Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Motor kapot gevroren

Motor kapot gevroren 23 apr 2010 06:33 #125228

  • plein69
  • plein69's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Ik kon ff niet het topic vinden om frustratie van je af te tikken dus maar bij deze hier.

Voor de winter met handleiding van de motor alle aftappunten opgezocht en ik dacht al het water afgetapt.

Nu zou de motor (bukh 20 Pk 2 cilinder) gister een beurt krijgen.
Krijg ik na twee minuten te horen dat mijn onderste deel gescheurt is door de vorst.

God wat voelde ik mij enorm stom. :blush:
Blijkbaar toch een aftap punt vergeten of niet goed afgetapt.
Blijkt aan de onderkant van het blok een u vormige scheur van 20 cm te zitten.
Nu was de motor al 30 jaar oud en in zijn laatste jaren bij de vorige eigenaar niet goed onderhouden en rookte hij af en toe.
Maar toch blijft een naar en vooral duur bericht.

Inmiddels wel weer een nieuw blok via de monteur kunnen kopen.
een Yanmar 3 cilinder 20 PK met 1200 draaiuren.
Kosten € 3500,- inclusief plaatsen.
Week 19 wordt mijn oude blok gedemonteerd en afgevoerd en de Yanmar geplaatst.
Bijkomende voordeel is dat de nieuwe motor een stuk kleiner is en makkelijker te onderhouden.
En nu kan ik eindelijk mijn diesel tank er uit halen een een vlotter plaatsen zodat ik weet hoeveel brandstof ik nog heb.

Groet,

Richard
Compromis 850AK
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor kapot gevroren 23 apr 2010 06:38 #125229

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Dat is wat je noemt balen.Gelukkig heb je er straks ook wat voordelen bij, wat je bij een 1:1 remplace niet hebt.

Een Yanmar is over het algemeen een probleemloze motor en lijkt me dus een uitstekende keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor kapot gevroren 23 apr 2010 06:40 #125230

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
tsja, je moet het maar zo zien,
'elk nadeel heb zijn voordeel'

En de voordelen zijn er best een paar.
Je noemde al de brandstoftank.
Het geringere gewicht zal je zeker merken, minder stampen, beter zeilen.
En de rustige loop van een moderne 3cyl tegenover die ouwe lawaaige Bukh zal je ook wel bevallen!

Ik zou wel proberen nog iets voor die Bukh terug te krijgen, want die gaat vast voor onderdelen weer de markt op!

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor kapot gevroren 23 apr 2010 06:40 #125231

  • plein69
  • plein69's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Mijn schoonvader heeft ook een Yanmar en die heeft behalve een koprevisie door het zout water nooit problemen gehad.
Bijkomend voordeel lijkt mij dat het een 3 ipv 2 cilnders is en rustiger zal lopen.

Ik weet niet of de bukh nog waarde heeft.
Het blok is zo gescheurt dat het wel gelast kan worden maar dat het niet lang zal houden.
Het contact / oliedruk paneel houdt en ik en kan ik wel verkopen.
Maar dat zal niet veel opleveren. Want in de ruimte ga ik de brandstofmeter plaatsten.

Groet,

Richard
Compromis 850AK
Laatst bewerkt: 23 apr 2010 06:47 door plein69.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor kapot gevroren 23 apr 2010 07:15 #125241

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Ooohh, bummer.... maar een Yanmar incl plaatsen voor 3500 is dan weer niet verkeerd... zou ik misschien ook wel willen.. ;) Is het een direct of indirect gekoelde versie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor kapot gevroren 23 apr 2010 07:18 #125242

  • plein69
  • plein69's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Uitgaande van direct dat hij onder de boot koelwater aanzuigt en indirect een eigen koeling heeft zoals auto.

Heeft de motor een directe koeling.
Ik had ook nog geen wierfilter dus kan deze gelijk geplaatst worden.

€ 3500 vond ik zelf gezien de omstandigheden een schappelijke prijs.
Nieuw ben ik toch een boel meer centen kwijt.

Groet,

Richard
Compromis 850AK
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor kapot gevroren 23 apr 2010 07:29 #125244

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Oh, dat is helemaal mooi. Dan draait de motor op een hogere temperatuur en kan je ook een boiler aansluiten. Warm en koud stromend water in de kombuis... :woohoo:.. Heeft die monteur nog meer van die dingen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor kapot gevroren 23 apr 2010 07:32 #125245

  • plein69
  • plein69's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Met dingen bedoel je denk ik motoren?

Nee helaas is dit momenteel het enige blok.
Heeft deze uit een sloep gehaalt die een zwaardere motor wilde.

Hij heeft nog wel een daf blok met 94 pk staan.
Maar dat is een beetje veel van het goede lijkt mij. :)
Compromis 850AK
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor kapot gevroren 23 apr 2010 08:33 #125252

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8049
Van die bukh kun je mssichien ook nog de kop af trekken. Die scheuren wel eens bij die buhks en kan dus wel wat vraag naar zijn op de tweedehands markt.

@ sigdock: mocht je een gebruikte yanmar interesant vinden: in Engeland worden gebruikte expemplaren wat vaker en voor meer schappelijke prijzen angeboden dan hier. Daar heb ik de mijne ook vandaan: 3 cilinder / 27pk ui 1995 met niet veel uren voor 1500 euro als ik de transportkosten meetel. En zo had ik er nog twee kunnen hebben. Zeker als je tijd hebt om op en goede af te wachten (en met een werkende motor heb je dat). Maar jij was toch voor vooroorlogse, 'onverwoestbare' zwaaargewichten? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor kapot gevroren 21 mei 2010 06:04 #128679

  • plein69
  • plein69's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Even een kleine Update,

Bleek dat de vorige eigenaar een echte onvervalste beunhaas was.
De oude motor had ondanks de scheur nooit lang meer kunnen lopen.
Bij demontage bleek dat er 5cm speling op vliegwiel / krukas zat.
Alles zat vol met vloeibare pakking en kit.
De motor is er helemaal uitgeslepen omdat bouten en moeren dol waren etc.
Nu is het mijn eigen fout want ik heb geen aankoop keuring laten doen. Had ik dit wel gedaan was ik waarschijnlijk al eerder op de hoogte dat het blok gewoon schroot was en aan alle kanten lekte. :blush:

Gister kreeg ook te horen dat de beunhaas de schroefas had gemold en dat deze vervangen moest worden.
Had zelf een nieuwe breekpen op de as gemaakt die niet paste.
Gisteravond ik kreeg van de monteur nog een belletje dat de lager van de schroef as geheel kapot gelopen was en moest worden vervangen.

Kortom weer € 400,- aan extra materiaal kosten.

Enige voordeel is wel dat nu een goede aandrijving heb en lek vrij. Scheelt weer bilge laten wegpompen.

Volgende project aan de boot wordt electra.
Bij het leeghalen van motorruim als 10 kabels gevonden die loos waren en op 2 stond zelfs spanning.
Compromis 850AK
Laatst bewerkt: 21 mei 2010 06:06 door plein69.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor kapot gevroren 21 mei 2010 08:01 #128699

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
Een Yanmar 20pk voor €3500, inclusief montage, dat zal of een goede tweedehands of een revisie motor zijn. Dat is echt een heel interessante optie!

En zo te lezen ga je er echt op vooruit. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Veel succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.131 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl