Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: ventilator motorruimte blaast verkeerde kant op??

ventilator motorruimte blaast verkeerde kant op?? 06 dec 2010 09:17 #164507

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Onlangs heb ik de ventilator in de motorruimte aan het draaien gekregen. Deze ventilator is dmv een dikke slang naar buiten toe naar een ventilatierooster geleid.
De andere kant komt uit in de motorruimte.

Het gekke is alleen dat de lucht naar buiten wordt geblazen, terwijl ik juist dacht dat de buitenlucht naar binnen geblazen moest worden??
Ik heb de bedrading al omgedraaid, maar hij blijft naar buiten blazen!

Is dat ding lang geleden verkeerd gemonteerd of maak ik een denkfout?
Alvast bedankt voor jullie reacties.

frank.
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ventilator motorruimte blaast verkeerde kant op?? 06 dec 2010 09:25 #164508

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
U maakt inderdaad een denkfout.
De opgewarme lucht moet worden geevacueerd.
Enkel lucht inblazen zou niet alleen minder efficient zijn , het zou er in de boot nu ook niet bepaald minder warm worden.
Bij deze buitentemp geen probleem hoor , maar in de zomer zou dat wel iets minder aangenaam zijn.
Er dient trouwens ook een toevoerkanaal aanwezig te zijn , en dan zeker wanneer de motor bijna hermetisch is afgesloten van de rest van de boot.Luchttoevoer voor de verbranding begrijp je.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ventilator motorruimte blaast verkeerde kant op?? 06 dec 2010 09:29 #164509

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Sailbleu, bedankt voor je snelle antwoord!
Ik zat dus toch verkeerd!
Dat van een toevoerkanaal begrijp ik ook, maar gek genoeg is dat helemaal niet standaard aanwezig. Zal zelf wel een luikje maken om de motor van genoeg frisse lucht te voorzien.

frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ventilator motorruimte blaast verkeerde kant op?? 06 dec 2010 09:32 #164510

  • Republiek
  • Republiek's Profielfoto
sailbleu schrijft:
U maakt inderdaad een denkfout.
De opgewarme lucht moet worden geevacueerd.
Enkel lucht inblazen zou niet alleen minder efficient zijn , het zou er in de boot nu ook niet bepaald minder warm worden.
Bij deze buitentemp geen probleem hoor , maar in de zomer zou dat wel iets minder aangenaam zijn.
Er dient trouwens ook een toevoerkanaal aanwezig te zijn , en dan zeker wanneer de motor bijna hermetisch is afgesloten van de rest van de boot.Luchttoevoer voor de verbranding begrijp je.

Beste groeten

Is dat zo? Een motor heeft normaliter waterkoeling van buitenaf (tenzij het een gesloten koelsysteem is, in dat geval klopt het wel wat je schrijft). Vermoedelijk is deze slang de enige die die motorruimte in gaat...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ventilator motorruimte blaast verkeerde kant op?? 06 dec 2010 09:38 #164511

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Laat ik nou altijd gehoord te hebben dat je om te koelen beter koele lucht naar binnen kan blazen dan warme lucht naar buiten. Het zal meer te maken hebben met het afzuigen van schadelijke stoffen en er is om die reden vermoedelijk ook een vonkvrije ventilator toegepast.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ventilator motorruimte blaast verkeerde kant op?? 06 dec 2010 09:50 #164514

  • CHINOOK
  • CHINOOK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
Zit er misschien een benzine motor in dit schip, of heeft er vroeger een benzine motor ingezeten?
Om benzine dampen af te zuigen was het normaal dat er een uitzuigende (wat een woord) ventilator in de motorruimte zat.
Het is ook wel lekker dat je de diesellucht bij warm weer een beetje kan afzuigen. Mijn bed ligt boven op de motor en daarom heb ik de ventilator vaak aanstaan na lang op de motor varen.
Stinkt een stuk minder.

Groet D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ventilator motorruimte blaast verkeerde kant op?? 06 dec 2010 09:51 #164515

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Gaat dit om een inboard benzine- of dieselmotor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ventilator motorruimte blaast verkeerde kant op?? 06 dec 2010 09:57 #164517

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Er zit nu een dieselmotor ( renault ) in, en volgens mij is dat ook standaard, al weet ik het niet zeker.
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ventilator motorruimte blaast verkeerde kant op?? 06 dec 2010 10:35 #164525

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7809
hmm wat ik begrepen heb: een diesel motor verbruikt een aardige hoevelheid lucht. Als je dus lucht gaat wegpompen, moet er ook ergens een toevoer zijn. Liefst niet zomaar ergens maar zo gepositioneerd dat er een logische luchtstroom onstaat met de motorinlaat in het plan meegenomen. Als je alleen lucht gaat wegpompen zonder inlaat, ga je tegen het wegzuigen van je motor in. Nu redt die motor dat op zich wel (hij wint makelijk van een ventilator) maar van afzuigen is dan geen sprake meer. Er zijn zelfs ventilatoren die dat niet aankunnen en dan doorbranden.
Meestal zitten bij kleinere jachten dergelijke ventilatoren bij alleen benzine motorenom de boel af te zuigen vóór het starten. Afzuigen van warme lucht kan de motor normaal prima zelf. Wel zorgen dat hij kan ademen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ventilator motorruimte blaast verkeerde kant op?? 06 dec 2010 11:04 #164533

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
frankrijk schrijft:
Er zit nu een dieselmotor ( renault ) in, en volgens mij is dat ook standaard, al weet ik het niet zeker.
Zoals Philip al zegt: bij een benzinemotor dient de ventilator om eventuele benzinedamp voor de start van de motor af te voeren. Maar dit is dus een diesel, ander verhaal. Ik vroeg 't maar even voor de zekerheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ventilator motorruimte blaast verkeerde kant op?? 06 dec 2010 11:04 #164534

  • vince83
  • vince83's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 214
Helemaal met Philip eens. Een diesel trekt voldoende lucht aan tijdens het draaien voor z'n eigen verbranding.
De ventilator is vermoedelijk voor gebruik NA het varen bedoeld.
Een ventilator die inblaast is niet handig omdat de meeste motoren de verbrandingslucht (deels) vanuit de kajuit halen. Een ventilator zou overdruk geven waardoor er 'lucht met een luchtje' in de kajuit kan komen.

Bij schepen uitgerust voor bewoning, lange reizen in koude regio's en zo kan ik me voorstellen dat je voor een aparte luchtaanvoer zorgt, net zoals bij een kachel in de kajuit ook een aparte verbrandingslucht-toevoer hoort. Anders kun je zuurstofgebrek in de zorgvuldig geïsoleerde kajuit krijgen. Bij de normale scheepsdieselmotoren is dit geen probleem en ik denk dat jouw ventliator dan ook een extra toevoeging is ter voorkoming van luchtjes.
CWO instructeur kielbootzeilen
instructeur kajuitboot (Turkije flottieljes)
www.krektsailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ventilator motorruimte blaast verkeerde kant op?? 06 dec 2010 11:16 #164538

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Ik weet niet met welke boten (en dan vooral van welke leeftijd) de meeste forumgangers varen , maar moderne jachten hebben zowel een afzuigkanaal met een door een clixon aangestuurde ventilator , als een lucht toevoerkanaal.
Met alle respect , maar diegene die beweert dat lucht moet worden ingeblazen in de motorruimte weet echt niet goed waar hij/zij het over heeft , en loost mijn inziens hier onjuiste informatie.
Of het nu gaat om een diesel of benzine inboord , de warme lucht wordt steeds afgevoerd.In het geval van benzine is dat uiteraard ook om explosieve mengels te evacueren alvorens de motor te starten.
Daarom moet een benzine beschikken over een vonkvrije ventilator.

Ik begrijp ook niet goed dat er schippers zijn die beweren dat bij waterkoeling geen verluchting (afvoer) nodig is ?
Tenzij je met een kano vaart natuurlijk.

Beste groeten
Laatst bewerkt: 06 dec 2010 11:19 door sailbleu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ventilator motorruimte blaast verkeerde kant op?? 06 dec 2010 11:25 #164540

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7809
Meeste moderne boten hebben inderdaad wel luchtkanalen lopen, vaak naar de spiegel. Dat is zeker ook nodig bij sterk geisoleerde motorruimten. Lucht vanuit de kajuit is daardoor niet genoeg meer beschikbaar en moet van buiten komen.

Geforceerde afzuiging zie je ook in nieuwe kleinere jachten niet veel (door de renault motor ging ik er even vanuit dat het hier om een kleine motor gaat). Met een juist geplaatste aanzuig buis haalt je motor al heel wat warmte weg. Een dieseltje verstookt zo'n 5 kuub per uur lucht per gebruikte KW. Afzuigen kan natuurlijk wel en gebeurt ook bij iets grotere jachten, maar dan wel in een aparte buis en zo geplaatst zodat je niet tegen de zuigkracht van de motor in gaat. Koude lucht voor je inlaat geeft ook iets meer pk's ;)

Geforceerde inlaat heb ik nog niet zo vaak gezien. Lijkt me ook niet echt nodig, de motor zuigt zelf wel.
Laatst bewerkt: 06 dec 2010 11:32 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ventilator motorruimte blaast verkeerde kant op?? 06 dec 2010 12:28 #164553

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Philip schrijft:
Geforceerde inlaat heb ik nog niet zo vaak gezien. Lijkt me ook niet echt nodig, de motor zuigt zelf wel.


Nochtans ben ik dat nu juist wel van plan Philip.
Mogelijk heb je het recent door mij gestarte topic " plaatsen van digitale watertemperatuurmeter " al gelezen , daar haal ik aan om een extra ventilator (is al aangekocht) te installeren teneinde de temperatuur in het motorcompartiment verder naar beneden te halen.
Maar ik zou die geforceerde inlaat vooral willen gebruiken om de luchtaanzuig van de motor wat te vergemakkelijken.
Zo'n beetje (met nadruk op beetje) het effect van een turbo te benaderen.
U haalde het zelf al aan , hoe kouder de aanzuiglucht , hoe meer pk's

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ventilator motorruimte blaast verkeerde kant op?? 06 dec 2010 12:33 #164556

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
@sailblue; Geforceerde aan- én afvoer werkt nog beter. Anders heb je kans dat er lucht uit de motoruimte via luchtlekjes in de kajuit terecht komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ventilator motorruimte blaast verkeerde kant op?? 06 dec 2010 12:35 #164557

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Op onze Jeanneau zitten standaard gemonteerd 2 afzuigventilatoren.
Eén met een sensor voor vieze luchtjes en één met een warmtesensor. Als de ventilor met de warmtesensor aanspringt, komt er flink wat warme lucht naar buiten. De warme lucht dus afvoeren, niet koude lucht toevoeren.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ventilator motorruimte blaast verkeerde kant op?? 06 dec 2010 15:16 #164586

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Intruder schrijft:
Op onze Jeanneau zitten standaard gemonteerd 2 afzuigventilatoren.
Eén met een sensor voor vieze luchtjes en één met een warmtesensor. Als de ventilor met de warmtesensor aanspringt, komt er flink wat warme lucht naar buiten. De warme lucht dus afvoeren, niet koude lucht toevoeren.


Deze discussie wordt nu wel echt moeilijk Intruder.
Kan/wil je de " sensor voor vieze luchtjes " evne verklaren svp.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ventilator motorruimte blaast verkeerde kant op?? 06 dec 2010 15:56 #164604

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Sailblue schrijft:"Met alle respect , maar diegene die beweert dat lucht moet worden ingeblazen in de motorruimte weet echt niet goed waar hij/zij het over heeft , en loost mijn inziens hier onjuiste informatie.
Ook met alle respect, het principe blijft staan. Om dat weg te zetten als hierboven omschreven gaat me te ver. Voor het verdrijven van warmte ga je niet warmte naar buiten brengen maar breng je koele lucht naar binnen, dat is efficienter. Over het effect wat koele lucht heeft op de compressie zijn we het wel eens. Je zou zelfs een waterneveltje in de motorruimte moeten hebben maar dat geeft weer andere problemen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ventilator motorruimte blaast verkeerde kant op?? 06 dec 2010 16:40 #164616

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Ik heb niet de specificaties van die 'vieze luchtjes-sensor'
Kan me zo voorstellen, dat hij reageert op CO e.d.
Toevoer van lucht geschiedt door allerlei, hoeken en gaatjes, maar vooral vanonder de kuipvloer.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Laatst bewerkt: 06 dec 2010 16:41 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ventilator motorruimte blaast verkeerde kant op?? 06 dec 2010 16:42 #164617

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Proost schrijft:
Sailblue schrijft:"Met alle respect , maar diegene die beweert dat lucht moet worden ingeblazen in de motorruimte weet echt niet goed waar hij/zij het over heeft , en loost mijn inziens hier onjuiste informatie.
Ook met alle respect, het principe blijft staan. Om dat weg te zetten als hierboven omschreven gaat me te ver. Voor het verdrijven van warmte ga je niet warmte naar buiten brengen maar breng je koele lucht naar binnen, dat is efficienter. Over het effect wat koele lucht heeft op de compressie zijn we het wel eens. Je zou zelfs een waterneveltje in de motorruimte moeten hebben maar dat geeft weer andere problemen.


En waar gaat dan de warme lucht naartoe Proost ???

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ventilator motorruimte blaast verkeerde kant op?? 06 dec 2010 17:09 #164624

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ik denk dat Proost bedoelt dat het brengen van koude lucht direct naar de luchtinlaat van de motor beter werkt (voor het vermogen van de motor) dan indirect koude lucht in de gehele motorruimte brengen door het afzuigen van warme lucht.
Mijn boot heeft 1 dikke slang (150mm) rechstreeks van een luchtinlaat in de kuip naar vlakbij het luchtfilter.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ventilator motorruimte blaast verkeerde kant op?? 06 dec 2010 18:13 #164632

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
En waar gaat dan de warme lucht naartoe Proost ???

Hoe krijgt de motor verse lucht als je afzuigt? Lijkt me via de kajuit mits je geen buitenaanvoer voor de motorruimte hebt en andersom ook toch?

Zoals Thomas al zegt, een flinke slang richting de inlaat is beter en zo is het ook op de Proost al is die motorruimte niet eens een afgesloten bak. Vergeet niet dat een beetje ventilator die continu draait ook nog eens een 4Ah vreet wat je eigenlijk in je accu's wilt hebben.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ventilator motorruimte blaast verkeerde kant op?? 06 dec 2010 18:42 #164647

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Capolavoro schrijft:
ik denk dat Proost bedoelt dat het brengen van koude lucht direct naar de luchtinlaat van de motor beter werkt (voor het vermogen van de motor) dan indirect koude lucht in de gehele motorruimte brengen door het afzuigen van warme lucht.
Mijn boot heeft 1 dikke slang (150mm) rechstreeks van een luchtinlaat in de kuip naar vlakbij het luchtfilter.

groet
t


Neen Capo , dat bedoelde Proost niet echt.
Hij bedoelde , en dat lees je in zijn inzending zeer duidelijk , dat het invoeren van koude lucht voor het koelen van de motorruimte efficienter is dan het afvoeren van de warme lucht uit de motorruimte.
Dat is een incorrecte logica , en dat mag ook wel gezegd worden.

Wat betreft zijn opmerking als zou de afname van 4 amp voor de ventilator zo belangrijk zijn , wil ik best reageren (alhoewel het niet rechtstreeks met de initiele vraagstelling te maken heeft) , de ventilator draait alleen wanneer de motor draait. Wanneer de motor draait geeft de alternator - afhankelijk van het type - een 60 , 70 , 80 ampere of meer. Die gaan echt niet allemaal in de accu , ook niet wanneer die leeg zou zijn.
Dus die 4 amp voor de ventilator is te verwaarlozen.
Maar dat alles terzijde natuurlijk.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ventilator motorruimte blaast verkeerde kant op?? 06 dec 2010 18:47 #164650

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
sailbleu schrijft:
Hij bedoelde , en dat lees je in zijn inzending zeer duidelijk , dat het invoeren van koude lucht voor het koelen van de motorruimte efficienter is dan het afvoeren van de warme lucht uit de motorruimte.
Dat is een incorrecte logica , en dat mag ook wel gezegd worden.

ook nog ff terzijde dan:
het hangt ervan af waar de 'nieuwe' lucht vandaan komt (die de eruit gezogen warme lucht gaat vervangen).
Meestal zal het in de boot warmer zijn dan buiten, en dan is vervangende lucht van binnenuit naar de motor ook warmer, en dus minder nuttig, dan vervangende lucht die wordt ingeblazen direct van buiten.
maar zoals gezegd, terzijde... het zal allemaal weinig verschil maken...

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ventilator motorruimte blaast verkeerde kant op?? 06 dec 2010 18:57 #164655

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Dit wordt zo stilaan een discussie over het geslacht van de engelen.

Alles even in een notedop:

-Motorwarmte wordt afgevoerd door koelwater en warmte afgifte aan de omgeving.
-Omgevingswarmte wordt afgevoerd door geforceerde afzuiging naar buiten.
-Toevoeging (al dan niet geforceerde) van buitenlucht is bevordelijk voor zowel de koeling van de motorruimte als de aanvoer van lucht voor de verbranding.

Al de rest is persoonlijke appreciatie

I rest my case.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.286 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl