Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Brandstoftanks, rvs of kunststof ?

Re:Brandstoftanks, rvs of kunststof ? 06 okt 2010 08:20 #153218

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6126
Allereerst over de benzinetank. Zorg dat je geen oude voorraad benzine hebt, dat geeft gegarandeerd startproblemen voor je outboord. Een externe tank kun je gewoon kopen in diverse afmetingen, houd ook rekening dat tijdens gebruik er een ont(be)luchting op hoort. Aansluiten via snelkoppeling en primeball (pompbal). En wees voorzichtig met de eventuele benzinedamp in een afgesloten ruimte! Diesel tank kan goed van RVS of kunststof. Belangrijk is ook hier de ontluchting en een drain voor condenswater. Moet dus wel goed bereikbaar zijn.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandstoftanks, rvs of kunststof ? 06 okt 2010 08:56 #153233

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8052
ik zit zelf ook te zoeken naar een tank op maat. Mijn bevindingen:

- RVS is erg duur. Materiaal is duur maar ook een goede lasser kost geld.
- Kant en klare kunststoftanks lijken het goedkoopst en lijken mij prima. Alleen moet je dus wel iets vinden dat ergens past zonder veel verleis van ruimte. Iets dat mij niet gaat lukken op mijn plek.
- Kunststof isoleert beter en dat schijnt goed te zijn tegen condesvorming. Condens onstaat vooral door temperatuur verschillen en met een beter geisoleerde tank heb je die minder.
- Hout-epoxy is nu ook mijn plan. Gevoden ervaringen zijn wisselend. Vooral bij benzine aijn er tanks geweest die gingen lekken door additieven in de benzine die de epoxy aan taste. Wie wet wat ze over 10 jaar in diesel stoppen? Verder vind je op vooral amerikaanse fora issues met verzekeringen en zelfbouw tanks.

Als het zou kunnen, zou ik gewoon flinke externe tanks nemen. Die kun je gemakkelijk meenemen naar tankstations, inspecteren, schoonmaken etc. Dat ben ik in ieder geval van plan voor mijn kacheltje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandstoftanks, rvs of kunststof ? 06 okt 2010 09:28 #153244

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Mijn Wallas30D verbruikt op vol vermogen 0,2 liter diesel per uur. In mijn ogen zou je kunnen volstaan met een gewone kunstof yerrycan, scheelt je aanzienlijk in de prijs en je neemt hem zo mee naar het tankstation.
En inderdaad een losse tank voor benzine i het handigst met daarbij een extra yerrycan voor (reserve) benzine.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandstoftanks, rvs of kunststof ? 06 okt 2010 09:33 #153247

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8052
Of gewoon een tweede tank ipv de reverve jerrycan. is ongeveer even groot maar je hoeft nooit benzine over te pompen. Is iets duurder ja.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandstoftanks, rvs of kunststof ? 06 okt 2010 13:07 #153286

  • Djeeke
  • Djeeke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Bedankt voor de antwoorden !

De benzinetank, ik heb een een goed verluchte (natte) kist waar ik een 50 a 60 liter tank in kan krijgen... De beschikbare ruimte is zowat 50x35x50 cm (LxBxH).
Vullen kan rechstreeks op de tank bij open kistdeksel of via dekdoorvoer. Wat is hier jullie voorkeur?.
Van wat ik in kunststof standaard op de markt vind kan ik niet echt iets gebruiken, Ik vind geen staande modellen in die afmetingen, ik vind wel een 33 liter 50x35x25 cm (LxBxH) maar stapelen is geen optie hé :S

De dieseltank, gezien de locatie voor plaatsing van de webasto (ruimte en beperking lengte warmeluchtdarmen) zit ik zowat vast aan het plaatsen van een binnentank, Ik heb twee 'beschikbare' ruimtes.
Eentje alleen geschikt voor een soepele tank gezien gewoon onbereikbaar om er wat te monteren, maar die krengen zijn schijnbaar nogal duur.
Om de andere ruimte te bereiken kan ik een paneel uitzagen (en dan afwerken met een deurtje) om het tankje te plaatsen (die afmetingen heb ik nog niet genomen want ik dacht pas na het bootbezoek aan die ruimte, het eerste idee was om daar wat extra kastruimte te maken).

Met een binnentank zien we het niet zo zitten om met jerrycans te werken gezien de aangename dieselgeur :X
Montage gebeurt tegen de achterwand dus met een goede doorvoer kan ik makkelijk vullen via de bakskist of dekdoorvoer, tankontluchting wordt een darmpje tot in de natte kist waar de benzintank komt en met een paar extra doorvoeren monteer ik wel een vochtafscheider in de bakskist, bedankt voor de hint, daar had ik even nog niet aan gedacht !

Het wordt dus voor het dieseltankje een minder gulzige leverancier van soepele tanks vinden (kennen jullie iemand?) Of nog even maten opnemen en kijken om welke kunststof tanks er beschikbaar zijn en indien niets bruikbaars beschikbaar een hout/epoxy montage maken.

Voor de benzinetank even prijzen vragen voor plastic op maat...

En ook even bij de epoxyboeren bevragen over bestendigheid tegen brandstofadditieven...
1979 Catalac 8M 8-84
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandstoftanks, rvs of kunststof ? 06 okt 2010 13:11 #153287

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Djeeke schrijft:
De benzinetank, ik heb een een goed verluchte (natte) kist waar ik een 50 a 60 liter tank in kan krijgen...

benzinedamp is vast wel zwaarder dan lucht.
als je met boot en al de lucht in wilt moet je inderdaad een benzinetank in een bakskist inbouwen....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandstoftanks, rvs of kunststof ? 06 okt 2010 13:48 #153296

  • Djeeke
  • Djeeke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Capolavoro schrijft:
Djeeke schrijft:
De benzinetank, ik heb een een goed verluchte (natte) kist waar ik een 50 a 60 liter tank in kan krijgen...
benzinedamp is vast wel zwaarder dan lucht.
als je met boot en al de lucht in wilt moet je inderdaad een benzinetank in een bakskist inbouwen....
groet
t
Zeker een goede opmerking, zeker voor anderen die dit lezen, waar er gassen en dampen te pas komen moet je er goed op letten dat deze zich niet kunnen opstapelen !!!

Ik schreef 'goed verluchte (natte) kist', de bodem van de kist zit net boven de waterlijn en heeft een opening onderaan, alle water dat in de kist terechtkomt vloeit door die opening onmiddellijk weer weg... (dat geldt dus ook voor zware gassen en dampen)
Exact daarom is er mij trouwens ook aangeraden om in diezelfde kist mijn gasfles te monteren...

Grtz,
Djeeke
1979 Catalac 8M 8-84
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandstoftanks, rvs of kunststof ? 06 okt 2010 14:06 #153301

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
dat klinkt goed, gewoon open van onderen die kist.
zeker weten dat er geen damp naar binnen kan?

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandstoftanks, rvs of kunststof ? 06 okt 2010 14:38 #153308

  • Djeeke
  • Djeeke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Capolavoro schrijft:
zeker weten dat er geen damp naar binnen kan?
groet
t
Absoluut! is volledig gescheiden :cheer:

Alles wat je er in gooit wordt nat dus ik kan er toch maar alleen maar mijn stootwillen in kwijt, liever daar dan benzinetank en gasfles in. Verlies ik daarvoor geen plek in de wel bruikbare bakskisten waar ik (zoals we weten) ook nog voorzieningen had moeten bouwen voor gasafvoer...
1979 Catalac 8M 8-84
Laatst bewerkt: 06 okt 2010 14:48 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandstoftanks, rvs of kunststof ? 06 okt 2010 16:21 #153323

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
je kunt ook kunsstof tanks op maat laten maken. Van de prijzen heb ik geen idee maar het is mss de moeite waard om te onderzoeken.

Ik zou ook goed MP in de gaten houden. Er worden daar regelmatig allerlei tankjes aangeboden. Voor de webasto heb je maar een klein tankje nodig want je kan ook nog een 5l can in je natte ruimte zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandstoftanks, rvs of kunststof ? 06 okt 2010 16:32 #153324

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Montage gebeurt tegen de achterwand dus met een goede doorvoer kan ik makkelijk vullen via de bakskist of dekdoorvoer, tankontluchting wordt een darmpje tot in de natte kist waar de benzintank komt en met een paar extra doorvoeren monteer ik wel een vochtafscheider in de bakskist, bedankt voor de hint, daar had ik even nog niet aan gedacht !

Je schrijft dat de plek waar je je dieseltank wil inbouwen tegen de natte bakskist aanzit.
Is het niet handiger om je dieseltank in de bakskist te plaatsen ipv in die kastruimte en een leiding door te trekken naar je Webasto?
Of is daarvoor niet genoeg ruimte in je bakskist?
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandstoftanks, rvs of kunststof ? 06 okt 2010 19:22 #153357

  • Djeeke
  • Djeeke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
wybeslot schrijft:
Montage gebeurt tegen de achterwand dus met een goede doorvoer kan ik makkelijk vullen via de bakskist of dekdoorvoer, tankontluchting wordt een darmpje tot in de natte kist waar de benzintank komt en met een paar extra doorvoeren monteer ik wel een vochtafscheider in de bakskist, bedankt voor de hint, daar had ik even nog niet aan gedacht !
Je schrijft dat de plek waar je je dieseltank wil inbouwen tegen de natte bakskist aanzit.
Is het niet handiger om je dieseltank in de bakskist te plaatsen ipv in die kastruimte en een leiding door te trekken naar je Webasto?
Of is daarvoor niet genoeg ruimte in je bakskist?
Ik heb het niet goed beschreven denk ik :blink:
Idee is monteren van een binnentank tegen de achterste wand van de kajuit, met doorvoer naar een droge bakskist om daar of via dekdoorvoer te vullen. En een lange darm doortrekken (via nog een doorvoer) naar de natte kist helemaal achteraan.

Maar door het brainstormen hierover ben ik wel weer aan het denken gegaan. Ik moet die natte kist nog eens goed opmeten, er is denk ik wel ruimte voor een kleine dieseltank, afstand tot Webasto schat ik op een 4 meter leiding. En mits de nodige voorzorg zal de rode stookolie in de winter wel geen last hebben van bevriezingsverschijnselen.

En zo kom ik terug op mijn initiële vraagstelling :woohoo: Wat kies ik nu voor tanks ?

Plastic op maat ?
Zelfbouw hout/epoxy ?

Ik twijfel wat over rvs, dat schijnt het duurste, blijkbaar ben je nooit zeker over de las...
(maar om eerlijk te zijn, de originele rvs watertanks op de boot (uit 1979) vertonen geen spikkeltje roest aan de buitenkant ... ik veronderstel dat die lassen dus weldegelijk goed behandeld zijn geweest)
1979 Catalac 8M 8-84
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandstoftanks, rvs of kunststof ? 06 okt 2010 19:30 #153361

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Check even of die 4 meter leiding wel kan. Bij mijn Wallas was dat niet mogelijk.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandstoftanks, rvs of kunststof ? 07 okt 2010 01:08 #153424

  • Djeeke
  • Djeeke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Daar heb ik inderdaad reeds wat over gelezen, het ging over iemand die om de lengtebeperking te omzeilen de dieselpomp halverwege de lengte had gemonteerd, dat leek goed te werken... Maar ik zal inderdaad de juiste lengte moeten checken en de technische handleidingen er moeten op naslaan ...

thx intruder ;)
1979 Catalac 8M 8-84
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandstoftanks, rvs of kunststof ? 07 okt 2010 01:16 #153425

  • Djeeke
  • Djeeke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Philip schrijft:
Hout-epoxy is nu ook mijn plan. Gevoden ervaringen zijn wisselend. Vooral bij benzine aijn er tanks geweest die gingen lekken door additieven in de benzine die de epoxy aan taste. Wie wet wat ze over 10 jaar in diesel stoppen? Verder vind je op vooral amerikaanse fora issues met verzekeringen en zelfbouw tanks.
Philip, het probleem in de US komt van de ethanol die ze toevoegen bij de benzine, zowat 10%... Lees dit artikel maar even...
De ethanol tast inderdaad de vele 'fibreglass' tanks aan maar voor zover ik weet zijn dit polyester tanks... Ik ben aan het informeren hoe epoxy reageert op die ethanoltoevoeging...
Ik post hier wel wat als ik meer nieuws heb...
Grtz,
Djeeke
1979 Catalac 8M 8-84
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandstoftanks, rvs of kunststof ? 07 okt 2010 07:27 #153445

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Naar mijn weten is het in de USA ook diesel, waar 10% ethanol aan toegevoegd wordt.

Het probleem zit hem niet zozeer in de tank, maar in de gebruikte coatings. Het is ook geen probleem van de epoxy tanks, maar ook gecoate stalen tanks, waar de coating nu opeens af komt zetten, welke de filters vervuilt. het wordt inmiddels aangeraden 2x per tank het filter te vervangen, en indien mogelijk een ruim bemeten groffilter te plaatsen.

Ik vraag me af of we hier op grote schaal ethanol aan brandstoffen toe gaan voegen. Europa is daar wat minder geschikt voor (minder productie van graan en suikerriet). In Brazilie (suikerriet) rijden autos al jaren op ethanol.

Terug naar de zelfgemaakte kunststof tanks: Dit is op zich prima mogelijk, mits er geen concessies aan kwaliteit worden gedaan. Dat is in het verleden wel gedaan (ach, de deksel van de tank zet ik niet in de coating, dat vind ik rotwerk, ik kan er niet bij).

Als je e.e.a. van multiplex en epoxy wilt maken:

-voorzie een plaat multiplex van voldoende afmetingen van 2 lagen 200 grams weefsel of woven roving met epoxyhars. (www.polyestershoppen.nl)
Dit doe je op de volgende manier:
-inrollen multiplex met epoxyhars. Uit laten harden, schuren
-inrollen multiplex met epoxyhars, glasweefsel erin, lamineren en ontluchten met een ontluchtingsroller. (heel belangrijk). Dit 2 keer, voor 2 lagen. (nat in nat)
Na uitharden, afhankelijk van de netheid, een laag epoxy erop rollen. (is e.e.a. netjes gelamineerd, geen uitstekende glasvezels, dan kan dit nat in plakkerig. Steken er vezels omhoog, dan kort uit laten harden, en de vezels wegschuren, daarna coaten.
Na uitharding schuren.

Op deze manier beide zijden doen.

Nu kan je de delen op maat zagen, en met epoxy in elkaar lijmen. Smeer de kopse kanten eerst in met epoxyhars, verdik daarna de hars, en lijm dan de boel in elkaar. Voorzie de hoeken van filletverbindingen, en breng er een reep glasweefsel over aan. (kan allemaal nat in nat). Na uitharding schuren.

Nu kan je een beschermende coating aanbrengen. Ik raad aan om ecoProtect te gebruiken. 2 lagen aanbrengen, als je binnen 24 uur door kan werken hoef je tussentijds niet te schuren. De buitenkant zou ik ook ermee behandelen, nadat je de hoeken extra beschermd hebt.

Nu is je tank klaar voor gebruik.

Nog 2 dingen over het tankontwerp:

-gebruik indien nodig slingerschotten, dit voorkomt het klotsen van de diesel, en geeft de tank extra sterkte.

-volgens goed gebruik alle aansluitingen bovenin, in een ruime deksel maken. Geen aansluitingen onderin. De deksel kan je vastzetten door in de tank draadeind te monteren. Ik heb daarvoor eventueel stukjes draadeind met een hele grote platte ring erop gelast (zie www.weldmountsystem.com/parts.htm). deze kan je van onderaf door de flens steken en verlijmen. Deksel erop, ring erop en moer erop, en je bent klaar. Alle boorgaten overigens ook behandelen met epoxy...

Denk ook na hoe je de tank vast gaat zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandstoftanks, rvs of kunststof ? 07 okt 2010 07:48 #153451

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8052
Mooie omschrijving!

Dat van ethanol in diesel had ik ook ergens gelezen en aangezien de bedoeling is dat ons bootje ooit de overkant van de plas gaat zien... plus dat je niet weet wat er hier ooit bijgestopt gaat worden. Heb je met een coating (al dan niet op epoxy basis) daar geen meer last van?

Momenteel heb ik een potje staan, geverfd in GT 625 coating van polyservice, gevuld met diesel als experiment. Volgens polyservice zou dit diesel bestendig moeten zijn maar ze durven geen keiharde garanties te geven. ecoProtect ken ik nog niet.

Een ander idee (gejat van een vertrekker):
Bij mij is de ruimte behoorlijk gekromd. Iemand anders had het als volgt aan gepakt:
- ruimte (binnenzijde romp) afplakken met folie
- de boel volspuiten met schuim, hard laten worden en die er uit halen, dat is nu je mal
- om schuimen mal beschermende folie (peelply?) doen, bekleden met weefsels en epoxy met eventueel een kernmateriaal tussen lagen weefsel in voor wat meer stijfheid
- schuim verwijderen
- de boel afwerken, schotten / ribben aanbrengen en ook natuurlijk coaten

Herman (of anderen), lijkt dit je wat voor een niet al te grote tank? (pak hem beet 80 liter). Ik ben er wat huiverig voor en zie meer in de houten variant maar met deze methode zou er aardig wat minder verlies zijn en gemakkelijker op maat maken. De huid zelf als tank wand gebruiken wil ik niet.
Laatst bewerkt: 07 okt 2010 07:50 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandstoftanks, rvs of kunststof ? 07 okt 2010 13:45 #153508

Djeeke schrijft:
Op maat gemaakt RVS ben ik nogal terughoudend ivm roestende lasnaden waarvan je het pas weet als het te laat is...

Als de tank na het lassen goed behandeld word met beits(soort zoutzuur)dan zullen de lasjes niet gaan roesten.
een goeie lasser zal de lasjes ook altijd gewoon goed behandelen zodat het niet roest.

ARco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandstoftanks, rvs of kunststof ? 07 okt 2010 15:56 #153545

  • Djeeke
  • Djeeke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Ik ben druk bezig informatie te verzamelen...
Ik las in een van de vele epoxy/ethanol threads dat ze ook in de UK reeds ethanol (5% ?) in de brandstof mengen...

Ik zie ook net op nieuwsbank.nl :
Bio-ethanol is niet meer tegen te houden. In Nederland verschijnen zowel in Groningen als in het Zeeuwse Sas van Gent productiefabrieken

Dus het probleem staat ook voor onze deur ...

Epoxy versus alcohol problematiek... Er schijnen epoxy varianten te bestaan die tegen de alcohol bestand is, althans voorlopig...
Iemand ervaring met vinylester resin ?

Ik begin er niet aan voor ik zeker weet een hars te hebben dat bestand is tegen ethanol...

@ Philip : Folie en schuimtechniek is bekend, het schuim wordt dan gebruikt om een mal te maken waarin je dan je brandstoftank kan gaan maken (in vele exemplaren...)
Ik denk niet dat dat voor jou nodig is dus alvorens je romp af te plakken met folie, doe er eerst een dikke kartonlaag in, daarna kan je je tank bovenop het schuim gaan lamineren...
Let wel op de nodige wanddikte ! Je gaat er enkele m² glasmat inlamineren...

brainstorm :S :blink:
1979 Catalac 8M 8-84
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandstoftanks, rvs of kunststof ? 07 okt 2010 16:04 #153547

  • Djeeke
  • Djeeke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Blacktoppie schrijft:
Djeeke schrijft:
Op maat gemaakt RVS ben ik nogal terughoudend ivm roestende lasnaden waarvan je het pas weet als het te laat is...
Als de tank na het lassen goed behandeld word met beits(soort zoutzuur)dan zullen de lasjes niet gaan roesten.
een goeie lasser zal de lasjes ook altijd gewoon goed behandelen zodat het niet roest.

ARco
Hoi ARco

Ik schreef ook
de originele rvs watertanks op de boot (uit 1979) vertonen geen spikkeltje roest aan de buitenkant ... ik veronderstel dat die lassen dus weldegelijk goed behandeld zijn geweest)
Maar ik blijf bij mijn mening dat als het niet goed behandeld is je het pas weet als het te laat is...


Euh, wat denken jullie van aluminium tanks ? :dry:

Maar zoals ik eerder zei, als iemand een betaalbare ethanol (en andere troep) bestendige hars heeft bouw ik de tank liever zelf, alleen maar omdat het kan...
1979 Catalac 8M 8-84
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandstoftanks, rvs of kunststof ? 07 okt 2010 17:48 #153560

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Vetus heeft een slappe tank die na opblazen dmv uv uithard. Niet goedkoop maar erg makkelijk bij rare vormen.

Ik heb een hout/epoxy tank voor zowel diesel als water. Voor diesel zou ik dat zelf zo weer maken (als alcohol geen probleem blijkt) omdat het geen warmte geleid(weinig condensvorming in de winter).

Voor water wil ik als ik het zelf te kiezen heb alleen rvs, dit houdt water heel lang smaakvrij. Aluminium wordt hier en daar in verband gebracht met altzheimer, voor mij geen watertankje van alu dus... En ook geen diesel geleid heel makkelijk warmte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandstoftanks, rvs of kunststof ? 07 okt 2010 18:29 #153570

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
MBT epoxy heb ik niet 123 een antwoord. Er staat geen alcohol in mijn chemicalien resistentie lijstje. Ik vraag dat na.

MBT vinylester: Van Polynt VE100 heb ik een uitgebreide lijst.

Diesel fuel (100%): resistent tot 80 graden
Ethanol (10%): resistent tot 50 graden
Ethanol (95%): resistent tot 25 graden
Gasoline (leaded & unleaded): resistent tot 35 graden
Gasoline (15% methanol): not recommended.

De laatste kom je echter niet tegen, dat is racebenzine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandstoftanks, rvs of kunststof ? 07 okt 2010 21:16 #153601

  • Djeeke
  • Djeeke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
@Heesterman : Ja, van die Vetus tank die je met dat UV lampje kan uitharden heb ik al wat gehoord...
Alleen in mijn geval moet ik de aanvoer en ontluchtingsdarmen op de tank aansluiten en die dan naar buiten toe trekken samen met het plaatsen van de tank... Als ik die Vetus zou toepassen wil dat zeggen dat ik nooit meer bij de aansluitingen kan...
Maar er zijn alternatieven, er zijn soepele brandstoftanks op de markt... Als ik die leegpomp kan ik die eventueel weer uit de holle ruimte halen om de darmaansluitingen te controleren.

Indien ik een soepele watertank van voldoende capaciteit in de bilge kan inbouwen heb ik heb ook nog de optie om een RVS watertank te gaan gebruiken voor de benzine. Zo heb ik in één keer een 120 liter RVS benzinetank. Ik moet dus ook de bilge opmeten om capaciteit te bepalen... (Maar het liefst bouw ik gewoon mijn eigen benzine en dieseltanks.)

@Herman : Klinkt goed, die Vinylester is dus bruikbaar, benieuwd wat je te weten komt met betrekking tot epoxy ! Hartelijk dank hiervoor !

Ik heb trouwens eerste prijsofferte binnen voor een plastic benzintank op maat 50x35x40(LxBxh) : €280
1979 Catalac 8M 8-84
Laatst bewerkt: 07 okt 2010 21:18 door Djeeke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandstoftanks, rvs of kunststof ? 07 okt 2010 22:18 #153611

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Vinylester klinkt toch wel krap aan voor E85 en benzine. Een beetje hete zomerdag aan de zonkant van de boot en de 35 graden wordt wel overschreden in de tank.

Epoxy heb je in brandstofbestendige varianten, of die ook tegen alcohol kunnen is vers twee. Een van de bekende webwinkels had een benzine(!) bestendige hars maar die is uit het assortiment.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandstoftanks, rvs of kunststof ? 08 okt 2010 11:20 #153715

  • Djeeke
  • Djeeke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Vinylester lijkt inderdaad goed voor diesel, zelfs met ethanol toevoeging, maar voor benzine kan het met de 35° limiet dus niet...

Het wordt wachten op de epoxywaardes zijn...

Tweede offerte is binnen voor een tank van 50x35x40 : €107 dat is dus minder dan de helft van de eerste offerte ... Beide stellen HDPE kunststof voor...
1979 Catalac 8M 8-84
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.159 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl