hallo
ik ben sind vorig jaar een trotse eigenaar van een echte victoire 25 in rampstaat...
na veel schoonmaken en kitten is het geheel bruikbaar maar er moet nog veel gebeuren.
dit weekend heb ik de binnenboord motor losgekoppeld en in het midden van het ruim gezet.
startmotor en carberateur zijn gedemonteerd.
na enkele foto's te hebben bekeken is mijn conclusie dat eht om een 9.9pk volvo penta gaat, wat een leuke verassing was.
dit staat echter niet op de motor...
er staat Gothic, Sem en atec op en een code die begon met
A1-___-A1 met cijfers ertussen.
ik weet vrij zeker dat het hier om de orginele motor gaat van een victoire uit +/- 1960
ik heb een jerrycan motor cleaner voor het ontvetten en alle boutjes bewaard, maar ben op zoek naar enige tips gezien ik eigenlijk geen motor ervaring heb.
de bedoeling is de motor te reviseren tot het punt dat hij op de werkplaats start, alle interne verneukte electronica kom ik later wel aan toe.
ik heb begrepen dat volvo penta altijd te reviseren zijn, goed lopen en vrij zuinig zijn in vergelijking met een 1980 yamaha 8pk langstaart.
ik wil dit ding lopend hebben, en ander haal ik wel een nieuwe diesel, oftewel investering voor nieuwe onderdelen moet gering zijn.
met uitzondering voor nieuwe slangen, motorvet, brandstof en enkele kleine of grote onderdelen die betaalbaar zijn.
ik zal een foto toevoegen van een motor die naar mijn mening er op lijkt of dezelfde is.
de md7a lijtk er wel op maar mijn startmotor zit links...
en is tevens diesel de mijne is 2takt 1:25...
md1b is ook soortgelijk
ik kan de juiste foto ff niet meer vinden.
het gaat om een langwerpige smalle motor.
desnoods kunnen foto's gemaakt worden op latere datum
als iemand ervaring heeft met deze boten en welke motoren hier in zitten zou dat erg fijn zijn.
ik ben vrij zeker dat het de orginele motor is vanwege zijn uiterlijk (kompleet verroest)
het vliegwiel zit vast tot een punt dat hij 1 cm heen en weer kan bewegen, na het demonteren blijft dit hetzelfde.
volgend weekend gaan wij het hele blok losmaken en dan het vliegwiel eruit halen om het geheel goed in te vetten.
dan maken wij elk los onderdeel schoon met motor cleaner
daarna worden alle losse onderdelen opnieuw gespoten
en de benodigde slangen en buizen vervangen.
tevens zal een nieuwe gas snoer gekocht moeten worden.
gezien het schroefdraad op de orginele afgebroken is
enige tips en hulp of handleidingen zijn welkom
graag met spoed dit is stap 10 in een 100 stappenplan van opknappen...
philippe