Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Olie verbruik Yanmar 1gm10

Re:Olie verbruik Yanmar 1gm10 27 sept 2010 18:39 #151559

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Onze boot en 1GM10 is 10,5 jaar oud. Wij varen er nu drie jaar mee en nog geen drup olie verbruikt.

note: in een 1GM10 hoort maar 1,3 liter olie
Laatst bewerkt: 27 sept 2010 18:53 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olie verbruik Yanmar 1gm10 27 sept 2010 18:55 #151569

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Op 60 draai-urem gebruikt mijn Volvo geen drup olie.
Anderhalve liter lijkt dus veel. Echter te weinig om grote kosten (olieschraapveer) aan je motor te gaan maken. Wel in de gaten houden. Rookt de motor veel?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olie verbruik Yanmar 1gm10 27 sept 2010 19:08 #151575

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Tussen twee keer olieverversen hoef ik mijn 2GM20 niet bij te vullen. Verbruikt dus maar een heel klein beetje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olie verbruik Yanmar 1gm10 27 sept 2010 19:13 #151577

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Hier ook een 1gm10 uit '94, gebruikt amper olie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olie verbruik Yanmar 1gm10 27 sept 2010 20:20 #151591

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Hier Vetus, maar nauwelijks olieverbruik. Geen bijvulling gedurende vaarseizoen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olie verbruik Yanmar 1gm10 28 sept 2010 08:18 #151640

Hoi,

Er kan inderdaad maar 1.3 liter olie in.
Dus kun je nagaan wat er door de motor wordt verbruikt.
Het gaat op verversen lijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olie verbruik Yanmar 1gm10 28 sept 2010 08:21 #151642

De motor rookt inderdaad. Als je half gas vaart zie je bijna geen rook. Zodra je op driekwart gaat zitten gaat het roken en het olieverbruik toenemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olie verbruik Yanmar 1gm10 28 sept 2010 08:30 #151643

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ooit (1995) had ik een nieuwe volkswagen passat, 1.8 benzine.
Die lustte vanaf de eerste dag ook wel olie, 1 liter per 3000 km (dus per 50 uur, zeg maar).
Betekende dus 7 liter bijvullen tussen 2 beurten.....

Geheel normaal, volgens de dealer en de importeur en de leasemaatschappij......
Het is pas abnormaal als het 1 liter per 1000 km wordt, dus per 20 uur, volgens de specficaties.....

Nu was die motor flink groter (120 pk, 4 cyl) dan de genoemde Yanmar.
Je huidige 1 liter per 40 uur is dan wel erg veel.
Vraag de specs eens op bij de importeur of de fabriek.

groet
t
Laatst bewerkt: 28 sept 2010 08:35 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olie verbruik Yanmar 1gm10 28 sept 2010 09:09 #151648

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Het zou kunnen duiden op versleten zuiger veren.
Compressie slecht, of slecht starten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olie verbruik Yanmar 1gm10 28 sept 2010 10:10 #151673

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. schrijft:
Hallo,

Heeft er iemand dezelfde problemen met zijn Yanmar 1gm10?
De motor heeft nog geen 500 draaiuren en heeft een olieverbruik van anderhalve liter op 65 draaiuren.
Volgens mijn dealer is dit normaal.
Dit lijkt me sterk.

Bert :(

Ten eerste , mijn volvo van 34 jaar oud heeft dit jaar veel moeten doen.
Ruim 250 uur en dat zonder te verversen.
En het pijl staat nog gewoon op het zelfde niveau.

Dus wat jij daar verteld kan niet goed zijn.
Als er garantie is ,lijkt het me dat je daar geen gras over laat groeien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olie verbruik Yanmar 1gm10 28 sept 2010 12:01 #151710

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Om te beginne wil ik even iets uit de wereld helpen en dat is dan een zeilbootmotor bij 500 draaiuren best tot den draad versleten kan zijn.

Een motor in en zeilboot draai altijd maar kort en komt nauwelijks op temperatuur.

Maar goed nu je probleem dit is lastig om even achter een pc scherm te beoordelen.

Ik ben het niet helemaal een met de dealer dan zo’n hoog verbruik normaal is voor een dieselmotor.

Olie kan je maar op 3 manieren kwijt raken:

1e lekken,
2e langs de zuiger omhoog en dan verbranden, of 3e langs de klepgeleider van de inlaat klep, en verbrand dan ook,
1e geeft een smeerboel 2e en 3e blauwe rook !
Als 1 niet van toepassing is kunnen we 3e uitsluiten door de seals te vervangen en de klepsteel speling te controleren.
Dit is voor iemand die van wanten weet een karweitje van 2½ uur.
Voor iemand die dit nooit eerder gedaan heeft, moet dat ook zo houden en er niet aan beginnen !

Hoe oud is de motor?
Ben je de eerste eigenaar?
Wat is de oliedruk?
Heb je olie vlekje in het koelwater(zie oppervlakte water)
Wat is de kleur van de rook?
Kan je met de slinger door de compressie duwen (zonder de kleppenlichter te gebruiken

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 28 sept 2010 12:02 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olie verbruik Yanmar 1gm10 28 sept 2010 13:48 #151734

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
fer schrijft:
Olie kan je maar op 3 manieren kwijt raken:

1e lekken,
2e langs de zuiger omhoog en dan verbranden, of 3e langs de klepgeleider van de inlaat klep, en verbrand dan ook,

4 door het luchtfilter ,aanzuiging van olie dampen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olie verbruik Yanmar 1gm10 28 sept 2010 13:48 #151735

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
Ook mijn 8 pk eenpitterje Yanmar lust een flinke slok olie. Motortje heeft 1530 uren gedraaid maar loopt als een zonnetje. Schroefas is watergesmeerd, maar de bilge loopt gauw vol met vervuild olie water. Ik vermoed ergens lekkage aan het motorblok en ga dat deze winter nalopen. Heeft er iemand tips waar ik speciaal op moet letten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olie verbruik Yanmar 1gm10 28 sept 2010 15:35 #151754

@ tondini

volvo van 34 jaar , dat zal wel een MD11 wezen ?
Die willen echt geen 250 uren draaien zonder oliewissel.
Ze kunnen het wel , maar of het goed voor de motor is , blijft een andere vraag

ikzelf heb een MD11C van 1978 erin liggen
olie wisselen gebeurt om de 50 uur , eveneens de oliefilter .

Verbruik per seizoen is verwaarloosbaar ( begin seizoen op maximum , einde seizoen er net onder )


groeten

olivier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olie verbruik Yanmar 1gm10 28 sept 2010 16:23 #151758

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Seabird schrijft:
Ook mijn 8 pk eenpitterje Yanmar lust een flinke slok olie. Motortje heeft 1530 uren gedraaid maar loopt als een zonnetje. Schroefas is watergesmeerd, maar de bilge loopt gauw vol met vervuild olie water. Ik vermoed ergens lekkage aan het motorblok en ga dat deze winter nalopen. Heeft er iemand tips waar ik speciaal op moet letten.

Waarschijnlijk een seal lek in de waterpomp

Dit kan je zien er zit een verklikker gat je in als het goed is

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olie verbruik Yanmar 1gm10 28 sept 2010 17:44 #151774

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
hellefiks schrijft:
@ tondini

volvo van 34 jaar , dat zal wel een MD11 wezen ?
Die willen echt geen 250 uren draaien zonder oliewissel.
Ze kunnen het wel , maar of het goed voor de motor is , blijft een andere vraag

ikzelf heb een MD11C van 1978 erin liggen
olie wisselen gebeurt om de 50 uur , eveneens de oliefilter .

Verbruik per seizoen is verwaarloosbaar ( begin seizoen op maximum , einde seizoen er net onder )


groeten

olivier

Het is een MD7a
Die 50 uur was vroeger met de olie van toen.
De olie van tegenwoordig is wel even wat anders.
Niet dat spul van de GAMA
Ik heb de olie al is na laten kijken na 100 uur en de uitkomst was.
De olie is in prima staat.

Wat het olie filter betreft doe ik dat ieder 2e jaar.
Een olie filter is hoofdzakelijk om slijt deeltjes uit de olie te filteren.
Nu verwacht ik niet dat er nog veel deeltjes er uit slijten na 34 jaar.
Laatst bewerkt: 28 sept 2010 17:48 door TonDini.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olie verbruik Yanmar 1gm10 28 sept 2010 18:04 #151790

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
tondini schrijft:
hellefiks schrijft:
@ tondini

volvo van 34 jaar , dat zal wel een MD11 wezen ?
Die willen echt geen 250 uren draaien zonder oliewissel.
Ze kunnen het wel , maar of het goed voor de motor is , blijft een andere vraag

ikzelf heb een MD11C van 1978 erin liggen
olie wisselen gebeurt om de 50 uur , eveneens de oliefilter .

Verbruik per seizoen is verwaarloosbaar ( begin seizoen op maximum , einde seizoen er net onder )


groeten

olivier

Het is een MD7a
Die 50 uur was vroeger met de olie van toen.
De olie van tegenwoordig is wel even wat anders.
Niet dat spul van de GAMA
Ik heb de olie al is na laten kijken na 100 uur en de uitkomst was.
De olie is in prima staat.

Wat het olie filter betreft doe ik dat ieder 2e jaar.
Een olie filter is hoofdzakelijk om slijt deeltjes uit de olie te filteren.
Nu verwacht ik niet dat er nog veel deeltjes er uit slijten na 34 jaar.

Vind ik wel een interessante discussie.
Omdat eea toch juist iets is ingesleten, zou het ook zo kunnen zijn, dat er wat speling op lagers en andere bewegende delen is gekomen. Juist daarom zal eea sneller gaan slijten.
Wellicht kan Fer hier zijn licht over laten schijnen.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olie verbruik Yanmar 1gm10 28 sept 2010 19:05 #151811

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
tondini schrijft:
Die 50 uur was vroeger met de olie van toen.
De olie van tegenwoordig is wel even wat anders.

precies, net als met automotoren.
Mijn Volvo Amazon (en 144) kregen om de 5000 km verse olie.
De V70 doet er nu 30.000 km mee.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olie verbruik Yanmar 1gm10 28 sept 2010 20:45 #151854

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Doe niet neerbuigend over Gamma olie, want zelfs die is al vele malen beter dan de beste olie die ze in de seventies verkochten. Bij mij gaat er dus zulke 'goedkope rommel' in.

En minimaal om het jaar (bij veel motoren jaarlijks) vers met filter. Voor die paar euro hoef ik niet te beknibbelen. Liever verse Gamma olie dan duur spul wat je er uit zuinigheid veel te lang in laat zitten.

Over olieverbruik: importeurs ZEGGEN dat het normaal is, en het kan vaak ook niet zoveel kwaad, maar normaal is het dus echt niet. Geldt ook voor auto's trouwens, 1 op 3000 is echt niet normaal voor een nieuwe auto. Het komt voor en kan niet zoveel kwaad, dus we drukken in het instructieboekje dat het normaal is, dan krijgen we geen dure garantieclaims.

Tijdens de inlooptijd is eenmalig een half tot heel litertje extra verbruik normaal, daarna zou het verbruik van een jonge motor nihil moeten zijn.

Hoe jong is 500 uur? In auto-termen gerekend ongeveer 25.000km, of 15.000 in het dorp. Een zeilboot is het equivalent van een boodschappenauto, maar zelfs die houden het meestal nog wel een tonnetje uit. Moet wel opmerken dat boodschappenautootjes zelden diesels zijn, en diesels in auto's over 't algemeen zulk gebruik (nooit echt warm worden) minder fijn vinden dan benzine. Als nieuw is een zeilboothulpmotortje na 500 uur dus niet meer, maar versleten is ook weer niet nodig?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olie verbruik Yanmar 1gm10 28 sept 2010 20:57 #151856

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Capolavoro schrijft:
precies, net als met automotoren.
Mijn Volvo Amazon (en 144) kregen om de 5000 km verse olie.
De V70 doet er nu 30.000 km mee.
Da's wel op de duurdere concoctie die de dealer erin gooit. Verder zijn die termijnen recent wel heel erg opgerekt - gevoel bekruipt me wel eens dat dat alleen dient om leasemaatschappijen te plezieren... als-ie 180.001km mee gaat is het genoeg... wat er daarna gebeurt interesseert niemand meer.

Vroegah bouwde Volvo nog auto's die gerust een half tot heel miljoentje meegingen ;) Maarja, je hebt liever dat de klant met enige regelmaat terugkomt om een nieuw wegwerpmobiel te kopen natuurlijk...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olie verbruik Yanmar 1gm10 28 sept 2010 21:08 #151859

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Eigenlijk zou je een oliefilter lang moeten laten zitten omdat er na verloop van tijd minder grote deeltjes door kunnen dan bij een nieuw filter.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olie verbruik Yanmar 1gm10 28 sept 2010 21:26 #151862

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Proost schrijft:
Eigenlijk zou je een oliefilter lang moeten laten zitten omdat er na verloop van tijd minder grote deeltjes door kunnen dan bij een nieuw filter.

Dat is ook een opmerking, waardig voor discussie! Totdat het filter dichtslibt, maar dan heb je echt een slijtageprobleem, lijkt mij.

Hola, we gaan weer off-topic!

Heb trouwens vroegah wel eens de tip gehad om een magneetje aan je oliefilter te kleven, werd het het huis magnetisch en bleven metaaldeeltjes aan het filterhuis hangen, was de verklaring.
Vraag ik me af welke motor-slijtage-onderdelen aangetrokken worden door magnetisme.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olie verbruik Yanmar 1gm10 28 sept 2010 21:36 #151863

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27648
web schrijft:
Doe niet neerbuigend over Gamma olie, want zelfs die is al vele malen beter dan de beste olie die ze in de seventies verkochten. Bij mij gaat er dus zulke 'goedkope rommel' in.

En minimaal om het jaar (bij veel motoren jaarlijks) vers met filter. Voor die paar euro hoef ik niet te beknibbelen. Liever verse Gamma olie dan duur spul wat je er uit zuinigheid veel te lang in laat zitten

Het aardige van 'Gamma' of 'Praxis' olie is dat het soms ouderwetse minerale olie is en geen synthetische.
Op nl.sport.varen hebben we naar aanleiding van dit artikeltje
http://www.xs4all.nl/~ajeevee/olie.jpg
ooit nog eens een aardige discussie gehad.

Dus inderdaad: niks mis met (sommige) gamma-olie.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olie verbruik Yanmar 1gm10 28 sept 2010 23:01 #151865

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
tondini schrijft:
fer schrijft:
Olie kan je maar op 3 manieren kwijt raken:

1e lekken,
2e langs de zuiger omhoog en dan verbranden, of 3e langs de klepgeleider van de inlaat klep, en verbrand dan ook,

4 door het luchtfilter ,aanzuiging van olie dampen

Klop helemaal tondini maar dan zit de carter ontluchting achter het luchtfilter waardoor er een te grote aan zuiging komt in de carter ontluchtingspijp en olie aan zuiging het gevolg is.

Deze constructie kom ik zelden tegen en is absoluut niet goed je mag namelijk nooit en ten immer een onderdruk in het carter ontstaan via het luchtfilter.

Dit is overigen makkelijk te consenteren door het luchtfilter weg te nemen dan zal je een natte olie zooi tegenkomen.

Een carter ontluchting zou zo al op de foto moet zijn.

Het pijpje zit minimaal 2 cm van het luchtfilter af zo dat de rook word opgezogen maar er geen onderdruk ontstaat in het carter.




Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olie verbruik Yanmar 1gm10 28 sept 2010 23:27 #151867

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Intruder schrijft:
tondini schrijft:
hellefiks schrijft:
@ tondini

volvo van 34 jaar , dat zal wel een MD11 wezen ?
Die willen echt geen 250 uren draaien zonder oliewissel.
Ze kunnen het wel , maar of het goed voor de motor is , blijft een andere vraag

ikzelf heb een MD11C van 1978 erin liggen
olie wisselen gebeurt om de 50 uur , eveneens de oliefilter .

Verbruik per seizoen is verwaarloosbaar ( begin seizoen op maximum , einde seizoen er net onder )


groeten

olivier

Het is een MD7a
Die 50 uur was vroeger met de olie van toen.
De olie van tegenwoordig is wel even wat anders.
Niet dat spul van de GAMA
Ik heb de olie al is na laten kijken na 100 uur en de uitkomst was.
De olie is in prima staat.

Wat het olie filter betreft doe ik dat ieder 2e jaar.
Een olie filter is hoofdzakelijk om slijt deeltjes uit de olie te filteren.
Nu verwacht ik niet dat er nog veel deeltjes er uit slijten na 34 jaar.

Vind ik wel een interessante discussie.
Omdat eea toch juist iets is ingesleten, zou het ook zo kunnen zijn, dat er wat speling op lagers en andere bewegende delen is gekomen. Juist daarom zal eea sneller gaan slijten.
Wellicht kan Fer hier zijn licht over laten schijnen.


Intruder het is vrij simpel alle scheepsmotoren moet aan het einden van het seizoen nieuwe olie en oliefilter.

Waarom omdat oa scheepsmotoren heel ander worden belast dan automotoren en doops in olie allen goed werken als de motor regelmatig loopt.

Je voorkomt hier ook mee dat de wat zure olie de lagerschalen aantast het is overigen niet zo dat als je het een keer niet doe dat je meten schade aan je motor hen hoor, maar ik verzeker je als je touw elk jaar je motorolie en filter vervangt dat je motor hier door ook jaren langer mee gaat.

Wat betreft slijtage dit gaat steeds sneller naarmate de motor ouder wordt en dus meer slijt deeltjes in het olie filter het is dus absoluut vals zuinigheid om het filter en de olie niet elk jaar te vervangen.

Wat betref oude en nieuwe oliën er zit natuurlijk verschil bij een oude motor zou een minder gedoopte olie in mogen maar de zijn er haast niet meer.

Het maakt overigen niet zo veel uit tenzij je motor voor +- 1950 is dan word het wel een probleem, die nieuwe oliën kunnen dan roet delen en ander aangekoekte rommel los weken in het carter.

Wat ik overging nog wel eens doe bij versleten motoren is een dikker olie in de motor stoppen dit verminder de rook.

Maar dit werk goed bij motorboten maar bij zeilboten moet je hier weer mee oppassen

Ik stel voor dat we ons nu weer on topic :)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl