Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Dit zal niet goed zijn...

Re:Dit zal niet goed zijn... 03 dec 2010 19:37 #164225

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7653
Nee, natuurlijk niet...
Ik vermoed dat ik de olie niet van boven kan uitzuigen? Anders zou ik eens proberen hoe snel het terug "koffie-met-melk" wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dit zal niet goed zijn... 03 dec 2010 20:06 #164228

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Je kunt hellaas bij deze saildrive niet de olie er uit pompen, bij nieuwer hebben ze wel een carterpomp gemonteerd.


Het is meestal zo dat als de schroef niet draait er ook geen water naar binnen komt je zo dit wel even in de gaten kunnen houden en voor de rest zal je de winter perioden moeten afwachten voor dat je wat kan doen.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dit zal niet goed zijn... 03 dec 2010 20:13 #164231

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7653
Ik heb ondertussen een tekening gevonden van denk ik mijn saildrive.
De keerringen zijn nr 15. Ook hier lijkt het niet onoverkomelijk moeilijk :-) Toch een lichtpuntje.

Nu nog zien wanneer ik het kan doen :-(

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dit zal niet goed zijn... 03 dec 2010 20:44 #164235

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Het zijn doodnormale DIN 3760A keerringen als ik me niet vergis, die in het diameterformaat voor saildrives zowel in 7mm als 8mm dikte te koop zijn. Standaard wordt 8mm gemonteerd, als je nu de 7mm versie neemt dan loopt zowel de waterkeerring als de oliekeerring op een 'nieuw' loopvlak. De keerringen die je bij bv. Eriks koopt, komen uit dezelfde fabriek maar kosten een kwart van de types waar Volvo, Yanmar of een ander motormerk op de verpakking staat. Als je de standaard versie koopt met gewoon stalen veer in de lip, kun je die vervangen door de RVS veer uit de te vervangen seals.

Voor een monteur is dit 2 uur werk als de olieplug tenminste niet vast zit dacht dat jij daar problemen mee had of vergis ik me

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dit zal niet goed zijn... 04 dec 2010 10:15 #164261

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Mooie foto`s Fer!!

Wil nog even de aanvulling geven dat nadat je de bouten los hebt de behuizing soms erg vast kan zitten.

Wat je vooral NIET moet doen is met een schroevendraaier trachten de behuizing los te wrikken.
Heb al regelmatig gezien dat dan de bevestigingsogen van de flens (nr 3 op de tekening) afbreken.
Voor BBM is de werkwijze het zelfde, daar zijn de ogen vaak nog een stuk dunner...

Het beste is nadat de bouten er uit zijn voorzichtig met een kunstofhamer zijwaarts te tikken.

Zoals je kunt zien op de foto`s is de behuizing volledig rond te draaien, meestal komt hij dan al zo los dat deze met de hand uitgenomen kan worden.
Laatst bewerkt: 04 dec 2010 10:19 door Lis-jolle.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dit zal niet goed zijn... 04 dec 2010 12:01 #164274

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Aangezien ik dit keerring verhaal deze winter ook ga uitvoeren, nog even een vraag:

Moet je de staartolie er al uit laten lopen als de saildrive nog in de boot hangt of kan dat ook in de (warme!) werkplaats?

Mijn saildrive gaat sowiezo los vanwege nieuwe manchetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dit zal niet goed zijn... 04 dec 2010 13:10 #164279

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
heesterman schrijft:
Aangezien ik dit keerring verhaal deze winter ook ga uitvoeren, nog even een vraag:

Moet je de staartolie er al uit laten lopen als de saildrive nog in de boot hangt of kan dat ook in de (warme!) werkplaats?

Mijn saildrive gaat sowiezo los vanwege nieuwe manchetten.


Ik zal het er uit laten lopen want dit scheelt weer gewicht en er kan olie uit het ontluchting gat lopen van de koppeling als je heb kantelt en ik denk dat je geen balzaal van een machine kamer heb dus kantelen zal je moeten doen.


Tip van de dag: even een Jagermeister naar binnen gieten dan de olie afstappen :laugh:

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 04 dec 2010 19:06 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dit zal niet goed zijn... 04 dec 2010 14:24 #164285

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Ooooh, je bedoeld dat de olie dunner wordt als je er jagermeister bijmengt? ;)

Maar dat tillen, da's toch maar een kilo extra of zo? Op een kilootje of 20? Daar neem ik het risico van lekken wel voor. De laatste keer aftappen gaf zo veel rommel, die heb ik dan liever in de beschutting van mijn balzaal motorruimte. (Koopmans he...)
Laatst bewerkt: 04 dec 2010 19:09 door heesterman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dit zal niet goed zijn... 04 dec 2010 19:05 #164319

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
:laugh:

Succes met de klus

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dit zal niet goed zijn... 04 dec 2010 19:26 #164322

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7653
Voor een monteur is dit 2 uur werk als de olieplug tenminste niet vast zit dacht dat jij daar problemen mee had of vergis ik me

Ja, zucht... ook dat...
Bedankt voor alle tips hoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dit zal niet goed zijn... 15 dec 2010 19:07 #165955

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7653
Vandaag nog eens naar bootje geweest.
Dop van olie losgedraaid: sissend geluid. Dacht onderdruk.
Olie is weer helemaal helder!

Kan het zijn dat het water en de olie opnieuw zijn gescheiden?
Heb niet gestart want er zit nu voor een keer eens antigel in de motor...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dit zal niet goed zijn... 15 dec 2010 19:27 #165968

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Water kan naar de bodem terug zakken, maar is nog wel aanwezig

Als je er aan toe ben start de motor dan even en laat de saildrive even draaien dan zou de kleur van de olie mayonaise acht moeten worden al er water in zit

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.290 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl