Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za nov 07 @ 1:00PM - 05:30PM
Wadvaren voor Dummies
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Renault Marine Couach RC8D in Compromis 720 (8 PK)

Re:Renault Marine Couach RC8D in Compromis 720 (8 PK) 25 mrt 2010 21:18 #120555

De kogel is door de Kerk. Ik heb een nieuwe motor gekocht bij Maronier in Lemmer. Een Yanmar 2YM15, 2 cylinder, 14 PK met warmtewisselaar.

Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken. Volgende week zal ik beginnen met inbouwen. Nog een hele klus.

De oude motor is reeds opgehaald door een liefhebber. Wel heb ik nog een splinternieuwe Starter voor de RC8D liggen. Nog liefhebbers? Nieuw aangeschaft voor 180 Euro.
Laatst bewerkt: 25 mrt 2010 21:41 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Renault Marine Couach RC8D in Compromis 720 (8 PK) 25 mrt 2010 21:47 #120561

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3781
Hoi Wouter, gefeliciteerd met de nieuwe motor.
Dat je er nog veel mijltjes plezier van mag hebben en bedankt det je het even terugmeld.

Ik heb je naam telefoonnummer en adresgegevens even weg gezet.
Deze gegevens gaan via het forum over het internet zwerven, zoekmachiene,s en zo.
Ik heb geleerd daar een beetje mee op te passen.
Wil je het persee terug gezet dan kan dat hoor, maar ik dacht het beter even weg te halen.

Dus wie er nog een starter voor een renault zoekt, stuur even een PB naar Wouter.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Renault Marine Couach RC8D in Compromis 720 (8 PK) 17 jan 2011 19:46 #171294

Tot slot hoe het afgelopen is met de RC8D van de "Jannetje Zeezicht":

Ik heb gekozen voor Nieuw: de Yanmar 2YM15. Gekocht bij Marionier in de Lemmer. Bij de motorsteunen aan de koppelingskant had ik geen keus. Daar moest ik minstens 8 tot 10 cm zakken, maar dat kon niet. We zijn begonnen met de trildempers om te ruilen voor kleinere bij Marionier: geen enkel probleem. De fundering kon daar niet zakken maar wel konden we de motor steunen verwisselen: van stuurboord naar bakboord en andersom. Toen bleek ik genoeg ruimte te hebben om te stellen. Dus bij de koppeling waren we er uit: ik hou nog een paar cm. over om te kunnen stellen.
Aan de voorkant heb ik de fundering laten zakken; daar kon ik niet goochelen met het omdraaien van de steunen, omdat daar de dynamo (bakboord) en de brandstofpomp (stuurboord) zit, maar zakken kon wel. Daarna moesten we alleen nog de zaak weer op bouwen en er zorg voor dragen dat alles weer stevig werd en de zaak weer houvast kreeg en er weer verband kwam in de verbindingen. In ieder geval past de motor PRECIES !!! Bij het lieverdje heb ik slechts enkele mm. over, maar er loopt niets aan. De voor/achteruit as loopt net vrij en in zijn achteruit hou ik nog enkele mm. over naar beneden toe.
Mijn broer Willem heeft de oude Flexibele koppeling laten bewerken. Hij heeft simpel met een electronische schuifmaat de maat van de flens aan de koppeling gemeten en toen de Flexibele koppeling laten bijvrezen. Het opstaande randje verwijderd en 4 mm diep de maat van de flens weg laten vrezen. Hij past exact om de flens! Het is moeilijk om het juiste midden te vinden omdat de Flexibele koppeling Flexibel is. Hij heeft daarna een schijf, iets groter dan de koppelingsflens, genomen en daar de maat van de flens in laten vrezen. Vervolgens een buis van een 20 cm. die precies om de as past, eraan laten lassen. Met dit hulpstuk heeft hij de motor recht voor zijn werk gezet en de gaten afgetekend voor de trildempers. Daarna de motor verwijderd en de gaten geboord en draad getapt. Daarna hebben we moeren onder de fundering vastgelast, en tenslotte fundering afgelast tot één geheel, en kon de Polyesterman aan de gang om de fundering voorgoed tot één geheel te maken mat de romp van het schip. De machinekamer moest groter en het voorste schot hebben we minimaal 10 cm. moeten verplaatsen. De motor is ook hoger, dus moesten we ook een nieuwe bekisting om de motor maken.
Er zijn 3 lagen nieuwe vetpakkingen aangebracht om de as. Een nieuwe brandstof vuldop + slang geplaatst, Dieseltank beluchter aangesloten en de beluchter geplaatst in de kuip tegen de achterwand, zodat de olie dan meteen een weg kan vinden via de zelflozingsgaten. Dit leek ons de beste plaats. Kogelkraan geplaats in de aanvoer leiding vanuit de Dieseltank vlak voor het eerste filter (grof + waterafscheider). Aanvoer en Retour brandstof slangen geplaatst en met leiding beugels vastgezet. Nieuwe gashendel geplaatst: een hele verbetering! Nieuwe Waterbeluchter geplaatst en een nieuwe wierbak en ook een grotere kogelkraan voor de wierbak. Nieuw Waterslot. Zoetwater circuit aangesloten en alle electrische kabels van accu naar motor vernieuwd. Tenslotte een nieuwe Licht accu van Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. aangeschaft: AGM 12 V. 270 Ah. naast de reeds bestaande Startaccu van 12 V 60 Ah. We hebben veel geïnvesteerd, maar nu hoeven we niet meer zenuwachtig te worden als de motor gestart moet worden. Eén druk op de knop en lopen als een naaimachine. 2 Cylinders en zoetwaterkoeling, wat moet je nog meer. We hebben in 2010 97.9 uur met de motor dedraaid en ongeveer 100 liter Dieselolie gebruikt. Bij 50 uur draaien hebben we alles ververst (voorschrift). We hebben de oude schroef en as laten zitten. De schroef is 3 cm. verder naar buiten gekomen. Dat is alles. We zullen ons nu beraden of we nog iets aan de schroef moeten doen.

Wouter Kramer
Lijkant 3
8321 LK URK
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renault Marine Couach RC8D in Compromis 720 (8 PK) 24 okt 2013 18:07 #450588

Kan iemand aangeven hoe ik de compressie van de RC8D kan meten. Ik heb de verstuiver gedemonteerd maar dat is een cilindrisce opening maar mijn compressiemeter met schrefdraad niet op past.

Groet

gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renault Marine Couach RC8D in Compromis 720 (8 PK) 24 okt 2013 18:36 #450600

als het goed is heb je bij je compressiemeter een aantal verlopen gekregen, zit daar de juiste niet bij?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renault Marine Couach RC8D in Compromis 720 (8 PK) 24 okt 2013 19:14 #450620

Gedag Gert,

In 2008 kocht ik een Compromis 720 met een 8 pk Renault motor. In 2009 heeft deze motor soms met moeite toch redelijk gedraaid. Aan het eind van het zeilseizoen hadden we steeds Start problemen. Nieuwe bougies, nieuw plaatjes, nieuwe opvoer pomp, niets hielp. De laatste week was er nog nauwelijks compressie: starten deed ie niet meer. Er is absoluut geen werkplaats handleiding te krijgen. Ook zijn er nergens afstellingsgegevens te krijgen. Tenslotte de motor eruit en naar een garagebedrijf van mijn vriend gebracht. Er was geen opredden meer aan! Alles was totaal versleten. Dus een nieuwe motor gekocht: Yanmar 2YM14 (2 cilinder met interne koeling 14 pk. met warmtewisselaar).
We draaien nu 4 jaar met deze Yanmar: Fantastisch in één woord.

Mijn vrouw vertrouwde de Renault voor nog geen halve cent. Wij gaan nu ontspannen het water op met een 100% vertrouwde Motor. Dat was ons het geld dubbel en dwars waard.

Wouter van Jannetje Zeezicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renault Marine Couach RC8D in Compromis 720 (8 PK) 24 okt 2013 19:59 #450635

www.imout.nl/images/voortstuwi...nault-RC8-12-16D.pdf hier de manual met redelijk wat afstel gegevens.

en de rest kan je hier wel uit halen: www.imout.nl/images/voortstuwing/moteurRC8D.pdf

met dank aan www.imout.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renault Marine Couach RC8D in Compromis 720 (8 PK) 25 okt 2013 08:02 #450767

bedankt voor jullie reacties, alleen ik heb de instructieboekjes zelf wel, weet alleen nu nog niet hoe ik de compressie moet meten. Mijn meter heeft alleen een schroefdraad aansluiting. Heb ook wel eens een gezien met een rubber conus, dat zou dan misschien wel werken in de opening van de verstuiver. Moet dan zo'n rubber deel zien te vinden, maar wil vooraf graag weten of dat de manier is om het te meten of dat er alternatieven zijn. Zou me ook kunnen voorstellen dat de compressie zo hoog is dat de compressie het langs de rubber conus lekt die je handmatig moet aandrukken.

Groet

Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renault Marine Couach RC8D in Compromis 720 (8 PK) 25 okt 2013 09:12 #450777

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7254
Je moet wel een dieselcompresie test gebruiken en die met een rubber stuk is voor benzine

We hebben het toch over een diesel
Laatst bewerkt: 25 okt 2013 09:13 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renault Marine Couach RC8D in Compromis 720 (8 PK) 25 okt 2013 09:33 #450782

Is inderdaad diesel. Sloeg laatste tijd bij stationair toerental af, wilde laaste keer niet starten, met startpilot met moeite wel en na lange vaartocht op de motor de volgende dag helemaal niet meer, ook niet met startpilot.

Groet

g
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renault Marine Couach RC8D in Compromis 720 (8 PK) 25 okt 2013 09:39 #450783

Gert,

Ik weet precies wat je bedoelt. Wij hebben een week geëtterd, maar niets hielp.

WvJZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renault Marine Couach RC8D in Compromis 720 (8 PK) 25 okt 2013 13:09 #450847

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7254
je kan ook lucht of water in je brandstof hebben, he je dit gecontroleerd?

kijk even op me site hoe je een compressie test moet uitvoeren, dit doe je met een dieselcompressiemetermeter
Laatst bewerkt: 25 okt 2013 13:10 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Renault Marine Couach RC8D in Compromis 720 (8 PK) 16 mei 2018 20:53 #944210

heey wouter heb jij nog die start motor voor een rc8d liggen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.250 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl