Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Forse rookontwikkeling Yanmar 2GM20 in motorruimte

Forse rookontwikkeling Yanmar 2GM20 in motorruimte 18 apr 2010 17:51 #124384

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Foutje, pruttel starten zonder koelwaterkraan open. Pieperdepiep dus maar stoppen met starten. Naar binnen om de kraan te openen. Doe het luik omhoog en een hele dikke rookwolk vliegt door de hele boot.

Eerst alles door ventileren en toen amar het lef om hem toch maar nog een keer te starten. Als een trein. Nergens rook anders dan bij de uitlaat zelf.

Hoe kan het uberhaupt dat er rook in de motorruimte is gekomen?

Door een lek in de uitlaat zou je zeggen

Maar dat lek is niet weg bij de 2e keer starten en toen was er niets te ontdekken.

Wie heeft een idee, .... en met een rookwolk bedoel ik dus zo rokerig dat je bij een open luik eerst de pruttel niet kon zien zitten. Potdicht dus.

De motor sloeg overigens ook niet aan bij de eerste keer. Over de rook ontwikkeling zelf heb ik niet zoveel vraagtekens (lang starten zonder aanslaan?) maar hoe komt die wolk in de motorruimte terrecht?

Gr Michel

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Forse rookontwikkeling Yanmar 2GM20 in motorruimte 18 apr 2010 18:02 #124386

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
door de beluchter denk ik zomaar.
Ongekoeld uitlaatgas (geen water geinjecteerd) heeft en houdt veel volume en druk. Dat vindt vast zijn weg wel vanaf de uitlaat door de slang van de beluchter en dan door het ventieltje.
Dat is denk ik de enige opening in je uitlaatsysteem behalve de uitlaat achter/onder de boot natuurlijk.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Forse rookontwikkeling Yanmar 2GM20 in motorruimte 18 apr 2010 18:28 #124392

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Heb je ook van die mooie zwarte roetdeeltjes in je motorruimte gekregen of alleen "maar" rook?
Wij hebben 2 jaar geleden in de jeltesloot met windje 5/6 op de kop een haperende 1GM10 gehad (hadden het bootje net opgehaald uit Warmond). Geen plek om aan te leggen en wel koelwater. dus maar door geprutteld naar woudsend. Daar vermogen van de motor getest en uiteindelijk besloten de boot eruit te halen. Compleet versleten uithouder lager bleek achteraf de boosdoener. Maar het resultaat was een mooie roetaanslag in onze motorruimte. Was benieuwd of jij ook deze ervaring deelt.

note: Na het vervangen van de uithouderlager loopt het motorretje al weer 2 jaar naar volle tevredenheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Forse rookontwikkeling Yanmar 2GM20 in motorruimte 18 apr 2010 18:33 #124395

  • JvdB
  • JvdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 82
Bleef de oliedrukmeter piepen?
Als dat zo was dan heb je kans dat je bij het starten de startknop iets te vroeg los liet, zodat de motor tegen zijn draai richting is gaan lopen.
Ik heb dat ook een keer gehad.
De hele motorruimte stond onder de rook.

Gr Jos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Forse rookontwikkeling Yanmar 2GM20 in motorruimte 18 apr 2010 18:38 #124396

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Geen roetdeeltjes althans niet zodanig dat ik dacht hier is alles zwart geverft. Zal er morgen eens beter naar kijken.

De eerste keer zeker niet te vroeg los gelaten want hij wilde niet aanslaan.

Nadat de rook weg was en ik de 2e keer starte met de koelwaterkraan open was ping lopen.

Maar er is dus niet perse een lek als er rook binnen is gekomen? Er kan dus ergens rook naar binnen via de "beluchter" o.i.d.???

Gr M
Laatst bewerkt: 18 apr 2010 18:39 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Forse rookontwikkeling Yanmar 2GM20 in motorruimte 18 apr 2010 18:49 #124401

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Achteruit lopen is inderdaad een prima verklaring voor rook in de motorruimte ; de inlaat wordt dan de uitlaat...

Maar het verband tussen niet willen aanslaan (zelfs een paar klappen achteruit maken) en het koelwaterkraantje zie ik eigenlijk niet.
Laatst bewerkt: 18 apr 2010 18:50 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Forse rookontwikkeling Yanmar 2GM20 in motorruimte 18 apr 2010 18:55 #124404

Elke motorruimte heeft ventilatie anders smoor je de toevoer van verse lucht. Ik neem aan dat dat bedoelt wordt en dat de rook via de uitlaat en de verse luchttoevoer (op je spiegel???) weer de rook heeft ingeademd.

Wanneer ging 'ie piepen eigenlijk. Meteen?

Is het ook mogelijk dat de rook van iets afkomstig is wat gesmolten is (uitlaatdemper) door de toegenomen hitte zonder water?
Gibsea 304 te koop: gibsea304.webklik.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Forse rookontwikkeling Yanmar 2GM20 in motorruimte 18 apr 2010 19:57 #124415

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
visser_rick schrijft:
Is het ook mogelijk dat de rook van iets afkomstig is wat gesmolten is (uitlaatdemper) door de toegenomen hitte zonder water?

Belangrijke opmerking! Sommige mixers zijn van plastic en dan loopt je boot vol koelwater, als-ie gesmolten is.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Forse rookontwikkeling Yanmar 2GM20 in motorruimte 18 apr 2010 20:02 #124417

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
uit Wikipedia:
Older diesel engines with mechanical injection pumps could be inadvertently run in reverse, albeit very inefficiently, as witnessed by massive amounts of soot being ejected from the air intake.

Er staat nog bij dat dit gebeurt als je je auto aanduwt in de achteruit.......

Geen idee of de Yanmar mechanische injectie heeft?

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Forse rookontwikkeling Yanmar 2GM20 in motorruimte 18 apr 2010 21:32 #124443

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
@Visser-Rick

Piep gaat altijd aan zo gauw je het contact aan zet en pas weer uit als de motor aanslaat. Na het aanslaan pas na een seconde of 3 nadat je de startknop los hebt gelaten.

Vandaag ging die niet uit maar de pruttel sloeg ook niet aan.

Gr M
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Forse rookontwikkeling Yanmar 2GM20 in motorruimte 18 apr 2010 21:42 #124445

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Waar rook het naar, die rookwolk? Ik ken het namelijk uit een niet fijn maar vergelijkbaar scenario: iets te dunne startkabels, een hoop condens en vocht erop en een motor die lang niet had gedraaid (startte dus slecht). Beetje doorstarten en je kabels worden zo warm dat de condens verdampt. Motor sloeg bij een hernieuwde poging meteen aan.
Kenmerk: er hing zo'n elektro-luchtje aan die rook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Forse rookontwikkeling Yanmar 2GM20 in motorruimte 18 apr 2010 22:40 #124448

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Om te weten of het uitlaat gassen zijn zou ik eens in de Opti moeten springen en mijn neus in de uitlaat moeten stoppen om bij een koude start een vergelijking te kunnen maken. Ik kan mij een betere smaaktest bedenken.

Je voorbeeld klinkt plausibel alleen in een boot die 21 jaar oud is die wij 12 jaar zelf varen zonder problemen in die hoek zoek ik het toch ergens anders.

Op de Dehler site wordt ook retour circulatie als leidraad genomen. 1 van de althans. Mijn Yanmar Boy komt binnenkort aan boord en we hebben hem al gemaild.

Keep you posted.

Als er een lek was ergens moet die wel heel groot zijn geweest en zou die er nu nog moeten zitten. ga morgen in ieder geval de binnenkant van de uitlaatslangen checken of die geen blazen hebben van het verbanden.

M
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Forse rookontwikkeling Yanmar 2GM20 in motorruimte 19 apr 2010 00:01 #124450

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Je hebt puur mechanische injectie ja. Mooi oerbetrouwbaar spul.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Forse rookontwikkeling Yanmar 2GM20 in motorruimte 19 apr 2010 19:50 #124656

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
Ooit gehad met dezelfde motor. Luchtfilter zwaar te laat gespoeld/vervangen. Check je luchtfilter...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Forse rookontwikkeling Yanmar 2GM20 in motorruimte 10 juli 2019 18:09 #1062504

Afgelopen zaterdag vergelijkbaar verhaal. Ook stinkende witte rook in motorruimte, na hele slechte start, waarbij oliedrukpiepje bleef piepen. Verklaring van achteruit draaien lijkt me plausibel. Want er waren geen gaten in uitlaat, geen stroomkabels heet of verbrand, en na omswitchen naar vollere accu startte de 2GM20 snel en liep weer prima. Waarschijnlijk dus net te lage startstroom, terugslag, verkeerd om gaan draaien?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.270 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl