Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: afstand verschil schroef/bodem.

afstand verschil schroef/bodem. 23 juli 2010 17:10 #138717

  • sidefill
  • sidefill's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Hallo,
Ik heb een vraag over de afstand van de schroef t.o.v de onderkant romp.

Het gaat om een langstaart motor op een schakel.
Normaal zou ik hem er zo aanhangen, maar dit is een nieuwe dus met handleiding ;) .

In de gebruiksaanwijzing staat dat er tussen de vegetatie plaat boven de schroef en de bodem van de boot max. 5 cm verschil mag zitten.

Na ff meten blijkt deze 15 cm. onder de bodem uit te steken.
Volgens de handleiding dus 10 cm. te veel.

Is dit in de praktijk een probleem of toch niet ?

Ik kan de plank waar de motor op gehangen wordt eventueel ook 10 cm. hoger maken.

'k ben benieuwd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:afstand verschil schroef/bodem. 23 juli 2010 17:35 #138719

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Die 5 cm is van toepassing als we het hebben over zomin mogelijk weerstand van de staart om zo snel mogelijk te varen, aangezien dit hier nvt is, is zo diep mogelijk gewenst. Dus niets veranderen qua hoogte, voor een zeilboot is dit juist ideaal.
Laatst bewerkt: 23 juli 2010 17:35 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:afstand verschil schroef/bodem. 23 juli 2010 18:56 #138735

  • sidefill
  • sidefill's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Ha geweldig,
Wat betreft de weerstand, zit natuurlijk wel wat in.
Maar het gaat inderdaad niet om een speedboot :P

In dit geval wat je zegt echt niet nodig, gaat ff alleen om relaxed de haven uit te varen.

Thnx.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:afstand verschil schroef/bodem. 23 juli 2010 19:22 #138741

Normaal gesproken word er voor het minimum 0.14 x schroefdiameter gerekend. Dit om risico's op trillingen en cavitatie zoveel mogelijk te vermijden. Voor deze gegevens bestaat er geen maximum afstand, slechts alleen om de stuwdruk te vergroten.

Maak je dus geen zorgen over die 15 cm.

gr

Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:afstand verschil schroef/bodem. 23 juli 2010 23:31 #138771

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Bedoelen ze die 5 cm niet voor als de motor in een bun hangt? Hier hangt ie lekker vrij aan de spiegel, en lijkt me dit een prima diepte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:afstand verschil schroef/bodem. 25 juli 2010 11:02 #138934

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Erik, de maat die je opgeeft is van toepassing op de afstand tussen schroeftip en bodemvlak bij plaatsing van de schroef onder de boot. Dat is meestal bij schroefastoepassing of saildrive. Hier wordt gesproken van een aanhangmotor dacht ik. Er zijn trouwens schroeffabrikanten die 10 % van de schroefdiameter zeggen voor de afstand tussen tip en vlak.

Sidefill, vegetatieplaat is zeker cavitatieplaat.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:afstand verschil schroef/bodem. 25 juli 2010 11:07 #138937

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Proost schrijft:

vegetatieplaat is zeker cavitatieplaat.

een vegetatieplaat wordt het als je hem op waterhoogte ophangt, dan groeit ie vol!

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:afstand verschil schroef/bodem. 25 juli 2010 20:06 #138989

Proost schrijft:
Erik, de maat die je opgeeft is van toepassing op de afstand tussen schroeftip en bodemvlak bij plaatsing van de schroef onder de boot. Dat is meestal bij schroefastoepassing of saildrive. Hier wordt gesproken van een aanhangmotor dacht ik. Er zijn trouwens schroeffabrikanten die 10 % van de schroefdiameter zeggen voor de afstand tussen tip en vlak.

Sidefill, vegetatieplaat is zeker cavitatieplaat.

Klopt wat je schrijft. Meeste fabrikanten hanteren 14%, voor buitenboord motoren geld inprincipe het zelfde. Een schroef vraagt een bepaalde hoeveelheid water die verplaatst moet worden. Als er begrenzingen zijn, dan moet het water sneller aanstromen om aan die vraag te voldoen. Als de stroom snelheid hoger word, dan daalt de druk. Het probleem van een te lage waterdruk is dat je op gegeven moment te veel last van cavitatie krijgt (cavitatie is een implosie onder water door een te lage druk). Het maakt in principe niet uit of het nu het vlak van een bodem is dat de water toevoer afschermt, of dat het de plaat van een buitenboordmotor is. Toegegeven, de plaat van een bbm is relatief kleiner en verstoord dus minder in dit opzicht.

Die 10% hangt van het schroefontwerp af. Vaak zijn deze schroeven bedoeld als werkschroef, dat wil zeggen, veel kracht weinig snelheid. Zoals bijvoorbeeld in een sleepboot. Deze schroeven kunnen vaak voorzien worden van een straalbuis zodat een zelfde stuwkracht geleverd kan worden met een keinere diameter. Maar dat is weer heel andere theorie.

gr

Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.112 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl