Was vandaag de bbm, Yamaha 8, High Thrust electrische start bj 2000 aan het voorbereiden op komend seizoen. (Hij is voor mij nieuw en heb 'm nog nooit horen lopen). De algemene indruk is verder goed.
Mijn oog viel op de choke, deze wordt bedient door een electrisch element, met een zuiger die in of uit beweegt als het element warm wordt. Het element wordt warm doordat er stroom door heen loopt en bij Yamaha heeft men dat zo uitgedoktert dat het warm worden ongeveer even lang duurt als het opwarmen van de motor.
De vorige eigenaar (= niet de verkoper) vertelde me dat de motor lastig starte, maar eenmaal warm altijd direct. Dat kan een choke verhaal zijn dus het hele geval eens verder onderzocht.
Het element (electrothermal valve) doorgemeten en volgens de specificaties klopt het. (4,6 ohm weerstand bij 15gr omgevingstemperatuur) Ook het onder stroom zetten werkt: de klep wordt onmiddelijk ingetrokken (= choke in gebruik) en na enkele minuten wordt het element ook echt warm. (Testmethode en gegevens uit Seloc handboek). Ik ben niet zo ver gegaan het element zich helemaal op te laten warmen, de motor draait nu niet en dat zal toch ook schelen in de warmte opbouw, maar het principe klopt.
Je kan zien dat de bedrading niet geheel origineel is en er is een verschil met de tekening uit Seloc. Bij mij loopt de bedrading via het kontactslot, maar meting wees uit dat hij in geen enkele stand van de sleutel stroom kreeg. Althans: nu de motor niet kon lopen.
Volgens de tekening in Seloc is het element direct aangesloten op een van spoelen van de dynamo, zonder zelfs dat de gelijkrichter er aan te pas komt.
Nu is er een pool vrij op het contactslot dat stroom doorgeeft als de sleutel in "ON" positie staat. Nou kan ik er natuurlijk voor kiezen het draadje van het element daarop te plaatsen en mijn element wordt verwarmd als de motor loopt. Snel klaar dus.
Maarrrrrr, dan ga ik stroom gebruiken die eigenlijk voor het laden van de accu is bedoelt en ook nog eens eerst door de gelijkrichter gaat is mijn redenatie en mijn twijfel. Zo'n verwarmingselement gebruikt meestal flink wat amperes, dus dat kan dan niet naar de accu.
Zou ik direct van de stator stroom gebruiken (= volgens Seloc) dan loopt het voltage flink op en komt deze stroom van de spoel die daar speciaal voor bedoelt is.
Is er iemand die ervaring heeft met de Yamaha werkwijze (het schijnt bij vrijwel alle modellen zo te worden uitgevoerd)en me kan adviseren wat te doen?
Is de snelle route net zo veilig/betrouwbaar als de ingewikkelde route van terug naar origineel? Of, is het mogelijk dat de verbinding tussen spoel en element via het contactslot loopt? Dat zou te meten moeten zijn, toch?
Of, is het beter de motor te laten draaien dan te meten of er stroom bij het element komt?
Of: herkent iemand de werkwijze op mijn motor als een manier om extra laadstroom te generen door een spoel extra mee te laten draaien met als consequentie dat het element mee moet in de laadstroom?
Bedankt voor jullie tijd en hulp!
Koko