Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Een werkschroef aanschaffen? Veel vragen.

Re:Een werkschroef aanschaffen? Veel vragen. 20 juli 2010 13:11 #138166

  • diwil
  • diwil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1311
DeeJee schrijft:
Op mijn Daimio heb ik een 6 pk Mercury 2takt. Motortje loopt prachtig en erg rustig.
Snelheid genoeg bij amper halfgas, zowel stroomopwaarts als stroomafwaarts (de Maas).
Alleen bij het manouvreren in het (nauwe) haventje is het vaak klungelen, amper reactie op volledige roeruitslag (zowel het roer plus BB motor gelijktijdig).
Bij het vooruit naar achteruit schakelen is er geen probleem om de boot stil te leggen.

Wat is een werkschroef precies?
Verhelpt een werkschroef dit, dus eerder reageren op roeruitslag?
Heeft dit invloed op de snelheid en verbruik?
Moet het motortje aangepast worden?
Wat kost zo'n werkschroef?

Dus veel vragen, ben dat geklungel in het haventje een beetje beu.
Mag graag ook alleen zeilen, is nu bijna niet te doen, moet toch iemand de boel afhouden.

Hallo Deejee,

Ik heb sinds 2 weken ook een Daimio 700 en afgelopen weekend viel mij ook op dat deze voor mijn gevoel erg slecht op het roer reageert. Heb jij ondertussen wat kunnen verbeteren?

Daarbij komt ook nog dat een bocht achteruit over SB niet ging, alleen door het 'schroefeffect'. De boot wilde alleen maar met de kont naar BB (links) erg lastig.

Grt,

Dion
Ottenhome Polyvalk
'Smurf'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Een werkschroef aanschaffen? Veel vragen. 20 juli 2010 14:30 #138177

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Ik heb wel eens BB motoren gezien met een verbinding naar het aangehangen roer zodat de motor meedraaide met de roerbeweging. Hierdoor werd de wendbaarheid zeer vergroot. Het schijnt zelfs standaard te koop te zijn. Bij onze Daimio had ik een elektische start en bediening in de kuip. Voor het meedraaien in de benodigde richting had ik een buis aan de motor bevestigd welke vanuit de kuip te hanteren was die bij normaal vooruitdraaien in een beugel ruste.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Een werkschroef aanschaffen? Veel vragen. 20 juli 2010 14:47 #138180

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8277
Door het roer met de motor te verbinden zal je de manouvreerbaarheid niet vergroten, eerder verminderen.

je hebt daarvoor nl een draaibare bb nodig. en als de bb al vrij kan draaien kan je er ook mee sturen en evt elf tegensturen aan je roer (wat met die verbinding dus niet meer kan)...

dus zeg maar je vaart vooruit, wilt de bocht om en geeft roer. Het is een korte bocht, dus zet je de motor tegengesteld en in zijn achteruit. Dan draai je als een drol in een pispot....

en dat kan dus niet meer zodra je roer en bb gekoppeld zijn.

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Een werkschroef aanschaffen? Veel vragen. 20 juli 2010 15:03 #138184

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
En laten nu de meeste bb motoren draaibaar zijn! Maar om het nog beter te laten draaien had ik dus die buis en niet de koppeling met het roer.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Een werkschroef aanschaffen? Veel vragen. 21 juli 2010 06:04 #138254

  • diwil
  • diwil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1311
Proost schrijft:
Ik heb wel eens BB motoren gezien met een verbinding naar het aangehangen roer zodat de motor meedraaide met de roerbeweging. Hierdoor werd de wendbaarheid zeer vergroot. Het schijnt zelfs standaard te koop te zijn. Bij onze Daimio had ik een elektische start en bediening in de kuip. Voor het meedraaien in de benodigde richting had ik een buis aan de motor bevestigd welke vanuit de kuip te hanteren was die bij normaal vooruitdraaien in een beugel ruste.

Dat zal voor het SB bochtje achteruit inderdaad een oplossing kunnen zijn. Je krijgt dan inderdaad wat push in de juiste richting.

In Gaastmeer ligt ook een zeilboot met die constructie. Zal eens kijken of dat bij mij ook mogelijk is.

Ik heb ook de bediening + elektrische start in de kuip. De motor hangt erg laag aan de spiegel, daar kan ik zo niet eens bij komen. Mijn motor is dus zoals deze nu zit niet daaibaar.
Ottenhome Polyvalk
'Smurf'
Laatst bewerkt: 21 juli 2010 06:07 door diwil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Een werkschroef aanschaffen? Veel vragen. 21 juli 2010 09:02 #138292

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
Bij mijn vorige motor had ik ook een koppeling tussen het roer en de BB-motor, dit was echt ideaal. Hierdoor kan je echt een stuk makkelijker sturen.

Ik heb tegenwoordig een andere motor en draai de motor gewoon zelf bij het uitvaren van de box. Het is gewoon dat de boot een beetje snelheid nodig heeft voordat hij reageert op het roer.
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Een werkschroef aanschaffen? Veel vragen. 19 nov 2010 11:22 #161428

Zucht, door een internetstoring mijn hele bericht weg. Maar opnieuw:

Ik overweeg een viertact buitenboordmotor (werkmotor) aan te schaffen. Twijfel echter over de voor- en nadelen.

Situatie:
Kajuitzeilbootje, 7m lang, 2,4m breed en 1,15m diep. Waterverplaatsing ca. 1800 kg. Veel nat oppervlak (semi s-spant) en veel windvang door hoog vrijboord. Boot is voorzien van riante buitenboordmotor bun maar heeft een smalle spiegel (dus gewicht belangrijk). Boot is in eerste plaats zeilboot maar ik wil wel normaal kunnen communiceren bij op de motor tegen windkracht 5 in varen.

Huidige motor:
Mariner 9.9 pk tweetakt, bj 2003. Nooit problemen mee. Makkelijke handschakeling, licht van gewicht (ca. 35 kg), kortstaart dus weinig weerstand en kleine schroef. Nadeel: veel toeren (3/4 gas) nodig om met middelmatige wind en golfslag vooruit te komen waardoor ergerlijk kabaal.Bij veel wind eigenlijk te weinig vermogen. Verder veel stank ondanks bunuitlaat. Misschiend at een werkschroef zou helpen maar dat schijnt het aandrijfwerk niet aan te kunnen.

Optie 1: yamaha 8 pk high trust.
Zwaarder (45 kg) en meer weerstand doordat het altijd een langstaart is en de grote schroef. Wel stille loop, veel kracht bij weinig toeren. Maar zou de high trust aandrijving de 2 pk aan vermogen kunnen compenseren? En hoe ernstig zou een langstaart remmen tijdens het zeilen?

Optie 2: yamaha 9.9 werkmotor (zo'n witte). Relatief goedkoop maar oud. Genoeg kracht (ooit zo'n motor gehad) en stiller en prettiger geluid dan de mariner. Wel loeizwaar (65 kg) dus gaat de boot 'in de kont hangen'. Geen idee hoeveel effect dat op de zeileigenschappen heeft. Wel verkrijgbaar als kortstaart dus minder remming dan de 8 pk die altijd langstaart is.

Heeft iemand ervaring met bovengenoemde motoren op een dergelijke boot?

Gr. Ruben
Vb480 - Stockpaert - Kievit 680 - Marieholm IF - Marieholm 26 - Drascombe Longboat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Een werkschroef aanschaffen? Veel vragen. 19 nov 2010 15:48 #161491

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Ja, toevallig een mariner 9,9 pk met werkschroef gehad. Dat scheelt enorm, en nog nooit problemen ondervonden. Boot is in andere handen met dezelfde motor.Zou ik zo weer toepassen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Een werkschroef aanschaffen? Veel vragen. 19 nov 2010 18:29 #161521

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4116
De witte 9.9 Yamaha is ook altijd een langstaart, de blauwe die verder uiterlijk exact het zelfde er uitziet als de witte, ook een werkmotor is, meestal kortstaart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Een werkschroef aanschaffen? Veel vragen. 19 nov 2010 19:05 #161526

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29249
Stockpaert schrijft:
Huidige motor:
Mariner 9.9 pk tweetakt, bj 2003. Nooit problemen mee. Makkelijke handschakeling, licht van gewicht (ca. 35 kg), kortstaart dus weinig weerstand en kleine schroef. Nadeel: veel toeren (3/4 gas) nodig om met middelmatige wind en golfslag vooruit te komen waardoor ergerlijk kabaal.Bij veel wind eigenlijk te weinig vermogen. Verder veel stank ondanks bunuitlaat. Misschiend at een werkschroef zou helpen maar dat schijnt het aandrijfwerk niet aan te kunnen.

Hoe je aan die laatste informatie komt, weet ik niet. Ik zou dat echt met een korrel zout nemen.
Zelf heb ik jarenlang een Mercury 9.9 pk tweetakt gehad in de zogenaamde 'Sailpower' uitvoering. Dat is exact hetzelfde blok als jij hebt, alleen met een andere schroef.

Als het verhaal over het drijfwerk van de dealer komt, vraag dan eens bij een andere dealer. Als er al een sterker drijfwerk nodig is, dan zijn die onderdelen gewoon leverbaar en kan een goede dealer ze erin zetten. Je motor kan gewoon tot een 'Sailpower' worden omgebouwd.

Ik zou er voorlopig geen motor van 65 kg aanhangen. Eerst eens kijken of een werkschroef verbetering geeft. In principe moet die 9.9 pk namelijk genoeg zijn als er een betere schroef op zit.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Een werkschroef aanschaffen? Veel vragen. 19 nov 2010 19:32 #161530

  • jacob025
  • jacob025's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 216
bij de topic starter ging het over de manoevreerbaarheid in de haven.Wat er niet bij staat is waar de motor hangt ten opzichte van het roer.Een aantal jaren geleden had ik een wibo 2 met een 15pk die achter het schip en dus achter het roer hing.Zolang je er vooruit mee voer reageerde hij goed genoeg.Maar achteruit een bochtje was een drama.Dat kwam natuurlijk doordat het schroefwater niet langs het roer loopt.Met een extra roerinrichting op de staart van de buitenboordmoter en manoevrerend MET de knuppel van de buitenboordmoter reageerde de boot enorm direct ook bij lagere snelheid.Echt een aanrader dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Een werkschroef aanschaffen? Veel vragen. 19 nov 2010 22:42 #161562

  • vrotogel
  • vrotogel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2035
Wij hebben de langstaart 8pk Yamaha High Trust op een Friendship 25TS (1400 kg schat ik) . Daarvoor hadden een gewone witte Yamaha 9.9 pk. Wat wij merken is dat (we met) de huidige motor:
- meer kracht bij minder toeren heeft en dus minder hard hoeft te draaien;
- bij veel wind en golven duidelijk in het voordeel is tov de oude doordat je meer over hebt;
- we de rompsnelheid kunnen halen met de nieuwe motor ( 6,5 a 7 knopen);
- stiller is dan de oude.

De oude was in ons geval redelijk snel na de aankoop overleden. Dus heel veel ervaring hebben we er niet mee (1 seizoen) maar we hebben geen moment spijt van de nieuwe motor ook al heeft deze minder pk's op papier.
Laatst bewerkt: 19 nov 2010 22:46 door vrotogel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een werkschroef aanschaffen? Veel vragen. 15 aug 2014 08:17 #540956

Hallo,

Wij hebben een oude rietaak/praam en een Yamaha F9.9 hightrust werkmotor met werkschroef. [url=http://http://www.kobeboten.nl/bb/fotos/9%209%20yamaha%20witte/IMAG1535.jpg]Link[/url]

De rietaak is mijn inziens tussen de 2-3 ton. Ik krijg verschillende berichten/response van mensen. De een denkt dat het te weinig vermogen is bij stroming/wind. De ander zegt dat het meer dan genoeg is.

Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn met dezelfde ervaringen of nog eventueel tips hebben. De motor wordt nu in een bun net voor het roer gebouwd. Er zit een stuurinstallatie aan de motor en het roer willen we in een soort van Parking modus zetten. Zodat we die met sommige manoeuvres kunnen gebruiken..
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een werkschroef aanschaffen? Veel vragen. 02 sept 2014 19:25 #548032

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Ik wil ook een werkschroef aanschaffen want de huidige schroef heeft z'n tijdje gehad en volgens mij heb ik op dit moment geen werkschroef.







Hurley 700 lengte 7,10 breedte 2,25 diep 1,20 waterverplaatsing +/- 2300-2400kg

Huidige motor is een 6 pk Yamaha (6CEM) uit 1998 geloof ik.

Maar de vraag is welke ik moet aanschaffen
Laatst bewerkt: 02 sept 2014 19:26 door Scarabee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een werkschroef aanschaffen? Veel vragen. 02 sept 2014 19:37 #548043

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Die schroef ziet er inderdaad niet uit als werkschroef.
Je kunt toch bij een Yamaha dealer vragen welke werkschroef de juiste is voor je motor?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een werkschroef aanschaffen? Veel vragen. 02 sept 2014 19:52 #548052

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
ik vraag mij alleen of deze motor dat wel kan hebben,
Ik bedoel ik heb een zware boot en dit is een gewone langstaart plus de motor is 16 jaar oud.

Ik ben al van plan ooit een zwaardere motor te kopen maar dat zit er op dit moment niet in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een werkschroef aanschaffen? Veel vragen. 02 sept 2014 20:51 #548077

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Scarabee schreef :
Ik wil ook een werkschroef aanschaffen want de huidige schroef heeft z'n tijdje gehad en volgens mij heb ik op dit moment geen werkschroef.



Hurley 700 lengte 7,10 breedte 2,25 diep 1,20 waterverplaatsing +/- 2300-2400kg

Huidige motor is een 6 pk Yamaha (6CEM) uit 1998 geloof ik.

Maar de vraag is welke ik moet aanschaffen

Ik zie aardig wat aangroei op de motor. Neem aan dat het ook op je onderwaterschip zal zitten. Tijd voor knippen en scheren?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Laatst bewerkt: 02 sept 2014 21:02 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een werkschroef aanschaffen? Veel vragen. 02 sept 2014 20:58 #548082

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
@faran,

Ik heb de Buitenboord motor vandaag schoongemaakt, er kwam een hoop troep vanaf,dus dat zal al wat schelen.

Ik weet niet of ik de rompsnelheid haal, want ik heb geen werkende meter.
wat net zo belangrijk is dat ik bijna geen vermogen heb in z'n achteruit.
Laatst had ik in de verkeerde volgorde de landvasten in de sluis losgelaten en draaide 180 graden om, na wat prullen probeerde ik achteruit de sluis uit te varen met de wind op de spiegel en de motor begon flink te roken. dus moest weer mee terug in de volgende schutting.

Onderwaterschip is prima, tenminste zo ver ik kan zien zit er niks aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een werkschroef aanschaffen? Veel vragen. 02 sept 2014 21:06 #548087

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4116
Hoeveel ruimte zit er tussen het blad v/d schroef en de cavitatie plaat ?
Werkschroeven zijn er wel maar een 1/2" groter, er van uitgaande
dat erop je huidige schroef 8 1/2" x 6 1/2" staat.
Laatst bewerkt: 02 sept 2014 21:08 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een werkschroef aanschaffen? Veel vragen. 02 sept 2014 21:26 #548105

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
qua ruimte moet wel lukken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een werkschroef aanschaffen? Veel vragen. 02 sept 2014 21:28 #548110

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4116
http://www.buitenboord.com/yamaha-buitenboordmotor-6h66m8-1984-2008-propellers-c-272_348_349_573.html?osCsid=pmavics1mjve3ee0utn6k8eet6

Wordt dan 9" x 5" de 9" x 7" lijkt me wat te zwaar, er van uitgaande dat de huidige schroef de boot eenvoudig op rompsnelheid brengt.
Laatst bewerkt: 02 sept 2014 21:31 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een werkschroef aanschaffen? Veel vragen. 03 sept 2014 01:04 #548149

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2231
Volgens mij waren oorspronkelijk voor deze motor drie schroeven te krijgen:
8½×8½ , 8½×7½ , 8½×6½
Je hebt dus feitelijk al de "werkschroef".
9×5 is de overtreffende trap van werkschroef ;)
parts catalogue, pagina 22
9×5 staat daar wel bij, bij de dual thrust propellers. Ik weet niet wat ze daarmee bedoelen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een werkschroef aanschaffen? Veel vragen. 03 sept 2014 08:51 #548218

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
en deze 9x7-N? edit:Nevermind las net dat 9x7 te veel zou zijn, dus de 9x5 is een optie

Yamaha’s gepatenteerde Dual-Thrust-propeller voor maximale stuwkracht in zowel vooruit als achteruit, wat moeiteloos manoeuvreren van zware boten mogelijk maakt.
Laatst bewerkt: 03 sept 2014 08:53 door Scarabee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een werkschroef aanschaffen? Veel vragen. 03 sept 2014 09:00 #548220

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4116
9" x 7" lijkt me wat te zwaar, ik mis eigenlijk in dit rijtje een 9" x 6" , of de 9" x 5" mogelijk net wat te licht is kan ik zo niet inschatten, dan zou je meer gegevens moeten hebben, belangrijkste wat is nu je max rpm en bij hoeveel rpm zit je aan de rompsnelheid.
Laatst bewerkt: 03 sept 2014 09:03 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een werkschroef aanschaffen? Veel vragen. 03 sept 2014 09:15 #548222

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
ik heb geen mogelijkheid om m'n snelheid te meten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl