xkipper schrijft:oh ja Fer,
Ik heb je bijdragen begin dit jaar i.v.m. koelwaterproblemen bij mijn topic en andere topics nog gelezen. In één reactie spreek je over zwart koelwater. Dat heb ik direct na het starten ook maar na 10 - 20 seconden is dat helder. Duidt dit op nog andere problemen?
Als het koelwater zwart wordt kan dat eigenlijk 3 oorzaken hebben welk altijd er op neer komen dat er meer brandstof ie en te weinig lucht en of warmte(compressie) om deze brandstof te verbranden.
1
Compressie van de motor is niet in orde waardoor de ingespoten brandstof niet volledig verbrand en roet met het koelwater meekomt.
2
De motor wordt overbelast door mogelijke aangroei van de boot of een te grote schroef. Doordat de motor niet op toeren komt wordt er eigenlijk te veel brandstof in gespoten en komt deze weer onverbrand als roet met het koelwater mee!
3
als de verstuiver niet geheel goed is het ook mogelijk dat je zwarte rook krijgt want als de verstuiver niet goed werkt mengt de lucht zich niet goed met de brandstof.
In jouw geval zal de lucht/brandstof mengsel niet goed zijn maar omdat dit allen bij het starten is hoef je hier over geen zorgen te maken, overigen is dit bij een kouden start niet zo heel erg.
En dit staat overigen los van het koelwater probleem
Mvg Fer