Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: bb verschil 2 of 4 tact

bb verschil 2 of 4 tact 07 sept 2010 14:32 #147246

Vraag:
Zit er buiten het verbuik verschil in een 2 tact of 4 tact?

maw: doet een 4 tact 10 pk meer dan een 2 tact 10 pk?(krachtiger)

in en ander draadje heb ik over een maatje van mij die een oude 2 tact 30 pk achter zijn (Speed)zeilboot heeft hangen.
Nu vraagt hij aan mij of daar verschil in zit gezien ook het grote prijsverschil.

Stel: je hebt een 30 pk 2 tact. kun je het dan net zo goed of met (bijvoorbeeld) een 15 pk 4 tact?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bb verschil 2 of 4 tact 07 sept 2010 14:49 #147250

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8049
PK's zijn in principe PK's, een eenheid voor vermogen. Het zou kunnen dat een 4-takt iets meer koppel heeft en zijn max vermogen heeft bij een lager toerental zodat het lijkt of er meer vermogen in zit. Vaak zijn 2-takt motortjes wat hoogtoeriger dan een 4-takt en hebben 4-taks weer een grotere cilinderinhoud.
Maar uiteindelijk zal het met max. vermogen wel gelijk zijn.
Laatst bewerkt: 07 sept 2010 14:51 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:bb verschil 2 of 4 tact 07 sept 2010 14:56 #147255

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
2takt (1 x ontsteking per omwenteling) verbruikt meer dan een 4takt (1 x ontsteking per 2 omwentelingen) bij hetzelfde toerental. Een 30 pk 2takt of een 15 pk 4takt blijft ten alle tijde een verschil van 15 pk wat je er ook mee doet. Als je echt die 30 pk nodig hebt zal je niet genoeg hebben aan 15 pk. Als de boot nu overpowered is zou minder vermogen wel kunnen. Het is toch een zeilboot?. Of het toereikend is hangt ook af van de boot en de eisen van de eigenaar natuurlijk.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 07 sept 2010 14:57 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:bb verschil 2 of 4 tact 07 sept 2010 15:48 #147270

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Ik vind een 4-takt BuBo wel altijd mooier lopen dan een 2-takt. Ze zijn meestal wel een stukje stiller dan een 2-takt.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:bb verschil 2 of 4 tact 07 sept 2010 15:53 #147273

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8049
Zeker, al hangt de stilte wel van het model af. Wel vind ik de 4-takt een fijner, lager geluid hebben dan de 2-takts, ook al zijn de decibels gelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:bb verschil 2 of 4 tact 07 sept 2010 16:11 #147277

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5177
2takt trekt sneller op en is meestal iets lichter. door de strengere eisen zie je steeds meer 4takt, hoewel de ontwikkelingen bij 2 takt ook niet stil staan, blijft een 4takt zuiniger. ook is de verbranding beter, en komen er geen onverbrande brandstoffen mee.
Voor een speedboot is 2takt interessanter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:bb verschil 2 of 4 tact 07 sept 2010 16:20 #147281

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3208
ik gebruik mijn motor meestal kort; wegvaren, bij een bug of sluis, en weer de haven in. Veel koude starts en maar weinig echt op temperatuur komen
Een tweetakt heeft de olie die nodig is voor de smering al bij de benzine inzitten. Ook als de motor koud is heeft ie meteen voldoende smering.
Bij een viertakt moet de smering uit de olie komen die altijd in de motor zit. Bij een koude start is de olie dik en er moet eerst druk opgebouwd worden door de oliepomp. Dat duurt niet echt heel lang, maar voor een viertakt is veel koude starts niet zo heel goed.

En pk is een pk, daar maakt het niet uit of het twee- of viertakt is. net zomin als het aantal cylinders.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:bb verschil 2 of 4 tact 07 sept 2010 19:10 #147317

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Het verbruik van een 4T is aanmerkelijk lager, in mijn beleving wel 1/3 van het gebruik van mijn vorige 2T, groot voordeel.
Tevens heb je die vieze 2T stank niet meer bij voor de wind varen.
Nadeel van de 4T is het gewicht, motor is veel zwaarder, en ik vind de motor alleen fijn lopen bij lage toeren, bij half tot volgas vind ik het een regelrechte koffiemolen.
Veel lawaai en trillingen (1 cylinder) waar mijn 2T veel mooier ``rond`` liep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.113 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl