SIP schrijft:Het buitenwater gaat door de pijpen en de koelvloeistof
gaat om de pijpen heen.
Dit zou moeten betekent dat de drukval over de pijpenbundel
hoger zou moeten zijn dan de drukval door de cylinder.
stroming van de vloeistof en druk hebben niets met elkaar te maken.
je kunt iets onder druk zetten zonder dat het stroomt (snelkookpan) en iets laten stromen zonder druk (regenpijp).
In dit geval stroomt het allebei, dat wel, maar het buitenwatersysteem kán geen druk opbouwen eenvoudig omdat het aan de uitlaatkant open is. Daar staat dus nooit meer dan de luchtdruk op.
het gesloten deel wordt warm, warmer dan het open deel, en is afgesloten met een ventieldop (neem ik aan). Daar gaat door het gesloten zijn en de hoge temperatuur dus druk in ontstaan.
En daarom gaat er bij een lek vloeistof van gesloten naar open deel van het systeem.
Ik ken je motor niet precies (heb zelf een VP MD2030D). Maar ik denk dat je vrij eenvoudig de buitenwateraanvoer (grote rubber manchet) van de wisselaar af kunt halen. Misschien daar beginnen en kijken of die aansluiting goed is. Schoonmaken, dichtmaken en kijken of het helpt.
En ondertussen de olie al bekeken? Is het schone (zwarte) olie of zitten er mayonaise-achtige klodders aan de peilstok en de olievuldop? En het peil van de olie, gestegen of normaal.
Als dat allemaal goed is is het geen vloeistoflek naar de olie en kan het alleen maar de warmtewisselaar zijn.
Je zou ook wat afgevoerd koelwater kunnen opvangen (emmer onder de uitlaat) en kijken/ruiken of er koelvloeistof in zit.
groet
t