Ik heb over de MD11C vorig seizoen een draadje geplaatst.
www.zeilersforum.nl/index.php/...ervaringen-met-md11c
Op de beeldekens (vlaams voor foto) kan je zien hoe een MD11 vanbinnen zien na jaren gebruik.
Samangevat:
- De grote boosdoener is de aanslag, verkalking die zich na verloop van tijd overal in de koelkanalen verspreid, ik denk dat je dit best kan nagaan (zonder de motor te moeten opengooien) aan het thermostaathuis:
- Je merkt problemen ook bij langer gebruik als de temperatuur bij belasting hoog oploopt
- Een andere indicatie (maar die moet je “met de hand” controleren) is dat de cilinders ongelijk warm worden! Verstoppingen hopen zich op in de koelkanalen van de cilinder die het dichts bij de koppeling (en de impeller) zit. Deze cilinder staat ook het verst van de thermostaat!
dat ziet er dus niet goed uit.
- Naar verluid zijn de voornaamste oorzaken de directe koeling en het feit dat de motor bij zeilboten vaak korte periodes draait, waardoor de machine zelden op bedrijfstemperatuur (80°) komt. Ikzelf heb geen ervaring met het spoelen van de koelkanalen met (bijtende, niet erg milieuvriendelijke en gevaarlijke) producten, ik denk overigens dat dit bij een sterk vervuilde motor geen oplossing biedt.
- Omdat de eerste panne in ’t begin seizoen viel, heb ik een ruilmotor (zogezegd nagezien, niet gereviseerd) laten plaatsen, die was echter in hetzelfde bedje ziek. Hij ngaf de geest einde seizoen; verstopte kanalen, cilinder één die heet- en vastliep.
De oplossing? Enfin toch wat ik gedaan heb:
- Op einde seizoen beide motoren bij een vakman (beroepsmonteur, hobby: oude Volvo motoren, woont in belgie, Eeklo, coördinaten vraag je maar via PB) gebracht die er (gedurende de winter) een prachtig totaal gereviseerd machientje van gemaakt heeft. (zie de foto’s oude draadje)
- En ik heb, naar aanleiding van reacties op het forum (waarvoor oprechte dank), een warmtewisselaar (MARTEC) laten toevoegen. Daarbij hoort een nieuwe thermostaat en temperatuurvoeler (zit bij de levering) en dus zie je nu de temperatuur na een tiental ninuutjes mooi oplopen tot de meter in het groene midden staat (ik denk dus zo’n 80°) en er blijft. Ze loopt niet op bij belasting, enkel na belasting op vrijloop daalt de temperatuur even.
- Die heeft nu één seizoen feilloos zijn werk gedaan en na winteronderhoud en nazicht deze lente, startte hij bij de eerste slag.
Enkele overwegingen:
- Mijn kostenplaatje liep wat hoog op, door de wellicht nutteloze en ruilmotor en kosten in de werf voor enkele ontoereikende herstelpogingen, het demonteren motor 1, plaatsen ruilmotor, uithalen ruilmotor en terugplaatsen gereviseerde.
- De werfbaas (waar ze dus ook (beperkte) motorwerkzaamheden doen) adviseerde eerst een hermotorisatie, dan die ruilmotor, en was boos omdat ik de totale revisie niet door hem liet doen… daardoor heeft hij het kostenplaatje voor het herplaatsen van de motor maar fors omhoog gedreven. Hij heeft nu wel een klant minder….
- Dat blijft het nadeel: je moet de motor (laten) uitnemen en (laten?) terugplaatsen, daarvoor heb je best een kraan, hijsmiddel ter beschikking en dat is het zwakke punt van mijn remedie.
- Andere motor? Is beter? Naast het kostenplaatje van zo’n operatie (aanpassingen, pasplaten voor fundering?, andere spullen: bedieningspaneel?) vertelde een eigenaar van een optima 92 (zusterbootje van mijn Optima 98) me dat zijn schip, na de plaatsing van een (nanni? Ofzo)) nieuwe motor en saildrive, met de neus naar voor duikt, door het lagere gewicht. Je merkt het duidelijk aan de waterlijn dat de boot een beetje “duikt”.
Zo mijn ervaringen, overwegingen, hopelijk heb je’er wat aan
Groet
Chris