Hallo mede-watersporters,
Onze Frey (Argonaut 770) heeft een VIRE 7PK benzine inboard motor. De motor had wat kuren en daarom vandaag de oude mengsmering uit de tank gehaald en schone mengsmering toegevoegd. Daar gingen we, lekker varen.. helaas viel het apparaat af en toe uit bij traag lopen en soms leek het een eigen leven te gaan leiden (veel toeren in 'vrij').
Bij het terugvaren de box in, kwam ik net niet lekker uit. Terug naar 'vrij' en 'achteruit', stukje doorgevaren om weer via 'vrij' in 'vooruit' (Saildrive bediening) de box in te varen. Ging beetje hard naar mijn zin dus getracht de motor in 'vrij' te zetten. Motor maakte relatief veel toeren (lees: lawaai) en bleef vooruit gaan. Ternauwernood maar de 'stop' knop ingedrukt en de boot laten uitdrijven.
Eenmaal afgemeerd wil de saildrive met geen mogelijkheid meer in zijn 'achteruit'. Hij kan wel in 'vrij' maar als we de motor starten draait de schroefas nog steeds.
Gekeken of het aan de afstelling van de saildrive lag, maar er is ruimte zat over om de versnellingspook die aan de VIRE zit nog naar achter te brengen. Als dezelfde versnellingspook in 'vrij' staat draait de schroefas, evenals als deze in 'vooruit' staat.
Kon echt niets meer bedenken en daarom dit berichtje. Ik ben ten einde raad:
1) Is er iets met mijn keerkoppeling (motor weggooien, pff en het is al de met veel pijn en moeite vervangen ruilmotor voor onze originele albin)?
2) Heb olieniveau in het onderbassin (keerkoppeling?) gepeild en stond vrij laag, misschien bijvullen - las in het originele boekje dat er max 0.7 L olie in moet.
3) Iemand enige ervaring hiermee / enig idee wat zelf te kunnen doen?
Alle hulp is welkom, alvast hartelijk dank!
Alexander
Frey