Volgens Vetus moet ook de wierpot voldoende hoog boven de waterlijn geplaats zijn om hevelen te voorkomen, vandaar.
Daar verschillen de meningen dan over.
Als de wierpot ook als antihevel moet gaan werken zal hij niet helemaal luchtdicht mogen zijn. Hij moet dan ook beluchten, anders werkt het 'anti-hevelen' niet. Als de wierpot niet luchtdicht is en je zet hem 15 cm boven de waterlijn is het logisch dat hij leeg loopt.
De impeller moet eerst de lucht uit de wierpot trekken voordat hij buitenwater aanzuigt. Is de aanvoer van lucht door de beluchter van de wierpot groter dan de hoeveelheid lucht die de impeller verpompt zal de wierpot droog blijven staan. Dit is niet goed voor de motor en niet goed voor de impeller.
Het lijkt me daarom verstandig de wierpot goed luchtdicht af te sluiten en hem wat lager te plaatsen. De onderkant van de wierpot net onder water plaatsen zodat de aanzuigslang van de impeller altijd water aanzuigt. Het hevelen wordt al voorkomen door de beluchter in de uitlaat.
Het deksel van de wierpot moet wel ruim boven de waterlijn blijven, dat is wel handig bij het schoonmaken van het filter.
Hier sluit ik mij geheel bij aan.
Het is natuurlijk lastig om een wierpot precies zoveel cm boven de waterlijn te schroeven..
Ik heb op een boot gevaren die hem iets onder de waterlijn had hangen. Nadeel : Bij het openen van de pot loopt er wat water uit.. Doekje erover en klaar.. en pot weer schoon..
Misschien een tipje:
Zorg er voor dat als je een jaar gevaren hebt en een of meerdere impellers hebt vervangen dat je de warmtewisselaar buisjes controleert op verstopping.. de afgebroken impeller stukjes kunnen ervoor zitten of er zelf in. De koeling van de motor kan daarmee beinvloed worden..
een nieuwe warmtewisselaar kost veel geld.