Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Corrosie in motor

Corrosie in motor 07 nov 2010 16:20 #159116

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Met veel plezier volg ik de topics over winterklaar maken koelwater etc. Hoewel ik niet echt twee linker handen heb voel ik mij nog steeds niet helemaal op mijn gemak met diesels.

Ik ben wel nieuwsgierig.

In mijn motor met directe koeling is het waterpeil bij stilstand lang niet tot bovenaan mijn motor. dat wil zeggen dat er lucht in de koelwaterkanaaltjes komt. Zo heb ik mijn anodes gecontroleerd en er liep niet eens water uit. Dat wil zeggen dat als de motor niet loopt de anodes vrij hangen en dus niet werken.

Altijd heb ik geleerd dat corrosie ontstaat door een reactie van zuurstof met staal. Als het vloeistofniveau (ik vemoed op dit moment ongeveer op het niveau van de waterlijn)zo laag staat zit er veel lucht in en dus veel zuurstof en dus veel corrosie.

Zou het helpen om een wierpot (heb ik nu niet) in te bouwen waarbij de wierpot boven de waterlijn zit?

Mss is mijn situatie wel doodnormaal. Laat eens horen wat jullie ervan denken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Corrosie in motor 07 nov 2010 17:07 #159122

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
zeehond schrijft:
Met veel plezier volg ik de topics over winterklaar maken koelwater etc. Hoewel ik niet echt twee linker handen heb voel ik mij nog steeds niet helemaal op mijn gemak met diesels.

Ik ben wel nieuwsgierig.

In mijn motor met directe koeling is het waterpeil bij stilstand lang niet tot bovenaan mijn motor. dat wil zeggen dat er lucht in de koelwaterkanaaltjes komt. Zo heb ik mijn anodes gecontroleerd en er liep niet eens water uit. Dat wil zeggen dat als de motor niet loopt de anodes vrij hangen en dus niet werken.

Altijd heb ik geleerd dat corrosie ontstaat door een reactie van zuurstof met staal. Als het vloeistofniveau (ik vemoed op dit moment ongeveer op het niveau van de waterlijn)zo laag staat zit er veel lucht in en dus veel zuurstof en dus veel corrosie.

Zou het helpen om een wierpot (heb ik nu niet) in te bouwen waarbij de wierpot boven de waterlijn zit?

Mss is mijn situatie wel doodnormaal. Laat eens horen wat jullie ervan denken.
Pomp motor voor de winter door met anti vries, totdat het de uitlaat uitkomt en je bent van alle twijfels verlost.De juiste anti vries beschermt het inwendige van de motor(koelwater ruimte)tegen corrosie.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Corrosie in motor 07 nov 2010 18:48 #159142

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Ja dat heb ik natuurlijk al gedaan.

De huidige situatie is dus dat er geen buitenwater meer in mijn motor zit maar alleen meer koelvloeistof. Verder zit er een behoorlijke hoeveelheid lucht in. Kan dat kwaad?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Corrosie in motor 07 nov 2010 18:51 #159144

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Lucht kan vrijwel geen kwaad, zeker omdat het stilstaande lucht is. Dus geen constante aanvoer van condens ofzo (en dan nog viel het wel mee)

Waar zitten bij jou IN de motor anodes dan?

(heb ik die ook, in een MD5? Mag ik ze wel eens nakijken...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Corrosie in motor 07 nov 2010 18:56 #159146

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Bij mij zitten er twee zinkanodes in de motor. Een stuk zink op een stalen stop geschroefd die je in het blok draait.

Ergens op dit forum is daar een draadje over.

Ik heb geen flauw idee wanneer die dingen bij mij voor het laatst vervangen zijn maar iig niet in de afgelopen 2seizoenen. Ik heb ze gecontroleerd en het vervangingsvoorschrift is te vervangen bij 50%. Zo ver was het nog niet.

Het niet verteren van de anodes ias natuurlijk verklaarbaar als die dingen gewoon in de lucht hangen. Dat is bij het geval.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Corrosie in motor 07 nov 2010 21:26 #159170

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De oude MD motoren zijn er op gebouwd om te roesten de cilinderwanden zijn dikker

Ik ga er vanuit dat de koelslang van de pomp meteen naar benenden gaat naar de afsluiter dit kan terug loopt veroorzaken van het koelwater waardoor de koelkanalen gedeeltelijk droog komen staan.

Dat zou je inderdaad iets kunnen verminderen door een wierpot te installeren die met de deksel net iets boven de waterlijn staat

De wierport moet wel zo veel mogelijk op en onder de waterlij zitten
In ander worden als je het deksel weg neemt mag er geen water uitlopen maar ook geen water weg lopen zodat de pot leeg is

Een wierpot plaats en is altijd verstandig maar er zijn veel zeilboten die dit niet hebben en waar ook de motor een beetje leeg loopt na het varen.
Dit is geen drama hoor maar het kan altijd beter.


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Corrosie in motor 08 nov 2010 19:11 #159307

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
@fer,

Dank voor je advies. Ik ga eerst eens uitmeten waar die wierpot dan precies zou moeten zitten. Wellicht heb ik er ruimte voor en het scheelt ook natuurlijk dat je dan een extra filter hebt voor grotere rommel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Corrosie in motor 08 nov 2010 20:09 #159336

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Boot staat op de wal.
Is het verstandig om de uitlaat af te dichten?
Ik kan mij voorstellen dat de wind door de uitlaat giert.
Zoals vandaag en a;s er 1 uitlaat klep open staat onstaat er dan kans op roest vorming?

Staat wel 5 maanden op de wal
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Corrosie in motor 08 nov 2010 20:51 #159350

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
In de laatste PBO stond daar een opmerking over. (uitlaat afsluiten) De strekking was dat de meningen verdeeld waren. Daar heb jue natuurlijk niets aan als advies maar het zal dus wel niet zo heel veel uitmaken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Corrosie in motor 09 nov 2010 00:43 #159418

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
dehler schrijft:
Boot staat op de wal.
Is het verstandig om de uitlaat af te dichten?
Ik kan mij voorstellen dat de wind door de uitlaat giert.
Zoals vandaag en a;s er 1 uitlaat klep open staat onstaat er dan kans op roest vorming?

Staat wel 5 maanden op de wal

Denk dat het wel mee val met de wint en ik ben er niet zo’n voor stander van.

Meer omdat als de boot te water wordt gelaten men het propje in de uitlaat kan vergeten en de schade als het koelwater niet weg kan niet is te overzien

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.121 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl