Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: automatische choke op Yamaha aansluiting

automatische choke op Yamaha aansluiting 28 mrt 2010 22:25 #121008

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15791
Was vandaag de bbm, Yamaha 8, High Thrust electrische start bj 2000 aan het voorbereiden op komend seizoen. (Hij is voor mij nieuw en heb 'm nog nooit horen lopen). De algemene indruk is verder goed.

Mijn oog viel op de choke, deze wordt bedient door een electrisch element, met een zuiger die in of uit beweegt als het element warm wordt. Het element wordt warm doordat er stroom door heen loopt en bij Yamaha heeft men dat zo uitgedoktert dat het warm worden ongeveer even lang duurt als het opwarmen van de motor.

De vorige eigenaar (= niet de verkoper) vertelde me dat de motor lastig starte, maar eenmaal warm altijd direct. Dat kan een choke verhaal zijn dus het hele geval eens verder onderzocht.

Het element (electrothermal valve) doorgemeten en volgens de specificaties klopt het. (4,6 ohm weerstand bij 15gr omgevingstemperatuur) Ook het onder stroom zetten werkt: de klep wordt onmiddelijk ingetrokken (= choke in gebruik) en na enkele minuten wordt het element ook echt warm. (Testmethode en gegevens uit Seloc handboek). Ik ben niet zo ver gegaan het element zich helemaal op te laten warmen, de motor draait nu niet en dat zal toch ook schelen in de warmte opbouw, maar het principe klopt.

Je kan zien dat de bedrading niet geheel origineel is en er is een verschil met de tekening uit Seloc. Bij mij loopt de bedrading via het kontactslot, maar meting wees uit dat hij in geen enkele stand van de sleutel stroom kreeg. Althans: nu de motor niet kon lopen.
Volgens de tekening in Seloc is het element direct aangesloten op een van spoelen van de dynamo, zonder zelfs dat de gelijkrichter er aan te pas komt.

Nu is er een pool vrij op het contactslot dat stroom doorgeeft als de sleutel in "ON" positie staat. Nou kan ik er natuurlijk voor kiezen het draadje van het element daarop te plaatsen en mijn element wordt verwarmd als de motor loopt. Snel klaar dus.
Maarrrrrr, dan ga ik stroom gebruiken die eigenlijk voor het laden van de accu is bedoelt en ook nog eens eerst door de gelijkrichter gaat is mijn redenatie en mijn twijfel. Zo'n verwarmingselement gebruikt meestal flink wat amperes, dus dat kan dan niet naar de accu.
Zou ik direct van de stator stroom gebruiken (= volgens Seloc) dan loopt het voltage flink op en komt deze stroom van de spoel die daar speciaal voor bedoelt is.

Is er iemand die ervaring heeft met de Yamaha werkwijze (het schijnt bij vrijwel alle modellen zo te worden uitgevoerd)en me kan adviseren wat te doen?
Is de snelle route net zo veilig/betrouwbaar als de ingewikkelde route van terug naar origineel? Of, is het mogelijk dat de verbinding tussen spoel en element via het contactslot loopt? Dat zou te meten moeten zijn, toch?
Of, is het beter de motor te laten draaien dan te meten of er stroom bij het element komt?
Of: herkent iemand de werkwijze op mijn motor als een manier om extra laadstroom te generen door een spoel extra mee te laten draaien met als consequentie dat het element mee moet in de laadstroom?
Bedankt voor jullie tijd en hulp!
Koko
Laatst bewerkt: 28 mrt 2010 22:30 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: automatische choke op Yamaha aansluiting 29 mrt 2010 08:07 #121041

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15791
Nog een testje gedaan en ik kan geen verbinding krijgen tussen de andere draden op het contactslot en het element.
(Wat ik wel weer vreemd vind, want dat zou betekenen dat er een kontactje op het slot zit, dat nergens verbinding mee maakt???)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: automatische choke op Yamaha aansluiting 29 mrt 2010 11:33 #121081

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Heel verhaal, heb ook zo een motor gehad en daar werkte het redelijk.

Heb nu het nieuwe type, en daar zit gewoon een handchoke op, Yam is er dus van terug gekomen.

Verder een supermotor, een der beste die er zijn.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: automatische choke op Yamaha aansluiting 29 mrt 2010 13:58 #121106

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15791
Het was al laat gister-avond en heb me nog eens zitten verdiepen in het hele verhaal. Ik heb mezelf waarschijnlijk op het verkeerde been gezet met de Electro Thermal Valve.
In alle schema's, plaatjes en dergelijke zitten dingen die niet kloppen.
Ik heb wel een electrisch bediende choke, maar geen ETV. Die zit namelijk rechtstreeks op de carb, das bij mij niet zo. (En dus mazzel gehad met het 5 minuten op spanning zetten van de electrische choke, want daar werd hij wel warm van. Niet doorgesmolten gelukkig).

Ik heb zitten slapen met het contactslot, in de START positie bedient het slot ook het electrische ding dat ik wel heb. Dan wordt de choke in gebruik genomen. Als je de sleutel weer loslaat en dus in positie AAN terug komt is het electrisch contact weer verbroken en is de choke niet meer in gebruik. Een tussenstand is er niet.

Ik kan nog steeds geen specs vinden van mijn situatie, maar als ik de electrische AAN/UIT choke bediening weglaat is er een passend bedradingsschema en zijn er kloppende plaatjes van mijn carburateur te vinden.

Ron, had jij wel ETV, of ook dit? Kent iemand anders dit systeem?
Een hand bediende choke lijkt me inderdaad een goede oplossing, al is het wat lastiger omdat de motor in een bun zit bij mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.101 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl