Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 110S saildrive

110S saildrive 08 okt 2010 13:32 #153743

Onze boot, een E&A uit 1977 heeft een Volvo Penta Saildrive 110S.
Bij vertrek uit de box schakelt hij probleemloos in zijn achteruit. Echter om vooruit te gaan moet ik flink toeren maken voordat hij 'erin' schiet. (Bij mij zijn de brandstof en schakel hendels gescheiden)
Dit is altijd het geval bij vooruit. Dus ook van de vrij in vooruit.
De kabelafstelling van de schakelarm is correct. Heeft iemand een idee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:110S saildrive 08 okt 2010 15:38 #153779

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
hoi Jan ;)

Ten eerste is die twee handel bediening is K.. maar het kan werken.
Doe de kabel is van de hendel bij de sail drive en doe hem er dan is gewoon in.
Normaal is het zo , hoe langzamer het draait hoe soepeler het gaat.
Ik denk dat bij jou de achteruit de kabel trekt en bij de vooruit de kabel duwt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:110S saildrive 08 okt 2010 21:38 #153870

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Hoi Marijnissen wel kom op het forum

Doe even de test die tondini als beschreef dus de kabbel even los nemen en met de hand schakelen.

Maar ik ga er van uit dat de koppelingsplaten versleten zijn

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:110S saildrive 13 okt 2010 07:45 #154362

Beste Tondini,

Bedankt voor het advies. Ik heb gisteren de trek/duwkabel losgemaakt wat nog niet meeviel omdat er behoorlijk wat torsie op het gaffeltje zat. Dit kan al veel verklaren!
Ik heb twee lijntjes aan de bedieningshendel gemaakt en aan de stijger 'proef gevaren'. Er komt duidelijk spanning op de trossen bij voor- en achteruit varen. Zaterdag even een echte proefvaart maken!
Wat betreft koppelings platen van Fer; dit begrijp ik niet. Er zitten bronzen conussen in die aangrijpen op RVS conische cilinder.
gr. Fons
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:110S saildrive 22 okt 2010 07:53 #156288

Ik heb inmiddels een proefvaart gemaakt met rechtstreekse bediening van de keerkoppeling, maar er zijn geen verbeteringen geconstateerd. Het probleem zit hem dus in de keerkoppeling zelf. Om dit na te gaan moet de hele saildrive eruit en dus eerst de boot uit het water. Heeft iemand nog een tip?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:110S saildrive 22 okt 2010 11:23 #156310

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6635
Saildrive is vrij gemakkelijk te demonteren als je de handleidingen volgt. Web en ik hebebn dat afgelopen winter gedaan, kijk hier voor een verslag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:110S saildrive 28 okt 2010 15:00 #157445

bedankt voor je verhaal over het demonteren van de saildrive.
Ik heb dat zelf ook wel eens gedaan en de keerringen vervangen.
Zit dus niets anders op om dat weer te doen en dan het inwendige van de keerkoppeling te bekijken.
Ik heb nog een reserve saildrive, dus daar kan ik goed mee oefenen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:110S saildrive 29 okt 2010 19:24 #157673

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Zit de saildrive op en onhandig plek? Want wat jou probleem is is een verslet conus van de alles of niet koppeling zoal ik het maar even noemt, deze moet als het goed is van de bovenkant te bereiken zijn.

Als jij veel meer toren maakt pakt de koppeling wel dit is logies bij een versleten koppeling omdat er meerwarme word ontwikkeld (wrijving) dan pakt hij wel op overging zal dit niet lang meer zo goed gaan

Mooi winterklusje

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:110S saildrive 08 nov 2010 11:58 #159226

Bedankt voor je advies Fer!
Ik denk dat dan de motor ook los moet omdat het conische tandwiel van de aandrijving verhinderd de hele toren van de kopeling omhoog te halen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.131 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl