Proost schrijft:Erik, de maat die je opgeeft is van toepassing op de afstand tussen schroeftip en bodemvlak bij plaatsing van de schroef onder de boot. Dat is meestal bij schroefastoepassing of saildrive. Hier wordt gesproken van een aanhangmotor dacht ik. Er zijn trouwens schroeffabrikanten die 10 % van de schroefdiameter zeggen voor de afstand tussen tip en vlak.
Sidefill, vegetatieplaat is zeker cavitatieplaat.
Klopt wat je schrijft. Meeste fabrikanten hanteren 14%, voor buitenboord motoren geld inprincipe het zelfde. Een schroef vraagt een bepaalde hoeveelheid water die verplaatst moet worden. Als er begrenzingen zijn, dan moet het water sneller aanstromen om aan die vraag te voldoen. Als de stroom snelheid hoger word, dan daalt de druk. Het probleem van een te lage waterdruk is dat je op gegeven moment te veel last van cavitatie krijgt (cavitatie is een implosie onder water door een te lage druk). Het maakt in principe niet uit of het nu het vlak van een bodem is dat de water toevoer afschermt, of dat het de plaat van een buitenboordmotor is. Toegegeven, de plaat van een bbm is relatief kleiner en verstoord dus minder in dit opzicht.
Die 10% hangt van het schroefontwerp af. Vaak zijn deze schroeven bedoeld als werkschroef, dat wil zeggen, veel kracht weinig snelheid. Zoals bijvoorbeeld in een sleepboot. Deze schroeven kunnen vaak voorzien worden van een straalbuis zodat een zelfde stuwkracht geleverd kan worden met een keinere diameter. Maar dat is weer heel andere theorie.
gr
Erik