Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Mercury 8PK 2-takt buitenboordmotor probleem

Mercury 8PK 2-takt buitenboordmotor probleem 28 juli 2010 20:30 #139450

Fout:
Motor start moeilijk of soms helemaal niet.
Als hij loopt dan lijkt het net of hij soms op 1 cilinder loopt en hij rookt verschrikkelijk.

Ik heb de carburateur reeds schoongemaakt, afgesteld en de bougies vervangen, helaas zonder resultaat.

Ik vermoed zomaar dat het probleem niet door de ontsteking komt maar door een lekker koppakking waardoor er koelwater in de cilinder terecht komt.

Het gaat om de onderstaande motor:
Merk: Mercury
Model: 1008201N
Aantal PK's: 8PK
Aantal cilinders: 2
Bouwjaar: 1996

Foto's van soortgelijke buitenboordmotor:





Heb wel een via internet een werkplaatshandboek kunnen bemachtigen maar alle weerstandswaarden van de spoelen/bobine's kloppen niet met hetgene wat ik gemeten heb dus ik vermoed dat dit werkplaatshandboek niet voor mijn motor bestemd is.

Deze onderstaande waardes staan in het werkplaatshandboek wat ik heb:



De gemeten waardes (multimeter):



Kan iemand mij helpen aan werkplaatshandboek voor deze motor in PDF-formaat en heeft iemand nog tips of kan iemand mij vertellen wat mogelijk de oorzaak is van het probleem?

Alvast bedankt!!

Met vriendelijke groeten,

Jeroen
Laatst bewerkt: 28 juli 2010 20:41 door jeroen1978.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mercury 8PK 2-takt buitenboordmotor probleem 28 juli 2010 21:30 #139459

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27647
jeroen1978 schrijft:
Fout:
Motor start moeilijk of soms helemaal niet.
Als hij loopt dan lijkt het net of hij soms op 1 cilinder loopt en hij rookt verschrikkelijk.

Ik heb de carburateur reeds schoongemaakt, afgesteld en de bougies vervangen, helaas zonder resultaat.

Ik vermoed zomaar dat het probleem niet door de ontsteking komt maar door een lekker koppakking waardoor er koelwater in de cilinder terecht komt.

Het zal mij benieuwen wat de oorzaak is.
Dat op 1 cilinder lopen komt me bekend voor. Ik heb jaren een Mercury 9.9 Saildrive gehad. Dat is in wezen hetzelfde motorblok, maar met een andere compressieverhouding.
Die motor had ook vaak startproblemen liep ook met enige regelmaat op 1 cilinder. Soms deed ie het weer een tijdje redelijk, maar altijd keerde het probleem weer terug.
De ontsteking is electronisch en bestaat uit een solidstate blokje, dat niet te repareren is. Als het kapot is moet het worden vervangen. Ten lange leste is dat ook gebeurd en dat loste het probleem op.
Kostte wel een paar honderd euro. Maar dan heb je ook wat.

Bij een lekke koppakking slaat er vaak een bougie door. Het probleem wordt dan soms tijdelijk verholpen door een nieuwe bougie te monteren

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mercury 8PK 2-takt buitenboordmotor probleem 29 juli 2010 08:14 #139473

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Hoi, ik denk te weten waar het probleem zit, ik heb nl hetzelfde gehad.
Ik het choke systeem zit een prime pump, deze kan je herkennen aan het blauwe uitstekende pinnetje bovenop de carberateur.
Als je de choke hendel uittrekt word deze door een hefboom ingeduwd.

Inwendig drukt deze pin een kogeltje weg waardoor meer benzine naar de cylinder word gevoerd, mengsel word dan rijker.
Nu gebeurd het bij deze types vaak dat het kogeltje IN HET VEERTJE onder de kogel word gedrukt, hierdoor staat de motor permanent te choken!!

rechtsonder de carb (onder blauwe pinnetje) zit een messing kapje, deze lossen en veertje en kogeltje komen er uit.

Ik heb het opgelost door een iets groter kogeltje te gebruiken uit een klein kogellagertje, deze word niet meer in de veer gedrukt.

Kijk hier maar eens naar, komt vaak voor bij deze Mercury`s

www.boats.net/images/diagrams/.../MERMAR/13286/19.png

(zie nr 16 in de afbeelding, dit kogeltje)

Als je twijfelt of hij op 2 cylinders loopt dan 1 voor 1 de bougiekabels los laten, of gewoon bougies er uit en tegen de massa laten vonken.
Laatst bewerkt: 29 juli 2010 08:34 door Lis-jolle.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mercury 8PK 2-takt buitenboordmotor probleem 29 juli 2010 21:38 #139547

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Het zal mij benieuwen wat de oorzaak is.
Dat op 1 cilinder lopen komt me bekend voor. Ik heb jaren een Mercury 9.9 Saildrive gehad. Dat is in wezen hetzelfde motorblok, maar met een andere compressieverhouding.
Die motor had ook vaak startproblemen liep ook met enige regelmaat op 1 cilinder. Soms deed ie het weer een tijdje redelijk, maar altijd keerde het probleem weer terug.
De ontsteking is electronisch en bestaat uit een solidstate blokje, dat niet te repareren is. Als het kapot is moet het worden vervangen. Ten lange leste is dat ook gebeurd en dat loste het probleem op.
Kostte wel een paar honderd euro. Maar dan heb je ook wat.

Bij een lekke koppakking slaat er vaak een bougie door. Het probleem wordt dan soms tijdelijk verholpen door een nieuwe bougie te monteren

--
stegman[/quote]

Probleem van stegman heb ik eerder ook gehad, dan loopt de motor echt nog maar op 1 cylinder, in dat geval kan de CDI defekt zijn.
Imitatie CDI kost 150 euro, loopt die van mij nu ook op.
Belave dat kan er een bobine defekt zijn (omwisselen en kijken of probleem verplaatst.
In het meest ongunstige geval kan de stator problemen geven, deze gaat vrijwel nooit kapot.
De trigger werkt voor beide cylinders, dus die is zowiezo niet.

Het kogel en veertje wat ik eerder aangaf zie je in de bijlage op nr 16, het gaat het kleine veertje onder afgdekkapje 16A.
Laatst bewerkt: 29 juli 2010 21:42 door Lis-jolle.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mercury 8PK 2-takt buitenboordmotor probleem 31 juli 2010 09:04 #139680

Bedankt voor jullie reacties.

Dat van dat kogeltje wat in het veertje zit is een goeie.
Had de carburateur al uit elkaar gehad en toen zat het kogeltje NIET in het veertje, ga ik voor de zekerheid nog een keer controleren.

Had het er eigenlijk meteen erbij moeten vermelden maar beide bougies vonken dus het electronische gedeelte zal wel goed zijn, hoewel ik de vonk niet echt felblauw vond.

Dat de motor volgens mijn beschrijving soms "op 1 cilinder loopt" betekent niet dat dat ook zo is.

Heb zelf ooit een 20PK Yamaha gehad waarvan de carburateur niet goed stond afgesteld.
Op het ene moment loopt de motor stationair prima en het andere moment krijgt hij even een terugslag en daarna loopt hij weer goed.
Na afstellen van de carburateur was het weer goed.

Zal bij deze motor geen afstelling van de carburateur zijn want de motor loopt echt beroerd, stelschroef kan nooit uit zichzelf zo erg verlopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mercury 8PK 2-takt buitenboordmotor probleem 31 juli 2010 13:43 #139694

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Je kan ook de pech hebben dat de onderste kering (aansluiting krukas op aandrijfas) lek is, dan zuigt de motor valse lucht naar de onderste cylinder en moet je de choke gebruiken om de motor op gang te houden.
Flink sleutelkarwei,je blok moet dan van de staart af.
De keering is 2 tientjes.
Laatst bewerkt: 31 juli 2010 13:44 door Lis-jolle.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mercury 8PK 2-takt buitenboordmotor probleem 13 sept 2010 22:57 #148743

Het probleem is bijna opgelost.

Het eerste wat mij opviel toen ik de motor voor de allereerste keer bekeek was dat de vonk erg matig was.
Heb in het begin alle weerstandswaardes gemeten en deze weken, op 1 na, allemaal af van hetgene wat er in het werkplaatshandboek stond.

Op het laatst startte de motor helemaal niet meer en was het vonkje bijna helemaal verdwenen.
Heb toen nog 1 keer alle weerstandswaardes gemeten en heb geconstateerd dat de weerstandswaarde van 1 van de wikkelingen van de stator ineens verlaagd was van 1350 Ohm (dat is al veeeel te laag) naar +/- 1000 Ohm en dat kan natuurlijk niet zomaar.

Heb de stator vervangen door een gebruikt exemplaar en de vonk was weer prima, de motor startte ook weer goed en rookte ook niet zo erg meer.

Heb op dit moment nog 1 probleempje welke er al in zat voordat de stator stuk ging.
De motor ploft af en toe en dit komt vooral voor als je vanuit volgas je gas terugneemt.

Heb de carburateur zo afgesteld dat het toerental op zijn hoogst was en de motor het soepelste liep (= de beste verbranding??).
Heb daarna nog wel wat met die stelschroef zitten spelen maar dat maakte niet zoveel uit.

Ik vermoed dat er nog iets met het ontstekingstijdstip aan de hand is.
Dus moet even kijken waar ik zo'n stroboscooplamp vandaan kan toveren en dan zal ik het wel even controleren.
Volgens het werkplaatshandboek moet de voorontsteking bij stationair 8 graden BTDC zijn en bij volgas 36 graden BTDC.

Ik houd jullie op de hoogte, misschien dat iemand anders ook wat aan deze informatie heeft.
Laatst bewerkt: 13 sept 2010 22:58 door jeroen1978.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mercury 8PK 2-takt buitenboordmotor probleem 15 sept 2010 21:14 #149349

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15791
Het ploffen bij gas terug kan inderdaad onstekingstijdstip zijn, maar waarschijnlijker is het dat je carburateur iets te rijk staat afgesteld.

Het afstellen van een carburateur gebeurt in gebieden.
het effect van stellen van de stationiar sproeier merk je van 0 tot 1/4
het effect van de naald en naaldsproeier 1/4 tot 3/4
het effect van de hoofdsproeier van 3/4 tot vol gas.
De afschuining van de gasschuif doet ook iets, maar ben de details even kwijt.

Afstellen stationair gebied doe je meestal door zo laag mogelijk in toeren te zetten, dan het luchtmengsel(sproeier) te stellen tot het toerental weer omhoog gaat, dan nog eens omlaag stellen, weer het luchtmengsel afregelen, net zolang tot het niet meer beter wordt.
Controleren door eens kort flink gas te geven. De motor moet dan soepel oppakken en mag zich niet verslikken (te weinig zuurstof in stationair gebied.
Daarna is het verstandig de motor in toeren zo af te stellen dat hij soepel loopt. Een laag toerental is wel heel stoer van de monteur, maar niet zo goed voor de krukaslagers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mercury 8PK 2-takt buitenboordmotor probleem 15 sept 2010 22:09 #149357

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
koko schrijft:
Het afstellen van een carburateur gebeurt in gebieden.
het effect van stellen van de stationiar sproeier merk je van 0 tot 1/4
het effect van de naald en naaldsproeier 1/4 tot 3/4
het effect van de hoofdsproeier van 3/4 tot vol gas.
De afschuining van de gasschuif doet ook iets, maar ben de details even kwijt.

Helaas gaat het hele verhaal voor de cabarateur van de Mercury 8 PK niet op.

geen naaldsproeier, geen regelbare sproeiers en geen schuine gasschuif.


Hoe het wel werkt:

vaste hoofdsproeier, vaste stationair sproeier en een gas klep.


stationair wordt bepaalt door de ontsteking, op de carburateur is hier geen instelling voor.
bij het omhoog gaan van de toeren zal de ontsteking als eerste vervroegd worden, op de carburateur gebeurd helemaal nog niets.
Vanaf ca 1100 / 1200 toeren gaat met de ontstekingsvervroeging de carburateur wat doen, de gasklep wordt nu meegenomen door de ontsteking.
Bij oplopend toerental gaat de ontstekingsvervroeging steeds verder en neemt de gasklep mee,totdat ze beide maximaal staan.


Dat was de werking van een buitenboordmotor carburateur, wat anders is dan een bromfiets carburateur.

Nu het afstellen van het brandstoflucht mengsel:

Draai het schroefje met veertje aan de voorkant van de carburateur geheel in, doe dit zonder kracht en zodra deze niet verder wil stoppen, nu 1 1/2 slag uitdraaien.

Het eenvoudigst is het afregelen door de boot aan de kant te laten liggen en de motor warm te laten draaien, vervolgens in vooruit op ca 1/2 gas het stel schroefje 1/8 slag uitdraaien en luisteren hoe de motor hierop reageert, door terug te gaan naar stationair en langzaam het gas opendraaien naar 3/4 en weer terug dit moet vloeiend gaan.
Dit herhaal je door stelschroef weer 1/8 uit te draaien op dezelfde manier als hierboven, totdat de motor gaat inhouden bij vanaf stationair naar 3/4 gas op dit punt is het mengsel te rijk. Draai nu de stel schroef 1/8 slag in en controleer of de motor het, bij gas geven mooi op pakt.

Het kan ook anders maar dit is voor een minder geoefend oor eenvoudiger.

Verder heeft deze motor geen koppakking zoals men zou verwachten, de pakking die op het koelwaterdeksel ( geen cilinderkop) zit is tweezijdig water. water lekkage is dus langs deze manier niet mogelijk.
Laatst bewerkt: 15 sept 2010 22:10 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.118 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl