Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Inboard Fellowship 27 vervangen

Inboard Fellowship 27 vervangen 15 juli 2010 20:16 #137735

  • LaurensA
  • LaurensA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 37
Beste zeilers,

Aiaiai, net voor de zomervakantie begaf de inboard (10pk 1 cilinder Farymann) van onze Fellowship 27 het. Nu staan we voor de keuze: boot verkopen, nieuwe (tweedehands) inboard of misschien een buitenboordmotor?

Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met een nieuwe inboard voor de Fellowship. De ruimte is beperkt, maar het vermogen hoeft ook niet heel erg groot te zijn. Meer dan de 10pk, dat wel. Wat voor motor zou ik aanmerking komen om in te bouwen?

Over de bbm: dat schijnt de vaareigenschappen nogal te veranderen. Iemand ervaring mee? De nadelen (diefstal, geen vermogen bij hoge golven) wegen misschien op tegen een lagere prijs?

Ben benieuwd naar jullie reacties!

groet,
Laurens
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Inboard Fellowship 27 vervangen 15 juli 2010 20:20 #137737

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Optie 4, Farymann reviseren wellicht, of is dat out of the question ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Inboard Fellowship 27 vervangen 15 juli 2010 20:26 #137741

  • LaurensA
  • LaurensA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 37
Behoorlijk out of the question zelfs: hij is al een keer of wat gereviseerd/gerepareerd/provisorisch gemaakt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Inboard Fellowship 27 vervangen 15 juli 2010 21:02 #137755

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Gewoon een 2de hands al dan niet gereviseerd 10 pk Farymann terugzetten, dat is verreweg de goedkoopste optie doordat je het minste hoeft te veranderen en het meeste kan hergebruiken. Alle andere opties gaan meer kosten dan de boot waard is denk ik. 10 pk moet in combinatie met de goede schroef zat zijn voor een 27-voeter, zelfs bij dit hoge gewicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Inboard Fellowship 27 vervangen 15 juli 2010 21:18 #137756

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Die 1 cil Farrymann motor is volgens mij geen 10 maar slechts 7 pk.

Dat kan het idee van te weinig vermogen verklaren.

Toch zou ik het terugplaatsen van een zelfde motor ernstig overwegen, dit om reeds genoemde voordelen.
Zoek maar eens op allpa mini SF-7, dat is dezelfde motor, voor de prijs van een 10 pk 4 takt BBM.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 15 juli 2010 21:19 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Inboard Fellowship 27 vervangen 16 juli 2010 00:36 #137769

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Had je te weinig vermogen omdat 7/10 pk te weinig was, of had je te weinig vermogen omdat er al jaren geen 7/10 pk meer uit je oude motor kwam?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Inboard Fellowship 27 vervangen 16 juli 2010 07:10 #137779

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Een paardje of 15, dat zou mooi zijn volgens mij. Geen een cilinder meer in elk geval.
Wat is de waterverplaatsing van een '27?

Overigens is de F wel een schip waar het uittakelen van de motor super makkelijk is. Nooit gedaan hoor, maar bij welk ander schip zit het luik recht boven de motor?
Laatst bewerkt: 16 juli 2010 07:12 door Sjaap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Inboard Fellowship 27 vervangen 16 juli 2010 08:33 #137791

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Er zijn ook 1 cilinder 10 pk Farryman motoren. Voordeel van een jonge motor bv Vetus tov een oude 10 pk Farryman is toch wel het gewicht, dat scheelt zowat 50 kg. Maar dat geldt denk ik voor alle nieuwe motoren dat ze lichter zijn dan oude beestjes. Een 27 voeter heeft echt genoeg aan 10 a 12 pk in combinatie met de juiste schroef.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Inboard Fellowship 27 vervangen 16 juli 2010 09:45 #137804

  • Jeroen_123
  • Jeroen_123's Profielfoto
Ik heb in mijn 8 meter kelt een 18 pk twee cilinder (penta 2002) mij bevalt het prima.
Nieuwere motoren zijn inderdaad lichten, maar een 7 pk of 10 of 12 zal onderling toch niet zo heel veel uitmaken ?

Ik denk dat je ook naar het gebruik moet kijken, iets waar ik niemand over hoor.
Er word blijkbaar vanuit gegaan dat men een doorgwinterde zeiler is ?

Bijvoorbeeld:
- ik (en vooral mijn vrouw) vindt het niet erg om af en toe ook eens lekker een stukje op de pruttel te varen
- ik ben nog zeer groen in het zeilgebeuren en moet nog veel leren, tijdens leren worden ook fouten gemaakt (bijv, verkeerde weersverwchtingen) dan is het toch fijn om met iets meer kracht thuis te kunnen komen (ja je komt niet boven je rompsnelheid maar met veel golfslag is het toch wel fijn)

Zo zullen er vast nog wel meer factoren zijn die mee kunnen spelen
Een echte doorgewinterde sportzeiler heeft wss het liefst nog veel minder aan boord.

Ik zou dus goed overwegen, wat heeft de boot nodig, maar wat zijn mijn persoonlijke wensen gezien het gebruik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Inboard Fellowship 27 vervangen 16 juli 2010 10:07 #137808

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Onderling maken de jonge motoren niet veel uit. De Vetus M2.04, M2.05 en M2.06 zijn even zwaar.
Voor de benodigde pk's is al veel info te vinden, maar globaal is het 3,5 pk/t voor een polyester boot tot 5 pk/t voor een stalen boot. Ga je met 18 pk op stap en gebruik je maar 7 pk om je rompsnelheid te bereiken is het echt overdone. Dan heb je echt aan een 12 pk genoeg ook met harde wind.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Inboard Fellowship 27 vervangen 16 juli 2010 10:19 #137811

  • Jeroen_123
  • Jeroen_123's Profielfoto
Dat zou kunnen, daar kan ik niet over oordelen, bij mij zat die 18 er al in.
Met mijn bericht wilde ik alleen aangeven: kijk niet alleen naar met hoe weinig je het al afkunt, maar kijk ook vooral naar je wensen/gebruik, als je dit combineert met de behoeftes van het schip zul je een goed gemiddelde weten uit te kiezen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Inboard Fellowship 27 vervangen 16 juli 2010 10:56 #137816

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Er staat op MP een 12pk 1-cyl Farryman, misschien is dat een goed alternatief? Staat ook een 2-pitter van 18pk maar dat is wellicht wat overdone.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Inboard Fellowship 27 vervangen 16 juli 2010 11:47 #137824

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Huh, waarom heeft staal meer pk per ton nodig?

Rompsnelheid is niet alles. Met een flink windje op de kop haal je met "krap aan" vermogen geen rompsnelheid meer.

Naast het vermogen waar je op glad water bij windstil weer rompsnelheid mee haalt, heb je soms wat extra nodig om windbelasting op romp, mast en want te overwinnen.

Verder kunnen sommige golflengtes sommige rompvormen fors afremmen.

Maar die twee 'remmen' bedragen niet snel 10pk op deze lengte lijkt mij... dan zou je namelijk met de motor af rompsnelheid lopen op de kale mast ;) Dat schijnt te kunnen, maar je wil het niet meemaken...
Laatst bewerkt: 16 juli 2010 11:47 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Inboard Fellowship 27 vervangen 16 juli 2010 11:52 #137829

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Met een flink windje hoef je als zeiler toch niet op de motor te varen.... :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Inboard Fellowship 27 vervangen 16 juli 2010 12:16 #137837

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6635
Ah, dus jij hebt nog nooit met een lichte storm uit veiligehidsoverwegingen maar voor binnenwater gekozen, en meegemaakt dat dat eerste stukje binnenwater bestaat uit een beroepsvaart-kanaal waar je niet mag kruisen? Of iets dergelijks?
Er zijn vele redenen om stukken op de motor te varen, daarop doient je motor dan ook berekend te zijn, tenzij je dusdanig die-hard zeiler bent dat die motor uitsluitend dient om zonde gezeur van havenmeesters haven in en uit te varen.
In mijn beleving is die laatste groep zwaar in de minderheid bij normale toerzeilers...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Inboard Fellowship 27 vervangen 16 juli 2010 12:57 #137847

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Apae schrijft:
Ah, dus jij hebt nog nooit met een lichte storm uit veiligehidsoverwegingen maar voor binnenwater gekozen, en meegemaakt dat dat eerste stukje binnenwater bestaat uit een beroepsvaart-kanaal waar je niet mag kruisen? Of iets dergelijks?

Nee, niet echt. Bij een licht stormpje steek ik een rif en blijf ik liever weg van smaller binnenwater maar dat is mijn persoonlijke voorkeur.

Apae schrijft:
Er zijn vele redenen om stukken op de motor te varen, daarop doient je motor dan ook berekend te zijn, tenzij je dusdanig die-hard zeiler bent dat die motor uitsluitend dient om zonde gezeur van havenmeesters haven in en uit te varen.
In mijn beleving is die laatste groep zwaar in de minderheid bij normale toerzeilers...

Jaren op het IJsselmeer gevaren met een tweemast zeilsloep waar niet eens een motor in zat. Ja, inderdaad een minderheid maar daar ook heel veel van geleerd... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Inboard Fellowship 27 vervangen 17 juli 2010 20:27 #137948

  • LaurensA
  • LaurensA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 37
Beste allemaal,

Dank voor het meedenken, de tips en ervaringen...

Het is (toch) een bbm geworden. Wel een goede: 9.9 viertakt werkmotor. Waarom: het is goedkoper - zeker in montage en laat voor de toekomst de optie een nieuwe(re) inboard te kopen. We kijken al uit naar de - vergeleken met onze oude 1 cilinder - fluisterstille tochten door Friesland!

Ik zal nog laten weten hoe 't bevalt.

groet,
Laurens
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Inboard Fellowship 27 vervangen 18 juli 2010 07:06 #137953

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Hmmm, lekker benzine tanken ;)

Op financieel oogpunt zeker een begrijpelijke keuze, veel plezier ermee! B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Inboard Fellowship 27 vervangen 18 juli 2010 10:05 #137958

  • Rijn-Rat
  • Rijn-Rat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 471
niks mis met benzine hoor sjaap ;)
heb het zelf ook.

veel plezier, is het soms een yamaha?
ik weet niet of u wel eens met een aanhanger van een berg afgesprongen bent, maar dat vergeet je niet zo gauw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Inboard Fellowship 27 vervangen 18 juli 2010 18:53 #137972

  • LaurensA
  • LaurensA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 37
Klopt, een Yamaha. Hij wordt er deze week aangehangen. Dus eind van de week weer lekker Wijde Ee, Sneekermeer en Fluessen op!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Inboard Fellowship 27 vervangen 19 juli 2010 08:08 #137996

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
LaurensA schrijft:
Klopt, een Yamaha. Hij wordt er deze week aangehangen. Dus eind van de week weer lekker Wijde Ee, Sneekermeer en Fluessen op!

Ha leuk, zelfde vaargebied. We komen elkaar nog wel eens tegen denk ik!
Laatst bewerkt: 19 juli 2010 08:35 door Sjaap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Inboard Fellowship 27 vervangen 20 juli 2010 10:09 #138140

  • LaurensA
  • LaurensA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 37
Ha da's leuk. Dikke kans. We komen regelmatig F's tegen daar. Wij liggen in Terhorne. Handig, aan de sluis. Ik zag je draad over de verbouw van je schip: mooi werk zeg!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl