web schrijft:True, maar dat het (veel) moeite kost, ontken je neem ik aan niet?
Het is natuurlijk altijd een kwestie van hoe je het zelf aanvoelt. Voor een motor als die ik nu heb mag het woord veel er tussenuit. Voor die Petter maar ook voor een 1GM10 vindt ik het echt een fluitje van een cent. Ik startte hem zelfs zonder de kleplichter open te zetten. De truck was de zuiger net voorbij de compressie te zetten. Dan was een volle slag net genoeg om zoveel bewegingsenergie in het vliegwiel te krijgen dat, samen met de kracht die je op de handel zet, de zuiger door de compressie kon worden gedraaid. En dan sloeg de motor ook direkt aan. Want daar zit 'm nou net ja de kneep! In het begin heb je de neiging vanuit een bepaalde angst (nu komt de klap van de compressie) minder kracht te zetten terwijl je juist dan met extra kracht moet draaien. Dat moet je zelf proefondervindelijk vast stellen. Hou er de eerste keren rekening mee dat je de zuiger niet door de compressie slaat maar dat die terug veert. Nog een keer met meer kracht net zo lang tot het lukt. Dan ben je er doorheen. En dat geldt niet alleen voor de zuiger maar ook voor jezelf.
Het enige vervelende met de Yanmar die ik nu heb is dat die linksom draaiend aangeslingerd moet worden. Op de een of andere manier kan ik rechtsom meer kracht zetten dan linksom. Ik heb ook al eens overwogen om op de aanslingeras twee tandwieltjes aan te brengen om die richting om te keren.
We willen als het om het starten van de motor gaat de absolute zekerheid dat dat altijd kan. Vandaar een startaccu. Maar ook die kan van het ene op het ander moment de geest geven. Dan is de wetenschap dat, als alles plat ligt, je altijd nog die mogelijkheid hebt een plezierige.
Ik schrijf mijn hele verhaal maar even op misschien dat anderen er nog wat aan hebben. Daar hebben we dit forum voor.
Groet, Leo