Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Dieseltoevoeging voor reinigen verstuivers e.d.

Re:Dieseltoevoeging voor reinigen verstuivers e.d. 10 juni 2010 11:01 #132223

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Vervuilde verstuivers (ALS dat het probleem is en niet timing / koudstartsysteem e.d.) reinigen met een sterk additief helpt wel degelijk. Natuurlijk heeft zo'n behandeling zonder demonteren wel z'n grenzen, maar het effect is wel blijvend (tot nieuwe vervuiling zich aandient) en zeker geen maskering.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dieseltoevoeging voor reinigen verstuivers e.d. 10 juni 2010 14:04 #132287

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Vervuiling heeft vaak een reden vaak is dit ouderdom omdat keringen gaan lekken kleppen minder worden.

Een flesje van iets kan helpen maar is vaak tijdelijk maar en zijn maar weinig echt goede middelen Star Tron is een middel waarmee je positief resultaten mee kan krijgen.

Maar slecht aanslaan kan ook komen door dat er lucht in de brandstofslang (leiding) dit is bij ouder motor vaak het probleem

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dieseltoevoeging voor reinigen verstuivers e.d. 16 juni 2010 09:46 #133257

  • DO77
  • DO77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 104
Beste mensen, In het kader van de slechtere koude start en roken van de motor de volgende updates:

1. Voor het starten eerst gas een eindje open, daarna koudestart knop ingedrukt. Sleutel om en direct lopen. Dit heeft zich een paar maal herhaald dus het lag aan de gebruiker :blush: . Dat is snel opgelost. Dan nog wel een beetje diesel op het water.

2. Klepspeling gecontroleerd. Eén uitlaatsklep moest een fractie ruimer gesteld worden, verder waren de spelingen ok.

3. Forté aan de diesel toegevoegd en twee uur op 2200 rpm gevaren. Dat heeft de motor zeker goed gedaan; hij loopt nu (nog) rustiger en mooi regelmatig. Maar, het roken blijft en is 0,0 afgenomen :huh: .

Denk dat ik maar 'ns een monteur laat kijken naar timing en verstuivers... wordt vervolgd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dieseltoevoeging voor reinigen verstuivers e.d. 16 juni 2010 20:08 #133369

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Blauw/grijs rook

Bij foute timing heb ik meestal grijs of grijs blauwe rook zien walmen (van weinig tot erg veel).

Verder zouden de verstuiver na gekeken kunnen worden en op een testbank op nieuwe afgesteld worden


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dieseltoevoeging voor reinigen verstuivers e.d. 16 juni 2010 21:15 #133392

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Blauwe rook of walm duidt niet op verstuivers. als de verstuivers nie tin orde zijn heb je onvolledige verbranding en is de rook zwart B) ( te weinig verbrandingslucht door slechte verneveling) Blauwe walm/rook duidt op de verbranding van SMO. Dit kan vaak bij de wat oudere motoren via de wat lekkende afdichtingsrubbers van de klepstangen in de kop van de motor. ;)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dieseltoevoeging voor reinigen verstuivers e.d. 17 juni 2010 18:19 #133507

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Blauwe roken samengaat met kloppen kan dat ook wijzen op een open stand, geblokkeerde verstuiver.

Verder zijn er legio reden voor zwarte rook een aantal op een rij

Zwarte rook:

Slechte verbranding door teveel brandstof en/of te weinig lucht.
Kan ook voorkomen bij zware motorbelasting in combinatie met slecht werkende brandstofinspuitapparatuur.
Of een te hoge uitlaattemperatuur


Blauwige rook:

Meestal slechte verbranding door een te hoog smeerolieverbruik of te dunne smeerolie.
Brandstofpomp versleten
Zuiger veren, klepgeleider, of klep seals versleten
Op een te hoog carter pijl

Blauw witachtige rook die zwart wordt of verminderd bij warme motor wijst op een te laten inspuitmoment.


Witte rook:

Witte / lichtgrijze én stinkende rook: slechte verbranding door lage compressie, te koude motor of te late inspuiting

Witte damp (niet stinkend): stoom door te weinig waterinjectie bij hoge motorbelasting


Wat het ook is het motortje is op leeftijd en omdat deze in een zeilboot zit kan je het laten voor wat het is of op kosten gaan zitten.

Er zij dus veel dingen die het kan zijn dat het motortje niet genoeg op zijn donder krijgt, een tijdje op bijna max toerental draaien kan soms ook een uitkomst zijn.

Als het echt gaat om een versleten motor is een dikker olie ook een uitkomst mijn voor keur gaat naar Duckhams uit.

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 17 juni 2010 18:37 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dieseltoevoeging voor reinigen verstuivers e.d. 17 juni 2010 18:20 #133508

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik heb nog even terug gelezen en lees dat het oliepijl te hoog is dus begin nu eerst even dit terug te brengen naar en normaal niveau



Mvg Fer
Laatst bewerkt: 17 juni 2010 18:32 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.121 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl