Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Renault Coach 12 pk

Renault Coach 12 pk 05 mei 2010 06:34 #126688

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Heeft er iemand ervaringen met een Renault Coach 12 pk.
Ik ga dit weekend een scheepje bekijken waarvan bijna alles recent vernieuwd is(zeilen,electr,en alle apperatuur)Enkel de motor is een Renault Coach 12pk bj 1979. met directe koeling.De keerkoppeling is onlangs vernieuwd.Volgens de eigenaar nog nooit problemen mee gehad in de 5j dat hij de boot bezit.
Iemand tips hoe of waar waar je zoal aan kan zien of de motor voldoende compressie heeft? Of een bedrijf in de buurt van Lelystad die de motor eventueel kan keuren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Renault Coach 12 pk 05 mei 2010 07:27 #126693

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6636
Compressietest hebben we wel de tools voor, en ik woon in Lelystad. Die check kunnen we dus eventueel wel even doen. Maar heb je de juiste (compressie)gegevens voor die Couach al erbij?
Als je serieus belangstelling hebt, kan Modus Marine de motor ongetwijfeld keuren, maar dat heeft wel een prijs. Is een complete aankoopkeuring misschien een beter plan.

Overigens: na enig googelen lijkt het erop, dat je best budgetteert voor vervanging van de motor. Ik kom vooral heel veel vragen naar onderdelen tegen, en een enkele aanbieder die stelt dat het lastig is, en dat hij de motortjes in elke staat inkoopt...

Oftewel: onderdelen zijn een probleem.
Laatst bewerkt: 05 mei 2010 08:32 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Renault Coach 12 pk 05 mei 2010 10:15 #126723

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
rsv schrijft:
Volgens de eigenaar nog nooit problemen mee gehad

Misschien heel kort door de bocht, maar dit zeggen ze allemaal.
Enige manier om zoiets uit te sluiten is een aankoop- en/of motorkeuring.

Geef toe, "nooit problemen mee" klinkt beter als "je kan er eigenlijk niet op vertrouwen" waarmee ik natuurlijk geen uitspraak wil doen over de staat van de motor (want die ken ik niet).

Beste dat je kan doen is een expert meenemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Renault Coach 12 pk 05 mei 2010 11:51 #126732

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Dat de onderdelen bijna niet meer te verkrijgen zijn had ik ook al op diverse sites gelezen.Meestal op franstalige sites.Nu is mijn Frans niet al te best om technische zaken te vertalen...

Ik ga eerst zelf het schip bekijken of ie mij bevalt,en overweeg dan wel om een keuring te laten uitvoeren.

@ Apae
Heb je enig idee wat zo'n aankeuring van een motor,en of het ganse schip kost?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Renault Coach 12 pk 05 mei 2010 12:09 #126734

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6636
Pfff... niet echt. Modus zal wel tegen ene uurtarief van iets van 75 euro werken, een aankoopkeuring heb ik dacht ik weleens voor rond de 500 euro gezien, maar kan je vast wel via google vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Renault Coach 12 pk 05 mei 2010 12:21 #126735

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Ik heb voor de aankoopkeuring van mijn Trident 80 (8m lang) diverse offertes aangevraagd en die zaten tussen de 500 en 800 euro, afhankelijk van het keuringsniveau (motor / olieanalyse / onderwaterschip / proefvaart e.d.).

Uiteindelijk geen keuring uit laten voeren trouwens...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Renault Coach 12 pk 05 mei 2010 16:23 #126747

  • Hinde
  • Hinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
De Renault couach was nooit een doorslaand succes geweest. Ik kan mij herinneren dat wij eind jaren '70 een boot hadden waar zo'n ding in stond : op een of andere manier zat er geen power in het motortje. Zoals anderen al aangaven, de verkrijgbaarheid van onderdelen is nu matig tot ronduit slecht. Ik zou inderdaad gewoon uit gaan van vervanging of anders de koop over laten gaan. Misschien inderdaad een beetje kort door de bocht maar wel een reƫel advies.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Renault Coach 12 pk 05 mei 2010 19:42 #126766

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1837
RSV en Apae,

jullie gaan toch niet voor jezelf beginnen voordat we naar Engeland varen hoop ik? Op zo korte termijn krijg ik geen bemanning meer bij elkaar ;)

RSV, laat keuren, na een keer kijken met een onafhankelijke derde. Als deze derde geen hele rare dingen ziet is een keuring de kosten niet meer in relatie tot de moglijke risico's.

Ik heb vorig jaar voor mijn schip 700 pond betaald, en 250 pond voor kranen en stallen op de wal voor de keurmeester. Volledige keuring van een 37 voeter.

Geef me anders even een telefoontje, zal ik het persoonlijk toelichten.

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Renault Coach 12 pk 05 mei 2010 19:54 #126770

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6636
Wees gerust Peter, we komen bemannen hoor! Kijk er al naar uit.

Maar als RSV belangstelling heeft voor een bootje in mijn buurt, en ik een vrije dag heb, hoe kan ik dan niet even gaan kijken... inmiddels zijn er dus wat foto's en beschrijvingen gemaild, wordt vervolgd....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Renault Coach 12 pk 06 mei 2010 06:07 #126815

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
@ Dakadent.
Die UK trip wil ik voor geen geld ter wereld missen ;-)
Ik bel je deze avond wel,want ik kruip nu in mijn bed,na mijn nachtdienst :-p
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Renault Coach 12 pk 06 mei 2010 06:27 #126816

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Een motor uit 1979 met directe koeling gaat er ooit mee ophouden.
Kan iets kleins zijn waarbij een keuring overheen gekeken kan worden. Kortom : een keuring geeft geen betrouwbaarheidsgarantie.

Er zijn teveel factoren die meespelen die bij een keuring onmogelijk allemaal kunnen worden meegenomen. :(

Als de motor lekker start en loopt prima toch?

100% je motor vetrouwen is nooit verstandig. Toch mensen ? ;)
Je fokkie is zo omhoog hoor, en je zeilt zo de haven binnen als het moet. Deden we vroeger niet anders met onze optimisjes/piraatjes. :) Op de kant lopen kan al bijna niet,want je loopt meestal dan eerst vast met je kiel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Renault Coach 12 pk 06 mei 2010 14:25 #126881

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6636
Dat laatste was misschien waar toen je met je optimistje in een regenplas zeilde, maar voor degenen onder ons die met een diepgang tot twee meter in IJsselmeerhavens rondstuiteren, is het toch eerder boem dan vastlopen aan de grond!
Neemt niet weg, dat je natuurlijk aan je zeilen een heel prima betrouwbare backup hebt. Aanleggen op zeil is nuttige kennis, al mag je het helaas vrijwel nergens in een haven oefenen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Renault Coach 12 pk 06 mei 2010 17:03 #126903

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
heb zelf precies dezelfde motor. Hij loopt nogal luidruchtig in vergelijking met de huidige meercilinders. Bij de aanschaf van de boot een paar jaar al terug al rekening gehouden met vervanging, maar de motor loopt goed en dus staat dat geld nog op de bank.
Motor is betrouwbaar en heeft genoeg power dus mag blijven.

onderdelen zijn slecht te krijgen, zelf al een universeel waterpompje gemonteerd omdat de orginele volledig versleten was.
ook een universele dynamo geplaats omdat de orginele niet meer laad.

andere onderdelen zijn mogelijk te lenen van de hatz maar de koppeling en de waterdelen zijn niet meer te krijgen.

Bij direct gekoelde motoren koelwaterdebiet in de gaten houden, dichtgekoekte koelkanalen zijn zonder demontage niet goed schoon te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Renault Coach 12 pk 13 mei 2010 09:05 #127369

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Hier zijn wat tips omtrent een Renault motor te vinden:

www.zzp-ers.net/motoren/renaul...ml#KNOP-RC8D-demotor
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Renault Coach 12 pk 13 mei 2010 20:07 #127418

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Dit zijn wel goede tips.
Ik heb de boot ook gaan bekijken samen met Apae.
De motor deed het prima.Maar het schip was niet zoals voorgesteld via de telefoon en op foto...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Renault Coach 12 pk 13 sept 2010 08:24 #148492

  • steef65
  • steef65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 60
Hallo,

Ik ben de trotse nieuwe eigenaar geworden van deze boot!!! De motor loopt op zich wel aardig maar is wel aan vervanging toe.
We hebben afgelopen weekend de boot overgevaren van Lelystad Bootje zeilt geweldig!!!
Windkracht 6 op ijsselmeer was geen probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Renault Coach 12 pk 13 sept 2010 20:49 #148720

  • Ronk
  • Ronk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
Steef, als die goed loopt waarom dan vervangen.

De basis motor is een Hatz en daar zijn er miljoenen van gemaakt en zeer betrouwbaar.

Renault heeft er alleen een watergekoelde kop en waterpompje op gezet.
Zuigers en veren en overmaten zijn nog nieuw te krijgen ook de koppakking (is een koperen ring) kan je bij Hatz verkrijgen.

Dus revisie is ook nog mogelijk.

Veel plezier met je nieuwe boot.

Ron
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Renault Coach 12 pk 14 sept 2010 11:47 #148834

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Veel plezier Steef65 met de Trident80.
Ik vindt het nog steeds een erg mooie lijn hebben.
De jouwe heeft ook een berg accecoirs voor een zacht prijsje ;)

Mijn vriendin was echter al verkocht,door eerst naar mijn huidige boot te gaan kijken(challenger europe)en zag de Trident niet meer zitten :(

Maar ik ben zeker dat er met wat kluswerk een prachtig schip van te maken is.Verleden week heb ik nog bij een Trident eigenaar gestaan in mijn thuishaven,die hem al 30j in zijn bezit heeft(nieuw gekocht).Deze zag er ook zowel van binnen als buiten in topconditie uit.Hij is wel niet te koop :)

Nu niet dat ik ontevreden ben van mijn keuze,want ik heb al meerdere keren ondervonden dat de challenger iets sneller is dan een trident80.Maar de lijn(flushdek) van de trident80 is bijzonder mooi ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl