Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Schroefas schiet los

Schroefas schiet los 12 juli 2010 10:27 #137113

In de vakantie naar Engeland hebben wij een touw in de schroef gehad. Na een snorkelaktie waarbij touw is weggesneden goed thuisgekomen. Gisteren wilde ik gaan varen en zet de motor in achteruit om de box uit te varen. Vervolgens in de vooruit, nada... Ik dreef vervolgens naar de boxen aan de overkant en daar heb ik maar vastgemaakt.
Gekeken of de kabels naar keerkoppeling waren gebroken of losgeschoten, dit was niet het geval. Toen ik naar de keerkoppeling keek zag ik dat de schroefas niet in de flens zat, er zat allen een gat van de schroefaskoker. Maar er liep geen water door naarbinnen dus zal eea nog wel deels in de koker zitten. Duikbril en snorkel op en het water in, overigens geen straf gisteren. Schroef met schroefas weer de koker ingeduwd en de klemflens vastgezet door de 2 inbusbouten stevig aan te draaien.
Na een uurtje varen waarbij ik door de onweerdreiging maar gauw de haven in ben gegaan, gebeurde bij het afremmen bij de box invaren weer hetzelfde, schroefas los van de klemflens.
Mijn vraag is hoe strak de inbusbouten van de flens vast moeten. Met de inbussleutel kan je niet zo geweldig veel kracht zetten, of zijn er andere inbussleutels waar meer kracht mee kan worden gezet. Heeft iemand nog andere suggesties hoe eea vast te krijgen, want dit wil dit niet nog een keer krijgen op een veel onhandiger plek dan mijn eigen box.
Laatst bewerkt: 12 juli 2010 11:17 door Zwarte Haan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Schroefas schiet los 12 juli 2010 10:41 #137115

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
- een spi door flens en as kan helpen. Wel een conische spi, en dat is lastig, want conisch boren vereist een conische boor.
- ipv een spi kan ook een bout door de flens die uitkomt in een klein uitgeboord 'kuiltje' in de as.
- laatste redmiddel: een ronde anode, binnen, om de as vlak voor (2mm) het lager. Dat voorkomt in het ergste geval het verlies van de as (dan lekt het wel :S )

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Schroefas schiet los 12 juli 2010 18:16 #137197

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Kan je een paar foto’s plaatsen van de flens en schroefas?
(je mag hem ook mailen als plaatsen niet gaat)

Wat voor in busbouten zijn het M8 M10 en prikbouten of normaal

Er zijn twee soorten inbussleutels korte en lange maar een korte kan je verlengen met een stuk pijp MAAR je moet de boe niet over de kop draaien

Zitten er zoals Capolavoro schrijft kleine kuiltjes in de as waar de inbusbout in vallen?

Een schroefas verliezen gebeurt meestal niet omdat de schroef (as) tegen het roer aan komt

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 12 juli 2010 18:19 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Schroefas schiet los 12 juli 2010 19:15 #137217

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6635
Imbus bestaat ook als dop voor gebruik in een doppenset. Daarmee kan je meer kracht zetten, maar uiteraard ook gemakkelijker de bout kapot draaien...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Schroefas schiet los 12 juli 2010 19:31 #137220



fer schrijft:
Kan je een paar foto’s plaatsen van de flens en schroefas?
(je mag hem ook mailen als plaatsen niet gaat)

Wat voor in busbouten zijn het M8 M10 en prikbouten of normaal

Er zijn twee soorten inbussleutels korte en lange maar een korte kan je verlengen met een stuk pijp MAAR je moet de boe niet over de kop draaien

Zitten er zoals Capolavoro schrijft kleine kuiltjes in de as waar de inbusbout in vallen?

Een schroefas verliezen gebeurt meestal niet omdat de schroef (as) tegen het roer aan komt

Mvg Fer

Ik heb vanavond foto's gemaakt, ik zal kijken of ik die op de een of andere manier hier kan plaatsen (edit: zie boven). Er zit geen kuiltje in de schroefas om een borgboutje in te draaien, de 2 inbusbouten klemmen de flens op de as.
Laatst bewerkt: 12 juli 2010 20:00 door Zwarte Haan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Schroefas schiet los 12 juli 2010 19:55 #137224

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Heb dit probleem ook gehad bij onze sorland-snekke sloep, de Sabb keerkoppeling werkte ook met een flens inbus klembouten, zelfde euvel alleen bleef de schroefas buiten de koker steken omdat deze tegen het roer kwam.

Heb zelf een kuiltje geboord in de as, ging vrij makkelijk, schroefassen zijn niet hard maar taai, je boort er vrij makkelijk door.
Heb het schroefgat als geleider gebruikt, de flens schroefdraad zelf opgeboord naar 9mm en M10 schroefdraad getapt.
Dit alles gewoon terplaatse.

Je zou tevens locktite kunnen gebruiken om de passing nog vaster te maken, zo vaak moet hij ws toch niet los.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Schroefas schiet los 12 juli 2010 20:01 #137226

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Zie nu je foto, dit vraagt om een andere oplossing. dit ziet er uit als een klemsysteem, anders dan een flens waar de as in geschoven word en dan geborgd.
Kan het zo zijn dat je de klem niet meer vaster kan zetten waardoor ondanks vastdraaien van de bouten de passing niet kleiner word?
Mss moet je dan de koppeling losnemen en evt van beide gleuven iets wegslijpen waardoor de klem vaster kan worden gezet.
Laatst bewerkt: 12 juli 2010 20:03 door Lis-jolle.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Schroefas schiet los 12 juli 2010 20:40 #137230

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zoals FS22 zegt Locktite maar er zijn veel verschillende toepassingen van Locktite, kies wel de juiste!.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 12 juli 2010 20:42 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Schroefas schiet los 12 juli 2010 21:05 #137233

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Er zit toch zeker een spie met spiebaan in?
Het aanwezige vet verwijderen goed ontvetten!
Een ondiep putje in de as boren met een inwendige inbus is niet bedrijfs zeker.
Het beste is een kerfstift geheel door de flens en as.
Deze flens loopt deze konische?
Dan is het aanhaal moment van de inbus bouten wel belangrijk.
Ik heb het zelfde gehad met een vetus koppeling.
Dit is een andere constructie met een konische ring en moet vast met een bepaald moment anders komt deze los.
Laatst bewerkt: 12 juli 2010 21:06 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Schroefas schiet los 13 juli 2010 00:19 #137270

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Als dit uitsluitend klemt op een verder gladde schroefas zonder spie, splines of wat dan ook: wat een prulsysteem, wie heeft dat bedacht? Kan toch nooit houden...

Deze inbusbouten zien er stevig uit, die mogen inderdaad best wat strakker met een inbusdop of goeie bittenset. Met zo'n bekende L-vormige inbus sleutel kom je inderdaad nergens, verleng je die met een adequate hefboom dan maak je er al snel een mooie wokkel van. Je loopt met 'mindere' sleutels trouwens zelfs het risico dat je de kop molt, en dan kom je met 'goeie' sleutels ook nergens meer. Dus goed spul gebruiken en zorgen dat die goed diep in een schone kop zitten, als je het strakker aan wil draaien.

M8 kan tot zo'n 20Nm, M10 30-40, beetje afhankelijk van materiaal.

Kwartslag voor het afbreken :P
Laatst bewerkt: 13 juli 2010 00:19 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Schroefas schiet los 13 juli 2010 06:54 #137284

web schrijft:
Als dit uitsluitend klemt op een verder gladde schroefas zonder spie, splines of wat dan ook: wat een prulsysteem, wie heeft dat bedacht? Kan toch nooit houden...

Tja, het heeft jaren goed gehouden totdat wij rommel in de schroef kregen en de zaak waarschijnlijk verdraaid is. Maar ik ben met je eens dat het minder betrouwbaar lijkt dan iets met een spie o.i.d.
Ik zal een goede inbusdop kopen en het met een ratel/wringijzer aandraaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Schroefas schiet los 13 juli 2010 07:24 #137292

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Regel een momentsleutel en een passende bit zodat je de bouten op het juiste moment kunt aanhalen. Daarnaast kan het geen kwaad om een paar veerringen te gebruiken want die zie ik op de foto ook niet. Als je dat combineert met de genoemde locktite zou het moeten blijven zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Schroefas schiet los 13 juli 2010 09:02 #137312

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
web schrijft:
Als dit uitsluitend klemt op een verder gladde schroefas zonder spie, splines of wat dan ook: wat een prulsysteem, wie heeft dat bedacht? Kan toch nooit houden...

:P

Dit soort constructies zie je regelmatig voor professionele koppelingen e.d. Is helemaal niet gek, maar er moet wel aan een aantal voorwaarden worden voldaan.

Boor in GEEN geval gaten door de as voor stiften of wat dan ook; dan zien we je volgende keer met een gebroken tap van de schroefas terug.

Vervang de RVS inbusbouten voor zwarte 12.9 inbusbouten; deze kan je tenminste met een fatsoenlijk moment aanhalen. Maak de as en koppeling erg goed schoon, liefst met remmenreiniger. Vet de bouten een klein beetje in voor montage; zo verlaag je de wrijving en verhoog je de uiteindelijke spankracht.
Laat aub de locktite zaken achterwege, dat is een laatste redmiddel. Goed aandraaien en klaar.
Laatst bewerkt: 13 juli 2010 09:11 door Sjaap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Schroefas schiet los 13 juli 2010 15:23 #137353

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Sjaap schrijft:
Dit soort constructies zie je regelmatig voor professionele koppelingen e.d. Is helemaal niet gek, maar er moet wel aan een aantal voorwaarden worden voldaan.
In de automotive sector wordt in ieder geval altijd met splines of een spie gewerkt. In het uiterste geval een konische passing of een "set bolt", maar een gladde pure klemverbinding waar heel wat koppel doorheen moet? Nooit gezien. Zelfs een ruitenwissermechaniekje werkt al met splines.

Sjaap schrijft:
Vervang de RVS inbusbouten voor zwarte 12.9 inbusbouten; deze kan je tenminste met een fatsoenlijk moment aanhalen. Maak de as en koppeling erg goed schoon, liefst met remmenreiniger. Vet de bouten een klein beetje in voor montage; zo verlaag je de wrijving en verhoog je de uiteindelijke spankracht.
Laat aub de locktite zaken achterwege, dat is een laatste redmiddel. Goed aandraaien en klaar.
Mooi recept, zo zou het moeten lukken als het zo ontworpen was, en er niet toch een spietje kwijt is ofzo...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Schroefas schiet los 13 juli 2010 16:31 #137366

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Sjaap schrijft:
Boor in GEEN geval gaten door de as voor stiften of wat dan ook; dan zien we je volgende keer met een gebroken tap van de schroefas terug.

op mijn Spirit 32 met MD11D (25 pk?) had ik toch echt een door de werf gemonteerde conische stift door de 25mm RVS as.

Werkt al sinds 1984 goed...
Misschien is conisch wel erg belangrijk, dat zit iig zonder speling in elkaar en kan niet 'klapperen'

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Schroefas schiet los 14 juli 2010 06:25 #137471

Ik heb gisteren de vraag voorgelegd aan een kennis die de technische man is bij een platbodemwerf. Hij raadde aan een gat door flens en as te boren en er een spanstift in te zetten. Dit is de wijze waarop zij in dit soort gevallen doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Schroefas schiet los 14 juli 2010 07:11 #137487

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Capolavoro schrijft:
Sjaap schrijft:
Boor in GEEN geval gaten door de as voor stiften of wat dan ook; dan zien we je volgende keer met een gebroken tap van de schroefas terug.

op mijn Spirit 32 met MD11D (25 pk?) had ik toch echt een door de werf gemonteerde conische stift door de 25mm RVS as.

Werkt al sinds 1984 goed...
Misschien is conisch wel erg belangrijk, dat zit iig zonder speling in elkaar en kan niet 'klapperen'

groet
t

Tsjah, het kan goed gaan maar...in het verleden behaalde resultaten...
Een jachtjes schroefas is redelijk aan de maat, daarom zal het goed kunnen gaan. Een ent ander is helemaal afhankelijk van materiaal, diameter van geboorde gat, motorvermogen en type, etc.

Werktuigbouwkundig is het niet mijn favoriete oplossing in elk geval.
Laatst bewerkt: 14 juli 2010 07:16 door Sjaap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Schroefas schiet los 14 juli 2010 19:23 #137572

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Vraag:

Als je de twee inbusbouten los haalt heb je de dan een losse schaal in je hand of zijn beide elementen aan de plaat bevestigt waar de 6 inbusbouten zit.

Zijn het M12 bouten RVS?

Ik zelf denk dat het probleem zit in dat de motor niet meer in lijn ligt met de schroefas waardoor de schroefas zich loswrikt van de koppeling.

Overigens in de afstand tussen de schroefaskoker en de koppeling (vrije schroefas lengte ) veels te weinig dit zal het probleem van wrikken van de schroefas verergeren, maar dit zaol wel niet ander kunnen.

Ik denk bijna zeker te weten dat een foute uitlijning het probleem is.

De adviezen over een gat boren in de schroefas lijk mij geen goed idee want de schroefas zal er toch uitlopen en dit pennetje zal dan breken, de krachten zijn vaak te groot.

Dat dit soms resultaat heef is vaak mazzel en symptoom bestrijding maar als er geen ander oplossing is dan kun je dit nog altijd doen.

Gebreuk zeker geen Locktite ten zij het borg lijm is voor de bouten en moeren.

Men wil nog wel een wat prikboeten plaatsen maar ook dit zal bij een foute uitlijning niet werken.

Mijn advies is haal de boel weer los en lijn de motoropstelling uit ten opzichten van de schroefas en maak vervolgens de boel vetvrij en moteer de bus terug


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Schroefas schiet los 15 juli 2010 07:03 #137633

fer schrijft:
Vraag:

Als je de twee inbusbouten los haalt heb je de dan een losse schaal in je hand of zijn beide elementen aan de plaat bevestigt waar de 6 inbusbouten zit.
Ik haal vanavond de boel los, zal ik kijken

Zijn het M12 bouten RVS?
Het is M8

Ik denk bijna zeker te weten dat een foute uitlijning het probleem is.
Er zit een python drive/stuwdruklager tussen (zie foto 2), ik heb altijd begrepen dat uitlijning dan minder kritisch is. Mijn idee is door de touw in de schroef is de as gestopt terwijl de motor doordraaide. Vervolgens is de as in de klemkoppeling gaan slippen en er langzaam uitgelopen. Dit is pas na 7 motoruren incl. afremmen voor sluizen etc. gebeurd


Mvg Fer

Laatst bewerkt: 15 juli 2010 07:16 door Zwarte Haan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Schroefas schiet los 15 juli 2010 07:31 #137636

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
als de as inderdaad 7 uur lang slippend in de bevestiging heeft gezeten zal hij wel flink 'afgedraaid' zijn.
En dan zou het kunnen dat hij zoveel dunner is geworden dat je hem niet meer vast krijgt geklemd.
Heb je een schuifmaat? Interessant om te weten hoe dik het eind van de as is vergeleken met de rest.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Schroefas schiet los 15 juli 2010 08:17 #137639

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Het is dus de klembus van het stuwdruklagerdeel van een Pythondrive? Dan gaat de redenering van Fer inderdaad niet op _tenzij_ de steun van het stuwdruklager niet zuiver haaks t.o.v. de schroefas staat.
Maar leg de vraag ook even voor aan de technische supportclub van Pyhondrive zelf, zij kunnen je ook wel wat tips aan de hand doen. Opmeten van zowel de as als de klembus kan ook geen kwaad maar daar moet je wel een nauwkeurige micrometer voor gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Schroefas schiet los 15 juli 2010 12:16 #137678

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Zo de kier in de flens bekijkend is er wel iets stelruimte voor een 'afgedraaide' as, dus als het met een schuifmaat (met enige moeite op 0.05mm afleesbaar, tot zelfs 0.01mm voor digitale exemplaren) niet te meten is, denk ik niet dat het een probleem is. Een micrometer is altijd mooier, maar minder vaak in gereedschapskisten te vinden. Verder is de as maar de helft van het verhaal, de flens kan ook iets uitgesleten zijn.

Afhankelijk van de constructie van de flens moeten misschien WEL de bouten van flens aan stuwdruklager een paar slagen los om de flens ruimte te geven om goed aan te liggen om de schroefas, waarna je ze weer vast kan draaien! Ik kan het niet goed genoeg zien om het zeker te weten, maar als je de boel helemaal uit elkaar neemt en je draait daarna eerst de klembouten vast voordat je de flensbouten definitief aanhaalt, komt het vanzelf goed.

Over de uitlijning:

Je ziet trouwens op de foto al dat de motor scheef voor de schroefas staat (let bv. op de klemmen van de balg, de rechter zit lager op de foto dan de linker) maar dat zou dus met de toegepaste koppeling niet uit mogen maken? (Ik ken de pythondrive niet).

Maak flink wat foto's als de boel uit elkaar ligt zou ik zeggen. Binnenzijde flens, buitenkant eind schroefas, enz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Schroefas schiet los 15 juli 2010 17:54 #137716

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Wep als je de as afdraait wat doe je dan met het gat waar hij in past?
Dit moet alle bij netjes passen een Pythondrive is gemaakt om onder een lichte hoek te werken maar ben er wel achter dat bij boten de apparaten toch minder goed werken dan in ander constructies dit omdat de belasting onder een hoek altijd de zelfde is.

De speling van de as gat is een H/h passing dus gaat maar om 0.03 honderdste daar heb je zoal Sigdock schreef een micrometer voor nodig wel te verstaan een beugel voor de as en een driepuntsmeter voor het gat beide zit niet in een gereedschapskist

Bij Pythondrive is de uitlijning iets minder van belang en dit geld ook een beetje voor het stuwdruklager omdat deze in rubbers zweeft maar dit is niet grenzeloos.

Dat de as in de klembus heeft gedraaid is vervelen want dit beteken dat beide klemvlaken aangevreten zijn en het klem oppervlak verkleint is.

Als dit zo is moeten beide vlaken nabewerkte worden dit resulteert in twee verschillende diameters die dan niet meer goed in elkaar passen dit moet dan worden opgelost door een bus.

Ben bang dat de boot uit het water moet om de schroefas op te knappen, de flens op het stuwdruklager moet worden verwijder en nabewerkt als deze te beschadigt is.

Begin maar eerst met het uit elkaar van de stuwdruklager (de flens) en kijk eens goed of het lager nog goed in lijn staat met de schroefas en de rest goed schoonmaken en misschien kan je een goede foto van de klemvlaken maken.

Waar ligt de boot?


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Schroefas schiet los 15 juli 2010 19:35 #137727

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
fer schrijft:
Dat de as in de klembus heeft gedraaid is vervelen want dit beteken dat beide klemvlaken aangevreten zijn en het klem oppervlak verkleint is.
Dat is wat ik met "afgedraaid" (niet voor niets tussen aanhalingstekens) bedoelde.

Indien de klembus een heel gering bereik heeft zoals jij omschrijft (maar wat ik, gezien de grote kier op de klembout, niet direct zou verwachten), kan de passing door 7 uur slippen gemakkelijk te ruim zijn en treedt het door jou omschreven 'worst case' scenario in werking...

Dit tenzij de klembus zachter is dan de RVS as, dan zou het nog kunnen dat vervangen van de klembus/flens voldoende is, en dat kan in het water. Maar we lopen nogal op de zaken vooruit denk ik...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Schroefas schiet los 16 juli 2010 10:12 #137809



Zie boven de as en de flens na demontage. Beiden zijn idd beschadigd. Meten met een schuifmaat gaf een asdiameter van 30 mm en het gat in de flens idem. Er is dus niet heel veel afgeschuurd, maar toch. Als je de inbusbouten van de flens aandraait komt de opening op 29.5 mm, dus daar zit ruimte genoeg.
Mijn strijdplan is als volgt. Ik boor een gat van 4 mm door flens en as met een HSS-kobaltboor en zet er een spanstift van 4 x 50 mm in. Tevens laat ik de ruimte tussen as en flens vollopen met Loctite 603, een speciale lijm die gebruikt wordt om lagers en bussen in en om assen te monteren. Ik heb gisteren een testje gedaan met Loctite 603 waarbij ik een versleten dop van een doppenset in een buis het gelijmd. Vanmorgen na uitharding niet meer los te krijgen met wringijzer en buis in de bankschroef, goed spul dus. Het spul wordt in de technische industrie regelmatig voor dit soort toepassingen gebruikt. Als ik ooit de as weer wil losmaken verwarm je de boel met een brander en de lijm valt uit elkaar.
Fer zal het met deze oplossing vast niet eens zijn, waar ik hem op zich wel gelijk mee geef. Je kan idd het beste de as afdraaien en eea met een bus opvullen, maar dit is mij nu een te ingrijpende actie. Ik houdt jullie op de hoogte van de resultaten. Alvast bedankt voor alle input!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl