Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Revisie vervangen van oudere motor

Revisie vervangen van oudere motor 06 mrt 2010 15:06 #117612

  • MvD
  • MvD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Ik ben aan het kijken naar friendships 26 van ca 1985, die vaak een Yanmar diesel (1GM10) 9 pk hebben. Deze motoren (met 500 á 1000 draaiuren) hebben meestal geen revisie gehad, maar lopen volgens de verkopers nog goed.
Moet ik nu bij de aanschaf (met het plan zeker 10 jaar er mee te varen) rekening houden met een revisie/ruilmotor/nieuwe motor op korte termijn, en misschien wel gelijk na de aanschaf laten doen of kan zo'n motor bij normaal onderhoud door een professioneel bedrijf nogh wel zo'n 10 jaar redelijk probleemloos en betrouwbaar mee? Ik zou het vervelend vinden als ik bv met een tocht naar vlieland plots een motorstoring krijg als er een flinke stroom staat.
Bedankt voor eventuele reacties! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Revisie vervangen van oudere motor 06 mrt 2010 16:30 #117627

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
Ik heb dezelfde motor, 14 jaar oud en loopt als een zonnetje. Nu kan er aan een 1GM10 ook niet echt veel kapot. Dus als het ding goed onderhouden is en hij draaid goed, dan heb je vlgs mij niet snel problemen... Laat je schip in iedergeval keuren. Dan kijken ze ook naar de motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Revisie vervangen van oudere motor 06 mrt 2010 16:38 #117629

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Yanmars zijn goede motoren en zijn als ruilmotor ook gewild. Maar waar ik twijfel bij krijg is een motor van 1985 met maar 500 draaiuren.

Als dat er eentje is die alleen maar haven in en haven uit is geweest dan kan die al versleten zijn terwijl die van 1000 draaiuren dat niet is. Laten meekeuren is echt het enige dat enige zekerheid geeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Revisie vervangen van oudere motor 06 mrt 2010 16:40 #117631

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Met onder de 1000 uur zou een Yanmar bij normaal onderhoud toch echt niet versleten moeten zijn.

Reviseren lijkt me dan ook niet nodig. Om iets meer vertrouwen te krijgen zou ik hem door een Yanmar dealer een grote onderhoudsbeurt laten geven. Hij kan dan eventueel ook zien of er iets vervangen moet worden en je daarover adviseren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Revisie vervangen van oudere motor 06 mrt 2010 18:07 #117641

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Ik bedoelde dat ie dan misschien nooit echt warmgedraaid is. Enn motor slijt vooral van de eerste tijd dat ie koud draait.

Puur het aantal draaiuren hoeft niet zo veel te zeggen, hoe de motor gebruikt is kan veel meer bepalend zijn voor de mate van slijtage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Revisie vervangen van oudere motor 06 mrt 2010 19:00 #117653

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Als de motor veel "koud"gedraaid heeft dan heeft de motor behoorlijke slijtage. Meet je kompressie op en dan weet je al heel veel denk ik en kijk naar de kleur van je uitlaatgassen bij een 100% warme motor.
wit = goed ( waterdamp)
blauw = motorolie gebruik.
Zwart = slechte verbranding c.q. verstuivers niet helemaal fris meer naar alle waartschijnlijkheid. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Revisie vervangen van oudere motor 07 mrt 2010 09:53 #117715

  • Etap
  • Etap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 116
MvD,

Ik begrijp je dilemma uitstekend, zelfde situatie want ik ben niet van plan deze boot weg te doen. Ik heb zelf een 1gm10 uit 1988. Een keer een probleem gehad met waterdoorslag en besloten om er een nieuwe cylinderkop op te (laten) zetten. Overigens laat ik jaarlijks deze motor door een officiele Yanmar dealer een servicebeurt geven. Naar aanleiding van dat probleem ben ik zelf ook gaan rondkijken naar de mogelijkheden van een nieuwe motor, weer een Yanmar 1gm10. Je vervangt dan natuurlijk niet alleen je motor, maar gaat ook voor een nieuwe manchet, uitlaat, dieselleidingen, aandrijvingen etc. Ik kwam toen op een stelpost van circa E 7.000,-- voor alles (laten) vervangen. Vorig jaar tijdens het winterklaar maken met de vaste monteur die mijn motor onderhoud een balletje opgeworpen over zo'n vervanging. Hij keek me aan of ik gek geworden was. Zijn argumentatie; deze motoren blijven bij goed onderhoud echt nog wel 10 jaar en langer lopen want er zit bijna niets op wat kapot kan gaan, zeker geen electronica. Overigens kom ik ook maar aan zo'n 30 draaiuren per jaar, maar ik heb wel de gewoonte bij het terugvaren naar de haven een half uur de motor te gebruiken. Kortom; ook ik zit nog steeds met het dilemma wat nu te doen, dus ik volg dit topic met belangstelling.

Groet,
Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Revisie vervangen van oudere motor 07 mrt 2010 20:20 #117804

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Mijn ervaring geld niet direct scheepsmotoren (al ken ik de Janmar 8 een beetje) en raad je aan vooral goed te blijven luisteren naar je motor. Als er iets kapot is of aan het gaan is hoor je dat over het algemeen vrij goed.
Ik rij ongeveer 20 jaar op klassieke engelse motorfietsen (Matchless 1955 en Triump 1960). Daar hoort een sleutelcultuur bij en verliefde sleutelaars die hun kindje tot in de puntjes verzorgen. Hele revisies worden uitgevoerd na slechts enkele km, want stel je voor. Mijn goede vriend Cees echter, die rijdt gewoon, sleutelt zo min mogelijk, maar luistert goed. Wel pleegt hij onderhoud, dat wil zeggen olie verversen, filters vervangen en rustig warm draaien en af en toe draait hij alles weer aan. Juist hij komt altijd aan, of dat nou een rit is van 10 of van 1000 km, terwijl de sleutelaars altijd wel wat te sleutelen hadden onderweg. Van hem leerde ik dus van een goed draaiende motor af te blijven en bij gekke geluiden simpel te beginnen.
Je zou voor de gein eens je olie filter kunnen slopen en bekijken of je brokstukken ijzer vind, das een slecht teken. Vaak zie je wel een fijn soort "metalic effect" in de olie. Tijd om te verversen.
Ook de compressie test is een goede test, maar laat je niet gek maken door een verschil in fabrieks opgave en jouw motor. Bij een twee cylinder is een groot verschil tussen de cylinders onderling reden verder te kijken (is namelijk slecht voor krukaslagers). Beter is om je gegevens goed op te schrijven en de test elk jaar te herhalen. Zo zie je verschillen ontstaan in JOUW motor. Ook bij twijfel kan dat een hulpmiddel zijn. Bij benzine motoren zijn bougies en de kleur daarvan een goede indicator voor zaken. (Google voor foto's).
Slecht starten? Begin eens met je electrische kontacten schoon te maken. Het reviseren van een blok is een duur grapje en wordt nogal eens veel te snel ingezet, terwijl eigenlijk de randvoorziening dan slecht onderhouden blijken. (Carb, filters, ontsteking, bedrading, brandstof, laadcircuit)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Revisie vervangen van oudere motor 07 mrt 2010 22:40 #117833

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 810
In mijn boot staat een yanmar 3QM.
Een paar jaar terug (de urenteller stond toen op 2400) had ik een machinist van de grote vaart aan boord. Trots als ik ben op mijn motortje liet ik hem horen. Ik vroeg hem of een revisie zinvol zou zijn, gelet op het aantal draaiuren. Na het luisteren was zijn reactie: "2400 uur, dit motortje is net ingedraaid, gewoon regelmatig de olie verversen, compressie meten verstuivers controleren en hem lief toespreken". Deze motoren werden op de grote vaart vaak als genset gebruikt en draaiden wel 10.000 uur achter elkaar.

Moraal schenk aandacht aan je motor luister en ga met hem in gesprek, vertroetel hem, maar als er geen directe aanleiding is verbouw hem dan ook niet.
Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Revisie vervangen van oudere motor 07 mrt 2010 22:54 #117834

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
De "horse whisperer" kennen we al, we hebben er nu dus al een nieuwe variant bij :laugh:
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Revisie vervangen van oudere motor 07 mrt 2010 23:03 #117836

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Op mijn motor ( volvo-penta md7a ) heb ik geen uren teller , maar in de 33 jaar die hij in mijn boot staat, denk ik dat hij ongeveer 2500 uur heeft gelopen.
En volgens mijn doet hij het nog als een zonnetje.
Ik besteed wel veel aandacht aan het ding.
Zoals iedere keer als we gaan varen de olie controleren .
Ieder najaar als ik de boot opleg olie verversen eens in de twee jaar filters en impeler vernieuwen.
Maar wat eigenlijk belangrijker is hou behandel je de motor.
Ik zie wel eens iemand die de motor start en dan hem een kwartier zo laat draaien ( fout )
Ook zie ik een ander starten en gelijk bijna vol gas weg ( fout )
Ik start en zet hem gelijk in zijn werk en geef een klein beetje gas en doe wat andere dingen en na pakweg 10 minuten vaar ik weg.
Ik behandel mijn motor met verstand, maar begin er niet mee te praten. :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Revisie vervangen van oudere motor 07 mrt 2010 23:29 #117838

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Zolang het niet stormt kan je ook gewoon direct wegvaren zonder warmdraaien hoor, daar is dan maar een klein beetje gas voor nodig. Doe je met je auto toch ook en die houdt het ook met gemak 300.000 km oftewel 5.000 uur vol zonder revisie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Revisie vervangen van oudere motor 08 mrt 2010 18:56 #117950

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Ja, starten en wegvaren is het beste. Immers veel oude motoren hebben nog geen oliepomp en worden nog gesmeerd met spatsmering en die werkt nu eenmaal niet goed bij stationair toerental. Echter ga je motor pas belasten als deze goed warm is en gebruik altijd normaal 80% van je vermogen ( zeker bij diesel) En een beetje luisteren en binnensmonds mompelen doet "wonderen". Eigenlijk is het net een vrouw, je geeft haar wat aandacht en je houdt het het langste vol. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Revisie vervangen van oudere motor 08 mrt 2010 20:55 #117985

  • MvD
  • MvD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Allen ontzettend bedankt voor de snelle, vaak uitgebreide, leerzame en soms wat filosofische reacties!
Ik haal er uit:
. de motor goed behandelen, regelmatig controleren en onderhouden
. pas iets ingrijpends doen (revisie) als daar een aanleiding
voor is (afwijkend geluid, compressie etc)
. en dan eerst kijken naar de randvoorzieningen buiten het eigenlijke motorblok.
Nog 2 vragen:
.als ik het zo lees is groot onderhoud zonder een duidelijke
aanleiding ook niet nodig, of beperkt zich dat tot de
randvoorzieningen en is het dan wel zinvol? Bij zo'n oude motor
is vaak de bedrading bv na 23 jaar wat minder lijkt mij.
.En kan groot onderhoud gebeuren terwijl de motor er in blijft
zitten of moet hij daarvoor er uit gehaald worden?

:) :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Revisie vervangen van oudere motor 08 mrt 2010 21:20 #117994

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Het vervangen van de bedrading van een ééncylinder Yanmar is helemaal niet moeilijk Gewoon draadje volgen en een nieuwe tussen zetten.

Het lastigste is nog wel hoe je aan de goede kleurtjes komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Revisie vervangen van oudere motor 08 mrt 2010 21:34 #117999

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Bij zo'n oude motor die voor jouw nieuw is kan het zeker geen kwaad goed onderzoek te doen. Dat is vooral een aantal testen uitvoeren en beoordelen van slijtage onderdelen, maar ook de algemene staat van de meer statische zaken. Sommige zaken zijn nooit verkeerde investeringen en prettig als frisse start.
Ik denk daarbij aan olie, filters, V-snaren (of in iedergeval een reserve aanschaffen en bij de motor bewaren)eventueel bougies, kleppen stellen, ontsteking, of diesel onderdelen, toevoerslang brandstof vervangen, electrische opbrengst dynamo, bedrading en contacten schoonmaken en moeren en bouten nalopen. Start ook met een onderhoudslogboekje.

En tsja, de motor er uit werkt en kijkt natuurlijk wel zo prettig, maar dan kan die meestal weer niet lopen voor de testen. Is ook best veel werk meestal en zie het allemaal maar weer terug te krijgen. Als uit de testen blijkt dat er veel moet gebeuren, waarbij het onhandig werken is kan je het overwegen, maar ik zou er terughoudend mee zijn. Zorg voor een echte goeie zaklamp, naast ruimteverlichting. Maak veel digitale foto's. Altijd fijn want makkelijk terugkijken hoe dat draadje zat. Met de zelf ontspanner heb je tijd 'm op een onmogelijke plek te leggen.
En, met slecht gereedschap maak je veel kapot, inclusief jezelf. GEEN BAHCO, GEEN GRIPTANG OF WATERPOMPTANG, zoveel mogelijk ring of dopsleutels. Hou een goede magneet bij de hand.

En als je een engelse motor met bijbehorend engelse maten treft, de legerdump is je vriend. Stuur me maar een PB als je niet uit de maatvoeringen komt, qua sleutelmaten en qua schroefdraad. (Tenzij er zo wie zo grote belangstelling is, dan kunnen we er een draadje aan wagen)

Zag net de bovenstaande post. Goede kleur draadjes is vaak te krijgen bij de motor en auto jongens. Brezan heeft al een paar, en in klasiekerwereld heb je gasten die veel kleuren hebben. Mijn laatste electrische klus aan de motor is van 10 jaar geleden en ben er een beetje uit. Google redt, zal ik maar zeggen. Oh, en ga niet naar de Gamma voor je stekertjes, maar naar auto of bootshop. Begin met een goeie krimptang.
Laatst bewerkt: 08 mrt 2010 21:42 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Revisie vervangen van oudere motor 08 mrt 2010 22:45 #118005

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Met betrekking tot de hoeveelheid draaiuren en koude/warme motor: ook motoren die meer draaiuren hebben gemaakt hebben dezelfde koude periode na de start achter de rug, en hebben daar dezelfde slijtage van, plus nog extra slijtage van de extra draaiuren (en dito koude starts).

Gewoon starten en rustig (max ca 75% vermogen) wegvaren is inderdaad de enige manier om je motor met respect te behandelen. Eerst warm laten draaien voordat je wegvaart is een broodje aap verhaal want dan duurt het alleen maar langer voordat de motor warm is omdat hij tijdens het stationair draaien niet belast wordt en daardoor amper warmte ontwikkelt om warm te worden.

Verder hoef je niet bang te zijn dat een dieselmotor die enigszins aan revisie toe is (dus zonder alarmerende rookwolken en geluiden) je tijdens het varen in de steek laat. Tenminste, het blok zelf is in principe betrouwbaar, maar de bedrading en ander kwetsbare zaken moet je wel goed nakijken. En Yanmar dieselmotoren hebben een goede reputatie qua levensduur, ze zijn eenvoudig en robuust uitgevoerd waardoor de kans op defecten relatief gering is.
Laatst bewerkt: 08 mrt 2010 22:53 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Revisie vervangen van oudere motor 09 mrt 2010 12:36 #118064

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
koko schrijft:
En, met slecht gereedschap maak je veel kapot, inclusief jezelf. GEEN BAHCO, GEEN GRIPTANG OF WATERPOMPTANG, zoveel mogelijk ring of dopsleutels. Hou een goede magneet bij de hand.

In principe ben ik het met je eens, alleen heb je wel Bahco's en Bahco's en steeksleutels en steeksleutels. Een echte goed Bahco past soms beter dan een steeksleutel, als is het maar omdat de moer toch net niet de gespecificeerde maat is. Voor het geld van een echte goede Bahco kan je dan ook wel weer heel wat steeksleutels kopen. Ik zou niet zonder kunnen ook al heb ik heel wat steek- en ringsleutels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Revisie vervangen van oudere motor 09 mrt 2010 13:52 #118075

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Er is maar één Bahco natuurlijk maar daarnaast heb je nog Gedore en andere merken leveranciers van verstelbare moersleutels... :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Revisie vervangen van oudere motor 09 mrt 2010 17:27 #118091

sigdock schrijft:
Er is maar één Bahco natuurlijk ... :D
Ja: een Bacardi-Cola
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Revisie vervangen van oudere motor 09 mrt 2010 18:03 #118096

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
In het boekje van mijn Yanmar staat dat je 'm even moet laten warmdraaien voor je gaat en ook even moet laten nadraaien na aankomst. Maar dat nadraaien is vooral zinnig als je met flink vermogen moet komen aanvaren, als je het laatste stuk rustig aan doet dan zal het wel los lopen en rustig wegvaren zal het meeste warmdraaien ook wel voor zijn rekening nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Revisie vervangen van oudere motor 09 mrt 2010 19:15 #118109

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Mocht je dankzij overvloedig gebruik van een Bahco met een paar gesloopte moeren zitten, dan biedt deze Knipex moerentang absoluut uitkomst:
Ik heb er tijdens een producttraining (een paar dozijn banen terug) mee mogen spelen, echt een fantastisch ding!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Revisie vervangen van oudere motor 09 mrt 2010 19:56 #118113

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
heesterman schrijft:
In het boekje van mijn Yanmar staat dat je 'm even moet laten warmdraaien voor je gaat en ook even moet laten nadraaien na aankomst.
Dat is altijd verstandig, dat warmdraaien kun je natuurlijk ook combineren met het op stationair toerental in en uit de box te varen.

Ook moet je bedenken dat de eigenlijke doelgroep voor Yanmar de vele duizenden vissersscheepjes in Zuid-oost Azië is, de pleziervaart is een aardige bijverdienste. Volgens mij is zo'n motortje dan ook prima geschikt om lange tijd onder barre omstandigheden dienst te doen.

Een paar zwakke punten waar ik mee te maken heb gehad: roestende olieleidingen onder het motorblok en een lekkende as van de waterpomp. Het eerste heb ik met schoonschuren en Hammerite opgelost, de pompas is makkelijk te vervangen (met de keerringen).
Laatst bewerkt: 09 mrt 2010 19:57 door marfamke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Revisie vervangen van oudere motor 10 mrt 2010 08:42 #118162

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
beewee schrijft:
Mocht je dankzij overvloedig gebruik van een Bahco met een paar gesloopte moeren zitten, dan biedt deze Knipex moerentang absoluut uitkomst:
Ik heb er tijdens een producttraining (een paar dozijn banen terug) mee mogen spelen, echt een fantastisch ding!


Op het risico af dat dit een gereedschap discussie gaat worden: Ik ken deze tang niet, ziet er inderdaad goed uit. Wel goed opletten dat je 'm goed om op de moer/bout zet.

Zodanig dat je de aanspannende bek aanduwt door de kracht waarmee je de moer/bout wil draaien. Aanspannende bek is op deze foto het binnenste, kleine bekje aan het bovenste handvat.
(Overigens gaaat dit principe ook op bij een waterpomptang.
Laatst bewerkt: 10 mrt 2010 08:44 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Revisie vervangen van oudere motor 12 mrt 2010 15:10 #118552

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Waarom niet starten en direct wegvaren zonder de motor zwaar te belasten? Niemand in de jachthaven heft dan last van je uitlaatgassen en geluid! Ik doe het al 25 jaar op die manier.
Net als met m,n auto
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl