Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Motor vervangen

Motor vervangen 21 feb 2010 11:43 #115788

  • gemini
  • gemini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
Ik ben bang dat ik eraan moet geloven.
Mijn bukh DVM 20 is opgegeven.
Nu moet ik aan iets nieuws gaan denken. Inmiddels heb ik besloten om echt voor nieuw te gaan (ik heb geen zin om andermans ellende te kopen).
eerst wat gegevens: mijn (s spant zeiljacht) is 8,65 lang lengte waterlijn ca. 7.20. Hij weegt leeg 3,5 ton dus reken maar op zo'n 4 ton.
De vrijwel nieuwe schroef is rechtsdraaiend en meet 15"x 11.
De oude bukh was 20 PK en heeft een toerental van 3000 RPM de keerkoppeling (zf bw 6) heeft een reductie van 1:2,5 .. 1:2,77.
De snelheid die ik met mijn boot op de motor kon halen was iets meer dan 6 knoop.
Maar nu heb ik een aantal vragen:
1. Ik zie verschillende aanbiedingen van bijv sole, mitsubishi en vetus motoren van 16 PK. Is dat voldoende?
2. De keerkoppeling: mijn oude keerkoppeling had voor- en achteruit een verschillende overbrengverhouding. Ik zie dat bij veel andere keerkoppelingen niet. Betekent dat dat het niet meer belangrijk is of de schroef links of rechtsdraaiend is? (een kwestie van de keerkoppeling andersom bedienen?)

Het toerental van de Sole (en de meeste modernere motoren) ligt belangrijk hoger nl 3600 terwijl de keerkoppeling vaak te kiezen is tussen de 1:2,1 of 1:2,6. (bijv TCM 40). Betekent dit nu dat de sole gewoon minder toeren hoeft te maken (minder gas) om de gewenste snelheid te halen , en red ik dat dan wel met die 16 PK?
3 Tussen mijn bukh en de schroefas zat zo'n Vetus flexibele koppeling. Is dat noodzakelijk? en zoja wat zijn alternatieven , want dat ding was er ontzettend moeilijk tussen te krijgen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor vervangen 21 feb 2010 13:18 #115813

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Eerst welkom hier.

Als je minder gas geeft heb je ook minder PK op je schroef.
De PK die bij een motor staat is altijd bij zijn maximaal roeren tal.
Een motor heeft ook een bepaald koppel maar dat is op een boot van minder belang.
Maar 16 PK is volgens mijn voor een boot onder de 4 ton voldoende.

Het is toch een zeilboot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor vervangen 21 feb 2010 18:27 #115865

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1675
alles hangt met alles samen (ahmas dus)
uitgaande van de schroef:
die heeft een bepaalde spoed en diameter. Daar hoort een bepaald maximaal toerental bij anders gaat aan de tip van het blad het water loslaten: cavitatie en zo. Bij dat maximaal toerental heeft die schroef dan een hoeveelheid vermogen nodig om rond te gaan, afhankelijk mede van de spoed. Door de waterweerstand en luchtweerstand van de boot ontstaat dan een bepaalde snelheid van de boot door het water, die op zichzelf weer invloed heeft op het benodigde vermogen. Maar zo is er een eenduidig verband tussen maximaal vermogen, maximaal toerental van de schroef, spoed van de schroef en (romp)snelheid.
Als je al een schroef hebt, dan volgt daar de keuze van de motor uit. Als je al een motor hebt, dan volgt daar de keuze van de schroef uit.
De overbrengingsverhouding van de keerkoppeling volgt uit de keuze van schroef en motor.
Er zijn keerkoppelingen die je continue in zijn achteruit mag belasten, maar dat geldt niet voor alle types. En niet altijd is het vermogensverlies in de koppeling hetzelfde in vooruit als achteruit, let daar dus op (kost extra diesel dus).
Veelal zijn flexibele koppelingen of soms homokineten aan te bevelen, let hierbij ook op het wel of niet aanwezig zijn van een stuwdruklager.
Laat een expert (al of niet leverancier) eens naar je boot kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor vervangen 21 feb 2010 18:31 #115866

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1675
even pietluttig:
het is een "rechtse" of een "linkse" schroef. Een rechtse schroef zal, als hij, van achter naar voren kijkend, rechtsomdraait de boot naar voren stuwen.
Je kan een rechtse schroef ook linksomlatendraaien (dat heet dan achteruit) ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor vervangen 21 feb 2010 19:54 #115881

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1079
Waarom neem je niet een buitenboordmotor? Is een stuk goedkoper en makkelijker te plaatsen (denk ik).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor vervangen 21 feb 2010 20:27 #115907

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Waarom niet een nieuwe Bukh? Zodra je andere motoren gaat inbouwen moet je vaak meer aanpassen en dat maakt de klus groter dan je misschien voorzien had.

In ieder geval zal de motor de schroef bepalen en niet andersom. Ik zou me niet blindstaren op de schroef die je nu hebt, op het uiteindelijke bedrag van een nieuwe motor is een schroef niet de grootste post, maar wel een zeer belangrijk gegeven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor vervangen 21 feb 2010 22:19 #115939

  • Ronk
  • Ronk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
Beste Gemini,

Een vuistregel is voor zeiljachten 3 pk per ton en voor motorboten 5 pk per ton.

Met 16 pk heb je dus voldoende vermogen en als je dan een keerkoppeling neemt vertraging 3:1 heb je 16 pk vermogen bij 1200 toeren op de schroef en bij je Bukh heb je 20 pk bij 1200 toeren op de schroef.
En door de grotere vertraging heb je meer koppel op de schroefas met minder pk's. Dus dat moet wel lukken met 16 pk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor vervangen 02 nov 2010 19:43 #158302

  • gemini
  • gemini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
Om het verhaal compleet te maken:
Het is een nieuwe Beta marine 16 geworden.
Deze motor paste zonder al te veel aanpassingen in de boot en 16 PK is inderdaad voldoende. Na een seizoen varen met veel motor uren kan ik zeggen dat ik er zeer tevreden over ben. Veel stiller kleiner en nog zuiniger dan de bukh. En hij loopt altijd!.
Bovendien is de beta marine relatief goedkoop.

Voor wat betreft de schroef heb ik geprobeerd om de originele schroef te houden. Ook dit is goed bevallen. inderdaad door een wat grotere reductie te kiezen voor de keerkoppeling (deze motor draait 3ax 3600 tpm en de Bukh 3000 TPM) zal de schroef uiteindelijk ongeveer een even hoog maximum toerental hebben. en dat blijkt dus het geval.

Kortom een succesverhaal.'t kost een paar centen, maar dan heb je ook wat!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor vervangen 02 nov 2010 20:02 #158309

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Fijn dat je dit even terugkoppelt, dat maakt het compleet inderdaad.

Goed om te lezen dat je tevreden bent.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor vervangen 02 nov 2010 20:06 #158311

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Ik dacht dat je het al opgegeven had...
Bedankt voor je terugkoppeling en veel plezier gewenst!
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor vervangen 03 nov 2010 10:29 #158412

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
gemini schrijft:
Om het verhaal compleet te maken:
Het is een nieuwe Beta marine 16 geworden.
Deze motor paste zonder al te veel aanpassingen in de boot en 16 PK is inderdaad voldoende. Na een seizoen varen met veel motor uren kan ik zeggen dat ik er zeer tevreden over ben. Veel stiller kleiner en nog zuiniger dan de bukh. En hij loopt altijd!.
Bovendien is de beta marine relatief goedkoop.

Voor wat betreft de schroef heb ik geprobeerd om de originele schroef te houden. Ook dit is goed bevallen. inderdaad door een wat grotere reductie te kiezen voor de keerkoppeling (deze motor draait 3ax 3600 tpm en de Bukh 3000 TPM) zal de schroef uiteindelijk ongeveer een even hoog maximum toerental hebben. en dat blijkt dus het geval.

Kortom een succesverhaal.'t kost een paar centen, maar dan heb je ook wat!

Kost een paar centen maar wel relatief goedkoop... :P Wat heeft het hele gebeuren uiteindelijk gekost en heb je de motor zelf geplaatst of heb je het allemaal laten doen?
Laatst bewerkt: 03 nov 2010 10:42 door sigdock.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor vervangen 03 nov 2010 16:50 #158482

  • gemini
  • gemini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
Tja, relatief goedkoop is nog altijd een hoop geld.
Ik heb voor de motor zo'n 5000 euro betaald en het inbouwen heb ik idd zelf gedaan.
Een alternatief zou reviseren geweest zijn, of een gereviseerde motor maar dat zou toch ook zo'n 3000 kosten, en dan heb je toch een oude motor, of een waarvan je niet precies weet wat er gereviseerd is.

Overigens is dat inbouwen wel een heel spannende gebeurtenis als je dat nog nooit gedaan hebt, maar het viel achteraf wel mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor vervangen 03 nov 2010 19:17 #158506

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Door een beetje te winkelen had je ook een 16 pk Sole of Vetus kunnen kopen. Dan zou ik geen zware Chinees voor dat geld nemen. Maar je keus is al gedaan dus veel plezier en lang motorleven gewenst.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor vervangen 03 nov 2010 19:25 #158510

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8049
Euh Proost: Zware chinees?
Beta Marine's zijn goede, in Engeland gemariniseerde motoren, gebaseerd op Japanse Kubota blokjes (net als Nanni) en zeker vergelijkbaar met bijv. Mitsubishi-achtigen (vetus, sole). Zeker geen chinees dus en al helemaal niet zwaar.

Goede keus en was bij mij ook een grote kanshebber.
Laatst bewerkt: 03 nov 2010 19:36 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor vervangen 03 nov 2010 20:45 #158540

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Heb het inderdaad mis , mijn excuses.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor vervangen 03 nov 2010 21:04 #158554

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8049
Ja Beta marine wordt wel vaak bij de Chinzen genoemd als alternatief omdat het de meest betaalbare is van de 'gewone' merken. Athans, in de officiƫle prijslijsten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor vervangen 08 nov 2010 08:56 #159204

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6126
Hallo gemini,

Overweeg hetzelfde te doen. Mijn schroefas is (op termijn) aan vervanging toe ivm slijtage en corrosie (dezincificatie van brons). Om dat te doen moet de motor (farymann R30 20pk )eruit want de schroefas kan alleen naar voren eruit. Motor is nog goed maar wel bejaard (1977) en rookt wat en is ook luidruchtig.Om nu het werk in een keer goed te doen overweeg ik dus een nieuwe. Kan ik ook mooi de motorruimte goed isoleren. Hoe zat dat bij jouw, heb je dat ook gedaan of was het al goed, en wat heb je zoal nog meer vervangen ? Buitenboordkraan, uitlaat, demper, sealock ?? Wat waren naast de al genoemde, de belangrijkste overwegingen om voor een Beta te kiezen ?
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor vervangen 10 jan 2011 20:44 #169820

  • gemini
  • gemini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
Hallo Jutter,

Ik heb verder niet heel veel hoeven te doen. Uiteraard heb ik wel van de gelegenheid gebruik gemaakt om de bilge goed onder handen te nemen want je kan er zo lekker bij. De schroefas heb ik ook vervangen, dat moest wel want de oude was te kort (motortje is een stuk kleiner. Bovendien was er ook een beetje slijtage zichtbaar.
Waar je wel rekening mee moet houden is de inbouw hoogte t.o.v. de schroefas. Ik heb de balken waarop de motor steun in de boot wat moeten verlagen, anders zat de koppeling te hoog voor de schroefas.

Tijdens het varen in de zomer vond ik dat de motor wat warm aanvoelde en ik vond ook dat er weinig koelwater uit de uitlaat kwam. Dit bleek veroorzaakt te worden door een (lucht)lek in de deksel van de wierpot. Deze heb ik dus ook vervangen, maar dan pas later. Verder heb de uitlaat slang aan de andere kant moeten leggen omdat deze gewoon aan de verkeerde kant zat voor de Beta marine.
Eigenlijk is alles verder heel simpel diesel slang aansluiten, accu aansluiten stekker van de bediening erin prikken, gas- en koppeling van de morse bediening vast schroeven, sleutel omdraaien en lopen.
Ik schrok me dood want de motor liep direct en dat was ik niet gewend. Tot nu toe ben ik zeer tevreden over deze motor en ik heb afgelopen zomer behoorlijk zware omstandigheden meegemaakt.
www.zeilersforum.nl/components.../emoticons/smile.png
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor vervangen 10 jan 2011 20:50 #169824

  • gemini
  • gemini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
nog antwoord op je vraag:
Belangrijkste redenen om voor deze motor te kiezen waren
1 betaalbaarheid (maar ik kon idd ook een Sole of een Vetus krijgen voor een klein beetje meer)
2 De smalle onderkant van deze motor. De op mitshubishi gebaseerde motoren hebben het vliegwiel achterin waardoor er een brede buik in de motor zit, en die paste er bij mij niet in.
3. Na flink wat doorrekenen het vertrouwen erin hebben dat mijn huidige schroef zou kunnen blijven gebruiken (deze was pas nieuw)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor vervangen 08 feb 2011 16:48 #175792

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6126
Bedankt, ga straks maar weer eens een keer naar de Hiswa, is al jaren geleden maar nu heb ik weer eens een doel om daar eens te informeren naar motoren.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor vervangen 08 feb 2011 17:57 #175804

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik zelf ga ook weer en paardagen naar de Hiswa om te kijken en zo, maar als jij gaat zou ik eens even naar de stand van Timray gaan, die hebben op het moment drie nieuwe kleine motoren die special voor zeilboten en sloepen zijn ontwikkeld.

Prijzen zijn vanaf 3.900 voor een 8pk en een 10pk weet ik niet en dan de 20pk is ongeveer 4.400 euro.
De motoren worden geleverd met koppeling

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor vervangen 08 feb 2011 19:51 #175847

Fer, die Timray motoren, is dat wat dan? Of kun je dan beter een paar euro meer uitgeven en een ander merk kopen?

Groeten,
Reinier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor vervangen 08 feb 2011 19:57 #175848

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Het is geen VP of Yanmar maar een Nederlandse Chinees

Of het wat is tijd zal het leren maar ik ben gematig optimisten over deze motoren.

Alle waarden na zijn geld of zo iets;)

Ik zelf ben een Yanmar fan maar die kost ook behoorlijk meer

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 08 feb 2011 19:59 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor vervangen 08 feb 2011 21:00 #175862

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6126
Fer schreef :
Ik zelf ga ook weer en paardagen naar de Hiswa om te kijken en zo, maar als jij gaat zou ik eens even naar de stand van Timray gaan, die hebben op het moment drie nieuwe kleine motoren die special voor zeilboten en sloepen zijn ontwikkeld.

Prijzen zijn vanaf 3.900 voor een 8pk en een 10pk weet ik niet en dan de 20pk is ongeveer 4.400 euro.
De motoren worden geleverd met koppeling

Mvg Fer

Ik zie alleen een 10 en een 27pk en dat gat vind ik nogal groot, ik zoek iets tussen 15 en 20.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor vervangen 09 feb 2011 10:30 #175951

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Fer schreef :
Het is geen VP of Yanmar maar een Nederlandse Chinees

Of het wat is tijd zal het leren maar ik ben gematig optimisten over deze motoren.

Alle waarden na zijn geld of zo iets;)

Ik zelf ben een Yanmar fan maar die kost ook behoorlijk meer

Mvg Fer

"Alle waar naar zijn geld" is net zo'n cliche als "Appels en peren vergelijken" (wat helemaal niet zo raar is aangezien ze tot dezelfde familie behoren) en meer van die kreten die veel gebruikt worden binnen de watersport. Vaak door Deskundigen die een argeloze consument een te duur product willen aansmeren.

Maar die nieuwe lijn, zijn dat ook oude modellen die opnieuw in procctie zijn genomen? En zijn ze net zo groot en zwaar? En de genoemde prijzen... incl. of excl. BTW?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl