Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: start "problemen" YANMAR 1GM10

Re:start 29 aug 2010 17:49 #145590

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Beste fer,

Ik zie dat je online bent dus misschien heb ik geluk.
De startmotor van mijn 1gm10 is een 85u van hitachi 128170-77010 s114-303 (je kan nooit volledig genoeg zijn)
Wel nu net na het eten maar even geprobeerd de boel te demonteren.
De achterkap zit vast met twee lange bouten aan het huis waarmee tevens het geheel bij elkaar wordt gehouden. Tevens zitten er twee korte schroeven in welke naar mijn mening bevestigd zijn met het deel waar de koolborstels op zitten gemonteerd.
Na deze vier te hebben verwijderd krijg ik echter de achterkant echter maar een centimeter of twee naar achteren. Nu zit er op de achterkap ook nog een zogeheten dustcover deze zit echter niet vast middels boutjes. Ik heb het gevoel dat ik deze dustcover eerst moet verwijderen voor ik de achterkap kan demonteren.
Klopt dit en zo ja hoe moet ik hem demonteren.

Alvast dank,

Geert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 29 aug 2010 18:09 #145595

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Achter deze dustcover zit het lager deze zit klem op het anker en vast aan het huis wat je wilt weg nemen.

Nu wet ik bij Bosch motoren kan je door twee kleine boutjes lost te draaien de dustcover verwijder en het lager los tikken van het anker.

Als dit kapje verwijder is dan met een pennetje dat kleiner is dan het anker het anker van het lager tikken je moet dan wel even de kap optillen en een ander persoon dan even het anker van het huis tikken of je vult de ruime tussen het huis en de kap op met bv twee stukjes hout of zo.( zo gaat het met Bosch motoren)


Wees voorzichtig met het loshalen gebruikt techniek krachtent om de boel los te halen

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 29 aug 2010 20:39 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 29 aug 2010 18:27 #145600

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Zal bij deze even een paar fotos plaatsen:

startmotor in zijn natuurlijke habitat:


Startmotor thuis op werkbankje:



explodedview uit service manual 1gm10:



Op de tweede foto is de dustcover goed te zien.
Hoe deze te verwijderen?
Laatst bewerkt: 29 aug 2010 18:31 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 29 aug 2010 20:48 #145652

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De dust cover zou je met een schroevendraaier eraf kunnen wippen maar belangerijker is overigens dat je nog wel de twee bouten loshalen die de koolborstelhouder vast houden aan de schaal.

Ik ga er van uit als je de bouten van de koolborstelhouder los heb gehaald de boe wel los komt

Merk even alles met een stift voordat je iets los haalt zo weet je zeker dat je het ook weer goed in elkaar zet

Ga wederom voorzichtig te werk.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 01 sept 2010 03:13 #146056

Hallo Geert,

Wij hebben ook een 1 GM 10 en hetzelfde "probleem".
Dit nagevraagd bij 2 dieselmonteurs. Die vertelde dat het normaal is dat je soms een keer of 3 moet drukken. Dit zou komen omdat de motor tegen zijn compressiedruk aan staat en dan niet niet genoeg kracht heeft om rond te gaan. Na een keer of 3 drukken op de knop zal hij door zijn compressie schieten en starten.
Ik heb de proef op de som genomen, elke keer als de motor na 1 keer niet startte, heb ik een draai aan de v snaar gegeven, zodat de motor een grotere aanloop had. Elke keer startte de motor direct.
Ik weet natuurlijk niet of het probleem bij jou plotseling is opgetreden?
Ik heb de boot nu een jaar en weet niet beter

Misschien heb je wat aan mijn bevindingen.
Misschien zijn er specialisten die dit kunnen bevestigen?

Ben benieuwd hoe het gaat aflopen bij jou

gr J.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 01 sept 2010 05:13 #146057

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Heb de boot incl. Motor reeds 3 jaar en nog nooit vaker dan een keer hoeven drukken. De "gereviseerde" startmotor ga ik aankomend weekeinde inbouwen. Daarna zal ik me weer melden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 01 sept 2010 08:12 #146074

  • Etap
  • Etap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 116
Beste J,

Ik geloof helemaal niets van dit verhaal. Ik heb ook een 1gm10 en deze heeft altijd in 1 keer gestart en al vele jaren. De laatste maand hetzelfde verschijnsel dat je soms 2 keer moet starten. De 1e keer draait de startmotor dan niet. Ben van plan om deze winter de startmotor te laten reviseren; lijkt me de juiste oplossing.

Groet,
Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 01 sept 2010 10:32 #146096

Hallo Hans en Groom

Dat hebben ze mij verteld, vandaar dat ik me er niet druk over heb gemaakt.
Maar als het "probleem" op te lossen is,ga ik komende winterperiode direct aan het sleutelen

gr J
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 01 sept 2010 10:55 #146102

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Inderdaad onzin maar dit is wel een probleem (monteur die niet meer leren om na te denken maar allen kunnen vervangen)

Het valt overigens wel op dat Yanmar wel meer startmotor problemen heb dan ander merken

Zoal mij opa altijd zij ook een startmotor heet liefde nodig dus om de paar jaar even schoon maken en wat ook zeer belangrijk is zijn de contacten van de accu, contactslot, drukknop en,enz schoonmaken en controleren op inbranding en corrosie.

Ik hen een beschrijving gemaakt hoe je zelf de startmotor kunt onderhouden deze is op het forum te downloaden, ik ben bezig om deze toch nog wat te verbeteren omdat ik toch steeds meer startmotoren problemen leest dus hou het topic bibliotheek in de gaten want daar zal ik posten als hij klaar is.

Overigen als je steeds meerder keren moet drukken op een drukknop kan het zijn dat de drukknop niet meer goed werkt deze zal gecorrodeerd kunnen zijn.

Een druk drukknop is makkelijk te vervangen en kost niet veel.

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 01 sept 2010 10:56 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 01 sept 2010 11:02 #146104

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Ik had me door een yanmar monteur laten vertellen dat ik een seconde of 15 moest voorgloeien. Vaak de klik zonder draaien gehoord.

De laatste tijd druk ik direct de startknop in en dan start ie meteen....

Het lijkt er op dat het geheel met gloeien (doet ie dat eigenlijk wel???) veel spanning verliest en dan dus minder oempf heeft om de boel rond te krijgen.

Weet iemand daar meer van?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 01 sept 2010 11:13 #146105

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
De GM-serie heeft geen gloeistiften zover ik weet en kan niet voorgloeien... Mooie monteur dan. Of is dit bij de 1-clinder anders dan bij de rest van de familie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 01 sept 2010 11:17 #146106

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Tja voorgloeien kost prik maar als dit zo veel is dat je startmotor niet meer voldoen prik heb om goed rond te lopen zou ik een naar de accu capaciteit kijken misschien is deze te laag of is de accu oud.

Begrijp ik het nu goed je gloeit niet meer voor en de motor loot wel in en keer?

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 01 sept 2010 11:18 #146108

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Philip schrijft:
De GM-serie heeft geen gloeistiften zover ik weet en kan niet voorgloeien... Mooie monteur dan. Of is dit bij de 1-clinder anders dan bij de rest van de familie?


Je heb altijd een zwart schaap in de familie :laugh:

De Yanmar GM is en direct in gepoten brandstof motor deze hoeft je niet voor te gloeien maar moge het kouder worden dan zit er wel een koude startknop op de brandstofpomp.

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 01 sept 2010 11:26 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 01 sept 2010 15:10 #146149

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3986
Fer,
Bij mijn Yanmar 2GM20 zit er geen koude startknop of voorziening om met lage temperaturen te starten.
Er zijn geen gloeistiften
Deze motor moet je even door starten met de brandstof handel 3/4 open.
Hoest die even een zwarte rook pluim en draaien maar.
Heb je nog tips dan hoor ik het graag.
groet jaap
Laatst bewerkt: 01 sept 2010 18:50 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 01 sept 2010 15:38 #146154

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Nou, dan kan ik dus op deze manier blijven starten... Scheelt weer. Heb trouwens een tweecylinder.

Ik denk dat ik langzaamaan niet meer goed wist hoe het hoorde. Kon op een gegeven moment helemaal niet meer starten en dat bleek aan gebrek aan klepspeling te liggen. Na het stellen (300 uur te laat) ben ik "met gloeien" blijven starten.

Accu is 3 jaar oud en laat zich heel goed volladen. Het is alleen een speciale maat, kan er niet zomaar een zwaardere voor in de plaats zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 01 sept 2010 17:53 #146187

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3399
[[/quote]
De Yanmar GM is en direct ingespoten brandstof motor deze hoeft je niet voor te gloeien maar moge het kouder worden dan zit er wel een koude startknop op de brandstofpomp.
Mvg Fer[/quote]
Voorgloeien is bij deze motorem zowiezo onmogelijk omdat die voorziening er simpelweg niet op zit en een koude startknop zit er ook niet op!
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 02 sept 2010 09:52 #146317

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Dat schreef ik toch ook Zeekraal maar misschien was ik het niet duidelijk genoeg. :blush:

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 02 sept 2010 10:16 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 02 sept 2010 10:15 #146322

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
dehler schrijft:
Fer,
Bij mijn Yanmar 2GM20 zit er geen koude startknop of voorziening om met lage temperaturen te starten.
Er zijn geen gloeistiften
Deze motor moet je even door starten met de brandstof handel 3/4 open.
Hoest die even een zwarte rook pluim en draaien maar.
Heb je nog tips dan hoor ik het graag.
groet jaap


Niets mis mee als je wel een koudestartknop op had gehad was de rookpluim nog erger geweest, de reden dat er een zwarte pluim uit de uitlaat komt is omdat er meer brandstof dan lucht word verbrand en dit is nu net de bedoeling. :)


Wat is een koudestar?

Je hebt een maximale inspuithoeveelheid van de brandstofpomp, tijdens gewoon varen, en je hebt een zgn. koudstart hoeveelheid die nog 50% of 80% meer is dan wat je motor bij maximaal vermogen mag inspuiten.
Dat mag alleen een paar seconden gebruikt worden bij een koude start, om je motor sneller te laten aanslaan (zeg maar een choke).
Met dat knopje wordt die extra brandstof tijdelijk vrijgegeven (de begrenzing van de brandstofregelstang wordt tijdelijk opgeschoven) en zodra je motor aanslaat grijpt de regulateur in en neemt brandstof terug. Daarna springt automatisch de aanslag weer terug op de normale 100% stand en je motor kan niet meer per ongeluk veel meer vermogen gaan leveren.

Gebruik die koudstartknop alleen bij lage temperaturen en als je merkt dat de motor anders echt slecht aanslaat.

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 02 sept 2010 10:16 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 02 sept 2010 10:38 #146327

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
heesterman schrijft:
Nou, dan kan ik dus op deze manier blijven starten... Scheelt weer. Heb trouwens een tweecylinder.

Ik denk dat ik langzaamaan niet meer goed wist hoe het hoorde. Kon op een gegeven moment helemaal niet meer starten en dat bleek aan gebrek aan klepspeling te liggen. Na het stellen (300 uur te laat) ben ik "met gloeien" blijven starten.

Accu is 3 jaar oud en laat zich heel goed volladen. Het is alleen een speciale maat, kan er niet zomaar een zwaardere voor in de plaats zetten.


Maar de startmotor wil af en toe niet aangrijpen gegrijp ik uit je verhaal en dit is nog steeds zo.

Het kunnen een paar dingen zijn oa te dunnen accu kabels dit ivm dat de motor soms voor zijn compressie punt staat en dan meer prik wil hebben dan er door de kabels kan worden aangevoerd dit geld ook vooroude kabels.

Startmotor vervuild, accuklemmen vervuild.

Dan nog een te kleine accu capaciteit.

Maar er kan ook een te licht startmotor zijn geplaats en ja ik hoor jullie al denken onzin waarom zo een motorfabrikant dit doen kostenbesparing en nog een kostenbesparing.

De startmotor die bij bv Yanmar wordt ingebouwd heeft net voldoende capaciteit om de boel rond te krijgen en zal ook zeker de garantie perioden en daarna nog zonder problemen draaien maar ook een startmotor slijt en word zwakken en zal dan problemen geven., merken zoals VW en vroeger DAF en Perkins die hadden altijd een behoorlijke over capaciteit als het gaat om hun startmotor (Bosch en CAV startmotoren).

Verder werd vroege vooral een Bosch startmotor geplaats deze zijn duur maar zeerbetrouwbaar nu zie je vanwege kostenbesparing dat er een merk ombekent in zit die toch iets minder van kwaliteit is.

Het valt mijn wel op dat vooral Yanmar dit probleem heb ik zou graag willen weten wie een Yanmar heeft met dit uivel en wel merk startmotor als het kan zelf met het type.

Ik wil met deze informatie naar Yanmar Nederland en een kijken wat zij hier van weten.
Zal wel ontkent worden net zoals bij Vetus maar het probleem werd wel opgelost
Misschien komen ze met tips

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 02 sept 2010 11:05 #146331

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Zie voor type startmotor op yanmar mijn bericht van 28-8 rond de klok van 20:00.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 02 sept 2010 12:09 #146348

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3399
fer schrijft:
Dat schreef ik toch ook Zeekraal maar misschien was ik het niet duidelijk genoeg. :blush:

Mvg Fer

Was bedoeld als aanvulling op je post van gisteren 13.18. Zoals ik die gelezen heb kwam je opmerking over de aanwezigheid van een koudstartknop over als een veronderstelling terwijl ik er zeker van was dat die voorziening er niet opzit. De handleiding geeft ingeval van koude start het advies te starten met volgas en zonder compressie. Is het vliegwiel op toeren dan de decompressiehandel dicht zetten en zodra de motor loopt terug te gaan naar halfgas.
Groet, Leo
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 02 sept 2010 12:11 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 02 sept 2010 13:25 #146375

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Uhmm ik volg het even niet meer ik dacht dan jij bedoelde dat je geen gloei kaarsen op die motor had maar wel en koude start dit is een aparte knop op de brandstofpomp.

Maak ook niet uit ik haal denk ik even de topci door elkaar en ik lees zeker niet alles terug want dan ben ik echt hele dag acht me schermpje :laugh:

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 02 sept 2010 17:12 #146434

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3399
Geen punt!

Het verhaal gaat verder.
Een half uur geleden kwam zoonlief even binnenwandelen. Die had vorig jaar ook last van het "tikprobleem". Heb hem uiteraard direct gevraagd of hij er nog last van had. En inderdaad. Het was vanaf het moment dat ik me ermee heb bemoeid een hele tijd weg en nu de laatste keren plotseling weer terug.
Het lijkt mij dus een goed idee van jou al die klachten eens te inventariseren en er de importeur (of waar je dan ook moet zijn) mee te confronteren. Of ze het zullen ontkennen weet ik niet maar dan kan ik ze in ieder geval de naam geven van een van hun dealers de het probleem wel kent (en erkent).
Groet, Leo.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 02 sept 2010 17:13 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 03 sept 2010 09:44 #146567

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Zou je het merk en type startmotor kunnen doorgeven en de leeftijd is erg belangrijk hang niet op een jaar hoor.

Ik heb dit in het verleden vaker gedaan met ander problemen en werd ontkend maar wel opgelost het ontkend heeft met reputatie te maken.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 03 sept 2010 15:55 #146638

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Nieuwe koolborstels nieuw startrelay (dit was het eigenlijke probleem) boel net weer in elkaar gezet en lopen als de brandweer. Lekker gevoel.




Let op: foto is klikbaar, zit een filmpje achter
Laatst bewerkt: 03 sept 2010 22:07 door Delphi32. Reden: Plaatje/filmpje gefixt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.277 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl