frankrijk schrijft:Onlangs heb ik de ventilator in de motorruimte aan het draaien gekregen. Deze ventilator is dmv een dikke slang naar buiten toe naar een ventilatierooster geleid.
De andere kant komt uit in de motorruimte.
Het gekke is alleen dat de lucht naar buiten wordt geblazen, terwijl ik juist dacht dat de buitenlucht naar binnen geblazen moest worden??
Ik heb de bedrading al omgedraaid, maar hij blijft naar buiten blazen!
Is dat ding lang geleden verkeerd gemonteerd of maak ik een denkfout?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
frank.
Dag Frank,
In de "echte wereld buiten dit forum is het gebruikenlijk dat je bij gebruik van de motor juist koude lucht IN de machine kamer blaast om zo voor je motor en kachel beslist geen onderdruk te creëren.
Ik heb dat wel eens gezien verkeerdom en geeft grote rook ontwikkeling in kachels door te weinig lucht (zuurstof).
Na het motor gebruik wil je juist de lucht wel afzuigen, anders zou door overdruk de machinekamer luchtjes in je schip terecht komen.
Als je 100% zeker weet dat je machinekamer dicht is, dan kan je definitief een blaasventilator maken, altijd het beste voor de motor pretestaties. Je kan zelfs overwegen of de blaasmond van de ventilator voor het motorlucht filter zit om zo koude luchtte krijgen = nog beter.
Waar een toevoer is moet natuurlijk altijd ook een afvoer zijn en dat is niet de motor.