Ff alle berichten tegelijk beantwoorden:
> te stom voor woorden misschien en zeker niet lullig bedoelt; zit de beveiling of dodemansknop goed? (Je zou
> de eerste niet zijn).
Ja, ook die hebben we uit elkaar gehaald ter controle en weer in elkaar gezet. Moet goed wezen.
> Verder kan het zinvol zijn de bougies te vervangen. Op het oog goed vonken zegt nog niet dat ze dat onder
> druk ook nog goed doen. ( Oohhhh euuhh lees net dat je die vervangen hebt, goeie actie! Oude terug plaatsen
> voor de test)
Helaas; de oude heb ik ergens op de toonbank laten liggen toen ik op zoek was naar nieuwe.
> bij het schoonmaken van de carburateur de pakking verschoven, verkeerd om geplaatst??
Kan in principe niet. Maar ik zal *nog* 'ns dubbelchecken
> Vuiligheid/kool tussen de kleppen waardoor die niet meer goed sluiten: heb je compressie??
Ik weet niet hoe ik dat kan testen/meten
> Luchtfilter goed terug geplaatst?
Kan maar op 1 manier. Ik zie overigens ook niet goed hoe dat ding werkt, het is een vreemd modelletje.
> Verse benzine erin??
Yep. Oude benzine weggemikt, tank gespoeld, leeggemikt, 10 liter nieuwe erin (met 2-takt olie).
> ik heb dit probleem ook gehad, kijk eens na je compressie, deze is hoogwaarschijnlijk helemaal weg!
> ( motortje is gwn versleten )
> Ik was aan het varen, touren werden minder terwijl je vol gas had, en was het ineens over, alsof je je
> gashendel los liet.
Tsja. Het hele probleem is ontstaan toen de tank leeg ging onder het varen en ik 1 jaar oude benzine uit een jerrycan die in water had gelegen uit min of meer nood in de tank gegooid heb.
Direct daarna liep ie slecht en sloeg af bij stationair lopen. Starten ging daarna nog wel.
1 of 2 weken later, na een stuk varen van tussen de 5 en de 10 minuten nam het toerental langzaam af tot ie afsloeg. Sindsdien wil ie dus niks meer.
Motor versleten... sja, alles kan uiteraard maar waarom nou precies nou die benzine-ellende?
> is het een metalen tankje (1 van de twee?)
Yep. Losse tank van ruim 10 liter, metaal. Roestig van buiten.
> met condens daarin krijg je roest, en als die los komt door schudden verstoppen de (heel kleine)
> roestdeeltjes vervolgens de sproeier. Dat blijft terugkomen tot je een plastic tank gaat gebruiken....
Dan zou ie na opnieuw schoonmaken van de carburateur/sproeier moeten kunnen starten vanuit een plastic tankje. Dat kan ik ws. wel testen met een jerrycannetje benzine.
Maarre: zou ie om deze reden helemaal niet meer willen starten? Hij doet dus echt helemaal noppes als ik aan het startkoord trek, hij 'pakt' helemaal niet, hoe vaak ik ook sjor.
ps. vandaag wel weer lekker zonder motor gevaren. Alleen de haven uit was lastig: pal tegenwind, hele smalle lange havenuitgang, dus zonder sleepie kon ik helaas niet