Etab-Eric schrijft:De 2takt verbruikt erg veel brandstof ( dik 30 liter in 4,5 uur) hij voer lang niet volluit
En de boot zoekt enorm hij kan het roer niet loslaten of hij schiet weg,
Ik ben geen bb kennen maar dus de volgende vraag.
1.Welke stand van de schroef is het effectiefst. Recht of schuin omhoog.
2.Is het zinvol een andere schroef te overwegen met een ronde kap om de schroef?
Dat verbruik lijkt mij tamelijk normaal. Een tweetakt verbruikt bij volgas ongeveer de helft van het vermogen in liters. Dat zou in dit geval neerkomen op 15 liter per uur. In 4,5 uur dus bijna 70 liter. Wat 'lang niet voluit' inhoudt weten we niet, maar die 30 liter lijken me in dit verband zo gek nog niet.
Ik sluit niet uit dat hij zuiniger uit was geweest als hij volgas had gegeven en de afstand planerend had afgelegd (ervan uitgaande dat de boot kan planeren en snelvaren op de route is toegestaan). Dan had ie misschien maar 1 uur nodig gehad tegen een verbruik van 15 liter.
De meeste snelvarende boten varen erg ineffectief bij half gas (veel golven en zog en maar net iets over de rompsnelheid), terwijl de snelheid in plane wel drie of vier keer zo hoog kan zijn.
Het lijkt mij dat de schroef niet omhoog moet worden gericht. In principe moet deze recht naar achteren blazen.
Met een schroef die omhoog blaast kom je misschien niet eens in plane. De meeste bb-motoren hebben een ondiep water stand, waarbij de schroef wel omhoog blaast, maar die gebruik je alleen als je een strandje nadert of zoiets.
Zo'n ronde kap om de schroef kan de stuureigenschappen van de boot wat verbeteren, maar zal weinig invloed hebben op het verbruik.
Overigens is dit een zeilersgroep, dus mogelijk vinden de moderators deze vraag hevig off-topic. Je zou het ook eens in nl.sport.varen kunnen proberen.
--
stegman