Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Leeglopen wierpot

Leeglopen wierpot 02 apr 2007 19:06 #15164

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Na afgelopen zondag geconfronteerd te zijn met het leeglopen van de wierpot, vraag ik me af of er truuks zijn om dit te voorkomen. Maar wel zo dat de motor standby staat (dus niet de buitenboordkraan dicht!!!!). De wierpot is volgens aanbeveling gemonteerd, dus minimaal 15 cm boven waterlijn om hevelen te voorkomen.

Groet,

Eric.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Leeglopen wierpot 02 apr 2007 19:23 #15165

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Zit de afsluiter op een onbereikbare plaats dan, dat je die niet wilt afsluiten? Ik heb met zeilles geleerd alle afsluiters netjes dicht te doen als je gaat zeilen, maar op die boot zaten ze dan ook allemaal op een normale plaats ;)
Helaas heb ik geen trucs voor je want ik heb niet eens een wierpot. Ben wel nieuwsgierig naar jouw antwoord en trucs van anderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Leeglopen wierpot 02 apr 2007 19:30 #15166

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Hoi Dennis,

Nee hoor, de afsluiter is niet moeilijk bereikbaar. Deze zit aan de voorkant van het motorcompartiment, maar wel binnen in de boot. Klopt wel hoor dat je de afsluiters dicht moet houden, alleen bij de motor gaat niet helemaal op. Ik heb graag de motor stand by, zowel op klein als groot water voor het geval dat... Om dan eerst de kraan open te moeten zetten terwijl je aandacht ergens anders nodig is lijkt mij toch niet gewenst.

Alle andere afsluiters zijn altijd dicht, alleen indien nodig even open, maar daarna ook meteen weer dicht.

Groet,

Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Leeglopen wierpot 02 apr 2007 21:08 #15175

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
De wierpot is volgens aanbeveling gemonteerd, dus minimaal 15 cm boven waterlijn om hevelen te voorkomen.
Is dat niet wat te veel? Bovendien voorkom je het hevelen hier niet mee tenzij de wierpot ook valse lucht aanzuigt. In dat geval kun je trouwens meer lucht verpompen dan water.

Bij mij zit het deksel van de wierpot net boven de waterlijn, er staat dus altijd water in de wierpot. Hij is verder goed luchtdicht.
Om het hevelen te voorkomen zit tussen de uitgang van het motorblok en het injectiepunt op het uitlaatspruitstuk een sifon met beluchter, deze beluchter moet hoog genoeg boven het wateroppervlak worden gemonteerd, zodat de sifon leeg loopt als de motor uit staat. Het waterpeil in het blok blijft dan netjes gelijk met het buitenwater.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Leeglopen wierpot 02 apr 2007 21:26 #15178

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
De wierpot is volgens aanbeveling gemonteerd, dus minimaal 15 cm boven waterlijn om hevelen te voorkomen.
Is dat niet wat te veel? Bovendien voorkom je het hevelen hier niet mee tenzij de wierpot ook valse lucht aanzuigt. In dat geval kun je trouwens meer lucht verpompen dan water.

Bij mij zit het deksel van de wierpot net boven de waterlijn, er staat dus altijd water in de wierpot. Hij is verder goed luchtdicht.
Om het hevelen te voorkomen zit tussen de uitgang van het motorblok en het injectiepunt op het uitlaatspruitstuk een sifon met beluchter, deze beluchter moet hoog genoeg boven het wateroppervlak worden gemonteerd, zodat de sifon leeg loopt als de motor uit staat. Het waterpeil in het blok blijft dan netjes gelijk met het buitenwater.

Achter het motorblok moet ook een antihevelpunt (= ontluchter) aangebracht zijn om het hevelen naar de cilinders te voorkomen. Volgens Vetus moet ook de wierpot voldoende hoog boven de waterlijn geplaats zijn om hevelen te voorkomen, vandaar.

Groet,

Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Leeglopen wierpot 02 apr 2007 21:52 #15185

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Wallaby\n
Volgens Vetus moet ook de wierpot voldoende hoog boven de waterlijn geplaats zijn om hevelen te voorkomen, vandaar.
Daar verschillen de meningen dan over.

Als de wierpot ook als antihevel moet gaan werken zal hij niet helemaal luchtdicht mogen zijn. Hij moet dan ook beluchten, anders werkt het 'anti-hevelen' niet. Als de wierpot niet luchtdicht is en je zet hem 15 cm boven de waterlijn is het logisch dat hij leeg loopt.

De impeller moet eerst de lucht uit de wierpot trekken voordat hij buitenwater aanzuigt. Is de aanvoer van lucht door de beluchter van de wierpot groter dan de hoeveelheid lucht die de impeller verpompt zal de wierpot droog blijven staan. Dit is niet goed voor de motor en niet goed voor de impeller.

Het lijkt me daarom verstandig de wierpot goed luchtdicht af te sluiten en hem wat lager te plaatsen. De onderkant van de wierpot net onder water plaatsen zodat de aanzuigslang van de impeller altijd water aanzuigt. Het hevelen wordt al voorkomen door de beluchter in de uitlaat.
Het deksel van de wierpot moet wel ruim boven de waterlijn blijven, dat is wel handig bij het schoonmaken van het filter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Leeglopen wierpot 02 apr 2007 21:58 #15187

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
@Marfamke:
Ik zal daar in ieder geval eens naar kijken. De wierpot is goed dicht, dat is geen probleem. Ik heb ook geen probleem met de wierpot als de boot niet overmatig helt, en heb vorige jaren nooit problemen gehad hiermee. Alleen gisteren voor de eerste keer. Ken meer mensen die normaal gesproken geen problemen hebben, maar dit zelfde euvel een keer mee maakten na overmatige helling voor langere tijd. Blijft dus wel een punt van aandacht, want hoe realiseer je jouw voorstel bij een boot die helt? Als de boot rechtop ligt bestaat er op geen enkele wijze een probleem.

Groet,

Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Leeglopen wierpot 02 apr 2007 22:32 #15191

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Als de wierpot aan de zijkant van de motor zit kan hij onder helling inderdaad onder water komen te zitten. Helt de boot de andere kant op is de aanzuighoogte voor de motor ook meteen een stuk groter omdat de wierpot dan veel hoger zit. Is de impeller een beetje versleten of zuigt hij toch ergens valse lucht aan zal hij het water niet omhoog zuigen.

Als de wierpot goed lucht- en waterdicht is zal een montage net boven de waterlijn geen problemen geven, tenzij je het wierfilter wil schoonmaken onder die omstandigheden.
Maar als je in zo'n geval eerst de buitenkraan eerst dicht zet en de motor heel even laat draaien, kun je zelfs onder helling zonder wateroverlast het wierfilter schoon maken. Met een zware belading of veel mensen in de kuip stijgt het waterpeil in de wierpot trouwens ook behoorlijk.

De beluchter moet wel ten allen tijde boven de waterlijn blijven, ook onder helling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

storing aan koelwater 30 okt 2007 18:56 #22965

ik heb een nanni 15 pk uit 88 loopt als een naaimachine goed onderhouden, en heb na een stevig potje zeilen ook problemen met koelwater zomaar opeens daarvoor nooit problemen.
De impeller is nieuw slangen en klemmen oke wierpot filter schoon deksel lucht dicht de stand van de ontluchter oké hoogte wierpot ook slangen lopen vrij kan er niets aan ontdekken.Zou er dan ergens valse lucht in het systeem zitten?pompje draait ook. hoe kan ik evt valse lucht verwijderen,en als dit het niet is wat zou het dan wel kunnen zijn evt wie heeft er ook zoiets meegemaakt en kan mij een tip geven ?

vr gr Marco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Leeglopen wierpot 31 okt 2007 16:31 #23004

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Valse lucht in het buitenwatersysteem kan je niet eenvoudig wegkrijgen, maar je zou kunnen prberen om bij de thermostaat water bij te vullen. Maar belangrijker is waar komt deze valse lucht vandaag? Meestal komt dat door een versleten pomp of impeller. Als je impeller nieuw is, kijk dan ook eens kritisch naar je pomphuis. Zitten hier beschadigingen in, of controleer al je slangen(slangklemmen). Zijn deze nog steeds in orde?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Leeglopen wierpot 08 nov 2007 11:05 #23370

  • Palermo
  • Palermo's Profielfoto
marfamke\n
Volgens Vetus moet ook de wierpot voldoende hoog boven de waterlijn geplaats zijn om hevelen te voorkomen, vandaar.
Daar verschillen de meningen dan over.

Als de wierpot ook als antihevel moet gaan werken zal hij niet helemaal luchtdicht mogen zijn. Hij moet dan ook beluchten, anders werkt het 'anti-hevelen' niet. Als de wierpot niet luchtdicht is en je zet hem 15 cm boven de waterlijn is het logisch dat hij leeg loopt.

De impeller moet eerst de lucht uit de wierpot trekken voordat hij buitenwater aanzuigt. Is de aanvoer van lucht door de beluchter van de wierpot groter dan de hoeveelheid lucht die de impeller verpompt zal de wierpot droog blijven staan. Dit is niet goed voor de motor en niet goed voor de impeller.

Het lijkt me daarom verstandig de wierpot goed luchtdicht af te sluiten en hem wat lager te plaatsen. De onderkant van de wierpot net onder water plaatsen zodat de aanzuigslang van de impeller altijd water aanzuigt. Het hevelen wordt al voorkomen door de beluchter in de uitlaat.
Het deksel van de wierpot moet wel ruim boven de waterlijn blijven, dat is wel handig bij het schoonmaken van het filter.


Hier sluit ik mij geheel bij aan.

Het is natuurlijk lastig om een wierpot precies zoveel cm boven de waterlijn te schroeven..
Ik heb op een boot gevaren die hem iets onder de waterlijn had hangen. Nadeel : Bij het openen van de pot loopt er wat water uit.. Doekje erover en klaar.. en pot weer schoon..

Misschien een tipje:
Zorg er voor dat als je een jaar gevaren hebt en een of meerdere impellers hebt vervangen dat je de warmtewisselaar buisjes controleert op verstopping.. de afgebroken impeller stukjes kunnen ervoor zitten of er zelf in. De koeling van de motor kan daarmee beinvloed worden..
een nieuwe warmtewisselaar kost veel geld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Leeglopen wierpot 08 nov 2007 15:08 #23380

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Ook hier betreft het een direct gekoeld blok, van warmtewisselaar is dus geen sprake! De impeller wordt jaarlijk gecontroleerd en indien bij jaarlijks onderhoud niet afwijkend tweejaarlijks vervangen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Leeglopen wierpot 08 nov 2007 17:22 #23383

  • Palermo
  • Palermo's Profielfoto
hahaha gaat lekker :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Leeglopen wierpot 08 nov 2007 19:19 #23387

Nou het is niet te geloven vandaag de motor gestart loopt als een naaimachine niets meer aan de hand. De laatste keer lag ik aan de kant en pakte de motor geen koelwater meer en nu opeens weer wel nou schiet mij maar lek.
Even een reactie over een verstopte warmte wisselaar? de oude impeller die had aan de voorkant bij het asje zeg maar waren wat kleine hapjes uit .
Zou dit nou voldoende zijn dat er geen koelwater meer doorheen kan dan ? Het is wel erg vreemd dat hij het gewoon weer doet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Leeglopen wierpot 08 nov 2007 19:28 #23390

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Als je impeller niet goed afsluit kan het zijn dat er lucht gaat lekken. Genoeg om het aanzuigend vermogen te niet te doen......altijd impeller vervangen als deze beschadigd is!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Leeglopen wierpot 08 nov 2007 20:01 #23393

  • Palermo
  • Palermo's Profielfoto
Even een reactie over een verstopte warmte wisselaar? de oude impeller die had aan de voorkant bij het asje zeg maar waren wat kleine hapjes uit .
Zou dit nou voldoende zijn dat er geen koelwater meer doorheen kan dan ? Het is wel erg vreemd dat hij het gewoon weer doet?

Ik denk dat dat ook het probleem niet is.
Dit kan alleen ook als je een warmte wisselaar hebt. Bij een directe koeling zit het iets anders in elkaar. Ben ik zelf iets minder mee bekend

Bij een indirecte koeling heb je een reservoir waar je het koelwater ingooit.
Als je de dop eraf haalt dan kan je vaak kleine dunne buisjes zien (Vaak meerder) Daar loopt het externe water door heen die door de inpeller wordt aan gepompt. Als een impeller stuk gaat kan het zijn dat er kleine rubere deeltjes in de buisejes gaat zitten. Met als gevolg dat het koelwater niet goed gekoeld wordt. (Heb ik het een beetje goed Wallaby? :D )

Maar zoals gezecht ik denk niet dat dit het probleem is bij jou..
Mooi is het dat het probleem is opgelost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Leeglopen wierpot 08 nov 2007 20:19 #23395

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Kan er geen speld tussen krijgen........ nee hoor het is goed zo. Beschadigde impellers, of het nu direct of indirect gekoled wordt, leiden eigenlijk altijd tot problemen. Het gesloten koelsysteem wordt door een vloeistofpomp rondgepompt. Deze vloeistofpomp wordt door de motor zelf aangedreven (of heel soms door een extern pompje). Ook hierbij kunnen dus porblemen ontstaan met de waaier waardoor het koelcircuit niet meer circuleert. De buitenboord pomp die voor het koelwater in de warmtewisselaar heeft dus een impeller die voor de circulatie van buitenwater zorgt in het koelsysteem. Als deze beschadigd raakt kunnen stukjes rubber in het koelcricuit komen en afsluiten. Geen of minder goede koeling is dan het geval.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Leeglopen wierpot 09 nov 2007 18:09 #23412

Nou jongens ik ben al weer een beetje geholpen in deze duisternis ik ga de boel gewoon loshalen en schoonmaken en zie wel wat ik tegenkom ik denk zelf dat het inderdaad een geval van verstopping is en dat er niet direkt iets kapot is. heel hartelijk dank voor jullie tech ondersteuning.

Gr Marco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelwater 01 dec 2007 18:45 #24154

Nou het mistery is opgelost het was de temperatuur metertje waar het koelwater langs komt was helemaal vast geroest deze heb ik vernieuwt samen met nieuwe slangen klemmen impeller wierfilter goed schoon rubber ring ingevet nieuwe pakkingen overal helemaal top starten en gaan :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
prettige zondag

Gr Marco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.148 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl