Moeten hoeft niet persé, als het maar olie is voor 2-takt motoren en niet gewone motorolie. 2-takt olie voor niet-watersport werkt zeker goed.
Zo'n olie zit ook in die voorgemixte benzine dus dat is op zich net zo goed. Welke kwaliteit olie daar in zit is alleen lastig te achterhalen. Als je zelf olie mengt, heb je dat zelf in de hand.
Wel een verschil: Vaak is voorgemixte brommer benzine 1 liter olie op 50 liter benzine. De meeste, beetje recente buitenboordmotoren hebben minder nodig, 1 liter olie op 100 liter benzine. Meer olie (brommermix) is niet slecht, het is alleen duurder dan nodig, stinkt meer en is niet goed voor het milieu. Ook kan je bougie vet uitslaan als je teveel olie gebruikt maar met 1:50 moet dat nog goed gaan.
Ik mengde mijn olie destijds altijd zelf. Dat was goedkoper, ik kon goede olie uitzoeken, had zelf de verhouding in de hand en kon overal tanken (nog maar weinig tankstations hebben zo'n brommermix ding). Ik deed dat in een 20liter jerrycan, in het eventuele tankje op je motor is het lastig om de goede verhouding te bepalen. Tegenwoordig doe ik aan 4-takt en diesel dus geen gemeng meer.
Dus het kan allebei. Ik denk niet dat de kwaliteit echt slechter of beter is. Puur een kwestie van wat jij gemakkelijker vindt.