Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: farymann A30

Re: farymann A30 30 juni 2011 11:32 #204812

@ Pylk: Je hebt een Pbtje ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 05 juli 2011 19:19 #205800

  • Burnleg
  • Burnleg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
hallo ik heb zondag een boot gekocht zit een farymann a40 in mijn vraag is is de impeller makkelijk te vervangen hij zuigt de wierpot niet vol ik krijg wel koelwater maar geen volle wierpot dus ik denk dat de impeller slecht is of trekken deze de wierpot niet helemaal vol ??

Groeten

John
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 05 juli 2011 20:56 #205807

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
John welkom op het forum


En impeller nakijken of vervangen is niet moeilijk maar de moeilijkheidgraad zit hem in de ruimt die beschikbaar is om er bij te komen, en dit is bij zeilboten nog wel eens een probleem maar dit kan allen jij beoordelen want ik ken je boot niet. ;)


Het probleem van te kort water in de wierpot is een bekende en word meestal veroorzaak door valse lucht. Dit komt in de wierpot omdat de afdichtingen niet meer in orden zijn , dit geld zeker voor de ouderwetse vleugelmoer wierpot. (zie foto)



Het is verstandig als je dit type wierpot heb om meteen de O-ringen te vervangen, deze zijn los te krijgen bij de beter watersportwinkels.

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 05 juli 2011 20:57 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 06 juli 2011 21:54 #206007

  • Burnleg
  • Burnleg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
ik heb de ouderwetse wierpot met vleugelmoer dan ga ik maar eerst eens de o ring vervangen hij koelt nu ook maar ik weet niet of het genoeg is de motor loopt volgens mij niet warm en er komt water uit dse uitlaat en ik heb geen zeilboot maar een doerak een motor jacht {tje} van 6 meter en daar ligt de A40 in bedankt voor de info ik ga kijken voor een nieuwe o ring

Gr

John
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 07 juli 2011 10:00 #206057

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Het zijn twee afdichtingen ringen die je moet vervangen een O-ring onder de deksel en een ringetje onder de vleugelmoer.

Controleer ook je slangen op eventuele scheurtjes of uitdroging en controleer of slangenklemmen goed vast zitten. Deze het liefst dubbel uitgevoerd.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 07 juli 2011 10:32 #206065

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1255
Advies: als je toch bezig bent vervang dan voor de zekerheid je impeller.

Bij mijn P30 leek alles het goed te doen een paar jaar geleden. In woelig water zoog hij echter lucht aan en koelde vervolgens niet meer En hoewel de impeller bij de beurt goed leek, bleek ze bij vervanging veel te soepel geworden. Gevolg een hete motor en een gesmolten demper.

Demper en impeller vervangen, daarna geen problemen meer gehad.
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 07 juli 2011 12:11 #206079

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Hier onder nog even aanvulling op je eerste vraag

Op Faryman motor kom je twee type impeller pompen, een met een schroefborging van de impeller en een met een lip borging (zie tekening)

Als de impeller doormiddel van een schroef is geborgd moet je de uitgaande slang van de pomp los halen om het borgschroefje los draaien, dan kan de impeller wegnemen.

Als de impeller met een lip is geborgd dan zal je met een of twee schroevendraaiers de impeller los moeten halen van de pomp as. Let op dat je niet de rand van het pomphuis beschadigt met de schroevendraaiers.



Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: farymann A30 07 juli 2011 21:28 #206182

  • Burnleg
  • Burnleg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
bedankt voor de tips ben benieuwd of hij morgen de wier pot voltrekten ik heb allebij de ringen de impeller vgervang ik nu nog niet omdat we nog weg willen we varen nu niet zo ver dus na het seizoen de impeller vervangen

Gr

John
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: farymann A30 08 juli 2011 08:17 #206226

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Een impeller vervangen is niet zo veel werk, laten we het ruim nemen en zeggen 10 a 20 minuten als je het voor het eerst doet.

Waar je met en impeller vervangen op moet letten is dat je hem wel met de schoepjes de juiste richting op plaats.

Een impeller heeft geen voor of achterkant en neem altijd een nieuwe pakking voor het deksel als je de impeller vervangt.




Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: farymann A30 11 juli 2011 18:10 #206751

  • Burnleg
  • Burnleg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Hallo bedankt voor je info ik heb de ringen van de wierpot vervangen en het impellertje ook de oude was nog als nieuw ik heb hem even goed vervangen hou ik de oude als resserve heb ik nog een vraag over de keer koppeling er komt een as uit de keer koppeling dan krijg je de twee flenzen achter de flens komt er een dikkere as uit die overgaat in een iets dunnere as daar zit rondom een naat daar lekt hij een klein beetje olie hoort er ergens een pakking te zitten of een ring haal ik de flenzen uit elkaar dan komt daar ook olie uit hoort daar olie te zitten en zo ja wat smeert hij daar dan ik heb er nu een beetje vloeibaare pakking op gedaan hoop dat hij hem een beetje afdicht want ik wil woensdag voor een paar dagen gaan varen

groeten

John
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: farymann A30 11 juli 2011 18:58 #206773

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Maak even een foto als je wilt ik volg het even niet meer na de derde of vierde dunne as bij een flans na het ene nippeltje van een bouten wat op een transistortje word gedraaid zoals Ander van Duin zou zeggen.

Als het om de uitgaande as alleen gaat dan zit er een seal die lek kan raken door ouderdom maar ook door een verkeerd uitgelijnde motor, dan zal er te veel spanning op een deel van de seal komen.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: farymann A30 11 juli 2011 19:46 #206779

  • Burnleg
  • Burnleg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
ik hoop dat je het op deze foto kunt zien het gaat zich om de as tussen de flens en de vet pot

groeten john
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: farymann A30 11 juli 2011 19:47 #206780

  • Burnleg
  • Burnleg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: farymann A30 11 juli 2011 19:48 #206781

  • Burnleg
  • Burnleg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
ter hoogte van de rooie dop van de witte kan daar lekt hij een beetje olie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: farymann A30 12 juli 2011 05:04 #206798

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1255
Brunleg,

Via mijn site, onderaan deze post te vinden, kun je de handleiding en het werkplaatshandboek downloaden.

Misschien handig.
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: farymann A30 12 juli 2011 07:55 #206827

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik neem aan dat de olie uit de keerkoppeling komt en naar dat punt loopt waar jij het over hebt.


Om echt goed te kunnen zien waar het lekt zit zou je de boel goed moet schoonmaken en dan even met krijt wat strepen zetten dan zie je waar de lekkage vandaan komt.

Als het een beetje lekt is dit niet erg zolang je maar het olie pijl in de gaten houd, de kering zal het niet opeen helemaal begeven. Er moet wel wat aan gedaan worden maar dat kan ook na de vakantie.

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 12 juli 2011 12:16 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: farymann A30 07 aug 2011 20:04 #212179

  • Burnleg
  • Burnleg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Hoi nog een vraag over de a 40 zit op deze motor een termostaat ik kan er namelijk geen vinden ik heb nog in het werkplaats boek gekeken op internet maar daar waar hij hoort te zitten zit geen termostaat er zit alleen een voeler op die is aangesloten op een controllle lampje op het stuurhuis of heeft hij er gewoon geen en blijft hij gewoon het koelwater rond pompen ???

Gr

John
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: farymann A30 07 aug 2011 20:26 #212184

  • Burnleg
  • Burnleg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
en welke maat wierpot kan ik er het beste op zetten ik heb het gevoel dat die ouder wetse vetus wierpot een maat te groot is voor het kleine pompje het is een pompje met die koperen achter deksel ik meen japsco ik weet niet of ik het goed geschreven heb maar ik denk dat jij weet welke ik bedoel ik heb trouwen nog twee A 40 blokken liggen voor onderdelen en twee compleete pakking sets mischien nog iets om onder delen onderling te ruilen of zo ik maak er nog fotos van en zet ze op het forum zitten alleen geen waterpompen meer op en een zonder cillinder zuiger wel nog fotos volgen nog

Gr

John
Laatst bewerkt: 07 aug 2011 20:35 door Burnleg. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: farymann A30 08 aug 2011 12:45 #212323

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Deze motor heeft wel een thermostaat, als het goed is zit de thermostaat onder het brandstoffilter als me geheugen me niet in de steek laat tenminste

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: farymann A30 08 aug 2011 14:30 #212339

  • Burnleg
  • Burnleg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
ik heb hem gevonden hij zit in een huis waar de voeler ook zit je moet het huis verwijderen daar zit hij in en ik heb hem getest en hij werkt gewoon dus hij is goed als er nog iemand onderdelen nodig heeft ik heb er zoals pakkings sets en nog diverse onderdelen van het blok mischien kunnen wij ons onderling helpen met onderdelenalvast bedankt

Gr

John
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: farymann A30 19 aug 2011 13:52 #215484

  • Burnleg
  • Burnleg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Hallo waar kan ik revisie onderdelen krijgen voor mijn jabsco pompje met ronde deksel met 6 schroefjes ????

Alvast bedankt

John
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: farymann A30 19 aug 2011 15:43 #215500

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Die kan je bestellen bij de meeste grote watersportwinkels of bij Jabsco.com

Wat is er mis?


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: farymann A30 19 aug 2011 16:02 #215506

  • Burnleg
  • Burnleg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
ik wil er zeker van zijn dat alles wat er in zit nieuw is en het asje wiebelt een beetje als de motor draait dus ik denk dat het lager al een beetje speling heeft en ik heb nog een reserve pompje maar daar zit niks meer in geen lager geen asje en het dekseltje is een beetje ingesleten

Gr

John
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: farymann A30 31 aug 2011 13:46 #218575

  • Burnleg
  • Burnleg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Hallo hoe krijg ik mijn farymann stationeer afgesteld als ik hem nu in het werk zet dan loopt hij al bijna 7 kilometer per uur dus als ik een box in wil moet ik in het werk en weer uit het werk ik krijg hem wel met het stangetje een beetje afgesteld maar als ik hem in het werk zet loopt hij gewoon te snel kan ik hem ook aan de brandstof pomp afstellen zo ja welke schroef

Gr

John
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: farymann A30 31 aug 2011 14:02 #218576

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12542
Als je de bedieningshandel in de klik ( werk ) zet zal elke Fryman naar die 7 km gaan. Je moet m even naar de klik zetten en dan bijna helemaal terughalen, dan heb je minimale voortstuwing.
Zo is t bij mijn A 30 tenminste
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 31 aug 2011 14:02 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl