Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Problemen Volvo_MB2A-50S (saildrive)

Problemen Volvo_MB2A-50S (saildrive) 01 juni 2010 11:04 #130471

  • Hurley
  • Hurley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 53
In de Hurley700 die we onlangs hebben aangeschaft zit een Saildrive Volvo_MB2A-50S. Als ik het goed begrijpt is het geen 'echte' Volvo maar zit er een Honda blok op.

Helaas hebben we nog nauwelijks kunnen varen omdat we steeds pech hebben met de motor. Eerst een breekpen in de schroef kapot, dus de boot uit het water laten halen en breekpen laten vervangen. Direct de motor maar een beurt laten geven (bij Middelzee, Sneek). Twee weekenden daarna gaf de motor er plotseling de brui aan, vlak voor de haven gelukkig. Naar binnen laten slepen en via Middelzee uiteindelijk bij Jachtwerf Abma terecht gekomen omdat het een Honda blok was. Een monteur van Abma heeft naar de motor gekeken (zonder dat wij er bij waren)en wist niet veel meer te vertellen dan dat een reparatie waarschijnlijk enorm kostbaar zou gaan worden, zonder te vertellen wát er precies mee aan de hand is (ook na herhaaldelijk bellen wisten ze ons dit niet te vertellen) Enige mogelijkheid is volgens hun een andere saildrive erin plaatsen (enorm kostbaar) of een buitenboordmotor in de bun (ook kostbaar omdat het 'gat' onder in de boot moet worden gedicht en er een nieuw gat in de bun gemaakt moet worden). Al met al gaat het zeker zo'n € 4.000,- kosten volgens hun.

Vanwege de zeer gebrekkige info heb ik eigenlijk weinig vertrouwen meer in Abma en het gevoel dat ze er nauwelijks naar hebben gekeken en me nu een nieuwe motor willen aansmeren. Motor liep altijd als een zonnetje en ook Middelzee heeft bij de beurt niets opgemerkt.

De motor wil nog wel (met moeite starten) maar alleen als je vol gas geeft. Daarna komt ie niet veel verder als stationair draaien.

Ik heb (nog) weinig tot geen verstand van motoren en heb het gevoel nu overgeleverd te zijn aan bedrijven die geld ruiken. Laat er binnenkort nog wel een kennis naar kijken die veel verstand van motoren heeft, maar geen ervaring met saildrives of andere motoren voor boten.

Mijn vragen:
- heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn
- kan iemand een tip geven over een betrouwbaar adres waar ik advies kan vragen (omgeving Sneek)zonder dat ik direct finacieel wordt uitgekleed?
- wat zijn eventueel alternatieven voor een motor voor deze boot zonder dat het direct zoveel geld moet gaan kosten.

Excuus voor het lange verhaal, ik hoop dat het een beetje duidelijk is en alvast dank voor evt. reacties.
Laatst bewerkt: 01 juni 2010 12:19 door Hurley.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen Volvo_MB2A-50S (saildrive) 01 juni 2010 12:08 #130476

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
De MB2A is inderdaad een Honda-blok, een 7,5pk als ik het goed heb. Geen rocket-science overigens dus iedereen met een beetje kijk op een bbm zou het ding goed aan de gang moeten kunnen krijgen. Dat het hier om een saildrive gaat maakt voor het principe van de motor niets uit. Ik neem aan dat je de workshopmanual al hebt?
De reactie van Abma komt inderdaad nogal geldwolverig op mij over.
Laatst bewerkt: 01 juni 2010 12:09 door sigdock.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen Volvo_MB2A-50S (saildrive) 01 juni 2010 12:18 #130478

  • Hurley
  • Hurley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 53
Idd een 7,5 blokje. Manual heb ik al (snap ik weinig van maar mijn kennis hopenlijk te meer..).
Hopenlijk is e.e.a. te repareren en gaat het geen duizenden euro's kosten. Motor ziet er (voor een leek als ik) niet al te ingewikkeld uit. Abma had verhalen over onderdelen die niet of nauwelijks te krijgen waren en schreeuwend duur waren. (Welke onderdelen???? Als ik weet wat er mis mee is kan ik zelf ook wel op zoek gaan lijkt me).

Ernorm frustrerend allemaal en dat met al die mooie zeilweekendjes waarbij de boot gewoon stil in de box ligt...

Dank voor je reactie, als er anderen zijn met ideeën of tips: graag!
Laatst bewerkt: 01 juni 2010 12:18 door Hurley.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Problemen Volvo_MB2A-50S (saildrive) 01 juni 2010 12:18 #130479

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Hurley schrijft:
De motor wil nog wel (met moeite starten) maar alleen als je vol gas geeft. Daarna komt ie niet veel verder als stationair draaien.

krijgt hij genoeg brandstof en lucht?
denk aan verstopte filters ofzoiets?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Problemen Volvo_MB2A-50S (saildrive) 01 juni 2010 12:23 #130480

  • Hurley
  • Hurley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 53
Geen idee. Daarvoor heb ik er een expert naar laten kijken (dacht ik).

We hadden een dag gezeild en voeren het laatste stukje naar de haven op de motor. Was net de zeilen aan het strijken toen de motor er de brui aan gaf. Kreeg hem toen niet meer aan de praat, later (koud) in de haven wel weer te starten (vol gas geven) maar toeren maken ho maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Problemen Volvo_MB2A-50S (saildrive) 01 juni 2010 12:49 #130487

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Onderdelen zal wellicht moeilijk kunnen worden maar je kan alvast informeren bij Mulder Motoren en eventueel nog wat andere fora raadplegen. Ik weet het.. andere fora.. ketterij...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Problemen Volvo_MB2A-50S (saildrive) 01 juni 2010 13:01 #130490

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Ik hoor je niet zeggen dat er iets is gebroken of zo.
En dat er wel een klein beetje leven in zit.
Wat mijn eerste gedachten zijn is de brandstof , of de carburateur.
Maar als je een kennis hebt met 2 rechter handen en verstand van motoren, denk ik dat je dat een paar onderdelen en een krat bier gaat kosten.
Die onderdelen zijn bij de Honda dealer nog volop aanwezig.
En als de motor zelf stuk is koop je een tweedehands ( neem dan gelijk de 10 PK ) en die past als je de staart eraf haalt zo in de boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Problemen Volvo_MB2A-50S (saildrive) 01 juni 2010 13:05 #130492

  • Hurley
  • Hurley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 53
tondini schrijft:
...
Die onderdelen zijn bij de Honda dealer nog volop aanwezig.
En als de motor zelf stuk is koop je een tweedehands ( neem dan gelijk de 10 PK ) en die past als je de staart eraf haalt zo in de boot.

De Honda dealer in Sneek is Abma en daar zien ze mij in ieder geval niet meer terug. Maar er zijn natuurlijk vast nog wel andere, eerst maar eens uitzoeken wat nu precies het probleem is.

En mocht ie het toch niet meer doen: enig idee wat zo'n 2e hands 10 pk motor moet kosten? Past dat gegarandeerd op de saildrive staart?
En past ie ook in de Hurley?
Verder zal de boot er neem ik aan weer uit moeten om de motor te vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Problemen Volvo_MB2A-50S (saildrive) 01 juni 2010 13:10 #130494

  • Hurley
  • Hurley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 53
sigdock schrijft:
Onderdelen zal wellicht moeilijk kunnen worden maar je kan alvast informeren bij Mulder Motoren en eventueel nog wat andere fora raadplegen. Ik weet het.. andere fora.. ketterij...

Man, I Love Internet :)

Dank voor alle tips en suggesties en dat zo kort na het publiceren van mijn vragen. Ik ben al weer een stuk wijzer en dat gratis :laugh:

Enige waar ik bij de jachtwerf om vroeg was advies en hulp maar ik heb het idee dat ze iedere jachteigenaar zien als een rondwandelende zak met geld die nodig lichter gemaakt moet worden.

Prachtig dit forum, ik sta natuurlijk open voor nog meer suggesties en ideeën!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Problemen Volvo_MB2A-50S (saildrive) 01 juni 2010 13:38 #130502

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Jep, de booteigenaar wordt inderdaad vaak gezien als zak met geld. Daarom hoor je ondernemers in de watersport ook regelmatig steen en been klagen over het internet.
Maar goed, ook op dit forum staat het een en ander over de MB2, en Google is ook een bron van informatie. Ik gok dat tondini wel gelijk gaat krijgen met zijn paar onderdelen en een kratje bier... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Problemen Volvo_MB2A-50S (saildrive) 01 juni 2010 14:28 #130515

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
link.marktplaats.nl/345824742

lijkt dit er niet erg veel op :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Problemen Volvo_MB2A-50S (saildrive) 01 juni 2010 14:38 #130519

  • Hurley
  • Hurley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 53
euh... nee, het is een saildrive.

Zie de link naar de manual.

Workshopmanual
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Problemen Volvo_MB2A-50S (saildrive) 01 juni 2010 17:43 #130560

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Hurley schrijft:
euh... nee, het is een saildrive.

Zie de link naar de manual.

Workshopmanual

heb je nu aan de motor of de saildrive een probleem?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Problemen Volvo_MB2A-50S (saildrive) 02 juni 2010 07:47 #130654

  • Hurley
  • Hurley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 53
Aan de motor... Wil je zeggen dat je zo'n buitenboordmotor zonder problemen kunt bevestigen aan de saildrive?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Problemen Volvo_MB2A-50S (saildrive) 02 juni 2010 11:02 #130691

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Hurley schrijft:
Aan de motor... Wil je zeggen dat je zo'n buitenboordmotor zonder problemen kunt bevestigen aan de saildrive?

Dat wilde ik niet alleen zeggen , dat zij ik al in een vorige post.
Gewoon de motor ( niet de saildrive ) eruit.
De buitenboord motor die je koopt het motorblok eraf halen.
Dan zet je ze naast elkaar en je ziet geen verschil.

De 7.5 en de 10 PK zijn het zelfde dus ga voor de 10 PK.
Als het te hard gaat kun je altijd minder gas geven. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Problemen Volvo_MB2A-50S (saildrive) 02 juni 2010 14:50 #130743

  • Hurley
  • Hurley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 53
tondini schrijft:
Hurley schrijft:
Aan de motor... Wil je zeggen dat je zo'n buitenboordmotor zonder problemen kunt bevestigen aan de saildrive?

Dat wilde ik niet alleen zeggen , dat zij ik al in een vorige post.
Gewoon de motor ( niet de saildrive ) eruit.
De buitenboord motor die je koopt het motorblok eraf halen.
Dan zet je ze naast elkaar en je ziet geen verschil.

De 7.5 en de 10 PK zijn het zelfde dus ga voor de 10 PK.
Als het te hard gaat kun je altijd
minder gas geven. :)

toptip! Wat ik dan weer niet begrijp: waarom zeggen ze dat niet bij de jachtwerf? Dat is toch een veel goedkopere oplossing dan een volledig nieuwe Saildrive ...
Moet de boot daarvoor uit het water of is zo'n andere motor gewoon van binnen weer op de saildrive te monteren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Problemen Volvo_MB2A-50S (saildrive) 02 juni 2010 19:48 #130818

  • Ronk
  • Ronk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
Wat nog wel eens kan gebeuren bij die motortjes dat die vertande riem aan het vliegwiel 1 tand verschoven is als de riem oud en slapper wordt. en dan klopt je klep timing niet meer.

Ook kan het zijn dat je een lekke klep hebt, dus laat je technische kennis eerst eens de compressie meten dat zegt al veel.

Kijk ook even of de olie aan je pijlstok niet grijs is , want dan heb je een lekke koppakking of erger een gescheurde kop.

Succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Problemen Volvo_MB2A-50S (saildrive) 02 juni 2010 21:26 #130862

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Hurley schrijft:
Wat ik dan weer niet begrijp: waarom zeggen ze dat niet bij de jachtwerf? Dat is toch een veel goedkopere oplossing dan een volledig nieuwe Saildrive

ZE WILLEN DIE ZAK GELD VAN JE

Moet de boot daarvoor uit het water

NEE
of is zo'n andere motor gewoon van binnen weer op de saildrive te monteren?

JA

Twee uur de buitenboord motor slopen, Drie uur de motor uit de boot.
Drie uur de motor erin.
Dus een dag werk en de kosten van de andere motor.
Laatst bewerkt: 02 juni 2010 21:32 door TonDini.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Problemen Volvo_MB2A-50S (saildrive) 03 juni 2010 07:00 #130903

  • Hurley
  • Hurley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 53
tondini schrijft:

Twee uur de buitenboord motor slopen, Drie uur de motor uit de boot.
Drie uur de motor erin.
Dus een dag werk en de kosten van de andere motor.

Dat klinkt een stuk beter dan: minimaal € 4.000,- :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Problemen Volvo_MB2A-50S (saildrive) 03 juni 2010 16:51 #131019

  • Ronk
  • Ronk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
Tondini, weet je zeker dat het past zo,n buitenboord blokje,heb je het zelf wel eens gedaan want ik heb die vraag een jaar of 15 geleden aan van Eerland de Volvo Penta dealer in Harderwijk gesteld en die zei dat de carterhelft waarmee die op het staartstuk zit anders was dan de buitenboord motor en het daarom niet ging en die carterhelft kan je ook niet uitwisselen omdat die z.g gepaard waren in de fabriek zodat die altijd bij elkaar horen en allemaal wat verschilend kunnen zijn van andere motortjes.

Het kan natuurlijk ook een zakkenvuller zijn die van Eerland maar ik waarschuw maar even.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Problemen Volvo_MB2A-50S (saildrive) 06 juni 2010 19:21 #131375

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De motor en de saildrive staan los van elkaar ik lees dat de motor ellen met vol gas gestart kan worden dus een brandstof probleem misschien dit kan verschillende mogelijk heden hebben een lekke pakking in de carburateur of een vervuilde carburateur of een geboren veer.

Erg last om dit te bepalen maar de motor op de schroot hoop gooien kan altijd nog ik zal allereerste de carburateur schoon maken en eventuele pakkingen vervangen dan met schone benzine starten dus met een apart tankje dit ivm met eventuele rommel in de tank of filters

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Problemen Volvo_MB2A-50S (saildrive) 06 juni 2010 19:58 #131390

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6635
Ronk schrijft:
en die carterhelft kan je ook niet uitwisselen omdat die z.g gepaard waren in de fabriek zodat die altijd bij elkaar horen en allemaal wat verschilend kunnen zijn van andere motortjes.
Het lijkt me toch machinale produktie, daarbij zijn de toleranties normaal zodanig dat uitwisselen wel mogelijk moet zijn. Het kan zijn, dat er inderdaad wat delen van het oude blokje gebruikt moeten worden om het uitwisselen mogelijk te maken, maar niet passen lijkt me niet erg logisch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Problemen Volvo_MB2A-50S (saildrive) 10 juni 2010 17:46 #132336

  • Ronk
  • Ronk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
Ja dat lijkt mij ook dat die machinale bewerkingen zeer kleine toleranties hebben, maar ik citeer maar wat die van Eerland zei.

Tondini heeft nog niet beantwoord of die het zelf wel eens uitgewisseld heeft zo,n bb blokje want dan weten we het zeker of het gaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Problemen Volvo_MB2A-50S (saildrive) 12 juni 2010 13:34 #132683

  • Hurley
  • Hurley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 53
Inmiddels een eerste update:

De kennis van mij heeft gisteravond even naar de motor gekeken.
Bleek dat de bobine niet goed aan het blok vastzat (waarschijnlijk losgetrild), en daardoor geen massa kreeg waardoor er niet altijd een vonk oversprong (ik herhaal maar wat ik te horen kreeg, snap er zelf zoals gezegd niet erg veel van).
Bobine vastgemaakt, motor starten en hij liep weer!

Hij zag het binnen 5 minuten, sterkt me in de mening dat Abma er niet of nauwelijks naar gekeken heeft en me gewoon een andere motor wilde verkopen (....).

We hebben nog wel een ander probleem maar dat nog niet kunnen oplossen omdat het donker werd: de motor is nu goed te starten met choke en veel gas. Daarna choke dicht, motor loopt nog steeds prima. Maar, zo gauw gas terug gaat naar stationair slaat de motor af. Kan een probleem met een filter of sproeier o.i.d. zijn (ik hou me aanbevolen voor andere suggesties) dus daar moeten we nog even naar kijken.

in ieder geval loopt de motor wel weer. Staat van onderhoud was ook prima, motor zag er goed onderhouden uit.
Voorlopig dus in ieder geval 4000 euro bespaard, het huidige probleem lijkt me toch in ieder geval wel op te lossen.

Ik heb nog wel een andere lekenvraag: ik las ergens dat de impeller regelmatig vervangen moet worden. Wat is een impeller precies, waar dient dit voor en kan dat wellicht te maken hebben met mijn huidige probleem?

Ondanks dat het wellicht niet nodig is, ben ik ook benieuwd naar het antwoord van Tondini of er ervaring is met het plaatsen van een bb motor op de saildrive.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Problemen Volvo_MB2A-50S (saildrive) 12 juni 2010 14:00 #132684

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Een impeller moet eens in het jaar nagekeken worden en gaat zeker twee jaar mee maar ik kom ook impellers tegen die 7 jaar oud zijn en nog steeds hun werk doen, maar zo dat risico niet willen nemen dus om de twee jaar vervangen

De impeller zorg voor de koeling

De eerste foto zoals het niet moet impeller is gebroken in het pomphuis







Tweede foto zals het hoor te zijn impeller in pomphuis






Mvg Fer
Laatst bewerkt: 12 juni 2010 14:05 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl