Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: electronische stopknop yanmar: hoe werkt dat?

electronische stopknop yanmar: hoe werkt dat? 07 mrt 2010 21:09 #117815

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2141
Ik heb een Yanmar 2G-20 en een yanmar motor paneel op mn boot.
Nu ben ik de electrische zaken aan het uitzoeken en verbeteren.
Ik stuit op een wat vreemde zaak.
Alle Yanmar motoren hebben een mechanische (trek-)knop om de dieseltoevoer te stoppen en daarmee de motor te stoppen.
Ik heb echter een "electronische knop" op mijn paneel.
Zie foto: drukknop links onder (rechts onder de toerenteller).
Ik denk dat dit een achteraf aangebrachte oplossing is, ik kan er nl niets van op internet vinden.
Kan iemand mij uitleggen hoe zo'n knop werkt? Heeft iemand een schema daarvan?
Nog vreemder is (lijkt mij) dat de stopknop is aangesloten op de service accu ipv de startacuu. Iemand enig idee waarom dat zou zijn?

Laatst bewerkt: 07 mrt 2010 21:31 door pieter2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:electronische stopknop yanmar: hoe werk dat? 07 mrt 2010 21:38 #117824

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Op welke accu de stopknop zit maakt niet veel uit.

Een electrische stop kan op twee manieren werken,
A- via een magneet afsluiter in de brstf leiding direct voor de inspuitpomp.
Nadeel, motor blijft nog enige tijd doorlopen na stopzetten omdat de brstf gallerij moet worden leeg gedraait.
Komt op bootmotoren niet vaak voor, wel op gensets.

B- via magneet solenoide, dit is een electrisch bedient armpje welke op de regelateur hevel van de inspuitpomp zit en deze in stopstand trekt, net als met de kabel dus eigenlijk.
Nadeel bij achteraf inbouw is de afstelling van het systeem, kan nogal storings gevoelig zijn.

Er is nog een derde systeem welke veel op gemarinieseerde automotoren zit, is als B maar dan af fabriek en dus origineel en beter geintergreerd.

Ik zou gewoon voor de waarschijnlijk originele trekkabel gaan.

B kan er zo uitzien.

Hier nog een voorbeeld van achteraf ingebouwde zooi.

En hier een *originele* imitatie oplossing voor Yanmar,


Deze vervangt het gehele hogedruk pompje, kan interesant zijn ware het niet dat het hier zo te zien om China kwaliteit gaat :blink:
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 07 mrt 2010 22:15 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:electronische stopknop yanmar: hoe werk dat? 07 mrt 2010 21:43 #117827

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Is dus niet electronisch, maar elektrisch. Beiden niet te repareren, maar alleen te vervangen. Niet handig dus, idd is de gewone trekkabel het meest voor de hand liggende.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:electronische stopknop yanmar: hoe werk dat? 07 mrt 2010 22:14 #117829

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8030
Het is in ieder geval niet orrigineel. Standaard hebben de GM series een trekkabel en die is denk ik vervangen door een magneet solenoid (B in Ron's betricht) die aan de stop lever trekt.

Dat kun je zelf checken:

Dit is de stuurboordzijde van je motor (tenzij die achterstevoren staat natuurlijk), helemaal vooraan. Daar waar "stop lever" staat, zit waarschijnlijk een electrisch ding ipv een kabel. Waarschijnlijk iets dat lijkt op:


Nieuwere yanmars (YM serie bijv.) hebben wel standaard zo'n ding ipv een trekkabel. Opzich niks mis mee alleen heb je een potientiële electrische storingsbron erbij, iets dat veel zeilers liever niet zien. Maar op zich kun je als ie stuk gaat de boel nog steeds met de hand omzetten alleen moet je dan wel naar binnen om de motor uit te zetten. De werking lijkt veel op een electro-magnetisch relais en vaak gaat het ding zelf niet stuk.

Wel is de verbinding van de solenoid en de lever op je motor niet orrigineel en dus 'geknustseld'. Je betrouwbaarheid hangt dus deels af van de kwaliteit van deze creatie, even checken dus.
Laatst bewerkt: 07 mrt 2010 22:16 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electronische stopknop yanmar: hoe werkt dat? 17 mei 2012 15:26 #286429

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
ik zie hier op de foto een annode zitten in de motor. Zelf heb ik een arona motor en ik heb deze onlangs eruit gehaald omdat deze versleten was. Waar kun je deze annodes kopen?

Ik hoor het graag.

Mvg. Jesse
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electronische stopknop yanmar: hoe werkt dat? 17 mei 2012 17:22 #286446

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
De zink anode kan je kopen bij de motor dealer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electronische stopknop yanmar: hoe werkt dat? 18 mei 2012 03:11 #286481

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
dat is een makkelijk antwoord :laugh:
Echter worden er volgens mij geen Arona motoren meer gemaakt. Zijn ze ook universeel te krijgen?
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electronische stopknop yanmar: hoe werkt dat? 18 mei 2012 05:55 #286496

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronische stopknop yanmar: hoe werkt dat? 08 juli 2022 20:33 #1406028

Even een oud topic omhoog.... Ik heb ook een stopmagneet op mijn yanmar. Deze was ook aangesloten op de lichtaccu. De aansluiting was echter zeer slordig (met een belabberde kabel ongezekerd aan de accu) nu heb ik de stopmagneet netjes na het contact aangesloten (met de stopschakelaar er tussen). Nu schakelt de stopmagneet echter niet meer... Ik snap er geen barst van. Op de (oude kapotte) licht accu werkte het wel ... Als ik de stopknop indruk en de ampère meet dan lees ik 13a af. De magneet vraagt dus voldoende... Ook heb ik de plus en min een keer omgedraaid (maar dit zou toch niet uit moeten maken met een solonoid?)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronische stopknop yanmar: hoe werkt dat? 08 juli 2022 20:56 #1406031

Ai... Heb nog wat ge googled. De stopmagneet is toch wat "gecompliceerder" dan ik dacht... Gok dat ik hem naar het hiernamaals heb gestuurd door dat ik de polariteit omgekeerd had ... Is er iemand die dit kan bevestigen? Ps die dingen trekken ook veel meer ampère dan ik gedacht had... Zie op na wat zoeken op internet zo specs voor bij komen met 44A....

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronische stopknop yanmar: hoe werkt dat? 08 juli 2022 21:01 #1406032

Voor een stopknop 44A lijkt me heel erg veel, ik zou dan eerder zo´n 4A verwachten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronische stopknop yanmar: hoe werkt dat? 08 juli 2022 21:52 #1406037

Saeftinghe schreef :
Voor een stopknop 44A lijkt me heel erg veel, ik zou dan eerder zo´n 4A verwachten.
dat dacht ik ook... Maar als ik deze zo zie... Misschien zijn m'n kabels wel te dun... Wel vaag dat ie het op de oude lichtaccu wel deed...

www.halvewerk.nl/stopmagneet-s...le-slaglengte-25-mm#

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronische stopknop yanmar: hoe werkt dat? 08 juli 2022 22:17 #1406038

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29153
De primaire stroom om het magnetisch veld op te bouwen en de magneetkern in de spoel te trekken kán 44A zijn, echter eenmaal aangetrokken is de (vast)houd stroom 0,6 ampere.
Sommige magneten hebben 2 spoelen, als de kern aangetrokken is kan er een spoel afgeschakeld worden.

Stop magneten zijn ondingen, ik heb ze op de schokker vervangen door een 3mm RVS stopdraad. bij mij viel er een knullig schuifstekkertje af, en dan lig je stil midden op de Eems o.i.d. veel te hoog risico.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronische stopknop yanmar: hoe werkt dat? 09 juli 2022 04:50 #1406045

Om te stoppen moet je juist bekrachtigen bij Bukh. Zonder stroom kun je je draaiende motor dus niet uitzetten.

Niet handig dat Yanmar dit andersom doet!
Laatst bewerkt: 09 juli 2022 05:00 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronische stopknop yanmar: hoe werkt dat? 09 juli 2022 06:06 #1406049

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8030
Dat is bij yanmar ook zo. Alleen even bekrachtigen tijdens het uitzetten. Bij eventuele storingen kan je de motor dus niet via de knop uitzetten maar wel nog handmatig. Hij gaat echter niet vanzelf uit.
Laatst bewerkt: 09 juli 2022 06:06 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronische stopknop yanmar: hoe werkt dat? 09 juli 2022 06:34 #1406052

Volgens Calidris en diverse andere fora wél



“Flawed by design” zou je denken. Benieuwd hoe je dit door een (alleen trek)kabel kunt vervangen; je moet ook kunnen duwen toch (bowden kabel)?
Laatst bewerkt: 09 juli 2022 06:42 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronische stopknop yanmar: hoe werkt dat? 09 juli 2022 06:38 #1406054

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Mijn yanmar, een 2ym15, moet de spoel toch echt bekrachtigd worden om de motor te stoppen.
Zou dat ook niet anders willen.
Bij het eventueel niet functioneren van knop of solenoid, is het stopmechanisme ook heel eenvoudig direct op de motor te bedienen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronische stopknop yanmar: hoe werkt dat? 09 juli 2022 06:40 #1406055

Ah, dan is niet elke Yanmar zo onhandig ontworpen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronische stopknop yanmar: hoe werkt dat? 09 juli 2022 06:42 #1406056

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Nachtvlinder schreef :
Ah, dan is niet elke Yanmar zo onhandig ontworpen :)
Gelukkig niet, ik vind het wel fijn dat mijn motor, behalve om te starten, verder geen stroom nodig heeft.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronische stopknop yanmar: hoe werkt dat? 09 juli 2022 06:44 #1406057

Dit zijn serieus kostbare solenoids zag ik; zelf als je OEM door Bosch vervangt zit je zo boven eur 100 voor zo’n ding. Waarom kiest een fabrikant hiervoor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronische stopknop yanmar: hoe werkt dat? 09 juli 2022 07:15 #1406064

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29153
Er zijn dus motoren waar je met de stopmagneet het stop hendeltje bedient op de brandstofpomp. Magneet uit = motor lopen. Magneet even bekrachtigen = stoppen. Dit is een veilig systeem.

Andere motoren, o.a. Lombardini hebben een solenoid nét voor de brandstof injectors zitten. Die solenoid (magneetventiel) moet bekrachtigd zijn om te openen. Dit houdt in als de spanning op de solenoid wegvalt, de motor direct stopt. Dat is een onveilige situatie in mijn visie. Bij mij viel het aansluitstekkertje een keer los onderweg, ik was "not amused".
Eerstvolgende handeling was de plunjer uit de solenoid verwijderen en weer gaan. Daarna motor te stoppen met een staaldraadje aan het daar voor bedoelde stophendel op de regulateur.

Het staaldraadje is de good-old oplossing, die op charterschip zo werkte. Wel een staaldraadje, omdat in geval van teveel hitte of brand dat niet wegsmelt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 09 juli 2022 15:29 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronische stopknop yanmar: hoe werkt dat? 09 juli 2022 07:16 #1406067

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29153
Nachtvlinder schreef :
Dit zijn serieus kostbare solenoids zag ik; zelf als je OEM door Bosch vervangt zit je zo boven eur 100 voor zo’n ding. Waarom kiest een fabrikant hiervoor?

Een 3mm staaldraadje met een lusje is een stuk goedkoper!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronische stopknop yanmar: hoe werkt dat? 09 juli 2022 07:19 #1406069

Zeker, maar waarom kiest een fabrikant voor deze complexere methode?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: electronische stopknop yanmar: hoe werkt dat? 09 juli 2022 07:23 #1406070

PvO schreef :
Nachtvlinder schreef :
Ah, dan is niet elke Yanmar zo onhandig ontworpen :)
Gelukkig niet, ik vind het wel fijn dat mijn motor, behalve om te starten, verder geen stroom nodig heeft.

+1
Laatst bewerkt: 09 juli 2022 07:23 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electronische stopknop yanmar: hoe werkt dat? 09 juli 2022 07:41 #1406073

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
Nachtvlinder schreef :
Zeker, maar waarom kiest een fabrikant voor deze complexere methode?
Komt van de marketing afdeling waarschijnlijk. Een knopje is sexier dan aan een kabeltje trekken. Daarnaast is de installatie gemakkelijker en dus goedkoper. Er hoeft naast de kabelboom geen aparte stopkabel getrokken te worden.
Maar als je eenmaal zo’n stopkabel hebt is het wat gek om dit simpele en betrouwbare systeem te vervangen door een elektrische oplossing.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl