Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Volvo Penta MB2A/50S olie-water problemen

Volvo Penta MB2A/50S olie-water problemen 19 aug 2010 13:25 #143615

  • addens
  • addens's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Ik heb dus een sail-drive met een Volvo Penta 7,5 pk benzine motor. Er is op de een of andere manier water bij de motorolie gekomen, waardoor de motor niet meer wilde starten. Heb de smurrie eruit gezogen en vervangen door nieuwe olie. De motor draait weer, maar de olie wordt alweer grijs, en neemt toe qua volume. Koppakking? De boot ligt in het water, en mijn vraag is nu: kan ik het motorgedeelte van het staartstuk schroeven met de boot in het water? Tijdens het motoren lekt hij vanachter de motor ook nog eens ergens warm koelwater.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volvo Penta MB2A/50S olie-water problemen 19 aug 2010 21:08 #143704

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Een motor waar water of koelwater in het carter is terecht gekomen moet meerdermalen gespoeld worden het liefs met spoelolie of ander met de meeste goedkopen motorolie (Adi) met deze olie moet je meerder keren spoelen voordat er weer normale olie in gaat en dan nog moet je zeker nog twee keer de olie verversen na een paar uur te hebben gevaren.

Je moet zeker ook de olie filters meerder malen vervangen

Doe je dit allemaal niet kan je grote schade krijgen aan de lagers dit garandeer ik je

Ik heb weinig sleutel ervaring met saildrive maar je kunt er vanuit gaan dat je de motor niet zomaar weg kan nemen.
Dit omdat vaak de koeling via de sail drive gaat en deze niet is af te sluiten

Wat je even kan nakijken of de waterpomp niet lek is als er water in het carter loopt kan dit komen door dat er een water seal lek is van de waterpomp als dit het geval is zal er ook water naar buiten lekken er zit namelijk een verklikker gatje in de waterpomp


Ik kan het maar niet te vaak zeggen dat snel handelen bij jou probleem echt een nooit zaak is om schade aan de motor te voorkomen.

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 19 aug 2010 21:12 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volvo Penta MB2A/50S olie-water problemen 20 aug 2010 06:17 #143734

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Oorzaak - gevolg.

Je kunt olie blijven verversen zolang je de oorzaak niet weg hebt genomen. Haal eerst de oorzaak weg van je problem. Ik ken de motor niet, maar het best wel eens een keerring of ander kleinigheid kunnen zijn.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volvo Penta MB2A/50S olie-water problemen 20 aug 2010 07:10 #143745

  • addens
  • addens's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Dank voor de reakties.
Voor mij is het zeilen dus afgelopen, deze periode.
Wel is er een afsluiter voor het koelwater aanwezig.
Ook kan ik 2 bouten zien waarmee het motorgedeelte aan het gedeelte zit wat door de bodem gaat. De achterzijde van de motor kan ik vanwege de krap bemeten inbouw-situatie niet overzien.
Het is altijd een populaire aandrijving geweest, dus ik hoop dat iemand ervaring heeft met het reviseren van deze motor, zonder dat de boot uit het water moet.
M.i. moet het mogelijk zijn om het staart-gedeelte tijdens de reparatie ongemoeid te laten. In de Volvo penta manual kan ik dit echter niet achterhalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volvo Penta MB2A/50S olie-water problemen 20 aug 2010 20:23 #143854

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Als ik het goed heb rust de motor op motor steunen de zijn meteen de afstandbussen die er voor zorgen dat de gehele sail drive op zijn plek blijf en de manchetten zorg voor een waterdichte afsluiting, in ander worden de sail drive is zweven in het gat van de romp

Voor de motor we te nemen zal de sail drive eerst gedemonteerd moeten worden

Ik weet niet of je zelf op onderzoek uit gaat als dit niet het geval is zal ik meteen de manchetten van de sail drive laten vervangen dit moet ook om een aantal jaar vervangen worden.

En de impeller de zit in de sail drive dit onderdeel heeft een levenduur van 3 tot 5 jaar maar ze kunnen ook wel korter en iets langer mee gaan.

Dus je kunt de sail drive niet omgemoeid laten

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volvo Penta MB2A/50S olie-water problemen 21 aug 2010 19:25 #143999

  • Ronk
  • Ronk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
Deze saildrive heeft geen manchet maar een hele dikke o-ring van ca 2cm doorsnede die zich vast zet in een conisch lopend gat in de fundatie.

Als ik het me goed herinner zit het staartstuk met 4 of 6 boutjes aan de motor die vanaf de onderkant in het blokje (Honda blokje) geschroefd zitten.
Dus of een duiker huren of boot eruit als je het blok uit de boot wilt hebben.

Waarom laat je het blok niet gewoon zitten, voor een kop revisie hoefd die er niet uit of kan je er helemaal niet bij komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volvo Penta MB2A/50S olie-water problemen 22 aug 2010 12:54 #144073

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Is het de koppakking wel?

www.mb2a50s.co.uk/forum/showthread.php?tid=65

vermeldt een boel andere mogelijke oorzaken.

Verder... is de saildrive olie gescheiden van de motorolie bij dit type, of delen ze het carter? In dat laatste geval kan water in de olie ook aan de seals onderin liggen.

Tis in ieder geval een aardig museumstuk, deze inbouw-BBM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volvo Penta MB2A/50S olie-water problemen 22 aug 2010 20:27 #144162

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik gelooft niet dat het de koppakking is maar eerder een pakking, O-ring of een doorgerotte pijp of cilinder zoals web ook als schreef het is een museumstuk.

Wel zullen het wel horen als de boot op de kant staat wand sleutelen als de boot nog in het water legt kan niet goed gaan ten zij de motor niet verwijder hoeft te worden

Zoal ik in me vorig post al vermelde moeten buiten het lekkage probleem ook nog de nodig onderdelen vervangen worden zoals de impeler en de manchetten van de sail drive

Is de lekkage van warm water niet te achter halen ook niet met een looplamp en een spiegel dit is namelijk wel van belang voor een eventuele monteur, als de boot op de kant ligt is dit vaak niet meer te achter halen

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volvo Penta MB2A/50S olie-water problemen 22 aug 2010 21:50 #144189

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Als ik het boek goed begrijp (maar dat kan je in het echt veel beter zien dan op vage scans) zou het motorblok eraf moeten kunnen in het water, zolang je het carter laat zitten.

Steunen, rubber en koelwaterkraan zitten aan het carter, dus je zou zeggen dat de boel zou blijven drijven zonder motorblok. Helaas heb je daarmee amper de helft van de mogelijke bronnen van water in de olie te pakken.

Overigens kwam ik er bij een tweede duik in het boek wel achter dat motorolie en staart-olie wel degelijk gescheiden zijn. Dat scheelt weer, dan kan het probleem niet de staart zitten.

Ik vraag me trouwens wel af hoe je bij die dingen ooit de impeller kunt vervangen zonder kranen...
Laatst bewerkt: 22 aug 2010 21:54 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volvo Penta MB2A/50S olie-water problemen 23 aug 2010 20:25 #144463

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Dat is omslachtig dit omdat dit aan de achterkant van de motor moet gebeuren en de topic starter kan juist hier niet bij daar zit een kap met waar ook de lucht toevoer vandaan komt die moet worden verwijderd

Maar nu wat zou het probleem kunnen zijn!!

Even een vraag voor de topic starter het warme water komt dit bij de uitlaat demper vandaan?

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl