Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Dieseltoevoeging voor reinigen verstuivers e.d.

Dieseltoevoeging voor reinigen verstuivers e.d. 17 mei 2010 12:45 #127891

  • DO77
  • DO77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 104
Beste ZF'ers,

Mijn MD11C rookt. Dat deed ie altijd al, maar het neemt sterk toe. Het starten met koude motor gaat moeizamer dan ik gewend ben, warm gaat prima. Bij het koude starten geeft de uitlaat een mooie grijze rookpluim en verschijnt even een oliefilmpje op het water. Dit even tussen ons, natuurlijk...

De carterolie is helder zwart en blijft op peil. Het peil is wel iets boven max., ongeveer 3 mm op de peilstok. De luchtfilters zijn schoon. wel is de klepspeling aan controle toe; is alweer een jaar of vier geleden.

Nu denk ik aan vervuilde verstuivers. Ik begreep dat er dieseltoevoegingen zijn (Forté Advanced Diesel Fuel Conditioner als aanrader) die goed schijnen te werken voor het reinigen van verstuivers, kleppen en dergelijke. Je mikt het bij je diesel en varen maar. Heeft iemand hier ervaring mee? heeft zo'n toevoeging consequenties voor een mooie dieselmotor uit 1977?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltoevoeging voor reinigen verstuivers e.d. 17 mei 2010 13:29 #127904

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1729
Ben ik ook wel nieuwsgierig naar, de vorige eigenaar gooide in de 10 jaar oude Yanmar 1GM10 ook altijd een kneepje van een of ander magisch spul. Toen het op was ben ik er mee gestopt. Ik merk in elk geval geen verschil.
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltoevoeging voor reinigen verstuivers e.d. 17 mei 2010 13:33 #127905

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
klinkt als een voorgloeier die niet werkt...
moeilijker starten, diesel lucht tijdens het starten, rook en olie op het water..

Oftewel hij draait eerst een flink aantal keren rond voor ie aanspringt en die onverbrande diesel komt er bij de uitlaat uit.

Klepspeling kan het ook zijn, een te strakke uitlaatklep (of inlaat) zorgt voor slechte compressie, maar dan zou je er met een warme motor meer last van hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dieseltoevoeging voor reinigen verstuivers e.d. 17 mei 2010 13:47 #127908

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6635
Het klinkt, alsof je je moet concentreren op de koudestart problemen. Nu weet ik niet, of een MD11 met gloeispiralen werkt, of met een koudestartvervroeging, maar in ieder geval zou ik dat eerst eens controleren. Klepspeling had je zelf al bedacht: ook nuttig.
Die toevoegingen zijn wel nuttig, worden ook veel bij auto's gebruyikt kort voor de APK, is meestal vooral een basis van kerosine. Ik gebruik in auto's meestal een verdubbelde dosering ten opzichte van het voorgeschreven, en dan gebruik ik het spul van Wynns (omdat dat tenminste ergens verkrijgbaar is).
Forte is vaak wat sterker: daar zou ik zonder andere ervaring de normale dosering aanhouden.

Het werkt eigenlijk alleen goed bij lichte vervuiling: zijn je verstuivers al aardig dichtgekoekt dan helpt alleen een echte schoonmaakbeurt of revisie. Dat laatste is ook niet heel erg prijzig: het zijn er tenslotte maar twee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dieseltoevoeging voor reinigen verstuivers e.d. 17 mei 2010 13:55 #127910

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Heb ook de Wynns cleaner gebruikt, kleine dosering. De motor lijkt er wat soepeler van te draaien, en rookt ook minder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dieseltoevoeging voor reinigen verstuivers e.d. 17 mei 2010 15:15 #127925

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Bijna in iedere automaterialen winkel te verkrijgen
Ik heb het zelf ook wel eens gebruikt maar merkte weinig verschil.
Als je de diesel motor belast op 80 % laat draaien gedurende een paar uur is deze ook wel schoon.
Slecht starten kan een lekkende verstuiver zijn.
Laatst bewerkt: 17 mei 2010 15:17 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dieseltoevoeging voor reinigen verstuivers e.d. 17 mei 2010 20:51 #128017

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Vorig jaar dieseltoevoeging in de tank gegooid, maar ik merk niet echt een groot verschil. Gelukkig misschien dat de boel niet (ernstig) vervuild is geweest?????
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltoevoeging voor reinigen verstuivers e.d. 18 mei 2010 06:38 #128044

  • DO77
  • DO77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 104
Defecte gloeispiralen ligt niet echt voor de hand; de MD11C is hiervan niet voorzien. Door de snelle toename van de rookontwikkeling twijfel ik aan de klepspeling maar goed, die moet toch gecontroleerd / bijgesteld worden...

Overigens heb ik onlangs anderhalf uur op ongeveer 1800 rpm gevaren. Misschien had dat op 2200 rpm moeten zijn om de motor 'schoon te blazen'?
Laatst bewerkt: 18 mei 2010 07:19 door DO77.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltoevoeging voor reinigen verstuivers e.d. 18 mei 2010 07:51 #128061

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6635
Die 2200 komt meer in de buurt van je maximum belast toerental van 2500-2600, dus om 'm echt schoon te blazen heb je die wel nodig ja. 1800 is nauwelijks meer dan half gas.
Als het ding geen gloeispiralen heeft (wat ik al verwachtte) dan heb je een andere vorm van koudestart-hulp. Omdat je aangeeft dat de warme start veel beter gaat dan koud, moet daar iets niet in orde zijn, en zou ik dat deel eens servicen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltoevoeging voor reinigen verstuivers e.d. 18 mei 2010 07:58 #128067

  • DO77
  • DO77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 104
Die koudestarthulp gebruik ik alleen als het ook echt koud is. Bij een buitentemperatuur vanaf een graadje of 12 start ik met de gashendel half open, in de vrij. Start ik nou al drie jaar de motor verkeerd...?! Zal het eens proberen, koud starten met koudestarthulp, ook bij hogere buitentemperaturen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltoevoeging voor reinigen verstuivers e.d. 18 mei 2010 10:55 #128096

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
mijn sabb moet ik starten met vol gas..
Meer diesel = meer compressie = snellere start
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltoevoeging voor reinigen verstuivers e.d. 18 mei 2010 11:26 #128106

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
DO77 schrijft:
Die koudestarthulp gebruik ik alleen als het ook echt koud is. Bij een buitentemperatuur vanaf een graadje of 12 start ik met de gashendel half open, in de vrij. Start ik nou al drie jaar de motor verkeerd...?! Zal het eens proberen, koud starten met koudestarthulp, ook bij hogere buitentemperaturen.

op de MD11 zit bij de inspuitpomp zo'n mooie grote koperen knop die je kan indrukken voor een koude start. Hij blijft alleen ingedrukt zitten als je minstens half gas open zet.
Die bedoel je zeker met 'koudestarthulp'? of had je m nog niet ontdekt?

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltoevoeging voor reinigen verstuivers e.d. 18 mei 2010 11:32 #128109

  • DO77
  • DO77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 104
Die bedoel je zeker met 'koudestarthulp'? of had je m nog niet ontdekt?

Jawel hoor :laugh: maar die gebruikte ik dus alleen bij koude start bij lage buitentemperatuur. Alleen in het begin en eind van het vaarseizoen dus. Waarschijnlijk ben ik komend weekend weer aan boord :lol: . Wordt dan wat warmer en zal dan toch die knop eens gebruiken. Kijken of dat beter gaat!

Heb besloten dat ik de dieseltoevoeging van Forté ga gebruiken. Dan een uurtje motoren op ten minste 2200 rpm en dan eens zien of de rook afneemt...
Laatst bewerkt: 18 mei 2010 11:36 door DO77.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltoevoeging voor reinigen verstuivers e.d. 18 mei 2010 11:39 #128114

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Capolavoro schrijft:
op de MD11 zit bij de inspuitpomp zo'n mooie grote koperen knop die je kan indrukken voor een koude start. Hij blijft alleen ingedrukt zitten als je minstens half gas open zet.
Die bedoel je zeker met 'koudestarthulp'? of had je m nog niet ontdekt?

groet
t

Hmm.... ik meen me te herinneren dat de MD11 een automatische koudtstart heeft en dat die knop alleen op de MD1b, 2b, en 3b zit... :dry: Op mijn MD2b gebruik ik 'em altijd bij de eerste keer starten op een dag anders doet 'ie niks. Zal wel een soort van aandacht vragen zijn... :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltoevoeging voor reinigen verstuivers e.d. 18 mei 2010 11:43 #128115

  • DO77
  • DO77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 104
ik meen me te herinneren dat de MD11 een automatische koudtstart heeft en dat die knop alleen op de MD1b, 2b, en 3b zit...

Nee hoor, die knop zit er echt. Maar ja, als je 'm niet gebruikt heb je er ook geen lol van :blush: ....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltoevoeging voor reinigen verstuivers e.d. 18 mei 2010 17:42 #128188

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Die oude torretjes van volvo (eigenlijk renault ) doen dat allemaal maar als je de kleppen stelt wil dat wel is helpen.

Wat ook wel is wil helpen dat je een keer de duurdere diesel in je boot doet en een half uur op bijna volgas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltoevoeging voor reinigen verstuivers e.d. 19 mei 2010 08:11 #128289

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
DO77 schrijft:

Nee hoor, die knop zit er echt. Maar ja, als je 'm niet gebruikt heb je er ook geen lol van :blush: ....

Ik was in de war, het is afhankelijk van de brandstofpomp: de CAV heeft een aparte knop, de Bosch heeft een automaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltoevoeging voor reinigen verstuivers e.d. 26 mei 2010 19:12 #129269

  • Shackle
  • Shackle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 234
Hallo DO77,

Ook ik heb zo'n prachtige MD11C in m'n boot en je " probleem" komt me bekend voor. Nu is die koude start knop niet normaal voor mij bereikbaar zonder op de kop in de beunkist te hangen dus dat doen we maar niet. Geschrokken buren en geshockeerde kinderen gaat dat opleveren :woohoo:

Wat ikzelf altijd doe met de koude start, eerst kleplichters even omhoog, starten en olie lekker rondpompen. Dan kleplichters naar beneden en nogmaals starten maar. Dit scheelt op de één of andere manier een hoop. Ook starten op 1 cylinder helpt, de motor draait veel sneller rond met 1 kleplichter omhoog. zodra de motor aanslaat gelijk 2e cylinder ook kleplichter sluiten.

Ik zou als ik jou was ook even de inspuitdruk van je verstuivers eens laten controleren, die van mij waren in een 4 jaar tijd best behoorlijk verlopen en moesten weer wat hoger gezet worden.

Voor de rest, gewoon even doorstarten en als ie aanslaat genieten van het geluid van een echte motor i.p.v. een moderne naaimachine :silly:

Groet, Shackle
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltoevoeging voor reinigen verstuivers e.d. 30 mei 2010 13:30 #129872

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Tip van mijn garage: ipv dieselreiniger gewoon een litertje van de goedkoopste motorolie bij de diesel.

Dit helpt mij nog steeds om mijn auto lopend te houden, terwijl daar de inspuiters slecht van zijn, of vuil.

Auto rookt nog steeds niet en APK was ook geen probleem. Diesel is tegenwoordig een stuk schraler dan de vette zooi van vroeger.

Mbt starten helpt het overigens geen zier...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltoevoeging voor reinigen verstuivers e.d. 30 mei 2010 15:39 #129889

  • Hinde
  • Hinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Ik ben al een jaar of 5 in het bezit van een boot waar zo'n MD11C in staat. Ik heb in de loop der jaren al heel wat afgesleuteld aan dat ding, o.a. nieuwe zuigers & bussen, cilinderkoppen gereviseerd. Afgelopen winter complete inspuitsysteem gedemonteerd, bij de dieselservice laten controleren en afstellen en bij inbouw het inspuit tijdstip opnieuw afgesteld. De motor start en loopt goed (die genoemde koudestart knop heb ik trouwens nog nooit gebruikt) maar het roken blijft, in vergelijking met zijn modernere broeders, een aandachtspunt.
Mijn conclusie is dat je er heel wat aan af kan prutsen maar het is en blijft een oud blokkie, vooral qua techniek. De bedrijfstemperatuur blijft, met name bij de zeewatergekoelde exemplaren, te laag, wat een deel van het probleem is. Ook de kwaliteit van de dieselolie is van invloed.
Ik heb mij er maar bij neergelegd dat ik dat roken nooit helemaal weg krijg.

Zodra het startgedrag een probleem word, wordt het tijd om eerder genoemde punten aan te gaan pakken. Compressie, verstuivers en inspuitpomp zijn bepalend voor het startgedrag.
Bij een koude motor en lage buitentemperaturen (5 - 8 graden) moet ik ca. 5 - 10 seconden "jengelen" voordat hij pakt. Bij hoge buitentemperaturen of warme motor loopt hij na een of twee halen van de startmotor al.
Laatst bewerkt: 30 mei 2010 15:41 door Hinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltoevoeging voor reinigen verstuivers e.d. 30 mei 2010 16:28 #129900

Ook ik herken het probleem van een rokende MD11C .
Twee jaar geleden nieuwe injectoren geplaatst en rook zo goed als verdwenen
Dit voorjaar terug een rokende motor , dus eerst eens geprobeerd met dieseladditief en lijkt iets beter .Maar toch nog teveel.
Ook de hierboven beschreven startproblemen bij koude buitentemperaturen herken ik bij mijn motortje .
Verder doet ie het prima.
Zou die rook nu niet kunnen komen van een slechte afregeling van het inspuitmoment ?
Aangezien de verkrijgbare diesel aan de pomp steeds "groener" wordt , zou het dan niet kunnen dat deze minder geschikt is voor deze toch al oudere motoren , die uiteraard de nodige zorg en onderhoud vragen he

groeten

Olivier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltoevoeging voor reinigen verstuivers e.d. 31 mei 2010 10:23 #130071

  • DO77
  • DO77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 104
Ondanks de wat hogere buitentemperaturen afgelopen weekend koud gestart door gebruik te maken van de koude-start-knop. Motor sloeg meteen, aan, perfect! :laugh: Ook de dieseltoevoeging in de tank gedaan, maar de motor nog niet een tijdje op flink vermogen laten draaien. Daarvoor wil ik eerst kleppen stellen. Dat gaat binnenkort gebeuren. Ik houd jullie op de hoogte....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltoevoeging voor reinigen verstuivers e.d. 09 juni 2010 20:10 #132127

Waar is die Forté te koop? Ik kom geen verkoopinfo tegen op hun site...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltoevoeging voor reinigen verstuivers e.d. 10 juni 2010 07:42 #132174

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6635
Forte wordt vooral verkocht aan vakmensen, maar is volgens mij ook wel via Brezan en Lasaulec te koop. Of via je lokale garage of motorrevisiebedrijf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dieseltoevoeging voor reinigen verstuivers e.d. 10 juni 2010 09:57 #132213

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
DO77 schrijft:
Beste ZF'ers,

Mijn MD11C rookt. Dat deed ie altijd al, maar het neemt sterk toe. Het starten met koude motor gaat moeizamer dan ik gewend ben, warm gaat prima. Bij het koude starten geeft de uitlaat een mooie grijze rookpluim en verschijnt even een oliefilmpje op het water. Dit even tussen ons, natuurlijk...

De carterolie is helder zwart en blijft op peil. Het peil is wel iets boven max., ongeveer 3 mm op de peilstok. De luchtfilters zijn schoon. wel is de klepspeling aan controle toe; is alweer een jaar of vier geleden.

Nu denk ik aan vervuilde verstuivers. Ik begreep dat er dieseltoevoegingen zijn (Forté Advanced Diesel Fuel Conditioner als aanrader) die goed schijnen te werken voor het reinigen van verstuivers, kleppen en dergelijke. Je mikt het bij je diesel en varen maar. Heeft iemand hier ervaring mee? heeft zo'n toevoeging consequenties voor een mooie dieselmotor uit 1977?

Diesel toevoegingen hebben nauwelijks nut en als het al werken valt dit onder de noemer probleem maskering en zal het weer terug komen.

Grijze rook kan betekent een foute timing dit kan walmen van weinig tot erg veroorzaken

De teveel aan motor olie zal ik wel even verwijder met een carterpompje het is weinig moeite en toch beter voor het machintje

Verder een direct gekoelde motor rookt meer dan een in direct gekoelde motor om de simpele reden dat een direct gekoelde motor nooit op de juiste bedrijftemperatuur komt


Als je weer de motor gaat starten pomp dan eerst even met de opvoerpomp diesel op en kijk of dit wat uitmaakt

Zo ja zit er ergens een lucht lek in de leidingen of de retour leiding loopt leeg omdat deze niet onder in de tank eindigt

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl