Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Stank uitlaat

Stank uitlaat 01 juli 2010 19:09 #135834

Ik zit als ik op de motor vaar altijd achterop

Mijn uitlaat en koelwaterafvoer zitten dan aan de andere knat net boven de waterlijn.

Maar ik krijg constant diesel cq uitlaatdampen over waaien.

Iemand een idee hoe ik dat weg krijg. Als ik de pijp in het water laat hangen dan zie ik niet of er nog koelwater stroomt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stank uitlaat 01 juli 2010 19:19 #135836

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Dan zou ik het eerder in je motor en uitlaat systeem zoeken dan het laatste stukje van de uitlaat.

Wat eruit komt mag je wel eens ruiken met wind uit de verkeerde hoek, maar dan nog geen extreme overlast verzorgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stank uitlaat 01 juli 2010 19:28 #135838

Als je er bijna pal boven zit dan waait dat windje met regelmaat langs je neus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stank uitlaat 01 juli 2010 20:27 #135845

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik vermoed dat de uitlaat achter op het hard van het schip zit, dit voorkomt water in de uitlaat met zeilen maar zorg er ook soms voor dat uitlaatgassen achter de steven blijft circuleren.

Dit fenomeen komt vaker voor bij zeilschepen en is lastig te op te lossen want als je de uitlaat zou verplaatsen naar een kant BB of SB het maakt niet uit, kan bij het zeilen water in de uitlaatstromen en teruglopen in de motor ten zij je een goede belichter heb en zwanen hals.

Maar goed iets onder water kan maar wie kijkt er nou naar zijn uitlaat water!!! Daar hebben we toch temperatuurmeters voor met alarm zoemer
Overigens is dit wel gevaarlijk in verband met hevelen(dus water in de motor)

Wat voor motor is het?

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stank uitlaat 02 juli 2010 05:31 #135861

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
fer schrijft:

Maar goed iets onder water kan maar wie kijkt er nou naar zijn uitlaat water!!! Daar hebben we toch temperatuurmeters voor met alarm zoemer

Kijken of er koelwater loopt, behoort tot de standaard procedure bij het starten van je motor, met of zonder zoemer, heel veel boten hebben geen temp. meter of zoemer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stank uitlaat 02 juli 2010 14:19 #135936

Ik heb helemaal geen temperatuur meter.
Het is een Penta md7
En ik kijk zeer regelmatig. Want dat is de enige manier om te zien of de koeling wel loopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stank uitlaat 02 juli 2010 19:38 #135971

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Regelmatig is om de 4a5 minuten dat zal wel niet en die tijd heeft een motor nodig om voorledig in elkaar te draaien.

Het zou verstandig zijn op de motor uit te voeren met een koelwater alarm dit is redelijk makkelijk zelf uit te voeren en je zou ook een zo genoemde voor alarm kunnen maken in de uitlaat

De MD7 is al weer een paar jaar oud dit heeft natuurlijk gevolgen voor de uitlaat gassen ivm slijtage verder is de motor uit een tijd waar niet zo nou werd gelet op uitstoot van gassen dus een beetje rook hoor er gewoon bij


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stank uitlaat 02 juli 2010 19:47 #135974

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
jouzers schrijft:
fer schrijft:

Maar goed iets onder water kan maar wie kijkt er nou naar zijn uitlaat water!!! Daar hebben we toch temperatuurmeters voor met alarm zoemer

Kijken of er koelwater loopt, behoort tot de standaard procedure bij het starten van je motor, met of zonder zoemer, heel veel boten hebben geen temp. meter of zoemer.

En dit vind ik een slechte zaak dat motoren geen enkele manier van beveilig hebben als het gaat om de tempratuur
.
ik weet dat dit niet altijd standaard op oude motoren zit maar het zou zeer verstandig zijn als met dit als nog in orden maakt.

En even naar het koelwater kijken wat uit de uitlaat komt hoe vaak doe je dat op een dag een motor heeft maar een paar minuten nodig om stuk te draaien

Dus de keuze is aan de topic starter zo laten of voor een paar tientjes een meter of zoemer plaatsen of wachten totdat het een keer fout gaat en een paar duizend euro kwijt zijn om het weer op te lossen.

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 02 juli 2010 19:48 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stank uitlaat 02 juli 2010 20:20 #135983

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6635
Kijken naar het koelwater doe je zodra je het geluid hoort veranderen. Bij de meeste uitlaten hoef je niet eens te kijken, maar hoor je al of je koelwater hebt.
Natuurlijk is een temperatuuralarm beter, maar om nou te zeggen dat vrijwel alle motortjes zonder zo'n alarm oververhit raken lijkt me een beetje sterk.
Verder hangt het toch van de manier van koelen af of vijf minuten geen buitenwater gelijk schadelijk is. Bij een warmtewisselaar hoort het interne circuit toch wel wat meer reserves te hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stank uitlaat 02 juli 2010 20:45 #135986

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik beweer niet dat als je geen koelwater alarm heb dat dan je motor over verhit raakt
(beter lezen) :)

Ik bedoel dat dit toch gewoon standaard op de motor hoor te zitten en ik weet zeker dat niet iedereen het in de gaten heeft als de koelwater minder word (beter lezen Apae)

Ik kom met enige regelmaat oververhitte motortjes tegen en de kosten kunnen enorm zijn om het weer in orden te krijgen

Dus zoal ik net al schreef even een alarm inbouwen

Mvg Fer :)
Laatst bewerkt: 02 juli 2010 20:48 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stank uitlaat 02 juli 2010 20:48 #135987

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Sluit me helemaal bij Willem aan, of je koelwater hebt hoor je prima, wanneer er geen koelwater is krijg je een duidelijk hol ploffend geluid.
Bij mijn vorige boot had ik ook geen zoemer of iets dergelijks, maar een bepaalde periode wel erg veel koel problemen, kon het zo merken wanneer hij ging ploffen.
Op huidige boot ook een keer een kapotte impeller gehad, weer duidelijk te merken aan het geluid.
Je zoemer kan stuk zijn, maar het geluid van geen koelwater hoor je altijd.
Bij het starten dus kijken of er koelwater loopt, je hebt dan immers geen referentie, daarna hoor je duidelijk wanneer er een ander geluid is, in zo'n geval weer kijken of het water loopt.
De MD7 is al weer een paar jaar oud dit heeft natuurlijk gevolgen voor de uitlaat gassen ivm slijtage verder is de motor uit een tijd waar niet zo nou werd gelet op uitstoot van gassen dus een beetje rook hoor er gewoon bij

Onzin verhaal, oude motoren kunnen net zo schoon zijn als nieuwe, zolang het roet er maar uit is en de zuigerveren en kleppen goed zijn, de simpele diesels voor kleine jachten zijn nu net zo schoon als jaren geleden.

Kwestie van de motor reinigen en zuigerveren, kleppen en pakkingen checken cq vervangen of stellen.
Laatst bewerkt: 02 juli 2010 21:01 door jouzers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stank uitlaat 02 juli 2010 21:06 #135988

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ben het niet met je eens maar je zal wel een monteur zijn en het weten

Motoren kunnen roken door verschillende redenen zoal dat ouder motoren geen kleppen seals hebben of versleten en dan nog zo’n 100 redenen

Ouden motoren kunnen overdadig roken en daar zijn meerder redenen voor te bedenken een DAF eb een nieuwe VW daar zit een groot verschil in of is dat ook onzin
De OM 363 werd in het begin zonder kleppen seal’s geleverd dan zijn ze zeker ook gewoon schoon!!! ook onzin zeker

En als je als tip geeft dat je de zuigerveren moet na kijken en vervangen wat voor zin heeft dit als je de voering ook niet even hoont (ten zij het echt niet nodig is)

En een zoemer die kapot is merkje want deze word elke keer weer getest als je het kontact aan zet zonder dat de motor loopt. Maar dat zal ook wel onzin zijn
Laatst bewerkt: 02 juli 2010 21:13 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stank uitlaat 02 juli 2010 21:20 #135990

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
En nu even on topic als de rook inderdaad erg is dan word het na laten kijken

En een compressie test doen of laten doen dit is geen onzin maar verteld veel over de staat van de motor

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stank uitlaat 02 juli 2010 21:24 #135991

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Nee, ben geen monteur, heb er wel een opleiding voor gevolgd, maar weet zeker niet alles, dus als die volgens jou andere 100 redenen van rook kan noemen, verneem ik ze graag, leer ik ook nog wat bij :laugh: .

Een zoemer kan ook na het contact kapot gaan, je begrijpt me vast wel, het is beter om van je motor geluid uit te gaan want dat is de beste referentie, hoort ook bij goed zeemanschap, net zoals ook je kaarten en standaard navigatie bij te houden dan alleen van een plotter of gps uit te gaan ;).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stank uitlaat 02 juli 2010 21:48 #135993

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik weet dat wel dat je zo je koelwater geluid in de gaten kan houden en dat er gelukkig veel alerte mensen zijn op dit forum maar helaas zit een ongelukje in een klein hoekje :(

Het was een tip om een melder te plaatsen eigenlijk in combi met een temperatuur meter en ik weet uit ervaring dat de niet zo maar stuk gaat. :)

En er zijn ook gewoon mensen die er niets van snappen en in hun onschuld de boel in elkaar laten draaien ik ga er van uit dat als er een alarm af gaat dat men wel wakker word geschut en ingrijpt

Als het wel stuk gaat dan heb je echt pech en heb je er alles aangedaan om je motor te beschermen koste zijn het niet.

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 02 juli 2010 21:50 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stank uitlaat 03 juli 2010 08:41 #136007

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Fer heeft wel een punt. Dat het koelwater beveiligd moet worden is niet een kostbare zaak. Het is bij grote schepen gewoon niet mogelijk om anders dan via meters en lampjes en toeters koelwater en andere zaken te controleren. Maar op kleine boten waar je helmstokbediening hebt sta je al achterop en is een blik achterom genoeg. Ook het geluid van de uitlaat in droge of natte vorm is verschillend zoals jouzers al schreef.
In de plaats van een temperatuurmeter zou ik een temp.sensor met een accoustisch signaal zetten. Wat heb ik aan een meter waar ik af kan lezen dat de koelwater tmp 60, 70 0f 80 graden is, het accoustisch alarm alleen is voldoende als je nog niet meerdere waarschuwingssignalen hebt.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stank uitlaat 03 juli 2010 11:27 #136009

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Je hebt helemaal gelijk Poost akoestische alarm word overigens vaker uit gevoer op nieuwe boten dan een meter, want ook bij een meter kan het fout gaan omdat je natuurlijk niet continu op de meter kijkt :laugh:


Maar goed even weer on topic dat afdwalen gaat hier zo gemakkelijk

Etab-Eric je schreef dat je motor naar diesel rook komt er ook wat diesel uit de uitlaat, dit zijn dan kleine olie vlekjes op het water?

De motor in direct gekoeld?

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stank uitlaat 04 juli 2010 11:56 #136089

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Willen we het echt weten? Diesels kunnen op minimaal twee manieren roken/stinken, en elk heeft een rijtje mogelijke oorzaken.

- Olierook, door zuigerveren en klepseals. Eenvoudig uit te sluiten, want dat gaat gepaard met olieverbruik en kan venijnig stinken. Een geoefende neus herkent olierook wel. Een "seventies" MD5 heeft al een klepseal op de inlaatklep trouwens, dus de MD7 waarschijnlijk ook wel.

- Dieselrook, door verkeerde afstelling (timing of brandstofdosering), te weinig lucht (verstopt luchtfilter), te weinig compressie (zuigerveren of kleppen) of slecht vernevelde brandstof (verstuivers).

Verder plaats ik bij het verhaal van fer 1 kanttekening: een piepje is reactief, de motor IS dan al oververhit. Bij het starten even checken of je koelwater hebt is proactief. Ben je bv. een afsluiter vergeten, dan zie je dat VOORdat de boel oververhit. Het een vervangt wat mij betreft dus niet het ander, omdat voorkomen altijd beter is.

Ik zou op m'n MD5 ook een koelwaterpiepje moeten hebben, maar durf er zonder metertje niet vanuit te gaan dat die ook werkt. Goed, ik zou de sensor eens in de thee kunnen gooien natuurlijk om dat te checken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stank uitlaat 04 juli 2010 14:27 #136104

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6635
Klepseal: Fer noemt een OM363 maar bedoelt waarschijnlijk de veel voorkomende OM636 of 180D mercedes. De OM363 is zeldzam en alleen in bepaalde typen trakotoren gemonteerd, de 636 is met duizenden gemariniseerd en zit nog steeds in heel wat bootjes.
Dat de eerste typen geen klepseals hebben is niet heel raar: het ontwerp stamt al uit de jaren 40!
Voor als je meer over deze motor wilt weten: OM 636.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stank uitlaat 04 juli 2010 19:11 #136134

Jullie gaan nu over iets discussieren wat niet van toepassing is. Waar heb ik gezegd dat mijn motor rookt???
Het is een oud beestje maar tussentijds gereviseerd en draait prima. Koelwater loopt ook goed en de impeller is 8 maanden oud.
Lees: onderhoud gehad.

Mij gaat het om het feit dat de uitlaatgassen achteruit komen en dan verwaaien. En als je daar boven op staat/zit met helmstok dan is dat soms vervelend.
Ik zeg nergens dat ik een motorprobleem heb.
EN al is je motor splinternieuw dan nog zal je de geur niet kunnen waarderen

Ik zoek een oplossing om de dampen dusdanig te kunnen wegleiden dat ik er niet in zit te snuiven.

Of ik wel of geen meter heb zal mijn probleem voor geen cm veranderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stank uitlaat 04 juli 2010 20:02 #136148

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6635
Back on topic dus.
Wat voor spiegeldoorvoer heb je precies? Simpele huiddoorvoer, uitlaat met recht pijpje, pijpje naar beneden gekromd?
En hoe ver zit die boven water?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stank uitlaat 04 juli 2010 20:26 #136152

recht pijpje circa (gokje) 20 cm boven de waterlijn.
Ik zit altijd achterop dus niet in de kuip. Wel aan de andere kant van de uitlaat.

pijpje is van ijzer met chroom erop.
De uitlaat hangt binnen een plastic staande soort zwanehals.
Die gaat dan door naar de motor via ergens halverwege een tussen stuk van kunststof. een mini zwanehals zeg maar.

De rook is "normaal" maar ruikt naar dieseluitlaatgas (logisch)
Wat ik wel zie als ik vol gas ga dat de hoeveelheid water en gas zoveel wordt dat het water wat zwarter lijkt.
Wel gaat mijn achterkant dan behoorlijk naar onder door de kracht, maar de pijp gaat nooit onder water.
Het is niet dat ik een technsisch probleem heb. maar meer een ongemak.
Maar toch kijk ik regelmatig naar mijn water ook al hoor ik dat het goed gaat.

Wel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stank uitlaat 04 juli 2010 20:34 #136154

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Etab Eric ik heb al het beantwoord gegeven en je laat zelf door afwezigheid deze discussie uit de hand lopen verder heb je geen vragen beantwoord dus wat wil je

Dus nog maar eens me antwoord uitlaat verplaatsen naar SB of BB waardoor de vaarwind langs de romp de uitlaatgassen mee neemt ipv dat ze achter de boot blijven hangen

Overigen begon je over een diesel lucht dit kan komen door een niet goede verbranding dit kan komen door een te lage motortemperatuur een tempratuur meter kan je dus vertellen of dit ook zo is.

Let wel op dat er geen water terug in de uitlaat kan stromen asl je de uitlaat verplaats.

Sls je de bestaande uitlaat wilt behouden dan is een verlenging een opzie maar dit is minder mooi en kan er afgevaren worden.

Een uitlaat in het water laten eindig vind ik zelf geen goed idee dit ivm met hevelen wan water in de motor.


Je motor is gereviseerd hoe? Cilinders gehoond, krukas op nieuwe geslepen, lagers vervangen, meeste revisie stellen niet voor en die worden dan ook wel spuit revisie genoemd omdat de meeste aandacht is gegaan naar het spuiten van de motor.

Apae de OM636 is inderdaad meer uit gevoerd dan de OM363 de OM 636 prima motor maar hebben allemaal gescheurde kopen door constructie fout in het marineren, overigens hoe dit geen probleem te zijn het hangt er vanaf waar de scheurtjes zitten.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stank uitlaat 04 juli 2010 20:45 #136156

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Mijn post viel gelijk met die van de topic starter maar goed misschien is het handig om een foto te plaatsen

Je uitlaat zit al aan een kant van het schip als ik het goed begrijp?

Je schrijft dat bij vol gas de rook wat zwarter word dit is normaal, door ineen naar volgas te gaan heeft de regulateur even moeten om te reageren dit wil wel zwarte rook geven ook zal de opgehoopte olie tussen de zuigerveren los komen en dit dus ook voor extra rook zorgen.

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 04 juli 2010 20:52 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stank uitlaat 05 juli 2010 01:15 #136180

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Fer, Etab-Eric beschouwt zijn rook/stank als normaal voor het type motor en wil dus de technische discussie daarover niet voortzetten. Ik zal daarom ook niet ingaan op je vreemde "opgehoopte olie tussen de zuigerveren" en dergelijke verhalen.

Op zich ruik je een goedlopende diesel, ook een oude, nauwelijks maar okay - inademen blijft hoe dan ook een slecht idee dus de uitlaatgassen wegleiden blijft verstandig, ook al was de motor brandnieuw uit doos.

Vanwaar eigenlijk de eis om op de spiegel te zitten? Ik denk dat het moeilijk te voorkomen is dat daar uitlaatgassen rondzingen.
Laatst bewerkt: 05 juli 2010 01:16 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl