DO77 schrijft:Beste ZF'ers,
Mijn MD11C rookt. Dat deed ie altijd al, maar het neemt sterk toe. Het starten met koude motor gaat moeizamer dan ik gewend ben, warm gaat prima. Bij het koude starten geeft de uitlaat een mooie grijze rookpluim en verschijnt even een oliefilmpje op het water. Dit even tussen ons, natuurlijk...
De carterolie is helder zwart en blijft op peil. Het peil is wel iets boven max., ongeveer 3 mm op de peilstok. De luchtfilters zijn schoon. wel is de klepspeling aan controle toe; is alweer een jaar of vier geleden.
Nu denk ik aan vervuilde verstuivers. Ik begreep dat er dieseltoevoegingen zijn (Forté Advanced Diesel Fuel Conditioner als aanrader) die goed schijnen te werken voor het reinigen van verstuivers, kleppen en dergelijke. Je mikt het bij je diesel en varen maar. Heeft iemand hier ervaring mee? heeft zo'n toevoeging consequenties voor een mooie dieselmotor uit 1977?
Diesel toevoegingen hebben nauwelijks nut en als het al werken valt dit onder de noemer probleem maskering en zal het weer terug komen.
Grijze rook kan betekent een foute timing dit kan walmen van weinig tot erg veroorzaken
De teveel aan motor olie zal ik wel even verwijder met een carterpompje het is weinig moeite en toch beter voor het machintje
Verder een direct gekoelde motor rookt meer dan een in direct gekoelde motor om de simpele reden dat een direct gekoelde motor nooit op de juiste bedrijftemperatuur komt
Als je weer de motor gaat starten pomp dan eerst even met de opvoerpomp diesel op en kijk of dit wat uitmaakt
Zo ja zit er ergens een lucht lek in de leidingen of de retour leiding loopt leeg omdat deze niet onder in de tank eindigt
Mvg Fer