Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Mijn motor verbruikt koelvloeistof

Mijn motor verbruikt koelvloeistof 24 juli 2010 07:23 #138779

  • SIP
  • SIP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
Geacht forum,

Mijn MD2002 Volvo Penta met intercooler verbruikt ca 50 cc koelvloeistof per draai-uur.
Dus na ca 20 uur op de motor moet ik een liter koelvloeistof bijvullen.
Alle aansluitingen naukeurig gecontroleerd en geen spoor van lekkage in de vorm van vocht onder de motor.

Geen rokende/dampemde motor,geen spoortjes olie te zien in het
buitenwater.

Hoe groot is nu de kans dat mijn intercooler doorslaat.Hoe staat het met het druk profiel over de intercooler en het buitenwater systeem.Valt er iets waar te nemen,zonder de intercooler opnieuw af te moeten persen.

Ook denk ik aan een lekkende koppakking.Valt hier iets waar
te nemen?

Is er eventueel een remedie,een additief die dit probleem
op kan lossen.

De motor start en loopt verder uitstekend.

Met bij voorbaat dank voor uw support.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mijn motor verbruikt koelvloeistof 24 juli 2010 08:04 #138783

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Er zijn 3 wegen, Lekkage in het motorruim, lekkage in je warmte wisselaar of lekkage in je motor.

Lekkage in je motorruim heb je zelf al uitgesloten, kan je behalve zien ook heel goed ruiken.

Lekkage in je warmtewisselaar is altijd mogelijk en volgens mij niet zomaar te testen. Je kunt hem uitbouwen en afpersen, dan zie je het vanzelf

Lekkage in de motor (koppaking of gescheurde kop) kan je op een aantal manieren zien. Olie in je koelvloeistof, witte aanslag (majonaise) onder je olievuldop, draaiende motor he waterdop eraf halen (koud doen!) en kijken of je daar druk hebt. )lievuldop los met draaiende motor en kijken of daar druk op zit of kijken naar je uitlaat dampp.

Zo op het oog denk ik zelf aan warmtewisselaar die lekt.

NB, additieven zijn alleen om thuis te komen, niet als reparatie.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Laatst bewerkt: 24 juli 2010 08:06 door mgbgt1975.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mijn motor verbruikt koelvloeistof 24 juli 2010 09:15 #138787

  • SIP
  • SIP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
Marvin,

Heb je enig idee van de verschildruk over het buiten en gesloten circuit.Je zou verwachten dat de intercooler altijd naar binnen lekt i.p.v. naar buiten i.v.m. de veligheid.

Thanks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mijn motor verbruikt koelvloeistof 24 juli 2010 09:41 #138788

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
het buitencircuit kan denk ik geen druk opbouwen, want na de pomp is dat in principe open (naar de uitlaat), dus luchtdruk.
gesloten circuit is overdruk, want wordt warm en heeft dop met overdrukventiel. Lek zou dus richting open circuit gaan waardoor je koelvloeistof verliest.
andersom is ook niet logisch want dan zou je koelvloeistofnivo stijgen ipv dalen bij een lekke warmtewisselaar.

groet
t
Laatst bewerkt: 24 juli 2010 09:43 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mijn motor verbruikt koelvloeistof 24 juli 2010 10:00 #138789

  • SIP
  • SIP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
Thomas,

Als ik iets ga doen is het noodzakelijk over een duidelijke
diagnose te kunnen beschikken,dus nog een argument.
De koeler is een z.g. pijpen-apparaat.
Het buitenwater gaat door de pijpen en de koelvloeistof
gaat om de pijpen heen.
Dit zou moeten betekent dat de drukval over de pijpenbundel
hoger zou moeten zijn dan de drukval door de cylinder.
Dus je zou verwachten dat ook de aangelegde druk van het buitenwater hoger zou moeten zijn en dat bij lekkage er dus
buitenwater naar binnen lekt.

Gaarne uw reactie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mijn motor verbruikt koelvloeistof 24 juli 2010 10:19 #138790

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Waarom zou de druk van het ene circuit hoger of lager moeten zijn dan de ander? Beide systemen zijn gescheiden van elkaar.

Op beide systemen zit een pomp (impeller) maar zoals reeds vermeld zal het binnencircut warm worden en daardoor uitzetten en een hogere druk hebben.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mijn motor verbruikt koelvloeistof 24 juli 2010 11:02 #138795

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
SIP schrijft:
Het buitenwater gaat door de pijpen en de koelvloeistof
gaat om de pijpen heen.
Dit zou moeten betekent dat de drukval over de pijpenbundel
hoger zou moeten zijn dan de drukval door de cylinder.

stroming van de vloeistof en druk hebben niets met elkaar te maken.
je kunt iets onder druk zetten zonder dat het stroomt (snelkookpan) en iets laten stromen zonder druk (regenpijp).
In dit geval stroomt het allebei, dat wel, maar het buitenwatersysteem kán geen druk opbouwen eenvoudig omdat het aan de uitlaatkant open is. Daar staat dus nooit meer dan de luchtdruk op.
het gesloten deel wordt warm, warmer dan het open deel, en is afgesloten met een ventieldop (neem ik aan). Daar gaat door het gesloten zijn en de hoge temperatuur dus druk in ontstaan.
En daarom gaat er bij een lek vloeistof van gesloten naar open deel van het systeem.
Ik ken je motor niet precies (heb zelf een VP MD2030D). Maar ik denk dat je vrij eenvoudig de buitenwateraanvoer (grote rubber manchet) van de wisselaar af kunt halen. Misschien daar beginnen en kijken of die aansluiting goed is. Schoonmaken, dichtmaken en kijken of het helpt.
En ondertussen de olie al bekeken? Is het schone (zwarte) olie of zitten er mayonaise-achtige klodders aan de peilstok en de olievuldop? En het peil van de olie, gestegen of normaal.
Als dat allemaal goed is is het geen vloeistoflek naar de olie en kan het alleen maar de warmtewisselaar zijn.
Je zou ook wat afgevoerd koelwater kunnen opvangen (emmer onder de uitlaat) en kijken/ruiken of er koelvloeistof in zit.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mijn motor verbruikt koelvloeistof 24 juli 2010 11:49 #138801

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
SIP

Je moet een voor een dingen uitsluiten die het kunnen zijn om te beginnen moet je er zeker van zijn dat het niet in je carter terecht komt. (dit is erg schadelijk voor je lagers)

Verder verdenk ik de intercooler het gebeurt wel vaker dat er een lekje in een van de pijpjes komt dit zit altijd bij de soldeer verbindingen van de pijpjes

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mijn motor verbruikt koelvloeistof 24 juli 2010 12:46 #138803

  • SIP
  • SIP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
Beste Thomas,Marvin en Fer,

Ik denk dat jullie gelijk hebben en dat er een lekje in een van de soldeer verbindingen zit.

Ik vind het wel belangrijk daarvan redelijk zeker te zijn gezien
de heissa van een reparatie en de frustratie als het toch iets anders blijkt te zijn.

Fer,het is een rechte pijpenbundel met soldeerverbindingen
aan beide aansluitingen op de pijpenplaat.
Als er met wat druk aan de cylinder zijde een lekje aan te tonen
valt,is dit dan nog reparabel?
Heb jij hier ervaring mee?

Bijvoorbaat mijn dank voor uw reacties?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mijn motor verbruikt koelvloeistof 24 juli 2010 13:02 #138805

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Een lek in de pijpbundel is het begin van het einde van de koeler dit is wel ter repareren door middel van hardsolderen maar meestal is het verstandiger om een nieuwe pijpbundel te kopen

Afpersen doe je met een special apparaat maar misschien kan je het ook doen met een fietspomp dan zal je een binnenband moeten hebben voorde aansluiting en de band in twee knippen en een deel afstoppen met een plug en een slangenklem monteren de ander kan monteren op de leidingen van de koeler en deze ook vast zetten met een slangen klem en pompen maar tot dat er water uitstroom uit het gatje. (heb dit nog nooit gedaan zo maar terplekken verzonnen) :)


Mvg Fer
Laatst bewerkt: 24 juli 2010 13:02 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.116 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl