henkvd schrijft:Capolavoro schrijft:Een tweeblads moet grotere (langere) bladen hebben en wellicht sneller draaien dan een drieblads om hetzelfde vermogen te leveren. En die combinatie (langere bladen die ook nog sneller rondgaan) levert eerder cavitatie op: vacuum-bellen die imploderen op het schroefblad
t
Dit stukje is onzin, 2, 3 of 4 bladen maakt voor de diameter van het blad niet uit, de diameter ligt al vast en die is zo groot mogelijk.
Primair wordt de keuze voor een aantal schroef bladen gemaakt uit de overweging het niet eenparig draaien van de motor, tegenover de schroef, dit veroorzaakt trillingen.
Dit hangt dus af van de overbreng verhouding van de keerkoppeling en het aantal cilinders van de motor.
Ik sluit niet uit dat je verhaal over eenparigheid een kern van waarheid bevat, maar om het verhaal Capo tot klinklare onzin te stempelen lijkt mij dan weer bezijden het punt.
"2, 3 of 4 bladen maakt voor de diameter van het blad niet uit, de diameter ligt al vast en die is zo groot mogelijk"
Hoezo ligt die diameter (van het blad?) al vast? En waarom zou die zo groot mogelijk zijn? Kijk eens naar bb-motor met een werkschroef en dezelfde bb-motor geoptimaliseerd voor snel varen. Is dan ook dezelfde diameter optimaal?
In essentie klopt Capo's verhaal. Welke schroef optimaal is wordt door een veelheid aan factoren bepaald. Welke diameter kun je kwijt; hoe krijg je het beste rendement uit de combinatie schroef, motor en boot. En misschien ook wel die eenparigheid van jou.
De boot komt in jouw verhaal helemaal niet voor. Het gaat alleen om eenparigheid. Mist er dan toch niet wat?
Naar mijn idee is die eenparigheid op z'n best een van de factoren.
--
stegman