervan eenvoudig vaststellen.

De steun direct naast een schot is een kritisch punt.

Naast merktekens voor het hijsen, zijn merktekens voor de plaats van de steunen ook nog niet zo'n gek idee.

Kan wel als je een bok speciaal voor een boot maakt maar niet (of niet altijd) met een min of meer universele bok in meerdere uitvoeringen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 22 jan 2018 14:25 #910474

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3399
HPV schreef :
weet niet of je zo blij wordt van het totale gewicht op een stuk romp tenzij ( en dat is vergelijkbaar met werdstrijdjachten) de bok er speciaal voor is gemaakt.
De bok is gemaakt op de maat van de transporteur. De schalen (uiteraard) op die van de boot. Voor de boot zelf maakt het, door de constructie, niet uit waar de schalen zitten.
Vind wel het grondvlak erg smal door die steuntjes eronder...
Ben je bang dat het spul door het asfalt zakt?
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 22 jan 2018 14:40 #910478

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3399
Baasklusje schreef :
Yellow Boat schreef :
En dan die spanlijnen?? van oude fietsbanden of zoiets :ohmy:
Vraag me af wat daar echt het nut van is.

Voor de dektent....

Wel blijven opletten he :lol:

Die Baasklus toch hè, die begrijpt ook alles. ;)
Maar nu je het er toch over hebt wil ik er nog wel bij vertellen dat elastieken aan het dekzeil, of zo als ik dat altijd doe met fietsbanden, een zeer effectieve mannier van opspannen is. Elke, door de wind veroorzaakte, rimpel wordt direkt uit het zeil getrokken. Staat er tot het voorjaar snaarstrak op.
Wel zorgen dat het zeil in zijn totaliteit op zijn plaats blijft door, b.v, een lijn op hoeken.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 22 jan 2018 14:42 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 22 jan 2018 15:03 #910483

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
Vind wel het grondvlak erg smal door die steuntjes eronder...
Ben je bang dat het spul door het asfalt zakt?[/quote]

Nee, dat ie met bok en al om-lazert. Geen vergezochte gedachte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 22 jan 2018 18:56 #910560

Baasklusje schreef :
Niels1984 schreef :
Een schip dat voor pak 'm beet >70% op de kiel rust is niet goed opgebokt(uitgaande van een vin kiel). Schepen horen niet over de kiel te zakken, dan is je bok gewoon te laag...

Ik weet zeker dat mijn boot voor ca 95% op de kiel rust, zonder een spoor van vervorming.
Hij wordt op de kiel gezet in de banden van de kraan en daarna worden er 4 rubber steunen met de hand voorzichtig tegenaan gedraaid. Meer dan enige 10-tallen kilo's per steun is daarmee niet te produceren: groffe schroefdraad met flinke weerstand.
Inzakken ligt niet aan de bok maar aan een te slappe boot......

idem hier, en 4 jaar gebouwd en wat te verduren gehad op de bok geen krimp, wel ouderwets dik laminaatje.

Toen ik erin ging ging er voor mij een 36ft bier merk uit, uhm ik keek toch wel :pinch: even kiel touch-down romp gaat nog even door, zal best wel kunnen , toch apart om te zien, maar ach een vliegtuig vleugel heeft die buiging ook nodig anders breekt hij af, dus hou het daar maar even op :unsure:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 22 jan 2018 20:06 #910578

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3399
HPV schreef :
Vind wel het grondvlak erg smal door die steuntjes eronder...
Ben je bang dat het spul door het asfalt zakt?
Nee, dat ie met bok en al om-lazert. Geen vergezochte gedachte.

Je moet toch over een forse hoeveelheid fantasie beschikken om op het idee te komen dat zonder verzakken de bok samen met de boot omvalt.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 22 jan 2018 20:11 #910579

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Dat vind ik niet, als die lage pootjes niet onder die bok zaten is het grondvlak decimeters breder.
De bok is al niet zo breed dus omvallen kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 22 jan 2018 20:13 #910580

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
pcies. onlogische versmalling van het grondoppervlak. Snap niet waarom dit zo is gedaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 22 jan 2018 22:13 #910644

Onbegrijpelijk. :S
Kan het niet goed zien maar hoop dat de boot op de kiel staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 23 jan 2018 00:59 #910668

Jeroen-pion schreef :
een vliegtuig vleugel heeft die buiging ook nodig anders breekt hij af

Huh?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 23 jan 2018 11:57 #910734

Toch maar even gaan kijken na de storm Het biertje van 2006 stond nog keurig op de kiel. Wiggen met plankjes nog keurig op de plaats. Spanbanden van de middenbolder naar de bokpoten houden de de boot stevig op de bok. De spanbanden zijn in oktober op een lichte spanning gezet en dat is nu nog steeds zo. Conclusie? De kiel is overigens niet geborgd. Persoonlijk vind ik dit zo een prima berging door weinig en een gelijkmatig druk op de steunen. Ook als ik één steun weg haal blijft hij volgens mij staan,of heb ik dat mis?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 23 jan 2018 15:44 #910823

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3399
Nee HPV, Waterblok en Jollenbaas, de bok is niet smaller dan andere maar juist breder als het gaat om breedte van de schalen waarop de boot rust (wat overigens weer niet van invloed is op de stabiliteit).

Bij sommige systemen zitten er op pakweg 80 cm aan de poten, dwarsop, een stuk profiel gelast waar de balk onder pakt waarmee de boot wordt opgetild.
Het systeem hier op de haven werkt met een hoekprofiel vlak boven de grond. Bij dat systeem moeten de punten (het uitende van de dwarsbalk) waar het hoekprofiel onder pakt minimaal enkele cm boven de grond liggen. Dat vereist dus, korte, pootjes. De maximum breedte tussen de poten is dan de afstand tussen de hoekprofielen min een paar cm. Dat is bij alle bokken zo en ook bij die van mij.
Verder maakt het voor de stabiliteit natuurlijk niks uit of een bok op poten staat of op een, over de volle breedte, op grond rustend profiel.

Ook staat de boot niet op de kiel maar rust volledig in de schalen. Voor het opvangen van het kielgewicht lijkt dat toch meer op de situatie zoals die is als bootje in het water ligt dan wanneer het op de kiel staat (waarbij een kwart van alle boten doorzakt).
Ook dat niet op de kiel staan maakt voor de stabiliteit geen verschil. Lees er de verhandeling van een aantal posts terug nog maar eens op na.

En (uiteraard), de mast ligt plat. Dient als nok voor het dekzeil.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 23 jan 2018 18:17 #910870

Nachtvlinder schreef :
Jeroen-pion schreef :
een vliegtuig vleugel heeft die buiging ook nodig anders breekt hij af

Huh?

Iets wat niet buigt breekt ;) net als hoe harder iets is des te eerder breekt het


Ik hoor een twijfel ..........

Rubber kan niet breken hè ? Bevries het eens 180 graden onder nul :lol:

Sla eens 2 geharde hamers tegen elkaar aan, wel bril op, oogjes
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 23 jan 2018 18:40 #910883

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Ik doel op die korte pootjes onder de bok waarmee hij op asfalt staat.
Als je die afzaagt is de bok op het grondvlak decimeters breder en daarmee stabieler.
Die pootjes zijn misschien om de bok op te pakken omdat je er onder kan maar iets anders zinnigs kan ik niet bedenken.

Nu je schip veel breder is dan de breedte van de buitenste raakpunten met de grond (de pootjes) schat ik het geheel niet erg stormstabiel in.
Laatst bewerkt: 23 jan 2018 18:40 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 23 jan 2018 20:44 #910953

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
maar als de mast plat ligt zal het geen probleem zijn natuurlijk....
daar ging ik in ieder geval niet vanuit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 23 jan 2018 21:42 #910975

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7422
Waterblok schreef :
Ik doel op die korte pootjes onder de bok waarmee hij op asfalt staat.
Als je die afzaagt is de bok op het grondvlak decimeters breder en daarmee stabieler.
Die pootjes zijn misschien om de bok op te pakken omdat je er onder kan maar iets anders zinnigs kan ik niet bedenken.

Nu je schip veel breder is dan de breedte van de buitenste raakpunten met de grond (de pootjes) schat ik het geheel niet erg stormstabiel in.

Kan je misschien beter houten plankjes onder die steuntjes van de pootjes steken om dezelfde vergroting van je grondvlak te bereiken. Volgens mij hebben ze die pootjes niet voor niets in die vorm gemaakt.
Waarschijnlijk om bok en schip te verplaatsen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 24 jan 2018 13:42 #911190

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3399
Sorry mensen maar mijn uitleg is niet overgekomen.
Dat kan doordat ik het niet goed verwoord heb, maar uit sommige reacties blijkt toch ook dat er niet echt goed is gelezen.
Daarom nog maar een krabbeltje om het hele probleem in één keer te overzien, met de vraag wat nou het verschil is (en dan niet zeuren over het feit dat de hoogte van het pootje de hefboom, met de windvang als kracht, een ietsje-pietsje-tikkeltje ongunstiger maakt).


je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 24 jan 2018 13:44 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 24 jan 2018 14:29 #911203

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
Als je 'm zo tekent is het leed al geschiedt... :silly:

Het enige waar ik het over heb gehad is dat de pootjes het grondoppervlak versmallen waardoor deze bok incl. boot (met staande mast) eerder zal omvallen dan wanneer de bok op de uiterste punten is ondersteund.

Niet de hoogte van het pootje maar de afstand ertussen maakt het (behoorlijk) ongunstiger.

Maar jouw mast ligt plat, dus dan moet t wel errug hard blazen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondertussen in de Heliushaven... 24 jan 2018 14:50 #911209

Kunnen ze die bokken niet cardanisch maken? Dan komen ze weer vanzelf recht als de wind gaat liggen!
B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.302 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl