Da's een mooie instinker ja. Anti schuim middel versus schuimbevorderend middel
Intruder schrijft:Gewoon doen dus! Bedankt voor de reacties.
Nu schrijft Volvo 50% antivries met 50% water voor.
Ik dacht dat antivries + water een beetje 'niet van deze tijd' is, maar dat koelvloeistof beter is. Weet iemand hier een antwoord op?
Dat is hetzelfde. Volvo gaat uit van concentraat, waar alle werkzame stofjes in zitten, aan te lengen met water. Bij kant en klare koelvloeistof zit het water er al bij.
Oftewel: Cup a Soup versus groot Unox-blik. Just add water, het resultaat is in beide gevallen soep.
Functies van koelvloeistof additieven:
- vorstbescherming
- corrosiebescherming
- smering waterpomp
Let wel op het verschil tussen moderne rode/roze longlife koelvloeistof en de oudere blauw/groene. Dat gaat wel eens mis, als je die mengt. Omdat je het koelsysteem moeilijk echt leeg krijgt is het dus het beste om te verversen met het goedje wat er al in zat.
EDIT: Rode 'longlife' koelvloeistof (gaat 5 jaar mee) schijnt (solderingen in) o.a. koperen radiatoren slecht te beschermen tegen corrosie... ik zou me zo kunnen voorstellen dat ook niet elke warmtewisselaar er optimaal door 'verzorgd' wordt, hoewel de andere kant van diezelfde wisselaar zelfs zeewaterbestendig moet zijn... hmm. Bottom line: doe er maar gewoon groen/blauw in en ververs het om het jaar. Het spul van de Gamma voldoet al aan vele normen voor stukken fragieler gebouwde auto-radiatoren, dus dat moet gewoon goed kunnen.