Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: start "problemen" YANMAR 1GM10

Re:start 03 sept 2010 18:44 #146662

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Heel mooi een slecht werk de startmotor komt vaak door versleten kool borstels dit hangt dan ook samen met vervuiling want een koolborstel slijt en word stof.

Het startrelay is in mijn beschrijving “ook startmotoren hebben ook onderhoud nodig” wat onderbelicht hier komt verandering in.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 07 sept 2010 15:07 #147259

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
groom schrijft:
Nieuwe koolborstels nieuw startrelay (dit was het eigenlijke probleem) boel net weer in elkaar gezet en lopen als de brandweer. Lekker gevoel.
Ik ben best benieuwd of het nu inderdaad ingebrande kontakten waren of was er toch/ook nog iets anders mis met het relays?
Grt, Leo.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 08 sept 2010 06:00 #147385

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15791
zeekraal schrijft:
groom schrijft:
Nieuwe koolborstels nieuw startrelay (dit was het eigenlijke probleem) boel net weer in elkaar gezet en lopen als de brandweer. Lekker gevoel.
Ik ben best benieuwd of het nu inderdaad ingebrande kontakten waren of was er toch/ook nog iets anders mis met het relays?
Grt, Leo.

Ik heb nog niet gezocht hoor, maar waar zit het start relay ongeveer?

Vriend van me heeft hetzelfde probleem, ook met een Yanmar. Dit zouden de eerste twee punten zijn om te kijken en ben dus blij met dit topic.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 08 sept 2010 09:13 #147418

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
Kijk even naar de foto's van Groom. Op de derde foto is het startrelais boven de startmotor zichtbaar (dat dunnere busje om het maar even heel simpel te omschrijven) Als je de startmotor los maakt zie je dat het een geheel vormt met de startmotor.

Edit: op de foto van Groom in zijn post van 3-9-2010/17.55 is het nog beter te zien.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 08 sept 2010 09:22 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 08 sept 2010 17:34 #147571

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Koko ik heb en beschrijving gemaakt met de naam” ook startmotoren hebben onderhoud nodig” de beschrijving geeft aan hoe je een startmotor uit elkaar moet halen maar ook onder anderen hoe je hem moet doormeten en nog een paar handige tips.

Deze beschrijving is te down loaden op het forum maar ik kan heb ook toe sturen moge het down loaden niet lukken

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 08 sept 2010 17:55 #147581

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Koko zou jij willen vragen wel merk en type starmotor op die Yanmar zit en ook even het type motor zelf ook even door geven

Het huismerk van Yanmar startmotoren is Hitachi dit is overigens een prima merk maar Yanmar kiest naar mijn mening een te kleine startmotor voor zijn motoren.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 08 sept 2010 18:07 #147587

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Heb , ter info, het startrelay gehaald bij de yanmar dealer Maronier te lemmer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 10 sept 2010 06:43 #148015

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15791
Thanx voor de info.

Groom, das alvast heel handig om te weten!
Fer, bedankt voor je grondige werk en adviezen. Ik zal volgende week dat even navragen en het laten weten.
Zeekraal, ook bedankt natuurlijk!
Laatst bewerkt: 10 sept 2010 06:43 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 06 jan 2011 13:56 #168990

img221.imageshack.us/img221/1125/schaltplan.jpg
img714.imageshack.us/img714/1383/cuxs.jpg

Dit aanvullende Relais heeft mijn startproblemen (Yanmar 2GM20) opgelost, nadat de wisseling van de starter en de startrelais niets opgeleverd had.

In het schema is 40A schakelvermogen voor het relais aangegeven, maar 20A is voldoende. De zekering heb ik niet ingebouwd.

Sorry, maar mijn Nederlands is niet zo goed.

Groetjes

JollyRoger
Laatst bewerkt: 06 jan 2011 14:36 door JollyRoger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 06 jan 2011 14:31 #169001

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
De start problemen bij wat oudere Yanmar komt door een slecht contact .
Dit is veel voor komend probleem!
Oorzaak kan zijn startknop, stekkers verbindingen.
De dealers lossen dit meestal op deze manier op.
Dit is het snelste en goedkope oplossing.
Ik heb dit al eens beschreven op dit forum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 07 jan 2011 19:25 #169284

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Jolly Roger je Nederlands is prima, beter dan die van mij in ieder geval maargoed ik heb een handleiding gemaakt waar instaat beschreven hoe je een startmotor uit elkaar moet halen of een deel er van (koolborstels vervangen) en hoe je een storing kan meten

Deze is via dit forum te down loaden

Yanmar heeft een probleem met zijn startmotoren deze zijn na mijn mening te ligt gekozen en dit zal op een gegeven moment problemen geven.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: start "problemen" YANMAR 1GM10 07 mrt 2011 09:31 #181167

  • popye
  • popye's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 229
Ik heb het zelfde probleem met mijn 3GM30. Vaak meerdere keren op startknop drukken. Maar ook wel 1 keer drukken voldoende om te starten.De kabelboom die aan het motorblok vast zit en via stekkerverbinding naar dashbord gaat heeft in die stekker tevens een 30 amp. zekering zitten incl.reserve.Tevens was zijn advies bij 3GM de hardheid van motorrubbers van 75 bij vervangen naar 100 te wijzigen. (Tip van yanmar monteur)
yanmarcenter.nl heeft een werkplaatsboek download PDF, zie blz.332

popye
Laatst bewerkt: 07 mrt 2011 13:08 door popye.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: start "problemen" YANMAR 1GM10 07 mrt 2011 18:08 #181308

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Het niet willen lopen van de startmotor is een Yanmar kwaal en dit zie je meestal bij motoren die met een startknop worden gestart.
Deze knop wordt meestal wat langer ingedrukt dan nodig is waardoor de startmotor te lang onder stroom staat.

Ook kom ik startknoppen tegen die niet meer fris zijn, hier bemoeilijk ik mee dat de contacten zijn beschadig en of gecorrodeerd, en niet te vergeten de stekker verbinddingen.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:start 07 mrt 2011 18:25 #181315

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Dit probleem al eerder beantwoord.
Bij diverse motoren van yanmar Is het starten een probleem.
Drukken op de startknop en er gebeurt niets of een klik.
Dit komt na jaren door slecht contact van de startknop en/of stekkers.
Als dit veel voor komt en de oorzaak niet direct gevonden word plaatst men een relais bij de startmotor.
Direct van de accu + over relais contact naar bendix.
Aangestuurd naar spoel via contactslot.
Dus de draad van bendix afhalen en op relais bevestigen nr:85
de min op Nr 86
dan blijft het contact over.
De accu aftakking + op contact 30 en de ader naar bendix op contact 87.
Nu zal de startmotor altijd reageren als je de startknop indrukt.
Ook als de overgangs weerstanden in het startcircuit oplopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: start "problemen" YANMAR 1GM10 12 mrt 2011 21:04 #182428

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Ik herken het probleem, bij mij lag het aan de bekabeling van het startpaneel naar het startrelais op de startmotor. Die liep in mijn geval via een aantal connectoren in de kabelboom. Die connectoren zijn bij oudere 1GM's van slechte kwaliteit. Ik heb vlakbij de startmotor een 30A Hella relais gemonteerd dat nu het originele startrelais aanstuurt. De startknop bedient nu via een een nieuw te leggen kabel direkt de spoel van het Hella relais (wel de verbinding van de startknop naar de startmotor onderbreken). Daarna nooit meer problemen ondervonden.
Begin niet te snel de startmotor te demonteren, dat is zelden nodig. Die wordt bij een 1GM nauwelijks belast, en gaat bijna oneindig lang mee.
Laatst bewerkt: 12 mrt 2011 21:11 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.147 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl