koko schrijft:Het afstellen van een carburateur gebeurt in gebieden.
het effect van stellen van de stationiar sproeier merk je van 0 tot 1/4
het effect van de naald en naaldsproeier 1/4 tot 3/4
het effect van de hoofdsproeier van 3/4 tot vol gas.
De afschuining van de gasschuif doet ook iets, maar ben de details even kwijt.
Helaas gaat het hele verhaal voor de cabarateur van de Mercury 8 PK niet op.
geen naaldsproeier, geen regelbare sproeiers en geen schuine gasschuif.
Hoe het wel werkt:
vaste hoofdsproeier, vaste stationair sproeier en een gas klep.
stationair wordt bepaalt door de ontsteking, op de carburateur is hier geen instelling voor.
bij het omhoog gaan van de toeren zal de ontsteking als eerste vervroegd worden, op de carburateur gebeurd helemaal nog niets.
Vanaf ca 1100 / 1200 toeren gaat met de ontstekingsvervroeging de carburateur wat doen, de gasklep wordt nu meegenomen door de ontsteking.
Bij oplopend toerental gaat de ontstekingsvervroeging steeds verder en neemt de gasklep mee,totdat ze beide maximaal staan.
Dat was de werking van een buitenboordmotor carburateur, wat anders is dan een bromfiets carburateur.
Nu het afstellen van het brandstoflucht mengsel:
Draai het schroefje met veertje aan de voorkant van de carburateur geheel in, doe dit zonder kracht en zodra deze niet verder wil stoppen, nu 1 1/2 slag uitdraaien.
Het eenvoudigst is het afregelen door de boot aan de kant te laten liggen en de motor warm te laten draaien, vervolgens in vooruit op ca 1/2 gas het stel schroefje 1/8 slag uitdraaien en luisteren hoe de motor hierop reageert, door terug te gaan naar stationair en langzaam het gas opendraaien naar 3/4 en weer terug dit moet vloeiend gaan.
Dit herhaal je door stelschroef weer 1/8 uit te draaien op dezelfde manier als hierboven, totdat de motor gaat inhouden bij vanaf stationair naar 3/4 gas op dit punt is het mengsel te rijk. Draai nu de stel schroef 1/8 slag in en controleer of de motor het, bij gas geven mooi op pakt.
Het kan ook anders maar dit is voor een minder geoefend oor eenvoudiger.
Verder heeft deze motor geen koppakking zoals men zou verwachten, de pakking die op het koelwaterdeksel ( geen cilinderkop) zit is tweezijdig water. water lekkage is dus langs deze manier niet mogelijk.