Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Dit zal niet goed zijn...

Dit zal niet goed zijn... 01 dec 2010 20:54 #163840

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8472
Vandaag toch maar eens de boot voorzien van antivries :-)
Het was binnen nog 2°C, buiten al enige tijd dik onder 0... Etap ;-)

We liggen nog in 't water want er wordt nog gezeild!

Bij het nazicht van de meetstokjes voor de gebruikelijke vloeistoffen kwam ik bij het volgende terecht



dit blokje gaf volgend uitzicht qua olie





Het inwendige (niet duidelijk te zien) was nogal met veel blaasjes. De motor had wel een half uur gedraaid.

De melkolie lijkt me water bij de olie. Heb het niet gemerkt in augustus (laatste controle).
Oorzaak?
Remedie?
Wat is dit blokje eigenlijk? Saildrive of schakelbak? :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dit zal niet goed zijn... 01 dec 2010 21:08 #163844

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Zo te zien water door de olie, dit blokje is je (hurth) keerkoppeling welke recht bovenop je saildrive staat.
Dus of lekkage van de seal van schroefas, of er zit condenswater door.
Zou eens de olie verversen en tijdje draaien en kijken of het weer terugkomt.

Remedie is, boot uit het water en keerkoppeling+saildrive uitbouwen en seal vervangen.
Dan kan je meteen de pakking vervangen tussen romp en saildrive, deze moet ook om de aantal jaren worden vervangen.

Overigens zijn er veel seals die wat doorzweten, bij veel buitenboormotoren ziet de staartolie er nauwelijks beter uit...
Laatst bewerkt: 01 dec 2010 21:13 door Lis-jolle.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dit zal niet goed zijn... 01 dec 2010 21:13 #163847

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Ik ben niet zo thuis in scheepsmotoren;Wel in race motoren op twee wielen,

De motor rijders die in de winter vaak korte tripjes doen hebben net hetzelfde fenomeen.Koffie met melk kleurige olie.Dit komt door het condesatie vocht dat er in terecht komt,doordat de motor zelden op ideale bedrijfstemperatuur komt.

In Augustus is het warmer(ook in een etap :) en heb je dit dus niet.
Laatst bewerkt: 01 dec 2010 21:17 door rsv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dit zal niet goed zijn... 01 dec 2010 21:16 #163848

Lijkt mij redelijk veel voor condens en water hoort eenvoudigweg niet in olie. Als het er zo uitziet moet de oorzaak opgespoord worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dit zal niet goed zijn... 01 dec 2010 22:37 #163862

Heb ik ook gehad, maar dan veel erger. 2 lekkende seals op de schroefas. Na vervanging en verbussen vd as was alles weer OK. Maar ja, dan moet ie de kant op.

Behalve de kleur houd ik ook altijd het oliepeil vd saildrive goed in de gaten. FF checken voor het starten. Stijgt het peil tussen wat langere periodes dan komt er iets bij. Dat moet dan water zijn, dus een lekje. Bij mij liep die ene keer een bijna witte vloeistof aan de bovenkant er uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dit zal niet goed zijn... 02 dec 2010 10:01 #163903

  • vribo
  • vribo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 400
De ervaring van RSV heb ik ook.
met een tweecilinder luchtkoeling motorfiets had ik in de wintermaanden hetzelfde beeld.
het betrof dan stukjes van 20 km waarbij de motor ondanks afplakken van de oliekoeler niet heet genoeg werd om het condensvocht te kunnen verdampen.

vervangen van de olie is m.i wel aan te raden, dan kan je gelijk in het voorjaar in de gaten houden of de olie goed blijft en voorkomt roestvorming.

keerringen vervangen kan dan altijd nog.

succes.

Dirk
Je moet zeilen
op de wind van vandaag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dit zal niet goed zijn... 02 dec 2010 10:03 #163905

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
als het een lek vauit de saildrive was, zou het peil dan niet veel hoger moeten staan (op buitenwaterhoogte?) ?

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dit zal niet goed zijn... 02 dec 2010 11:15 #163916

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Het pijl is al knap hoog, VER boven de bovengrens. Water kan natuurlijk ook langzaam naar binnen sijpelen.. Ik ken zelfs een boot die in de haven nauwelijks lekt en zodra die meer dan 8 knopen loopt het met liters tegelijk naar binnen slurpt.. Water doet rare dingen, zeker icm hele kleine lekjes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dit zal niet goed zijn... 02 dec 2010 11:40 #163920

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Idd, de koffiemelk kleur zegt ook voldoende. Bij de eerstvolgende gelegenheid verversen en zien of het terugkomt. Enig idee wanneer het voor het laatst ververst is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dit zal niet goed zijn... 02 dec 2010 12:14 #163932

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8472
Neen.
Kreeg deze zomer (want dan stonden we even op de kant) de stop er niet af en daarom is de olie er blijven inzitten.
Ik vermoed dat de laatste wissel dik drie jaar geleden geweest moet zijn.
Echter: hij was nog helder toenwe terug in 't water gingen.

Het verhaal van koudstart gaat hier denk ik niet op, aangezien dit toch niets met de motor te maken heeft?

Waarom zou alles uitgebouwd moeten worden om de seals te vervangen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dit zal niet goed zijn... 02 dec 2010 13:43 #163949

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Ilex schrijft:
Neen.
Kreeg deze zomer (want dan stonden we even op de kant) de stop er niet af en daarom is de olie er blijven inzitten.
Ik vermoed dat de laatste wissel dik drie jaar geleden geweest moet zijn.
Echter: hij was nog helder toenwe terug in 't water gingen.

Het verhaal van koudstart gaat hier denk ik niet op, aangezien dit toch niets met de motor te maken heeft?

Waarom zou alles uitgebouwd moeten worden om de seals te vervangen?


Omdat het ook opgebouwd word ;)

Sleutelen is net als Lego, als het foutje in het midden zit moet alles weer los...
Je motor hoeft niet los, wel de staart van je saildrive, daar in zit de keerring (in bromfiets taal, tegenwoordig heet dat opeens ``seal``) die het zeewater moet keren van de aandrijfkant.
Als deze lekt loopt er water langs omhoog naar de oliegevulde tandwielkast.
Laatst bewerkt: 02 dec 2010 13:44 door Lis-jolle.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dit zal niet goed zijn... 02 dec 2010 16:25 #163995

  • tasar298
  • tasar298's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Als je goed naar de 2e foto kijkt, hoort het normale oliepeil tussen de twee opstaande randjes te zitten. Het peil van de vloeistof dat er nu in zit, zit een stuk hoger dan die twee nokken, dus het lekt water naar binnen. Probeer nog snel een plekkie op de wal te regelen, dan heb je nog tijd om het te herstellen voordat het vaarseizoen eraan komt. Hoe eerder je dit geregeld hebt hoe beter, want ons weer kennende, kan het seizoen soms erg kort zijn!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dit zal niet goed zijn... 02 dec 2010 16:45 #163996

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
tasar298 schrijft:
Als je goed naar de 2e foto kijkt, hoort het normale oliepeil tussen de twee opstaande randjes te zitten. Het peil van de vloeistof dat er nu in zit, zit een stuk hoger dan die twee nokken,
dat kan je zomaar niet concluderen.
de peilstok ligt niet horizontaal, maar links lager dan rechts (zie hoe de olie/het water rechts van het eind wegloopt).
en we weten ook niet hoe llex de peilstok tussendoor nog vastgehouden heeft. misschien wel ondersteboven...

eerst nog maar eens meten hoeveel te hoog (if any) het echt staat in die keerkopp.

groet
t
Laatst bewerkt: 02 dec 2010 16:45 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dit zal niet goed zijn... 02 dec 2010 17:41 #164012

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1256
Ik mis in dezen de mening van onze werkplaatsspecialist:
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dit zal niet goed zijn... 02 dec 2010 17:42 #164013

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Voor mij is het gewoon olie met water en dat is nooit goed.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dit zal niet goed zijn... 02 dec 2010 17:48 #164016

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Ben toch wel zeer benieuwd naar de werkeijke analyse. Ik geloof niet in water maar gewoon in koude olie waarin wat luchtbelletjes zijn opgelost door de wat verhoogde viscositiet. Als er water in zou zitten wordt het sludge en dat kan ik althans niet uit de foto's halen. :(
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dit zal niet goed zijn... 02 dec 2010 18:38 #164034

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ilex schrijft:
Neen.
Kreeg deze zomer (want dan stonden we even op de kant) de stop er niet af en daarom is de olie er blijven inzitten.
Ik vermoed dat de laatste wissel dik drie jaar geleden geweest moet zijn.
Echter: hij was nog helder toenwe terug in 't water gingen.

Het verhaal van koudstart gaat hier denk ik niet op, aangezien dit toch niets met de motor te maken heeft?

Waarom zou alles uitgebouwd moeten worden om de seals te vervangen?



Hoi Ilex

Verveld wat je nu heb ik a
Kan je al in ieder geval wel melden dat het geen condens is, en waarschijnlijk een seal die lekt.

Dit is een probleem wat je vroeg of laat bij een saildrive krijgt en niet al te moeilijk te verhelpen is maar de boot moet daarvoor wel uit het water.

In principe hoeft de motor niet van de saildrive gescheden te worden of de saildrive te worden gedemonteerd van de boot

Wat voor motor en saildrive heb je?

Ik heb namelijk wel een leuke beschrijving voor dit klusje met foto’s en tips die je niet terug vind in de workshop van je saildrive

Als je deze wilt hebben even en PM met e-mail adres


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dit zal niet goed zijn... 02 dec 2010 19:08 #164043

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8472
Of ik dat wil hebben? Grapje zeker!! ;-)
Voor de mede topic-volgers: Volvo Penta MD 2030 D BT van 2002, keerkoppeling MS 25 S, saildrive 120 S.

PM'etje onderweg!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dit zal niet goed zijn... 02 dec 2010 19:31 #164049

Heb dit 3 jaar geleden ook gehad, zag er net hetzelfde uit en het bleek slijtage aan de keerringen te zijn. Om dit te herstellen moet je boot wel uit het water daar de oude saildrive-olie er volledig uit moet en de schroef eraf moet, zo kom je uiteindelijk aan de keerringen. Ik heb dat klusje desijtds laten doen door een VP-technieker en kostte me incl. materiaal en verplaatsing €300.

Groeten uit Antwerpen, Jeroen.
Mijn profielnaam dank ik aan m'n studententijd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dit zal niet goed zijn... 02 dec 2010 21:59 #164080

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Niet duur :)

Het is niet echt moeilijk je moet hier en daar wat bouten los halen en uiteraard eerst de olie er uit laten lopen

Hier even een paar foto’s









Mvg Fer
Laatst bewerkt: 02 dec 2010 22:02 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dit zal niet goed zijn... 02 dec 2010 22:03 #164081

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik heb weer een onenigheid met me pc :angry:

Dus hier de rest van de foto’

Laatst bewerkt: 02 dec 2010 22:06 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dit zal niet goed zijn... 02 dec 2010 22:22 #164088

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Laatst bewerkt: 02 dec 2010 22:30 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dit zal niet goed zijn... 02 dec 2010 23:25 #164101

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Ziet er redelijk bekend uit. Dat klusje heb ik hier ook al ergens gedocumenteerd voor een 110S geloof ik. Vorig jaar.

Twee keerringen (as), twee rubber ringen (huis). Beide afdichtingen zijn dus dubbel uitgevoerd.

Deze post en verder. Zal wel niet helemaal overeenkomen met de 120S. Zo te zien aan de foto van fer heeft een 120S die enorme moer/wartel niet, dat maakt het klusje wat makkelijker dan bij mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dit zal niet goed zijn... 03 dec 2010 13:04 #164183

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8472
Heb ondertussen de info van Fer gekregen.
Bedankt nog eens, Fer!!

Het ziet er erg overzichtelijk uit en best doenbaar. Voorlopig (?) is de gekregen info van een Yanmar, maar mijn drive'je zal wel niet veel verschillen.

Alleen... ik moet ervoor uit en wil niet :-(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dit zal niet goed zijn... 03 dec 2010 13:53 #164189

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8145
Maar goed, langdurig water in de drive en je moet eruit EN de keerkoppeling moet vervangen.... Wil je vast ook niet.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl