Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Problemen Volvo_MB2A-50S (saildrive)

Re:Problemen Volvo_MB2A-50S (saildrive) 13 juni 2010 03:54 #132725

Wat is een impeller precies, waar dient dit voor en kan dat wellicht te maken hebben met mijn huidige probleem?

De impeller is het rubberen wieltje in bovenstaande foto's. Het zit in de waterpomp, en dient om koelwater door de motor te pompen. Dit heeft dus niets te maken met het afslaan van de motor bij stationair toerental.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Problemen Volvo_MB2A-50S (saildrive) 13 juni 2010 09:14 #132738

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Sorry vergeten de vraag te beantwoorden het kan niet het probleem zij.

Ik zal het echt zoeken in de Brandstof toevoer dit is meestal het geval en de carburateur.

Het brandstof toevoer probleem kan je zelf na gaan door als je vol last vaart en de motor begint te stotteren met de opvoerpomp of knijpbal (wat er ook opzit) de brandstof op pompen als dan de motor beter begint te draaien weet je dat de brandstof toevoer te kort schiet


Mvg Fer
Laatst bewerkt: 13 juni 2010 09:15 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Problemen Volvo_MB2A-50S (saildrive) 13 juni 2010 11:35 #132751

Hey Hurley, heb hetzelfde probleem gehad met stationair draaien van de motor.(zie eerdere topic van mij over MB2A.)
Deze motor is voorzien van een vacuüm carburateur.
Vervang de pakkingen van de carburateur en mogelijk dat het dan verholpen is. Een klein beetje valse lucht door een lekke pakking en de motor wil niet meer stationair draaien.

Succes en zeilgroeten Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Problemen Volvo_MB2A-50S (saildrive) 13 juni 2010 21:47 #132825

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Het vervangen van de pakking heb ik mijn eerste post al gemeld
Vraag me af of daar al iets mee gedaan is.

Lucht geeft vaak een warrig toerental zeker bij een vacuüm carburateur of bij gewone diesels regulateurs, de regulateur wil steeds zich aan passen (compenseren) om het toerental constant te houden maar krijgt door lucht dan teveel brandstof dan te weinig.

Er zullen op dit forum trouwens weinig vacuüm regulateurs zijn deze kom je voor al op de DAF 575 tegen

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Problemen Volvo_MB2A-50S (saildrive) 14 juni 2010 06:45 #132841

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Hurley schrijft:
Hij zag het binnen 5 minuten, sterkt me in de mening dat Abma er niet of nauwelijks naar gekeken heeft en me gewoon een andere motor wilde verkopen (....).

Misschien die vraag ff aan Abma zelf voorleggen.... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Problemen Volvo_MB2A-50S (saildrive) 14 juni 2010 20:40 #132961

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Geweldig toch een Honda 4takt? heb een dergelijk blokje op mijn ``antieke`` Honda grasmaaier, na een hele winter altijd 1 rukje en lopen!!
ik teken ervoor met mijn rokende 2 takt bbm.

Ik zag trouwens op de site van Sole dat die een verloopset hebben om hun kleinste dieseltje (7pk) op de saildrive van de volvopenta te monteren, mocht het ooit echt niet meer gaan met het honda blok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Problemen Volvo_MB2A-50S (saildrive) 20 juni 2010 21:04 #134019

  • Hurley
  • Hurley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 53
Een (hopelijk) laatste update met betrekking tot dit onderwerp:

Alle tips en suggesties van dit forum opgevolgd: filters vervangen, pakkingen vervangen en waarempel, de motor draait weer als vanouds! Starten en lopen! Stationair draait hij ook weer prima, kortom, mijn problemen zijn verholpen. De kosten zijn te verwaarlozen, volgens de kennis met de motorenknobbel is de motor in prima staat!
Ik mag wel zeggen dat de suggesties hier mij hebben behoed voor een grote uitgave die volgens de jachtwerf toch echt nodig was. Al met al dus een hele wijze les geleerd!

Vandaag direct maar even het Sneekermeer op geweest, heerlijk gezeild en geen stress bij het starten van de motor bij het binnenlopen van de haven.

Dank aan iedereen voor alle suggesties en tips!

Hieronder nog een plaatje van het blokje wat weer als een zonnetje snort in onze Hurley!
Laatst bewerkt: 20 juni 2010 21:08 door Hurley.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Problemen Volvo_MB2A-50S (saildrive) 20 juni 2010 21:50 #134025

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Mooi dat het gelukt is en wat betreft die werf die hebben op het moment honger en smeren je zo iets nieuwe aan.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Problemen Volvo_MB2A-50S (saildrive) 20 juni 2010 22:48 #134036

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6636
Tja, en daarbij snijden ze zich behoorlijk in de vingers. Internet is klein, dit forum is groot, en een goede naam is snel verspeeld. Na het lezen van dit draadje weet iedereen welk bedrijf in ieder geval niet 100% geloofd kan worden. En uiteindelijk werkt dat dus gewoon averechts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Problemen Volvo_MB2A-50S (saildrive) 21 juni 2010 06:17 #134063

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Jep. En dat terwijl Abma toch wel bij de zgn. Gerenommeerde Bedrijven hoor(de). Toch jammer voor ze dat ze dan nu zo'n blunder begaan... :dry:
Nou ja, het belangrijkste is dat het torretje van Hurley weer loopt... toch? Misschien alvast een paar spareparts op voorraad leggen en dan gaat dat Volvootje nog jaren en jaren mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Problemen Volvo_MB2A-50S (saildrive) 21 juni 2010 10:59 #134126

  • Hurley
  • Hurley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 53
sigdock schrijft:
Misschien alvast een paar spareparts op voorraad leggen en dan gaat dat Volvootje nog jaren en jaren mee.

Zeker weten. Heb filters, pakkingen, bougies, riem en impeller al op voorraad in de boot liggen, soort EHBO pakketje voor de motor :)
Voordeel is ook dat we door deze problemen ook zelf steeds meer leren over de motor en oplossingen bij storingen. Over een jaar of wat zijn we volleerde monteurs...

Je hebt het trouwens over het Volvootje.. er zit een Honda blokje op dus ik weet eigenlijk niet goed of het nu een Hondaatje of een Volvootje is. Laten we er maar een Honvootje (of Voldaatje) van maken :)

Het goede weer komt eraan dus net op tijd klaar om te genieten van een mooie zeilzomer!
Laatst bewerkt: 21 juni 2010 11:11 door Hurley.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Problemen Volvo_MB2A-50S (saildrive) 21 juni 2010 11:43 #134138

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Honda was in die tijd zowat de enigste motorenfabrikant die 4takt motoren gebruikte voor watersport, ook waren ze de pioniers met 4 takt brommers/motorfietsen en grasmaaiers in het 2takt tijdperk.
Vanaf het begin af aan altijd degelijk en betrouwbaar geweest.

Door de toen nog gebrekkige kennis van 4takt in de BB branche was het al snel eng en moeilijk.
Ik ken een BB monteur die helaas nu nog steeds bang is van kleppen en distributie, en de Yamaha 4t door een bevriende automonteur laat afstellen.

Je motorblok is 100% Honda, en samensgesteld als marinedrive door Volvo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Problemen Volvo_MB2A-50S (saildrive) 21 juni 2010 16:04 #134207

  • Hurley
  • Hurley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 53
Friendship 22 schrijft:
Honda was in die tijd zowat de enigste motorenfabrikant die 4takt motoren gebruikte voor watersport, ook waren ze de pioniers met 4 takt brommers/motorfietsen en grasmaaiers in het 2takt tijdperk.
Vanaf het begin af aan altijd degelijk en betrouwbaar geweest.

Door de toen nog gebrekkige kennis van 4takt in de BB branche was het al snel eng en moeilijk.
Ik ken een BB monteur die helaas nu nog steeds bang is van kleppen en distributie, en de Yamaha 4t door een bevriende automonteur laat afstellen.

Je motorblok is 100% Honda, en samensgesteld als marinedrive door Volvo.

En weer wat geleerd. Dank voor de aanvulling!

Nog met betrekking tot Abma: het is/was echt niet mijn bedoeling om een bedrijf hier door het slijk te halen. Dat is (zeker op Internet) wel heel gemakkelijk. Maar ik voel me ondertussen behoorlijk vern**kt door dit hele voorval. Ze zeiden dat de motor wel gerepareerd zou kunnen worden (kosten minimaal € 1500,-) maar dat ze niet konden garanderen dat het dan goed was. Adviseerden dus vervanging (kosten: meer dan € 4000,-). Heb diverse keren gevraagd wat er dan precies aan de hand was maar alleen maar ontwijkende antwoorden gekregen. Nu blijkt dus dat het nog geen € 100,- euro heeft gekost, de motor draait werkelijk weer prachtig. Als het echt een gerenommeerd adres is dan hoop ik dat mijn voorval een uitzondering was maar mij zien ze daar in ieder geval nooit meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Problemen Volvo_MB2A-50S (saildrive) 22 juni 2010 06:43 #134317

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Maar hoe ga je 'controleren' of het een gerenommerd adres is (wat dan dan ook moge zijn) en of dit inderdaad een incident is. Jij bent assertief genoeg geweest om hier op het forum wat vragen te stellen en (mede) op basis daarvan een goede keuze te maken (hoezo 'goedkooop is duurkoop'). Als iemand anders met hetzelfde probleem dat niet doet en voor 4K een andere motor laat plaatsen zou het zomaar kunnen dat 'ie helemaal tevreden is en het een prima bedrijf vindt. Terwijl 'ie net zo hard gen***d is... Misschien moet je dus eigenlijk altijd een second opinion op ZF vragen om de adviezen van bedrijven te verifieren.... :P

Wat betreft Volvo: na de MD11/MD17 hebben ze (volgens mij) zelf helemaal geen motoren meer ontwikkeld maar de blokken ingekocht bij andere fabrikanten, ondermeer bij Peugot en Perkins. En voor de bbm's deed men hetzelfde maar dan met Archimedes. Zinloze weetjes.... :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Problemen Volvo_MB2A-50S (saildrive) 01 juli 2010 11:37 #135781

  • Ronk
  • Ronk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
De 2000 serie was de laatste echte Volvo en daar zijn ze bijna falliet aan gegaan zo slecht waren die, ook de vertanding van de keerkoppeling ging stuk omdat die zonder demper rechtstreeks aan de motor zat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl