Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: compressie

compressie 20 sept 2010 15:17 #150044

  • jndg
  • jndg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Beste lezers
In mijn boot staat een farymann diesel van 20 pk. De startmotor vertoont wat kuren maar was na de bekende klap met de hamer tot nu toe altijd wel weer aan de gang te krijgen.
De motor heeft daarnaast ook de mogelijkheid tot handstart. Ik heb dat nu geprobeerd maar daarbij is het me opgevallen dat indien de decrompessiehendel niet bij staat ik op de hand de motor toch gemakkelijk door de compressie heen kan draaien. Volgens mij kan dat niet. Dus vermoed ik dat de motor geen compressie meer heeft. Is er iemand die hier het juiste antwoord op weet en een mogelijke oorzaak (en oplossing) weet? Bij voorbaat dank. Over een paar weken moet de boot eigenlijk naar de werf en daartoe is de motor wel nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:compressie 20 sept 2010 15:20 #150046

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Sluit of werkt de decompressieklep nog wel goed ?
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:compressie 20 sept 2010 15:28 #150052

  • jndg
  • jndg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Ik neem aan van wel. Zet ik de decompressie bij dan is er duidelijk geen compressie. Maar het punt is dat er ook geen compressie lijkt te zijn als die klep niet bijstaat. Dit lijkt me het geval juist omdat ik me niet voor kan stellen dat ik nu ineens 20 pk door die slag heen kan draaien op de hand. Ik heb de laatste maanden ook geen spinazie gegeteten of zo....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:compressie 20 sept 2010 15:32 #150055

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
jndg schrijft:
ik me niet voor kan stellen dat ik nu ineens 20 pk door die slag heen kan draaien op de hand.

als ie stilstaat levert die motor geen 20 pk denk ik....
Als je hem kan tegenhouden als hij loopt dan zou je wel sterk zijn.

voel je wel iets van compressie? Hoeveel cylinders? viertakt diesel neem ik aan. Dus een aantal rondjes draaien, dan voel je van elke cylinder de compressieslag. Lijkt me sterk dat van alle twe of drie tegelijk de compressie weg is....
groet
t
Laatst bewerkt: 20 sept 2010 15:32 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:compressie 20 sept 2010 15:48 #150062

  • jndg
  • jndg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Eh, nee dus geen compressie volgens mij. Met of zonder de decompressie: er is geen verschil, gaat net zo gemakkelijk. Accu's vol, tank idem, enz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:compressie 20 sept 2010 15:50 #150063

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Maar wat ik mis is: doet de motor het verder wel? Met de hand of elektrisch gestart boeit me niet, ik wil weten of ie nog zijn toertjes kan maken. En of je natuurlijk nog vermogen op de schroefas hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:compressie 20 sept 2010 15:51 #150064

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Even voor de duidelijkheid, loopt de motor of slaat deze in het geheel niet meer aan ?

@Dennis, twee zielen een gedachte ;)
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 20 sept 2010 16:19 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:compressie 20 sept 2010 15:53 #150066

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als die klep niet sluit dan werkt het gewoon als open kleplichter en heb je dus compressieverlies. Je geeft zelf al aan dat er geen verschil is. Forumlid Fer is vast van de werking op de hoogte en zal ongetwijfeld advies kunnen geven alhoewel er nu reeds goed goed meegedacht wordt.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:compressie 20 sept 2010 17:52 #150113

  • jndg
  • jndg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Of ie het doet (d32)???? En of ie loopt al slaat ie niet meer aan (ron b)? Maakt u een grapje??? Als ie niet start doet ie het niet.....dat lijkt me duidelijk.
Wat weerstand betreft is er geen verschil tussen klep open of dicht. Maar zoals al gezegd lijkt het me sterk een motor van 20 pk door die slag heen te kunnen krijgen. Dat dat nu wel kan (eerder was dat zeker niet zo) moet natuurlijk een oorzaak hebben. Maar wat?
De klep is niet stuk want dan zou er tegen de compressie in geduwd worden als ie open staat. En als de klep dicht staat ontlucht ie na te zijn gestopt met draaien. Wat normaal is. Dus aan de klep ligt het niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:compressie 20 sept 2010 18:35 #150129

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Een paar ideen


Zou mogelijk zijn

(1) Het lijkt wel of je klep lichters omhoog blijven staan.
(2) Compresie klep blijft hangen.
(3) Zuiger veren gebroken.

groet jaap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:compressie 20 sept 2010 19:09 #150135

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Even hard op denken :)

Om te beginnen kan het zeker wel de kleppen zijn als de klep strak tegen de stoter staan is dit niet goed, het zou kunnen zijn dat ze niet dicht kunnen en dan heb je compressie verlies of de klepjes zijn ingebrand waardoor ze niet goed meer afdichten.

Kleppen spelling is te meten met een voelermaat.

Loopt de motor verder goed slaat snel aan en heb je geen vermogen verlies zoal meerder mens al hebben gevraagd.

De startmotor zo je een schoon moeten maken zeker de bendex ik heb hier voor een beschrijving gemaakt deze is via dit forum te down loaden


Mvg Fer
Laatst bewerkt: 20 sept 2010 19:10 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:compressie 20 sept 2010 19:11 #150136

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
het is een 2 cylinder motor, heb ik opgezocht.
En 'met de klap met de hamer' liep hij tot voor kort gewoon?
En je meldt niet iets over schrapende ijzer-op-ijzer geluiden (zuigerveer) of ander ongerief.

Nogmaals, er wil bij mij niet in dat 2 cylinders tegelijk hun compressie verliezen (zuigerveer stuk, uitlaatklep verbrand, gat in de zuigers). Dat is té onwaarschijnlijk.

Dus zou je de compressie van ten minste 1 cylinder moeten tegenkomen bij ronddraaien op de hand.
En als dat niet zo is verdenk ik toch de kleplichter.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:compressie 20 sept 2010 19:16 #150139

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
jndg schrijft:
Of ie het doet (d32)???? En of ie loopt al slaat ie niet meer aan (ron b)? Maakt u een grapje??? Als ie niet start doet ie het niet.....dat lijkt me duidelijk.
Wat weerstand betreft is er geen verschil tussen klep open of dicht. Maar zoals al gezegd lijkt het me sterk een motor van 20 pk door die slag heen te kunnen krijgen. Dat dat nu wel kan (eerder was dat zeker niet zo) moet natuurlijk een oorzaak hebben. Maar wat?
De klep is niet stuk want dan zou er tegen de compressie in geduwd worden als ie open staat. En als de klep dicht staat ontlucht ie na te zijn gestopt met draaien. Wat normaal is. Dus aan de klep ligt het niet.

Ik neem aan dat je hiermee op geheel "eigen-wijze" probeert aan te geven dat hij het niet meer doet.
Geen compressie met of zonder geactiveerde kleplichter.
De opties 1 en 2 van jaap lijken me het onderzoeken waard.
En nee al eet jij een bak spinazie ook dan druk/draai jij niet door de compressie van een goede kleine diesel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:compressie 20 sept 2010 19:18 #150141

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
groom schrijft:
En nee al eet jij een bak spinazie ook dan druk/draai jij niet door de compressie van een goede kleine diesel.

da's niet zeker....
als je maar langzaam genoeg draait lekt er altijd wel wat compressie weg....
ik kan mijn VP2030 (3 cyl 29 pk) vanaf nieuw heel geduldig wel rond krijgen!
(heb wel vanavond spinazie gegeten)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:compressie 20 sept 2010 19:24 #150149

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
(heb wel vanavond spinazie gegeten)
Je hebt er altijd van de echte mannen bij ;)
Maar als meneer geen verschil voelt dan zijn in mijn ogen de twee opties van Jaap het onderzoeken waard.
en p.s. als je hem wilt aanslingeren ga je niet heeeeeeel laaaaaaaaangzaaaaaaaaaaaam draaaaaaaaaaien............. ;)
(hij wil namelijk niet zeilen naar de werf)
Laatst bewerkt: 20 sept 2010 19:28 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:compressie 20 sept 2010 19:34 #150153

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Of ie het doet (d32)???? En of ie loopt al slaat ie niet meer aan (ron b)? Maakt u een grapje??? Als ie niet start doet ie het niet.....dat lijkt me duidelijk.

Lijkt me een hele normale vraag, maar goed :S .
Dit is een klein beetje mijn vakgebied, maar nu ben ik even niet meer mee :angry: .

Veel succes met je torretje zou ik zeggen :side: .
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:compressie 20 sept 2010 19:37 #150154

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Clapolavoro de klap met de hamer goed voor de startmotor tenminste zo begrijp ik het verder heb ik niets over het type motor gelezen dus kan niet even de manual er bij pakken zoals jij heb gedaan. (zie ik het motor type over het hooft?)

Als de kleppen niet goed afdichten doordat ze niet goed meer zijn afgesteld of dat de kleppenlichters inrichting niet goed werk is het reustaat verbranden kleppen en dus geen compressie

Maar in twee cilinder geen compressie is onwaarschijnlijk maar toch niet is onmogelijk, geloof me ik heb vreemdere dingen gezien.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:compressie 20 sept 2010 20:21 #150176

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Diverse malen bij een 2 cilinder Yanmar geprobeerd om deze aan te slingeren.
Compressie is behoorlijk hoog.
Op deze motoren bevinden zich relatief lichte vliegwielen cq starter kransen.
Hier door zijn ze moeilijk aan te slingeren.
De klep lichters kan je omhoog zetten maar gaan na 1 torn dicht.
Dan kan je spinazie gegeten hebben (Capolavoro) :cheer: maar of je tegen een stalen wand aan knalt.
O ja als met de hand aanslingerd vergeet dan niet dat je duim naast je vingers op de handgreep liggen.
Doe je dit niet en de motor slaat terug breek je dus de duim!
groet jaap
Laatst bewerkt: 20 sept 2010 20:22 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:compressie 20 sept 2010 21:17 #150191

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Wat is het doel van deze vraag? Zodat je nog langer door kan zonder een al heel lang kapotte startmotor te vervangen of repareren? Ben je goed geworden in op zeil aanleggen, of vertrouw je erop dat men je wel komt helpen?

Ik zou daar toch iets anders mee omgaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:compressie 20 sept 2010 21:25 #150195

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Als ik het goed begrepen heb deed ie het eerst na een hamerklapje nog wel, nu start ie niet meer, dus handslinger erbij gehaald om alsnog te starten, werkt ook al niet want er lijkt geen compressie te zijn.

De vraag is dus: is het normaal dat je de motor aan kunt slingeren met in je linkerhand een biertje terwijl je achteloos de Notenkrakersuite fluit?

JNDG, zo vat ik het toch goed samen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:compressie 20 sept 2010 22:33 #150213

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Het antwoord is: Nee, dat is niet normaal. Zoals Capo zegt: heel langzaam krijg je 'm uiteindelijk wel door z'n compressie heen, maar absoluut niet met 1 omwenteling per seconde ofzo.

Maar misschien staat er nu wel een knopje, hendel of iets anders net even anders, dan de laatste keren dat-ie electrisch gestart is. Of er is net nu iets anders stukgegaan, voor mijn part de decompressiehendel (die je normaal niet gebruikt en nu bij eerste gebruik inwendig ergens is blijven hangen?)

Eerste wat ik zelf dus zou doen, is ter controle electrisch starten ("loopt ie echt nog, in DEZE toestand?") en dan nog eens kritisch kijken. Na het stoppen meteen nog een keer voelen aan de slinger. Maarja, dat gaat dus niet, omdat de startmotor al enige tijd stuk is en nu echt niet meer werkt.
Laatst bewerkt: 20 sept 2010 22:39 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:compressie 20 sept 2010 23:04 #150214

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
web schrijft:
Het antwoord is: Nee, dat is niet normaal. Zoals Capo zegt: heel langzaam krijg je 'm uiteindelijk wel door z'n compressie heen, maar absoluut niet met 1 omwenteling per seconde ofzo.
Hmm, toch lukt het mij mijn 3GM30 aan te slingeren al heb ik gemerkt dat het mij bij slaapverwekkende muziek wat meer moeite kost (ik bluff niet). Maar inderdaad, niet met een pilsje in de hand. Die heb ik nodig om de kleplichters dicht te gooien. Die gaan n.l. bij mijn motor niet na b.v. 3 slagen automatisch naar beneden, wat bij mijn vorige motor en boot (een Petter die ik altijd met de hand gestart heb) wel zo was.
Of je nu een 6 of een 20 pk motor hebt je moet toch altijd maar de compressie van 1 zuiger te gelijk overwinnen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:compressie 20 sept 2010 23:22 #150216

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
True, maar dat het (veel) moeite kost, ontken je neem ik aan niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:compressie 21 sept 2010 16:51 #150382

Hallo,
Als je de motor met de handstart gemakkelijk door de compressie heen krijgt zijn waarschijnlijk de zuigerveren versleten.
Start de motor eigenlijk nog wel? Zo ja, duurt het dan ook lang voordat deze aanslaat? Want een motor met weinig compressie wil meestal nog wel lopen maar start erg slecht.

Mocht hij echt te weinig compressie hebben om te starten kun je proberen een beetje olie via de luchtinlaat op je zuiger te spuiten. Deze olie gaat op de zuigerveren liggen en dit geeft meestal genoeg compressie om te starten. ;)
Baron van Hoëvel "Starnakel" - Motorkotter "Nescio"
Laatst bewerkt: 21 sept 2010 16:55 door Starnakel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:compressie 21 sept 2010 18:06 #150405

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
web schrijft:
True, maar dat het (veel) moeite kost, ontken je neem ik aan niet?

Het is natuurlijk altijd een kwestie van hoe je het zelf aanvoelt. Voor een motor als die ik nu heb mag het woord veel er tussenuit. Voor die Petter maar ook voor een 1GM10 vindt ik het echt een fluitje van een cent. Ik startte hem zelfs zonder de kleplichter open te zetten. De truck was de zuiger net voorbij de compressie te zetten. Dan was een volle slag net genoeg om zoveel bewegingsenergie in het vliegwiel te krijgen dat, samen met de kracht die je op de handel zet, de zuiger door de compressie kon worden gedraaid. En dan sloeg de motor ook direkt aan. Want daar zit 'm nou net ja de kneep! In het begin heb je de neiging vanuit een bepaalde angst (nu komt de klap van de compressie) minder kracht te zetten terwijl je juist dan met extra kracht moet draaien. Dat moet je zelf proefondervindelijk vast stellen. Hou er de eerste keren rekening mee dat je de zuiger niet door de compressie slaat maar dat die terug veert. Nog een keer met meer kracht net zo lang tot het lukt. Dan ben je er doorheen. En dat geldt niet alleen voor de zuiger maar ook voor jezelf.
Het enige vervelende met de Yanmar die ik nu heb is dat die linksom draaiend aangeslingerd moet worden. Op de een of andere manier kan ik rechtsom meer kracht zetten dan linksom. Ik heb ook al eens overwogen om op de aanslingeras twee tandwieltjes aan te brengen om die richting om te keren.

We willen als het om het starten van de motor gaat de absolute zekerheid dat dat altijd kan. Vandaar een startaccu. Maar ook die kan van het ene op het ander moment de geest geven. Dan is de wetenschap dat, als alles plat ligt, je altijd nog die mogelijkheid hebt een plezierige.
Ik schrijf mijn hele verhaal maar even op misschien dat anderen er nog wat aan hebben. Daar hebben we dit forum voor.
Groet, Leo
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl