Koppakking scheidt drie elementen: koelvloeistof, olie en verbrandingsruimte. Tussen elke van de drie afzonderlijk kan ene lek zitten: heb je ene lek tussen koelvloeistof en verbrandingsruimte dan kan de KVS inderdaad gaan koken, of gewoon onder compressiedruk gezet worden. Dat zou je ook moeten merken door verlies van koelvloeistof.
Is het al zo erg, dat je de motor niet meer korte stukjes kunt draaien zonder dat er direct problemen optreden, danm is er niet veel meer te winnen.
Sowieso is een noodreparatie niet echt mogelijk: het probleem zit tussen onderblok en kop, dus zal de kop toch moeten gelicht om het op te lossen. Het goede nieuws: dat hoeft helemaal niet zo'n puzzel te zijn, en niet lang te duren: koppakking vervangen kan in principe in een halve dag.
Als je pech hebt, dan is de motor al eens zover oververhit geweest dat de kop krom is: in dat geval moeten de pasvlakken van kop en blok eerst op elkaar aangepast worden en dus gevlakt. Dan ben je meer dan die halve dag kwijt, en is het zelfs mogelijk dat de kop te krom is en er een andere op moet. Let wel: dat is vaak helemaal niet het geval, meestal is alleen een verse koppakking voldoende.
Om dit zelf te doen is wel voldoende documentatie (aanhaalmomenten, demontagevolgorde etc) nodig en de nodige sleutelervaring. En bijvoorbeeld gegevens of je de kopbouten mag hergebruiken of dat er nieuwe nodig zijn.