Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Waarom speciale 2taktolie in mijn buitenboordmotor

Waarom speciale 2taktolie in mijn buitenboordmotor 23 mrt 2010 10:05 #120088

  • Vasarlo
  • Vasarlo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Ik heb sinds kort een 2takt Yamaha 5 pk buitenboordmotor op mijn zeilboot. Nu zeggen een aantal mensen dat ik daar een mengsel van speciale buitenboordmotorolie en benzine in moet doen. Ik dacht dat de 'gewone' brommermix ook goed was. Okay, dat geloof ik wel, maar wat nu als, zoals bij Kaagdorp (pontje), 2takt kant en klaar wordt aangeboden? Welke olie zit daar dan in?

Gr.Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waarom speciale 2taktolie in mijn buitenboordmo 23 mrt 2010 10:15 #120090

  • MatOwn
  • MatOwn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 565
ik zou het niet kopen, vanwege de olie en de verhouding die je niet kent..
ik gebruik ook speciale olie, afbreekbaar enz, beter voor het milieu, voor wat dat waard is bij een 2takt...
Boot: Matilda 20 & Aloa 23
Bootnaam: Mathilda & Easy
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waarom speciale 2taktolie in mijn buitenboordmo 23 mrt 2010 10:18 #120092

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Je zou natuurlijk eens kunnen vragen wat ze er in stoppen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waarom speciale 2taktolie in mijn buitenboordmo 23 mrt 2010 10:19 #120093

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2660
Wij gooien in onze 2-takt 5pk's gewoon een mix van benzine en motorolie(edit: dat zeg ik nu wel, maar als ik de reacties hieronder zo lees, dan zal het wel speciale olie wezen oid, anders hadden onze motoren vast al lang de geest gegeven). Als ze specifieke buitenboordmotorolie hebben, willen we dat ook nog wel eens kopen. Laat het dan in ieder geval tweetakt-olie zijn...

Onze motoren (pas 5 jaar oud) worden zeer regelmatig gebruikt, weinig onderhouden (misschien eens in de twee jaar een grote beurt) en doen het prima.
Laatst bewerkt: 23 mrt 2010 10:30 door Rinus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom speciale 2taktolie in mijn buitenboordmotor 23 mrt 2010 10:20 #120094

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8049
Moeten hoeft niet persé, als het maar olie is voor 2-takt motoren en niet gewone motorolie. 2-takt olie voor niet-watersport werkt zeker goed.
Zo'n olie zit ook in die voorgemixte benzine dus dat is op zich net zo goed. Welke kwaliteit olie daar in zit is alleen lastig te achterhalen. Als je zelf olie mengt, heb je dat zelf in de hand.

Wel een verschil: Vaak is voorgemixte brommer benzine 1 liter olie op 50 liter benzine. De meeste, beetje recente buitenboordmotoren hebben minder nodig, 1 liter olie op 100 liter benzine. Meer olie (brommermix) is niet slecht, het is alleen duurder dan nodig, stinkt meer en is niet goed voor het milieu. Ook kan je bougie vet uitslaan als je teveel olie gebruikt maar met 1:50 moet dat nog goed gaan.

Ik mengde mijn olie destijds altijd zelf. Dat was goedkoper, ik kon goede olie uitzoeken, had zelf de verhouding in de hand en kon overal tanken (nog maar weinig tankstations hebben zo'n brommermix ding). Ik deed dat in een 20liter jerrycan, in het eventuele tankje op je motor is het lastig om de goede verhouding te bepalen. Tegenwoordig doe ik aan 4-takt en diesel dus geen gemeng meer.

Dus het kan allebei. Ik denk niet dat de kwaliteit echt slechter of beter is. Puur een kwestie van wat jij gemakkelijker vindt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waarom speciale 2taktolie in mijn buitenboordmo 23 mrt 2010 10:22 #120096

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
De verhouding van de "brommer mix" is 1 op 50 en mogelijk te "schraal" voor hoogtoeren machines zoals kettingzagen, bladblazers en mmogelijk ook je bb-motor. Vroeger was de verhouding 1 op 25. Ik dacht voor je bb motor 1 op 40. Je hebt wel speciale tweetakt motorolie nodig. Gewone olie vervuilt je motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waarom speciale 2taktolie in mijn buitenboordmo 23 mrt 2010 10:27 #120098

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8049
@ Groom: jusit buitenboordmotoren hebben minder olie nodig! 1 op 100 is in de meeste recente motoren de norm. En yamaha is een van de merken die dat al een hele tijd genoeg vinden. Dus daar hoef je geen problemen te verwachten tenzij je een antiek exemplaar aan de spiegel hebt hangen. Maar meestal staat dat er wel op.

Gewone olie lijkt mij ook niet handig. Dat mengt slechter met benzine en verbrand minder goed (het is juist bedoeld om neit te verbranden). Genoeg brommer vriendjes van vroeger die daar problemen mee kregen: zwarte onverbrande kek in de zilinder etc. :blink: bovendien scheelt het nauwelijks euro's, zeker als je weinig motort natuurlijk.
Laatst bewerkt: 23 mrt 2010 10:30 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waarom speciale 2taktolie in mijn buitenboordmo 23 mrt 2010 10:31 #120100

Ik gebruikte 2 manieren.

Of 1/2 brommix + 1/2 euro en je hebt 1 op 100. Gewoon met de jerrycan aan de pomp. Of inderdaad met zo'n busje olie en dan bijvullen tot 1 op 100. Dat brommerspul hebben ze namelijk niet altijd of is een oppompsysteem etc waardoor gewoon euro tanken veel sneller is.

Ik zou gewoon de voorgeschreven verhoudingen hanteren.

Overigens veel zal je niet motoren toch? Dus het verbruik en aantal tankbeurten zal meevallen.

(ik heb nog een seagull liggen welke ik nog moet reviseren. Daarbij schijnt een mengverhouding van 1:16 goed te zijn ;) )
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Laatst bewerkt: 23 mrt 2010 10:33 door Julius254.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waarom speciale 2taktolie in mijn buitenboordmotor 23 mrt 2010 10:48 #120103

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Ik heb een 6pk Johnson 2takt.
Daarvoor heb ik zes jaar geleden een busje (1 liter) Shell Outboard Oil gekocht en daar doe ik nog steeds mee. Ik meng ergens tussen 1:100 en 1:50 en de motor loopt perfekt.
Ik tank 1 keer per jaar een liter of zes Euro 95.
Indertijd is mij verteld dat je echt speciale buitenboordmotorolie moet gebruiken. Dat heeft dan te maken met mengen en verbranding, soort bougies en het minder heet worden van een BB dan een brommer.
Dus brommerbenzine was beslist fout.
Ik heb het nooit uitgetest, maar het leek mij een goed advies...
Laatst bewerkt: 23 mrt 2010 10:51 door Brinta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waarom speciale 2taktolie in mijn buitenboordmo 23 mrt 2010 10:51 #120106

  • Vasarlo
  • Vasarlo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Ik stel deze vraag omdat men mij verteld had dat brommer 2taktolie verbrand bij ongeveer 100 graden, maar zo warm wordt een buitenboordmotor niet, dus moet je een andere soort olie hebben die sneller/eerder verbrand. De consequentie bij gebruik van brommerolie is dat je buitenboordmotor vervuild, omdat de olie dus niet verbrand. Speciale 2takt buitenboordmotorolie verbrand eerder is mij verteld. Gr.Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waarom speciale 2taktolie in mijn buitenboordmo 23 mrt 2010 10:52 #120107

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Dat bedoel ik :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waarom speciale 2taktolie in mijn buitenboordmo 23 mrt 2010 10:54 #120108

Ach ik had een beestje van 25 jaar oud en liep als een trein. Jaar na jaar na jaar met brommer olie. Hele winter stil staan en na 1x trekken lopen als een trein.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waarom speciale 2taktolie in mijn buitenboordmo 23 mrt 2010 10:58 #120109

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Mijn Johnson wordt dit jaar 35 ;)

rekenfoutje, hij is pas 25 :blush:
Laatst bewerkt: 23 mrt 2010 15:54 door Brinta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waarom speciale 2taktolie in mijn buitenboordmo 23 mrt 2010 11:07 #120113

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8049
och brommer olie en bijvoorbeeld quicksilver buitenboornmotorolie is ongeveer even duur dus waarom niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waarom speciale 2taktolie in mijn buitenboordmo 23 mrt 2010 20:12 #120207

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Heb ook een seagull als garageversiering aan de wand hangen, in mijn jeugd veel mee gevaren, en soms mag hij even draaien in de kliko...
Volgens instructieboekje is de mengverhouding 1 op 40.

Maar yamaha schrijft 1 op 100 voor, wel met een syntetische 2taktolie (yamahalube) maar brommix doet het ook prima, rookt een beetje meer maar dat liever dan een warmloper door te schrale smering.

Overigens hebben de meeste watersportzaken yamahalube 2taktolie, in een bijzonderhandige doseer fles waarbij de liters benzine in het bovense venstertje staan, door in de fles te knijpen loopt het mengreservoir vol tot aan de gewenste hoeveelheid.
Laatst bewerkt: 23 mrt 2010 20:17 door Lis-jolle.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waarom speciale 2taktolie in mijn buitenboordmo 23 mrt 2010 22:19 #120242

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Voor de ouderwetse 2 takt maakt het geen fluit uit welke olie .
Het is alleen voor de smering en verder nergens voor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waarom speciale 2taktolie in mijn buitenboordmo 23 mrt 2010 22:23 #120245

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
In ieder geval geen motorolie in de benzine!
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Laatst bewerkt: 23 mrt 2010 22:46 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waarom speciale 2taktolie in mijn buitenboordmo 23 mrt 2010 23:35 #120253

  • Marcel
  • Marcel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Voor de oorspronkelijke vraag.
Als je voorgemengde benzine koopt bij een gewone benzinepomp, dan is dit olie voor brommers. Als je het koopt bij een waterbenzinepomp, dan is het olie voor buitenboordmotoren.

Het verschil is zoals al eerder gezegd dat de temperatuur van een buitboordmotor lager is dan de temperatuur van een brommer, doordat de buitenboordmotor watergekoeld is.
Als je een luchtgekoelde buitenboordmotor hebt dan moet je wel brommerolie gebruiken. Het is goed mogelijk dat de 25 jaar oude motor van een eerdere poster die brommerolie gebruikt een luchtgekoelde motor is.
De mengverhouding op de meeste motoren is tegenwoordi 1:100, maar controleeer voor de zekerheid altijd even.
"Only two sailors, in my experience, never ran aground. One never left port and the other was an atrocious liar."
-Don Bamford-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waarom speciale 2taktolie in mijn buitenboordmo 26 mrt 2010 21:09 #120701

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
tondini schrijft:
Voor de ouderwetse 2 takt maakt het geen fluit uit welke olie .
Het is alleen voor de smering en verder nergens voor
Een van de grootste bronnen van vervuiling van het oppervlaktewater door de watersport is juist de onverbrande brandstof en mengsmering olie die met de uitlaatgassen in het water worden geloosd. Het is daarom niet alleen voor de smering om een beetje serieus om te gaan met het soort olie dat je kiest, dat doe je ook voor je kinderen.

link.pdf
Laatst bewerkt: 26 mrt 2010 21:12 door marfamke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.234 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl