Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Volvo Penta MD11C - wie helpt me met opknappen

Volvo Penta MD11C - wie helpt me met opknappen 28 mrt 2010 13:44 #120871

  • Beaver1
  • Beaver1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Goededag!

Sinds enige tijd heb ik een zeilbootje (saphir26) en vaar ik met een Volvo Penta MD11C.

Ik wil deze motor graag een keer na lopen met iemand die veel ervaring heeft met dit type blok!

Waar moet ik naar kijken?
Wat kan ik het beste vervangen?
Hoe stel ik hem het beste af?
dat soort zaken...
een soort semi-revisie zeg maar.

De motor liep overigens vorig seizoen nog prima! Dit jaar heb ik hem nog niet gestart... maar krijg hem vast weer aan de praat (altijd wel met veel rook de eerste paar keren...)

Wie heeft er veel ervaring mee en verstand van en vindt het leuk me hiermee te helpen?

Ik lig in Zeewolde.

groeten,
Marcel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volvo Penta MD11C - wie helpt me met opknappen 28 mrt 2010 15:41 #120898

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Dat zijn simpele en oer degelijke motoren, waar je alleen maar de jaarlijkse olie en filters impeller en nog een paar kleine dingen aan moet doen.
Eens in de 5 jaar de kleppen stellen en de verstuivers pas eruit als hij erg rookt ( als hij warm is )
verder eraf blijven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volvo Penta MD11C - wie helpt me met opknappen 29 mrt 2010 07:41 #121032

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Als je wilt dat de motor lang meegaat geldt er maar één regel: if it ain't broke, don't fix it! Zoals Ton al zeg kan je volstaan met jaarlijkse controle van de impellor en de filters en dat is het wel. Je zou hooguit kunnen overwegen om het koelsysteem een keer door te spoelen met schoonmaakazijn om eventueel kalksteen te verwijderen. Voor de rest gewoon zijn werk laten doen en dan zijn ze onverwoestbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volvo Penta MD11C - wie helpt me met opknappen 29 mrt 2010 07:52 #121034

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15791
Ik sluit me helemaal aan bij de vorige sprekers, niks loshalen wat niet stuk is.
Hoeveel ervaring heb je met scheepsmotoren (of motoren) in het algemeen? Kan me namelijk wel voorstellen dat als je weinig tot geen ervaring hebt het erg prettig is als iemand met je mee kijkt/ voor doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volvo Penta MD11C - wie helpt me met opknappen 30 mrt 2010 17:44 #121337

Ik zou je in ieder geval aan raden eenmaal per jaar een nieuwe impeller erin te doen. Niet alleen maar controleren, gewoon vervangen. Deze kost maar een tientje ofzo, maar als hij kapot gaat kan de motor vast lopen.
Ook moet je zorgen dat je v-snaren goed strak staan, het midden moet 1 vingerdikte omhoog en omlaag kunnen. Een werkplaatshandleiding voor deze motor vindt je hier.
Laatst bewerkt: 30 mrt 2010 17:45 door ZuiderZeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volvo Penta MD11C - wie helpt me met opknappen 31 mrt 2010 07:46 #121435

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Een Volvo loopt niet vast als 'ie tijdelijk geen koeling krijgt, dat is nou juist een van de redenen waarom ik zo gek ben op die dingen. Ze kunnen onzettend veel hebben zonder dat ze de geest geven. Waarmee ik uiteraard niet ga suggereren dat je geen onderhoud moet plegen he... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volvo Penta MD11C - wie helpt me met opknappen 10 apr 2010 10:06 #123118

  • Beaver1
  • Beaver1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Dank je wel iedereen voor de reacties...
Ik verwachte wat problemen dit jaar met starten maar afgelopen weekend was het de sleutel omdraaien en lopen!

2 minuten veel rook daarna niks aan de hand! Ik zal in ieder geval de olie vervangen (kan dat het beste nadat de motor even heeft gelopen?), het olie en brandstoffilter en de impeller...

Ook las ik dat het handig is om de luchtfilters even te controleren...

Gegroet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volvo Penta MD11C - wie helpt me met opknappen 10 apr 2010 11:20 #123123

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Beaver1 schrijft:
Dank je wel iedereen voor de reacties...
Ik verwachte wat problemen dit jaar met starten maar afgelopen weekend was het de sleutel omdraaien en lopen!

2 minuten veel rook daarna niks aan de hand! Ik zal in ieder geval de olie vervangen (kan dat het beste nadat de motor even heeft gelopen?), het olie en brandstoffilter en de impeller...

Ook las ik dat het handig is om de luchtfilters even te controleren...

Gegroet!

Motor een kwartier laten draaien en dan een half uur wachten en aan het werk.
Doen wat je schrijft en je kunt er weer een jaar tegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volvo Penta MD11C - wie helpt me met opknappen 01 mei 2010 10:47 #126241

  • Hinde
  • Hinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Ik ben het in principe met de sprekers eens, als iets goed werkt moet je er met je P.. afblijven.
De MD11C is een nagenoeg onverwoestbaar motortje wat, zelfs als het al behoorlijk vernaggelt is, toch nog betrekkelijk goed zijn werk blijft doen.
Toch wil ik, "ter leeringe ende vermaeck" wel even mijn ervaringen delen. Eind 2005 kocht ik een 2e hands boot met daarin (wat verrassend) een MD11C. De motor was ca. 25 jaar oud, rookte flink en wilde ook niet zo heel erg vlot starten. Als ie eenmaal liep was er niets aan de hand en kon je er heel goed mee varen. Omdat de motor ook wat koelwater lekte en ik toch de saildrive manchet wilde vervangen besloot ik de motor uit de boot te verwijderen en op mijn gemak in mijn garage uit elkaar te peuteren. Wat ik van binnen aantrof daar ben ik toen toch wel wat van geschrokken. Het (directe) koelsysteem was sterk vervuild. Een van de zuigers was aan een kant helemaal zwartgeblakerd en had een vastzittende zuigerveer. E.e.a was kennelijk veroorzaakt door gebrekkige koeling. Een van de cilinderkoppen zat scheef op de motor, waarschijnlijk door een knufterig uitgevoerde reparatie. Hierdoor lekte er koelwater langs de motor. Een verbrande uitlaatklep en rotte verstuivers maakte het verhaal compleet.
Ik heb toen in eigen beheer een deelrevisie uitgevoerd en de motor heeft er sindsdien al weer vijf jaar trouwe dienst opzitten en heeft mij in die tijd niet een keer in de steek gelaten.
Zoals al eerder aangegeven zal een MD11C je niet snel in de steek laten, maar dat geeft je geen vrijbrief om er helemaal niets aan te doen. Kleppen stellen, misschien een reiniging van het koelsysteem en regelmatig een aai over de bol kan geen kwaad. Want ongemerkt kan de motor van binnen toch wel beschadigd raken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volvo Penta MD11C - wie helpt me met opknappen 03 mei 2010 13:35 #126385

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
En ondanks gebrekkige koeling, een scheefzittende kop en meer ellende loopt de MD11 wel gewoon.... :woohoo: Dat wil ik zo'n nieuwerwets ding nog wel eens zien doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volvo Penta MD11C - wie helpt me met opknappen 03 mei 2010 15:21 #126425

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
gelukkig,

Mijn pruttel is 26 jaar oud.
:laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volvo Penta MD11C - wie helpt me met opknappen 03 mei 2010 18:23 #126467

  • kinzy
  • kinzy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Inderdaad als men de cilinders uitperst kan men zijn ogen niet geloven wat daar allemaal inzit, dan kan er van koeling niet veel meer verwacht worden.
Ook wil ik even vermelden dat u zich niet gek mag laten maken met de prijzen van te dure wisselstukken, of het niet meer kunnen krijgen
Eens de bestelnummers op google intikken kan wonderen doen, zo heb ik 2 winters geleden nieuwe zuigers en zuigerveren in overmaat, besteld in Engeland voor mijn Md11c voor nog geen 450 pond,de cilinders laten boren en honen en voor nog geen 1000 € is mijn Md11-je weer als nieuw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volvo Penta MD11C - wie helpt me met opknappen 03 mei 2010 19:11 #126479

  • Hinde
  • Hinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Waar zit je voordeel ?, volgens mij was ik toen voor een complete set bestaande uit nieuwe zuiger, bus en setje veren ca. € 450 per set kwijt. Cylinderkoppen oplappen was ca. € 260 inclusief nieuwe nozzles voor de verstuivers.

Maar soms sta je echt versteld van prijzen. Deze winter heb ik de inspuitpomp + verstuivers uitgebouwd en naar Dieselservice gebracht. De man heeft de pomp van overmaatse rollen voorzien, nagelopen, op de testbank afgesteld. En passant de verstuivers nog even afgeperst. Ook heeft hij voor mij nog even een hulpstukje gemaakt om het isnpuit tijdstip te controleren.
Totale schade : € 165,== inclusief btw. Ik kon mijn oren niet geloven, bij een watersportbedrijf had er een nul achtergestaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volvo Penta MD11C - wie helpt me met opknappen 03 mei 2010 22:35 #126558

  • kinzy
  • kinzy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
450€ per set zegt u dus voor 2 cilinder zit u daar toch al aan 900€ en ik ben voor 2 zuigers en alle toebehoren aan 411 pond + wat andere benodigheden zoals filters en zo kwam ik aan 450 pond, het boren en honen kwam denk ik op 120 € . dus denk ik wel dat het de moeite loonde even naar engeland te piepen toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volvo Penta MD11C - wie helpt me met opknappen 04 mei 2010 08:23 #126580

  • CalypsoB
  • CalypsoB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
Ik heb over de MD11C vorig seizoen een draadje geplaatst.
www.zeilersforum.nl/index.php/...ervaringen-met-md11c
Op de beeldekens (vlaams voor foto) kan je zien hoe een MD11 vanbinnen zien na jaren gebruik.
Samangevat:
- De grote boosdoener is de aanslag, verkalking die zich na verloop van tijd overal in de koelkanalen verspreid, ik denk dat je dit best kan nagaan (zonder de motor te moeten opengooien) aan het thermostaathuis:
- Je merkt problemen ook bij langer gebruik als de temperatuur bij belasting hoog oploopt
- Een andere indicatie (maar die moet je “met de hand” controleren) is dat de cilinders ongelijk warm worden! Verstoppingen hopen zich op in de koelkanalen van de cilinder die het dichts bij de koppeling (en de impeller) zit. Deze cilinder staat ook het verst van de thermostaat!

dat ziet er dus niet goed uit.
- Naar verluid zijn de voornaamste oorzaken de directe koeling en het feit dat de motor bij zeilboten vaak korte periodes draait, waardoor de machine zelden op bedrijfstemperatuur (80°) komt. Ikzelf heb geen ervaring met het spoelen van de koelkanalen met (bijtende, niet erg milieuvriendelijke en gevaarlijke) producten, ik denk overigens dat dit bij een sterk vervuilde motor geen oplossing biedt.
- Omdat de eerste panne in ’t begin seizoen viel, heb ik een ruilmotor (zogezegd nagezien, niet gereviseerd) laten plaatsen, die was echter in hetzelfde bedje ziek. Hij ngaf de geest einde seizoen; verstopte kanalen, cilinder één die heet- en vastliep.
De oplossing? Enfin toch wat ik gedaan heb:
- Op einde seizoen beide motoren bij een vakman (beroepsmonteur, hobby: oude Volvo motoren, woont in belgie, Eeklo, coördinaten vraag je maar via PB) gebracht die er (gedurende de winter) een prachtig totaal gereviseerd machientje van gemaakt heeft. (zie de foto’s oude draadje)
- En ik heb, naar aanleiding van reacties op het forum (waarvoor oprechte dank), een warmtewisselaar (MARTEC) laten toevoegen. Daarbij hoort een nieuwe thermostaat en temperatuurvoeler (zit bij de levering) en dus zie je nu de temperatuur na een tiental ninuutjes mooi oplopen tot de meter in het groene midden staat (ik denk dus zo’n 80°) en er blijft. Ze loopt niet op bij belasting, enkel na belasting op vrijloop daalt de temperatuur even.
- Die heeft nu één seizoen feilloos zijn werk gedaan en na winteronderhoud en nazicht deze lente, startte hij bij de eerste slag.
Enkele overwegingen:
- Mijn kostenplaatje liep wat hoog op, door de wellicht nutteloze en ruilmotor en kosten in de werf voor enkele ontoereikende herstelpogingen, het demonteren motor 1, plaatsen ruilmotor, uithalen ruilmotor en terugplaatsen gereviseerde.
- De werfbaas (waar ze dus ook (beperkte) motorwerkzaamheden doen) adviseerde eerst een hermotorisatie, dan die ruilmotor, en was boos omdat ik de totale revisie niet door hem liet doen… daardoor heeft hij het kostenplaatje voor het herplaatsen van de motor maar fors omhoog gedreven. Hij heeft nu wel een klant minder….
- Dat blijft het nadeel: je moet de motor (laten) uitnemen en (laten?) terugplaatsen, daarvoor heb je best een kraan, hijsmiddel ter beschikking en dat is het zwakke punt van mijn remedie.
- Andere motor? Is beter? Naast het kostenplaatje van zo’n operatie (aanpassingen, pasplaten voor fundering?, andere spullen: bedieningspaneel?) vertelde een eigenaar van een optima 92 (zusterbootje van mijn Optima 98) me dat zijn schip, na de plaatsing van een (nanni? Ofzo)) nieuwe motor en saildrive, met de neus naar voor duikt, door het lagere gewicht. Je merkt het duidelijk aan de waterlijn dat de boot een beetje “duikt”.
Zo mijn ervaringen, overwegingen, hopelijk heb je’er wat aan
Groet
Chris
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volvo Penta MD11C - wie helpt me met opknappen 04 mei 2010 08:33 #126584

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
CalypsoB schrijft:
- Naar verluid zijn de voornaamste oorzaken de directe koeling en het feit dat de motor bij zeilboten vaak korte periodes draait, waardoor de machine zelden op bedrijfstemperatuur (80°) komt. Ikzelf heb geen ervaring met het spoelen van de koelkanalen met (bijtende, niet erg milieuvriendelijke en gevaarlijke) producten, ik denk overigens dat dit bij een sterk vervuilde motor geen oplossing biedt.

Een direct gekoelde motor komt als het goed is nooit op 80 graden omdat ketelsteen, en dus verstoppingen, gevormd worden bij temperaturen boven de 50/55/60 (doorhalen wat niet van toepassing is) wordt gevormd.
Spoelen gaat op zich goed zolang de zaak nog niet helemaal dicht zit. Verder kan je er gewoon azijn oid voor gebruiken, niet gevaarlijk en ook niet echt dramatisch voor het milieu.
Laatst bewerkt: 04 mei 2010 08:35 door sigdock.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volvo Penta MD11C - wie helpt me met opknappen 04 mei 2010 08:44 #126588

  • CalypsoB
  • CalypsoB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
@sigdock:
hoe zit het nu juist? komt de aanslag door de te lage bedrijfstemperatuur? of omdat ze bij directe koeling te hoog oploopt bij belasting? of door het directe koelwater?
mij is verteld dat zowel voor bedrijfstemperatuur (betere verbranding) en "verkalking" indirecte koeling beter is.
ik hoop dat de Martec koeler (zo'n 900 € dacht ik) de problemen weghoud.

thanks voor de uitleg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volvo Penta MD11C - wie helpt me met opknappen 04 mei 2010 09:07 #126593

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Kalksteen, de oorzaak van het dichslibben, onstaat vanaf een bepaalde temperatuur (ik meen 55 graden). Daarom zit er in een direct gekoelde motor ook altijd een thermostaat die bij die temperatuur opent om te zorgen dat je daar geen last van hebt. Nadeel is dat de motor niet op de ideale werktemperatuur (90 graden) komt waardoor de verbranding dan weer niet optimaal is. De grap is wel dat als er eenmaal verkalking onstaat de koelkanalen kleiner worden, er minder gekoeld wordt, de temperatuur verder oploopt, er meer kalksteen wordt gevormd, de koelkanalen nog kleiner worden, de temperatuur nog verder oploopt..... nou ja, je snapt de bedoeling.
Een indirect gekoelde motor is idd beter en je kan dan ook koelvloeistof in het interbne circuit gooien waardoor het winterklaar maken ook weer eenvoudiger wordt. Waarschijnlijk is dat een van de redenen dat het laatst model van de MD11, de D, is uitgevoerd met een warmtewisselaar... ;)
Laatst bewerkt: 04 mei 2010 09:08 door sigdock.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl