Ahem schrijft:Beste zeilers, ik heb een probleem met mijn Mercury motor en ik stel jullie gedachten zeer op prijs.
Als ik de motor 'bloot' laat testdraaien (dus zonder deksel) loopt ie prima. Zodra ik de motordeksel plaats en de bundeksel sluit gaat ie 'rauw' lopen en lijkt het of ie stikt. Bij gas terug slaat ie dan meteen af. Onvoldoende zuurstof lijkt het wel.
Ook rookt ie enorm, maar niet uit de uitlaat. Schijnbaar vanaf ergens onder het motorblokje.
Het kan ook dat er teveel olie in het carter staat, waardoor ie gaat roken?
Even een paar vragen: is het een viertakt? Je opmerking over olie in het carter lijkt daarop te duiden. Komt het slangetje door de spiegel, waar je over spreekt, boven water uit?
De meeste wat grotere buitenboordmotoren hebben tegenwoordig twee uitlaten. De hoofduitlaat gaat door de schroefnaaf (onder water). Daarnaast is er een stationair-uitlaat, om te voorkomen dat de motor bij lage toerentallen wordt gesmoord door de tegendruk van het water.
Het slangetje zit op de stationaire uitlaat, denk ik.
Als je stil ligt stijgen de gassen uit de hoofduitlaat waarschijnlijk op in de bun. Dat kan verklaren waarom je bij het starten rook uit de bun krijgt (ervan uitgaande dat het slangetje niet in de bun uitkomt, maar in de open lucht achter de spiegel). Bij het varen zou je daar geen last van moeten hebben, omdat de uitlaatgassen dan pas achter de boot bovenkomen.
De problemen met betrekking tot rauw lopen en afslaan bij gesloten luik, duiden er naar mijn idee inderdaad op dat de motor smoort in z'n eigen uitlaatgas.
Dat de motor erg rookt kan bij een viertakt eigenlijk alleen maar betekenen dat de motor smeerolie verbrandt, of dat de verbranding van het mengsel niet volledig is. Welke kleur heeft die rook?
Ik heb zelf jaren met een motor in een bun gevaren, ook met een slangetje aan de stationaire uitlaat, en dat werkte prima. Zolang de boot stil lag en bij langzaam varen had ik het luik altijd open, omdat je bij de motor wilt kunnne in verband met starten en manouevreren. Eenmaal op snelheid kon het luik gewoon dicht en bleef de motor ook in die situatie goed lopen.
Heb je al daadwerkelijk gevaren met een beetje snelheid en de klep dicht?
--
stegman