Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: petter acw2: kleppen stellen

petter acw2: kleppen stellen 10 nov 2010 19:20 #159766

  • ondiep
  • ondiep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Wie kan mij vertellen hoe je de kleppen stelt van een petter twee cilinder diesel.

Is het een cilinder op tuimelen en dan de andere stellen en daarna met cilinder twee het omgekeerde?

Alle tips zijn welkom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:petter acw2: kleppen stellen 10 nov 2010 19:29 #159769

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Welkom op het Zeilersforum, Ondiep. Het duurt even maar dan zijn er vast leden die hier dieper op in kunnen gaan.

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:petter acw2: kleppen stellen 10 nov 2010 20:33 #159783

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
ondiep schrijft:
Wie kan mij vertellen hoe je de kleppen stelt van een petter twee cilinder diesel.

Is het een cilinder op tuimelen en dan de andere stellen en daarna met cilinder twee het omgekeerde?

Alle tips zijn welkom.

Dat klinkt wel heel logisch, toch weet ik niet zeker of dat opgaat als de cylinders in v zijn opgesteld. Je zou het kunnen testen door de krukas rond te draaien. Het moet dan exact op 180gr, 360gr of 720gr(twee keer helemaal rond) opgaan.
Je kan ook testen door de krukas rond te draaien tot de klep helemaal open staat, en dan de krukas rond te draaien tot diezelfde klep weer helemaal open staat. Op exact de helft van het aantal graden zit je goed. Let wel op, want de druk van de andere klep kan de krukas doen verdraaien.
Succes, Koko
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:petter acw2: kleppen stellen 10 nov 2010 21:42 #159801

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
Zuiger(s) in BDP van de compressieslag (kleppen dicht).
Klepspeling 0,1 mm
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 10 nov 2010 23:10 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:petter acw2: kleppen stellen 11 nov 2010 10:08 #159846

  • vince83
  • vince83's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 214
Een van de forumleden, Fer, heeft een grote hoeveelheid handleidingen en dergelijke, kijk even in zijn 'bibliotheek' en wellicht kan hij je ook verder helpen?


bibliotheek

succes ermee!
CWO instructeur kielbootzeilen
instructeur kajuitboot (Turkije flottieljes)
www.krektsailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:petter acw2: kleppen stellen 11 nov 2010 11:46 #159860

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik heb helaas geen werkplaatshandboek van deze motor en die heb je nodig, dar staat namelijk in wat de kleppen speling is en of de speling met een koude of warme motor gemeten moet worden.

Je moet inderdaad beginnen bij het BDP. Er staat als het goed is een streepje op het vliegwiel hiervoor zoniet bepaal dan het BDP als volgt:

Leg een voelmesje, imbussleuteltje of wat dan ook van een mm of 6 dik tussen een klepsteel en de tuimelaar van de cilinder waarvan je het topteken wilt controleren. Je moet hiervoor de klepsteel een beetje indrukken en pas op dat je geen klepspie per ongeluk losmaakt.
Draai de motor voorzichtig (!) rond tot je de zuiger voelt raken tegen de klep. Niet te hard want dan houdt je een kromme klep over.
Zet een merkteken op het vliegwiel en draai de motor nu de andere kant op tot je 'm weer voelt raken tegen de klep. Zet weer een merkteken en precies tussen deze twee merktekens in ligt het bdp (ofwel de hoogste zuigerstand).
(kan niet instaan voor de gevolge van schade aan de kleppen met deze methode ook word die door vakmensen gebruikt)

Volgorde stelen van kleppen:

1 in tuimelen 2 stellen, 360° draaien, is 2 in tuimelen 1 stellen


Hoe moet je meten:

Speling moet bv 0.25 zijn

0,25 moet wat weerstand hebben en 0,3 mag er niet tussen passen.
Als je dan 0,2 ook nog even test moet dat erg makkelijk gaan.


Moeren vast draaien:

Bij het vastdraaien van de borgmoer draait de stelschroef soms een weinig mee en altijd trek je de speling uit de schroefdraad.
Dan moet je de speling weer op dezelfde wijze nameten.


Starten:

Eerst de motor met de hand meerde omwenteling laten maken dan starten

Als je een vreemd geluid hebt is het zeker niet goed, waarschijnlijk te strak gezet??
Niet mee verder gaan, dan verbranden je kleppen binnen no-time. Ze kunnen altijd beter een klein beetje tikken als te strak staan.


Let op schade door verkeer kleppen stellen of dergelijk kunnen grote schade aan de motor veroorzaken

Dit is geen klus voor leken en moet te allen tijde door een vakman gedaan worden
Kleppen stellen doe je op gevoel dit gevoel hebben de meeste mensen niet dit geld ook voor monteurs, en die hebben er jaren voor op school gezeten dus mijn advies is neem deze tekst ter kennis aan en laat een monteur de kleppen stellen.


Mvg Fer








Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:petter acw2: kleppen stellen 11 nov 2010 16:45 #159890

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
De maat van 0,1 mm heb ik uit het handboek van de AC1W.
De 2-cilinder heeft dezelfde klepspeling.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:petter acw2: kleppen stellen 11 nov 2010 19:21 #159921

  • ondiep
  • ondiep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Kijk deze tips kan ik verder mee. Ik heb wel ervaring met kleppen stellen van viercilinders, maar aangezien ik de merktekens mis op de petter, was ik op zoek naar zekerheid.

Iederen bedankt voor de inbreng.
Laatst bewerkt: 11 nov 2010 19:58 door ondiep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:petter acw2: kleppen stellen 11 nov 2010 21:19 #159953

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Een britse motor, was daar niet de uitspraak: Engels patent is ellende zonder end ;)

Zonder gekheid, de Petter ac2w is een 180graden twin dus inlaat klep cyl 1 tuimelen, dan heeft cyl 2 compressieslag.
Eigenlijk is zijn het 2 gekoppelde ac1w motoren.
Controleer tevens de staat van de gietijzeren koppen, bij zoutwater en direkte koeling worden de koelkanalen snel dun.
Tevens komen er scheurtjes voor in de kop tussen de inlaat en uitlaatklep.

gr Arjan. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:petter acw2: kleppen stellen 12 nov 2010 12:24 #160015

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Een Engelse motor is een motor waar je vaak even wat aan moet rommelen maar gaan over het algemeen wel lang meer.

Wat je niet moet doen is iets loshalen wat niet nodig is, dus een kop los halen om te kijken of hij scheurtje vertoond is niet aan te raden

Overigen kun je scheurtje vaak toch niet met het blote ook waarnemen

Het is jammer dat ik deze motor niet ken of een manual van heb want volgen mij is het een diesel met twee cilinders in Line en geent twin 180 graden

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:petter acw2: kleppen stellen 12 nov 2010 16:48 #160059

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Fer, verbeter me zo nodig. Het is toch zo dat je beter nog even voor het dode punt kunt zitten dan erna? Want het grootste gedeelte (het eind) van de compressie slag staan alle kleppen dicht.
Binnen kort kleppen stellen van mn eigen motor, hiervoor ga ik voor de zekerheid een magneetstatief met meetklok voor gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:petter acw2: kleppen stellen 12 nov 2010 17:26 #160064

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
fer schrijft:
Een Engelse motor is een motor waar je vaak even wat aan moet rommelen maar gaan over het algemeen wel lang meer.

Wat je niet moet doen is iets loshalen wat niet nodig is, dus een kop los halen om te kijken of hij scheurtje vertoond is niet aan te raden

Overigen kun je scheurtje vaak toch niet met het blote ook waarnemen

Het is jammer dat ik deze motor niet ken of een manual van heb want volgen mij is het een diesel met twee cilinders in Line en geent twin 180 graden

Mvg Fer

Het is zeker een inline, Met een 180 graden twin bedoel ik dat de zuigers precies om en om in BDP/ODP staan, dus de kruktappen.
Uiteraard niet de cylinderhoek, dan zou 180 graden betekenen dat het een boxertwin betreft ;)
Laatst bewerkt: 12 nov 2010 17:32 door Lis-jolle.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:petter acw2: kleppen stellen 12 nov 2010 20:19 #160092

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Friendship 22 schrijft:
fer schrijft:
Een Engelse motor is een motor waar je vaak even wat aan moet rommelen maar gaan over het algemeen wel lang meer.

Wat je niet moet doen is iets loshalen wat niet nodig is, dus een kop los halen om te kijken of hij scheurtje vertoond is niet aan te raden

Overigen kun je scheurtje vaak toch niet met het blote ook waarnemen

Het is jammer dat ik deze motor niet ken of een manual van heb want volgen mij is het een diesel met twee cilinders in Line en geent twin 180 graden

Mvg Fer

Het is zeker een inline, Met een 180 graden twin bedoel ik dat de zuigers precies om en om in BDP/ODP staan, dus de kruktappen.
Uiteraard niet de cylinderhoek, dan zou 180 graden betekenen dat het een boxertwin betreft ;)

Duidelijk dan hebben we het over het zelfde :)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:petter acw2: kleppen stellen 12 nov 2010 20:28 #160094

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Sjaap schrijft:
Fer, verbeter me zo nodig. Het is toch zo dat je beter nog even voor het dode punt kunt zitten dan erna? Want het grootste gedeelte (het eind) van de compressie slag staan alle kleppen dicht.
Binnen kort kleppen stellen van mn eigen motor, hiervoor ga ik voor de zekerheid een magneetstatief met meetklok voor gebruiken.

Ik weet wat voor motor je hen en/of je dar ook een werkplaatshandboek van heb daar stat alles in wat je moet weten.

Wat betreft het dode punt, er na is niet goed maar er voor eigenlijk ook niet je moet er voor zorgen dat je de juiste positie heb gevonden van de krukas om de kleppen te stellen op de meeste motoren zit wel ergens een merkstreepje ook is deze soms moeilijk t vinden (zien)

Kijk even of je dit streepje je kunt vinden ander moe je BDP op een ander manier bepalen

Er zijn twee manier maar daar komen we dan wel even op terug

Wel even een waarschuwing: ik ben van mening dat allen een monteur kleppen moet stellen, dit omdat je veel schade kan aanrichten als je het niet goed doe.

En kleppen stellen leer je niet uit een boek of op dit forum, ik kan je allen een beetje op weg helpen.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:petter acw2: kleppen stellen 12 nov 2010 20:54 #160100

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Friendship 22 schrijft:
Het is zeker een inline, Met een 180 graden twin bedoel ik dat de zuigers precies om en om in BDP/ODP staan, dus de kruktappen.
Uiteraard niet de cylinderhoek, dan zou 180 graden betekenen dat het een boxertwin betreft ;)

Nu weet ik niet zeker hoe het met diesels is, maar het lijkt me dat de zuigers allebei tegelijkertijd in bdp staan alleen is het in de ene cylinder dan de compressie slag en voor de andere cylinder dan de uitlaatslag. Anders zou die motor toch door de hele hut heen dansen van de zuigers die tegen elkaar in omhoog en omlaag gaan. (Of anders de krukas er om de havenklap (lol) uitvliegen).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:petter acw2: kleppen stellen 12 nov 2010 21:54 #160114

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Even me vingers blauw type :)

Een twee cilinder:

Om bij een tweecilinder viertaktmotor de werkslagen in regelmatige volgorden te krijgen moeten de beide zuigers een gelijke beweging maken.
Dit lijkt op het eerste gezicht onlogische, maar is noodzakelijk.
Het komt door het feit dat er twee omwentelingen nodig zijn voor Eén werkslag.
Staat de zuiger nog in de hoogstestand en begint in cilinder 1 de werkslag, dan begint in cilinder 2 het aanzuigen.
Bij de volgende omwenteling begint cilinder 2 met de werkslag en cilinder 2 met de werkslag en cilinder 1 met het aanzuigen.
De motor levert dus iedere omwenteling een werkslag.
Maar hierdoor is de stand van de krukken voor een goede balans onlogisch- bij een fiets staan beide trappers ook niet gelijktijdig in de hoogte of laagste stand.
Er is echter Eén groot verschil; bij een fiets wordt elk omwenteling kracht op het pedaal uitgeoefend, bij viertaktmotoren niet.
De krukas van een tweecilinder viertaktmotor heeft zo’n vorm dat de beide zuigers gelijktijdig in de hoogte stand staan. De werkslagen vogen dan elkaar regelmatig op, maar het levert geen bijdragen aan de balans van de motor.
Dit is wel het geval bij boxermotoren waar bij de zuigers in tegengestelde richting gaan.
Bij deze beweging zijn de zuigers gelijktijdig naar boven of naar beneden en dat is noodzakelijk om de werkslagen in regelmatige volgorden te krijgen.
Dit soort motoren kom je niet meer tegen in nieuw boten omdat ze veel ruime in nemen


Een drie cilinder:

Bij een drie cilinder is de balans aanmerkelijk beter dan een tweecilinder.
Trillingen zijn beter beheersbaar dit type toet weinig onder voor een motor met vier cilinders

Een vier cilinder:
Een viertaktmotor met vier cilinders in lijn is te beschouwen als een twee aan elkaar gekoppelde tweecilindermotoren.

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 12 nov 2010 22:26 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:petter acw2: kleppen stellen 12 nov 2010 23:22 #160124

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Juist britse staande twins (norton bsa enz) zijn vaak uitgerust met een krukas welke de beide zuigers tegelijkertijd naar boven en beneden bewegen.
De arbeidsslag volgt dan idd om en om.
Om trillingen te compenseren zit er een groot contragewicht aan de krukwang.
De BMW F800 is een recente uitvoering van deze opstelling.

Om motoren lichter te bouwen word echter meestal voor de 180graden krukopstelling gekozen.
De in tegenovergestelde richting bewegende zuigers vangen dan juist de trillingen op.
Om dan de hier optredende verschillende momenten op te vangen, draait er er een balansas mee.
Veel japanse motoren zijn op deze manier uitgevoerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:petter acw2: kleppen stellen 13 nov 2010 09:10 #160134

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Aha, mijn referentie is inderdaad een britse staande twin (Triumph pre unit 650, 1960). Bedankt voor de uitleg!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:petter acw2: kleppen stellen 13 nov 2010 09:18 #160135

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Yamaha XS650 doet het ook zo.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.342 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl