Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Welke nieuwe diesel?

Welke nieuwe diesel? 31 mei 2010 19:42 #130269

De kogel is door de kerk. Het wordt een nieuwe motor. (zie ook Albin O-11 exit?).
Maar welke is geschikt voor onze Seamaster sailer 23? De boot weegt ongeveer 2500kg en is 7 m lang. De huidige motor is 7 pk en de boot werd destijds met 5, 7 en 10 pk geleverd.

Een werf heeft voorgesteld de Allpa mini sf-7 in te bouwen (kosten ongeveer 4.000,-).
Maar zijn er geen betere betaalbare oplossingen? Welke merken komen in aanmerking (vetus M2.C5 11 pk, Yanmar 1GM10)?
Is in Engeland kopen een oplossing? En zo ja waar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke nieuwe diesel? 31 mei 2010 20:05 #130281

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8049
Die allpa / Solé Mini sf-7 is eigenlijk een Farymann en komt mij wat gedateerd over. Het meest gezien in deze klasse is de Yanmar en dat heeft z'n voordelen (gemakkelijker met onderdelen, kennis bij monteurs en kennis te vergaren via internet etc).

Maar kijk vooral even wat past enzo. De vetus (mitsubishi basis blok) is een twee cilinder en mogelijk een stukje langer dan de anderen. Ook Beta Marine (kubota basis blok met goede kwaliteit marinisatie) heeft een kleine 2 cilinder van 10 pk en beta marine's zijn over het algemeen prima geprijst.

In Engeland kopen kan zeker. Ik ben zelf een jaartje terug bezig geweest met een dergelijk project. Ik had mijn keus gemaakt voor Yanmar of Beta marine. Die waren daar zo'n 25% goedkoper. Alleen was toen de pond ietsjes minder waard dan nu (3%) en was ook de btw daar toen lager (nog eens 4%). Grofweg zou het dus nog steeds een kleine 20% moeten schelen. Dit in vergelijk met al aanbiedingen in nederland! Als ik de adviesprijzen van yanmar erbij nam, scheelde het veel meer: 9900 euro in NL, 5500 euro in de UK!

Vergelijken is dus een beetje lastig en tijdrovend.
Beide merken waren niet scheutig met prijzen op het internet maar per email wel te krijgen. Beta marine dealers wilden niet naar NL sturen ivm afspraken met nederlandse importeur. Yanmar dealers hadden daar niet zo'n problemen mee. Ik had French marine en pro-rigmarine.co.uk aan de lijn. De eerste stuurde wel vaker wat naar NL en telt daat iets van 115 pond voor. Ophalen is ook niet al te duur.

Uiteindelijk ben ik voor een gebruikte gegaan maar ook uit engeland. het aanbod is daar meer en schappelijker geprijst iit idiote prijzen die hier wel eens gevraagd worden voor gebruikte motoren. Dat is voor jou ook een optie, die 19m10 kom je vaak tegen. Ik gebruikte daar ebay en deze site voor en heb uiteindlijk de motor zelf gehaald uit Ramsgate ivm proefvaart etc.
Laatst bewerkt: 31 mei 2010 20:17 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke nieuwe diesel? 31 mei 2010 21:19 #130351

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
liever een 2 cilinder dan een 1 cilinder. Trouwens Vetus heeft een zeer goed dealernet over de hele wereld. Prijs is altijd op te vragen. Ik denk dat een Lombardini kleiner is kwa afmetingen. Ook zijn er kleintjes van Volvo P, maar deze karretjes zijn ook prijzig.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke nieuwe diesel? 31 mei 2010 22:43 #130374

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Wellicht is een Nanni 10 PK, 2 cylinder, ook Kubota blok een optie.Importeur zit in Leeuwarden.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke nieuwe diesel? 02 juni 2010 17:51 #130768

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties.
Ik ben al druk aan het zoeken op internet.
Engeland is waarschijnlijk niet zo voordelig voor mij en teveel werk/risico's.

De sole (mitsubishi)motoren zijn sterk in prijs verlaagd.
zo kost de sole mini 17 nog 4600,-

Nu zoek ik alleen nog een goed inbouwadres.
Ik hoop dat degene die de sole mini 7 ook de 17 wil inbouwen. Maar op deze manier loopt hij natuurlijk de premie op de motor mis.

Als iemand nog een goed en goedkoop inbouwadres weet in de buurt van Joure hou ik me aanbevolen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke nieuwe diesel? 02 juni 2010 19:11 #130804

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Is een mooie prijs. Wat betreft de inbouw weet ik niets in de omgeving van Joure. Zijn die 16 pk niet teveel van het goede na die 7 pk van je oude motor op een boot van 7 meter?. 11 of 12 pk is ook ruim voldoende. Let op bij aanbiedingen wat je er bij krijgt zodat je niet voor verrassingen komt te staan met een uitgeklede versie.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 02 juni 2010 19:51 door Proost. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke nieuwe diesel? 02 juni 2010 19:58 #130823

Wat mij wordt verteld:
de sole mini 11 is net zo duur als de sole mini 17. Dus, volgens de verkoper, dan altijd de 17 nemen. De schroef moet waarschijnlijk worden vervangen omdat je waarschijnlijk met zo'n diesel met een veel lager toerental vaart.

Wat het vermogen betreft: De Seamaster is erg zwaar voor zijn lengte (water verplaatsing 2500, dus bepakt al snel 3000kg). Met de Albin haalde we maximaal ongeveer 9 km/uur terwijl de rompsnelheid ongeveer 11 m /uur is. Dus er mag wel wat meer vermogen in. Volgens de verkoper is het voordeel van het grotere vermogen dat je maar op halve kracht hoeft te varen, dus veel minder lawaai en veel rustiger varen.

Is een stuwdruklager met homokineet nodig?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke nieuwe diesel? 02 juni 2010 20:10 #130831

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Je kunt een dieselmotor beter wat belasten dan bij weinig toeren als een halfzacht eitje behandelen. Wat zeer belangrijk is in deze is de keus van de schroef in de motor/boot combinatie. Dat je meer dan het dubbele in vermogen nodig zou hebben geloof ik niet. Met de juiste combinatie moet je makkelijk op 75% toeren op de rompsnelheid komen met ongeveer 12 pk/9 Kw. Voor schroefberekening moet je hier maar kijken. Klopt aardig. www.vicprop.com/displacement_size.php
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke nieuwe diesel? 02 juni 2010 20:42 #130843

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8049
Diesels houden er inderdaad van om belast te worden. Als je je motor weinig belast kan deze vervuilen en dichtslippen met koolafzettingen. Sommige motoren zijn hier wat gevoeliger voor dan andere. Zo houdt de GM serie van Yanmar wel van wat gas geven. Er zijn echter ook vele (motor)boten met (te) veel vermogen die ook nauwelijks gas geven. De vuistregel voor pk's is 3 a 3,5 pk per ton voor zeilboten. Daar ga je nu ruim over heen. Nergens voor nodig dus maar als het toch hetzelfde kost?

Een studruk lager met homokineet heeft z'n voordelen maar echt nodig is het niet. Ik heb er wel voor gekozen: bij mij stond de vorige motor erg scheef, net op het randje wat mocht volgens Yanmar. Om wat extra marge te hebben heb ik die hoek met een graad of 7 terug gebracht met een homokineet. Verder kon ik zo soepelere en gedkopere dempers gebruiken en zal het geluid en trillingen straks minder zijn. Dat laatste vind ik zelf minder belangrijk, het blijft immers een zeilboot maar dat is vaak wel de voorname reden voor inbouw. Dus wat vind jij belangrijk? Je hebt echter wel weer een extra duur ding in je boot dat stuk kan en ruimte vreet.

Het studruk lager zorgt er voor dat de stuwdruk van de schroef niet op de motorstuenrubbers worden uitgeoefend maar op de boot zelf. Zeker bij kleine vermogens moet je prima zonder kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.118 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl