Heren, enginetroubles in het hoge noorden.
In navolging op dit:
www.zeilersforum.nl/index.php/...oruit-farymann-30r30
Nieuwe motorsteunen gekocht om vervolgens tot de ontdekking te komen dat:
-Steunen 6 jaar geleden ook al vervangen zijn
-Beide cilinders lekken
Bovenste is goed nieuws, behalve dan dat het probleem nog niet opgelost is. Rubbers staan gevoelsmatig wel wat laag maar de uitlijning met de schroef heb ik nog niet gecontroleerd. Maargoed dat is een ander verhaal.
Bij een inspectie-met behulp van een fotocamera, zag ik nare plekken... De verf aldaar laat los; je hand wordt er geel van.
Ik begon meteen te twijfelen of ik de motor wel goed winterklaar gemaakt heb. Dit is de eerste keer dat ik dat doe namelijk. Beetje verder nadenken leert dat dit geen vorstschade kan zijn. Ik heb alleen ruitenwisservloeistof als antivries gebruikt; na wat zoeken op google zie ik dat sommige bestanddelen als acryl verf verdunner gebruikt worden. Niet echt lekker dus.
Andere kant precies zo, daar plaats ik zo een foto van.
Nu is de vraag: Wat gaan we doen, zo een maandje voordat we weer het water in gaan. Graag jullie advies
-Motor proefdraaien en de lekkage beoordelen
-Meteen op vervanging van koppakking overgaan
-O ringen van de PVC koelwatermantels
-Helemaal niets doen
NB: Vorig seizoen niets van lekkage gemerkt.
Nu heb ik even het geluk dat ik vaker koppen heb vervangen bij V motoren (Moto Guzzi voor de kenners) en dit blok scheelt er weinig van afgezien van de koeling en brandstof uiteraard.
Waar ik een beetje zorgen om maak is de koelwatermantel. Deze is dus PVC en ben erg bang deze te slopen.
Zit een beetje in de piepzak want de kluslijst wordt nou niet echt korter op deze manier...