Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Buitenkoeling & zeewater

Buitenkoeling & zeewater 16 feb 2010 22:23 #115237

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Vandaag had ik een gelukkie in de rommelwinkel en vond er het boek; Ik bouw zelf een casco af geschreven door Joop Michel uitgave 1975 erg leuk en de prijzen vam de casco,s nog plezierig zeg maar.

Nou quot ik even het stukje Koeling van de motor

De meest eenvoudige wijze van koeling van de scheepsmotor is die waarbij het buitenwater direct door het motorblok wrdt gepompt. Dit systeem heeft een aantal nadelen, waardoor we het eigenlijk meteen maar afraden.

Er worden een aantal nadelen opgesomt en bij punt c staat dan kortweg ; het open koelsysteem is ongeschikt voor zeewater ?

Eemm nu m,n vraag is dat zo ? Iemand hier ervaring mee enne kan ik nu m,n avonturen op het wad wel vergeten ?

Bij voorbaat dank WittedeWit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Buitenkoeling & zeewater 16 feb 2010 22:30 #115240

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Nee hoor, er zijn heel veel motoren te vinden die direct gekoeld worden met (zee)water. Ook mijn blok wordt zo gekoeld en is ondertussen 28 jaar oud en doet het nog prima. Zal denk ik ook afhangen van hoe de motor ontworpen is. Mijn motor (HydroMarin DM12) is ontworpen voor visserssloepen op zee en op die manier is er denk al rekening mee gehouden dat er zeewater door het blok gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Buitenkoeling & zeewater 16 feb 2010 22:33 #115244

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Dank je ik vondt het ook wel erg vreemd

Doe je er ook verder in verband met dat zout niets aan ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Buitenkoeling & zeewater 16 feb 2010 22:53 #115251

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Nee niet echt. Als ik van zout kom gaat er voldoende zoet door het blok, dus het zout is dan wel verdwenen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Buitenkoeling & zeewater 17 feb 2010 06:37 #115267

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Vaak zit er ergens een zinkanode in het blok die het blok inwendig moet beschermen. Deze moet dan ook regelmatig worden gecontroleerd en zo nodig vervangen worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Buitenkoeling & zeewater 17 feb 2010 07:44 #115274

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
WittedeWit schrijft:
Er worden een aantal nadelen opgesomt en bij punt c staat dan kortweg ; het open koelsysteem is ongeschikt voor zeewater ?

Eemm nu m,n vraag is dat zo ? Iemand hier ervaring mee enne kan ik nu m,n avonturen op het wad wel vergeten ?

Kling klare onzin.
Koelen met een warmte wisselaar verdiend wel de voorkeur maar is geen noodzaak.
Zo'n 40 jaar geleden begonnen ze met dit systeem en ze kwamen erachter dat de motoren ( vooral op zee ) heel snel dicht zaten van de kalk.
Toen hebben ze er thermostaat ingedaan met een 20 graad lagere openingstijd.
En het ging een stuk beter.
Mijn motor is nu 33 jaar oud en loopt ( liep tot hij op de kant ging ) als een zonnetje.
Maar met dit soort motoren is het wel erg belangrijk dat je eens in de 5 jaar de zaak goed schoon maakt.
Daar zijn middellen voor in de handel maar die weken maar beperkt.
Ik zelf gebruik daar iets voor ( wat ik hier niet vertel ) wat de zaak echt schoon maakt.
Laatst bewerkt: 17 feb 2010 08:12 door TonDini.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Buitenkoeling & zeewater 17 feb 2010 07:59 #115276

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Ik ben het eens met Ton: totale BS dat een motor met directe koeling niet geschikt zou zijn. Temperatuur is wel belangrijk i.v.m. kalkvorming maar periodiek een spoelbeurtje met azijn doet wonderen. En mijn motor is al 39 jaar oud... :woohoo:
Laatst bewerkt: 17 feb 2010 08:10 door sigdock.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Buitenkoeling & zeewater 17 feb 2010 08:10 #115278

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
sigdock schrijft:
mijn motor is al 39 jaar oud... :woohoo:

Er is altijd baas boven baas. :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Buitenkoeling & zeewater 17 feb 2010 17:52 #115364

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
De mijne is maar 25 jaar oud en dus delf ik het onderspit. Wel ben ik geïnteresseerd in wat Tondini met zijn moor doet.
Ben je nu bang voor de discussie of is het zo geheim dat je er patent op gaat aanvragen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Buitenkoeling & zeewater 17 feb 2010 17:54 #115366

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
zoutzuur?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Buitenkoeling & zeewater 17 feb 2010 18:10 #115372

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Hen3 schrijft:
zoutzuur?
Dat is niet verstandig er zijn nog al wat koper leidingen en de vries stoppen vallen er ook gelijk uit. :(
Laatst bewerkt: 17 feb 2010 18:11 door TonDini.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Buitenkoeling & zeewater 17 feb 2010 18:11 #115373

  • Ronk
  • Ronk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
Een automotor van aluminium of met alleen een aluminium cil.kop kan je beter niet direct koelen met zoutwater want dat tast het aluminium op den duur zo aan dat de gaten er in vallen ik heb ze wel gezien met een gat van 2 a 3 cm.
Als je alleen maar een paar dagen op zee vaart dan is het natuurlijk geen probleem als die daarna weer door het zoete water doorgespoeld wordt.
Misschien bedoelde de auteur dat in relatie met het mariniseren van een automotor.

gh. Ron
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Buitenkoeling & zeewater 17 feb 2010 18:13 #115375

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Die oude motoren waar we het hier over hebben zijn van het ouderwetse gietijzer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Buitenkoeling & zeewater 17 feb 2010 18:16 #115376

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Als je een aluminium blok heb lijkt me buitenwater nogal onhandig. Ik zou dat dan ook nooit willen hebben.

Een motor met een warmtewisselaar en koelvloeistof in het blok heeft als extra onderdeel een warmtewisselaar. Deze kan gewoon verstopt of lek raken door allerlei oorzaken. Als dat zo is kun je met een slangetje gewoon buitenwater door je blok pompen en toch koeling houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Buitenkoeling & zeewater 17 feb 2010 18:31 #115379

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Toch wel " iets " @ Tondini ;) doen dus zo van tijd tot tijd
ben ook wel benieuwd naar het " iets "

Mijn blokje is een Albin 022 en dat staat toch ook al weer minimaal 30 jaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Buitenkoeling & zeewater 19 feb 2010 13:07 #115582

In de handleiding van mijn SABB van ruim 40 jaar oud staat dat in geval van zeewaterkoeling de temperatuur van het koelwater niet boven de 55 °C mag komen.
Overigens heeft mijn SABB eigenlijk een warmtewisselaar maar die werkte niet zo goed meer en omdat de motor hoofdzakelijk voor het in en uitvaren gebruikt wordt kreeg die toch al nooit de kans om lekker warm te worden en hebben we dat dus gebypassed en loopt er nu direct buitenwater door de motor.
Men moet zeilen terwijl de wind waait.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Buitenkoeling & zeewater 19 feb 2010 14:28 #115587

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Schipper W schrijft:
Overigens heeft mijn SABB eigenlijk een warmtewisselaar maar die werkte niet zo goed meer en omdat de motor hoofdzakelijk voor het in en uitvaren gebruikt wordt kreeg die toch al nooit de kans om lekker warm te worden en hebben we dat dus gebypassed en loopt er nu direct buitenwater door de motor.
Het hangt er ook van af voor welke temperatuur de motor is ontworpen, de passing van onderdelen die zijn afgestemd op een bedrijfstemperatuur van 95 graden passen minder goed bij een temperatuur van 55 graden. Er kan dan meer slijtage optreden, ook is de olie dan eigenlijk te koud.

Is een motor ontworpen om direct gekoeld te worden, dat kan hij er tegen, ombouwen tot kielkoeling of interkoeling is niet verstandig. Een motor ontworpen met interkoeling komt niet op temperatuur met directe koeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl