Naar mijn weten is het in de USA ook diesel, waar 10% ethanol aan toegevoegd wordt.
Het probleem zit hem niet zozeer in de tank, maar in de gebruikte coatings. Het is ook geen probleem van de epoxy tanks, maar ook gecoate stalen tanks, waar de coating nu opeens af komt zetten, welke de filters vervuilt. het wordt inmiddels aangeraden 2x per tank het filter te vervangen, en indien mogelijk een ruim bemeten groffilter te plaatsen.
Ik vraag me af of we hier op grote schaal ethanol aan brandstoffen toe gaan voegen. Europa is daar wat minder geschikt voor (minder productie van graan en suikerriet). In Brazilie (suikerriet) rijden autos al jaren op ethanol.
Terug naar de zelfgemaakte kunststof tanks: Dit is op zich prima mogelijk, mits er geen concessies aan kwaliteit worden gedaan. Dat is in het verleden wel gedaan (ach, de deksel van de tank zet ik niet in de coating, dat vind ik rotwerk, ik kan er niet bij).
Als je e.e.a. van multiplex en epoxy wilt maken:
-voorzie een plaat multiplex van voldoende afmetingen van 2 lagen 200 grams weefsel of woven roving met epoxyhars. (
www.polyestershoppen.nl)
Dit doe je op de volgende manier:
-inrollen multiplex met epoxyhars. Uit laten harden, schuren
-inrollen multiplex met epoxyhars, glasweefsel erin, lamineren en ontluchten met een ontluchtingsroller. (heel belangrijk). Dit 2 keer, voor 2 lagen. (nat in nat)
Na uitharden, afhankelijk van de netheid, een laag epoxy erop rollen. (is e.e.a. netjes gelamineerd, geen uitstekende glasvezels, dan kan dit nat in plakkerig. Steken er vezels omhoog, dan kort uit laten harden, en de vezels wegschuren, daarna coaten.
Na uitharding schuren.
Op deze manier beide zijden doen.
Nu kan je de delen op maat zagen, en met epoxy in elkaar lijmen. Smeer de kopse kanten eerst in met epoxyhars, verdik daarna de hars, en lijm dan de boel in elkaar. Voorzie de hoeken van filletverbindingen, en breng er een reep glasweefsel over aan. (kan allemaal nat in nat). Na uitharding schuren.
Nu kan je een beschermende coating aanbrengen. Ik raad aan om ecoProtect te gebruiken. 2 lagen aanbrengen, als je binnen 24 uur door kan werken hoef je tussentijds niet te schuren. De buitenkant zou ik ook ermee behandelen, nadat je de hoeken extra beschermd hebt.
Nu is je tank klaar voor gebruik.
Nog 2 dingen over het tankontwerp:
-gebruik indien nodig slingerschotten, dit voorkomt het klotsen van de diesel, en geeft de tank extra sterkte.
-volgens goed gebruik alle aansluitingen bovenin, in een ruime deksel maken. Geen aansluitingen onderin. De deksel kan je vastzetten door in de tank draadeind te monteren. Ik heb daarvoor eventueel stukjes draadeind met een hele grote platte ring erop gelast (zie
www.weldmountsystem.com/parts.htm). deze kan je van onderaf door de flens steken en verlijmen. Deksel erop, ring erop en moer erop, en je bent klaar. Alle boorgaten overigens ook behandelen met epoxy...
Denk ook na hoe je de tank vast gaat zetten.